vele vrachtwagens op 1 site

Discussie in 'Model truckers' gestart door rottierood, 18 mei 2009.

  1. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Misschien een leuke is dit een leuke site voor degene die inspiraties op willen doen als ze met een vrachtwagen bezig zijn.Net als ik heb daar dus wel wat ideetjes van gekregen.

    LKW-Stefan Forum | Startseite

    veel plezier
     
  2. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Oldtimers

    Hoi Marcel

    Vandaag heb je mij echt gelukkig gemaakt.Deze site kende ik nog niet maar ik weet nu al dat ik er veel naar zal kijken.
    Als knulletje van een jaar of 6 ging ik met mijn vader mee op de vrachtwagen.Ik was een jaar of 10 toen had ik heel europa al gezien.Wat mij uit die tijd het meest bijgebleven is?
    Alle vrachtwagens maar ook personenwagens hadden een eigen uiterlijk en niet zoals nu dat je op een meter afstand pas kunt zien met welk merk je te maken hebt.Nee toen zag ik van verre al wat er aan kwam.Ook van welke firma ze waren.
    Deze tic heb ik nog steeds.Ik probeer nog steeds de merken van een afstand te bepalen.
    Maar zoals het geweest is wordt het niet meer.Kijk maar naar de volgende modellen die ik in mijn bezit heb.

    [​IMG]

    Allereerst de Bussing (boven) samen met de Krupp in schaal 1:24 van revell.Iemand die het geluid van de Bussing eenmaal gehoord heeft vergeet dit nooit meer.Bussing voerde in zijn logo een leeuw.Later is dit merk overgenomen door M.A.N maar het logo van de leeuw staat nog steeds op deze trucks.

    [​IMG]

    Hier nog een bussing uit de jaren 50.Dit model heeft een ondervloermotor.Tussen de chassisbalken maar ACHTER de cabine gebouwd.De cilinders stonden niet maar lagen horizontaal.

    [​IMG]

    En om je te laten zien dat bedrijven ook in de jaren 50 bezig waren met een eigen imago
    deze foto van een bekend drankenmerk.
    De laatste modellen zijn van Minichamps in de schaal 1:43.

    Dank je wel Marcel een hoop mooie dingen uit mijn jeugd zijn vandaag weer naar boven gekomen.


    Mvg Opa Wil
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Wil,

    Kijk, op dit soort auto's heb ik vroeger nog gereden, dan heb ik het over de jaren 60 !!!
    (uiteraard wel Nederlandse Volvo's)


    [​IMG]


    [​IMG]

    Maar ook nog op kleinere Volvo's van 90 pk L365
    Maar ook op Volvo Viking 115 en 125 pk
    Maar ook op Volvo's Titan 150 pk

    Ik heb naar een transportbedrijf gewoond, die had maar 1 merk : VOLVO
    Vandaar de voorliefde voor VOLVO !!!
    Ik reed al op de vrachtwagen, toen was ik nog maar 12 jaar, dit zou nu niet meer kunnen !!

    Dit type Volvo uit 1950 was mijn buurman zijn eerste Volvo, bouwjaar 1950, hij had deze 2e hands gekocht in 1954.
    (dit is een voorbeeldfoto, maar is niet de Volvo van mijn b, helaas heb ik daar ggen foto's van )uurman

    Daarvoor reed hij direct na de oorlog met oude Bedfords en Dodges uit het Amerikaanse en Engelse leger.
    Voor de oorlog reed hij met paard en wagen.

