Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 29 mrt 2008.

  1. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Echt een fantastisch project! :worship:

    Voor wat betreft de uitlaat. Als ik het zo hoor word de uilaatbocht behoorlijk heet, dus als je er wat water in druppeld zal dit toch heel snel damp moeten worden. Het verdampen van water kost veel energie, waardoor de uitlaatgassen afkoelen, en wellicht dat dat wat helpt de sileconeslang heel te houden. Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de bocht de warmte van de motor zelf gelijd en dat daardoor de sileconeslang kapot gaat. In dat geval lijkt mij een koeling zoals je die zelf beschrijft weer wat nuttiger, mits het oppervlak voldoende is, en er genoeg water door stroomt. Waar komt je koelwater eigenlijk vandaan? Heb je ook voldoende koelwater als je stil licht; electriche pomp, of door de motor aangedreven? Bij de 15cc raceboten bij mij op de club hadden we doorgaans ook een ring om de uitlaatbocht heen, en daar ( en ook van de motor zelf) komt het water met zeer noemenswaardig tempo doorheen...
    Wellecht kun je er wat mee.

    Groeten Halmar
     
  2. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Halmar,

    er zit al een Al. koelblokje na de uitlaatpoort gemonteerd, dus de warmte geleiding van de motor zal wel meevallen.

    Het gaat meer om de bocht zelf.
    De waterkoeling wordt verzorgd door een vacuumpomp van MHZ die op het vacuum van de motor werkt.
    Deze pompt meer dan voldoende water door het blokje heen.
    De demper die ook watergekoeld is wordt niet meer dan handwarm.

    Door de nog te monteren koelring zal de bocht wel kouder worden maar toch vindt ik het vreemd dat het niet zonder zou kunnen.

    gr.
    leo
     
  3. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Even een rare gedachte, kan het zijn dat de afstelling van de motor er voor zorgt dat er min of meer nog verbranding in de bocht plaatsvind? Verder kan ik nog bedenken dat je binnen niet echt veel kontakt met de buitenlucht hebt, waardoor de luchtkoeling waarchijnlijk niet echt werkt zoals die in een andere (open boot) missschien net jou probleem voorkomt...

    Groeten Halmar
     
  4. paul Vingerhoets

    paul Vingerhoets

    Lid geworden:
    23 sep 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    best
    kun je die verbinding misschien niet beter vervangen door een metalen verbinding uitlaatgassen hebben een behoorlijk hoge temp vraag me af of je die op een zulk kort stukje voldoende teruggekoeld kunt krijgen.

    ik weet niet of er metalen flexslangen te krijgen zijn in dergelijke kleine diameters anders een starre verbinding aan 1 zijde van je demper of geeft dat ergens anders teveel problemen

    veel bouwplezier en een gode vaart
     
  5. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hoi Leo,

    Er zijn diverse kunststof verbindingen voor Zenoah uitlaten te krijgen. Ik ken daar (gebruik in bigscale auto wereldje) geen problemen met smelten op kapot gaan mee.

    Voorbeeldje 1
    Voorbeeldje 2

    Wellicht dat je daar iets aan hebt?

    Ziet er verder super uit allemaal :thumbsup: Wacht op actie foto's en beelden :D
     
  6. chris kruis

    chris kruis Guest

    Leo ziet er strak uit. Ik volg het al een tijd en ik kan het je niet na doen. Je heb er zeker geduld voor nodig. Ik zag dat je nog een foto van mij gebruikte als voorbeeld :D
    Ik hoop snel de eerste bewegingen te zien

    Gr. Christiaan Kruizinga
     
  7. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    vanmorgen met peter van 2brothers gebeld en situatie uitgelegd.
    Hij kende mijn boot al van dit forum dus dat was gemakkelijk praten.

    Hij gaf inderdaad aan dat de siliconenafdichting tussen uitlaatbocht en demper wel eens voor problemen zorgt i.v.m. de temperatuur.
    Ook hij gaf aan de gewapende hittebestendige siliconenslang te gebruiken.
    Dus die "goedkope" andere ..........slang maar niet meer gebruiken.

    Ik heb aangegeven dat ik nu ook een extra koelbus plaats om zo de bocht te koelen.
    Was een goed idee, overigens was peter er niet bang voor dat er bij het water inbrengen in de bocht, dit in de motor zou komen en bij terugslag schade aan de motor zou veroorzaken.

    Indien de koelbus nog niet vodoende zou koelen kan ik altijd nog een extra nippel met en kraantje in de uitlaatbocht plaatsen.

    Oplossing nu eerst:
    juiste gewapende slang (is wel roze:rolleyes::rolleyes::rolleyes:) besteld en 2 aansluitnippels voor in de koelbus (misschien wel morgen binnen anders vrijdag).
    Koelbus vandaag op het werk gedraaid en vanavond gepast: past precies.
    Nu