    [​IMG]

    Hoezo nostalgie !!
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2009
  4. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo Piet en Wil
    dat waren nog echte kunstwerken zeg,
    die cabines van toen,
    en Wil heeft gelijk dat je goed moet kijken wil je het merk/type herkennen,
    ik ben een tijd terug een site tegen gekomen die oude cabines maakte in de rc 1:16/tamiya schaal,
    div cabines de oude man met neus en een magirius met neus,
    en nog andere een bussing meen ik,
    op een duitse site was dat,
    maar in 1:24 zijn die van u ook al schitterend hoor,Wil,
    mvg markioo
     
  5. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Old timers

    Hallo Piet

    Zoals jij en alle anderen hier op dit forum weten ben ik een zwaartransportfanaat.
    Na de oorlog moest nederland weer opgebouwd worden maar alles wat een beetje bruikbaar was stond in duitsland.
    De amerikanen en de engelsen hadden tijdens de oorlog behoefte aan zwaartransport materieel om de tanks te kunnen verplaatsen.Dat werd de diamond t980.

    [​IMG]

    Toen de oorlog was afgelopen werden deze trucks achtergelaten in europa.En daar heeft menig transportbedrijf gebruikt van gemaakt.Je kunt wel zeggen dat het zwaartransport na de oorlog weer op gang is gekomen met hulp van de diamonds.
    Jammer genoeg zijn vele van deze trucks verloren gegaan maar dankzij vele engelse liefhebbers van dit merk kunnen wij nu nog zien hoe mooi deze trucks waren.

    [​IMG]

    Bijna alle zwaartransport bedrijven hebben wel 1 of meerdere diamonds gebruikt.Ook stoof in Breda.Maar het bekendst waren die wel van pickford's omdat die als model werden uitgebracht door dinky toys.
    Op deze foto zien jullie zo'n transport uit de jaren 50.Let op de massive wielen van de dieplader.
    Ja ja Marcel je hebt wat wakker gemaakt bij de oudere heren.

    Mvg Opa Wil
     
  6. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    @Wil,
    dat doet me deugd!Fijn dat je het leuk en mooi vindt.Ook ik heb nog wel eens 'zwijmelmomenten' naar vroeger.Nu ben ik van 1968,maar toen ik me een een beetje bewust ging worden van wat er op straat en in de wereld afspeelde,heb ik dat onthouden.
    En inderdaad,nu zie je pas op een meter afstand wat voor auto of vrachtwagen het is.
    Mijn eerste auto was een Opel Ascona uit 1977,oranje van kleur!!!
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De zwarte Opel Ascona (links) was van mijn buurjongen en de Ford Taunus (rechts) was van mijn vader.
    Als ik hier aan denk..............heerlijk!
    De tijd vliegt!!!!!!!!!!!!!!!!
    De modellen die bij jou staan zijn ook ontzettend netjes gebouwd.Mooi strak.Ik denk dat de Volvo er net zo uit komt te zien.Weet het wel zeker.
    @Piet,
    Ook bij jou komen er leuke momenten naar boven.Leuk om deze verhalen van jullie te horen.Naar zulke dingen kan ik uren luisteren.
    Ben blij dat ik jullie op een bepaalde manier blij gemaakt heb.
    groetjes Marcel
     
  7. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    ...
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2011
  8. eddepet156

    eddepet156 Guest

    Hee een Ford taunus in dezelfde kleur als ik gehad heb.Was mijn 2de auto een 1.6GL :p
    Mijn eerste autotje was een Datsun 100A.Zo rot als een overjarige appel.Maarja toen was er nog geen APK dus plamuren en rijden maar:D
    Nu heb ik een Alfa 156 maar ook ik denk wel eens met weemoed terug aan de tijd dat auto's nog auto's waren en geen rijdende computers.
     
  9. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Hoi Eddepet,
    die Ford Taunus was een zeldzame 1.3 L en reed op gas.Maar aangezien een Ford niet echt leuk vind om op gas te rijden(was toen nog geen G3) reed hij op benzine lekkerder.
    Maar een beest van een wagen,net als de Opel.


    gr Marcel.
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Tja, vroeger waren de auto's van hout en de chauffeur van staal !!!

    Zijn gereedschap was een hamer, een bahco, een wielsleutel, een krik, een nijptang en een rol ijzerdraad.
    Dat was zijn gereedschap waar hij het mee moest doen.
    Airco of stuurbekrachtigng had men nooit van gehoord, er zat nauwelijks een goede kachel in de vrachtauto.
    Een gesycroniseerde versnellingdbak, hmmm, nooit van gehoord, gewoon dubbel klutsen.
    Als er een brandstofleiding knapte, boog je deze dubbel en sloeg deze plat en dan reed je gewoon verder op 5 cilinders, dan kon toen nog, wel veel rook, maar ja je kon gewoon doorrijden en thuiskomen of naar de dichtbijzinde daeler rijden voor een nieuwe brandstofleiding.
    Brandstofleidingen gaan tegenwoordig nauwelijks meer stuk, terwijl de druk 4 tot 5x zo hoog is als vroeger.

    Hoezo tachograaf, gewoon een werkboekje waar je mee kon sjoemelen, gewoon 14 tot 16 uur rijden per dag.
    Navigatie, hmmm, een oude landkaart die niet up to date was.
    File, nooit van gehoord !!
    ABS, EPS, Crouse Control, nooit van gehoord
    Begrenzer, wat was dat, je reed gewoon plankgas, 115, 120km.
    Levengevaarlijk achteraf natuurlijk, want de remmen waren vroeger niet zo goed als nu !!
    Maar toen was het ook nog niet zo druk op de weg hé !

    Vroeger was het hard werken, maar niet zo veel stress als tegenwoordig, men wordt tegenwoordig de hele dag in de gaten gehouden door GPRS en alle andere systemen van de zaak.
    Vroeger reed je van de zaak weg en kwam pas terug als men de lading had geladen of gelost, soms belde je de zaak als je leeg was voor retourlading, geen retourlading, gewoon leeg naar huis !!!

    Dat was nog eens autorijden, dat tegenwoordig niet meer !!

    Zoals vroeger, dat gaat nu niet meer lukken, een klein foutje in de elektronica, einde verhaal, de boordcomputer is gelijk overstuur !
    Leeg terugrijden, dat is al helemaal uit den boze !!
    Tegenwoordig geen contact opnemen met de zaak, nou dat gaat niet lukken, dan belt, mailt of sms't de zaak zelf wel.
    Dus of het tegenwoordig nog leuk is hmmmm, ik weet het niet, ik zou gek worden van al die files, al die kastjes in de cabiine en al die stress !!
    Maar het is nog steeds een mooi vak, als is het niet meer zo vrij als vroeger.

    Wat ik nu ga zeggen, daar is de jeugd niet blij mee denk, maar hopelijk willen jullie mij dat vergeven, hahahahaha !!
    Tegenwoordig zijn de vrachtauto's van staal en de chauffeurs van hout, hahahaha !!
    Bij het kleinste probleempje/storing kan tegenwoordig de chauffeur zelf helemaal niets meer doen !!
    Tja, wachten op hulp !!!

    Nou, dit wilde ik even kwijt, als dit geen nostalgie is dan weet ik het niet meer !!!
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Wil,

    Ik ben ook een zwaartransportfanaat, maar ook een helemaal gek van bouwmachines, zoals : Bulldozers,
    Draglines, Rups en Mobiele kranen, maar ook Telescoopkranen vind ik heel mooi !
     
  12. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    @Piet,je bovenstaande berichtje klopt als een bus.
    Vooral het laatste gedeelte.
    Onze Astra uit 1999 heeft een 'softwarematig' probleempje.Niets ernstig,maar ja,je kunt er zelf niets meer aan doen.
    Vroeger had m'n oranje Opel last van de onsteking.Gewoon het hele verdeelhuis een beetje draaien tot ie 'lekker liep' .
    Ook het op tijd zetten van de contactpuntjes was leuk werk.Lampje erbij,contact aan,in z'n tweede versnelling en aan de auto duwen,net zolang tot het lampje uit ging.
    heerlijke tijd(nogmaals)
    groetjes Marcel.
     
  13. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland


    Hallo Arnold,

    Bedankt voor de site, hel mooie site, deze kende ik nog niet !!
     

Deel Deze Pagina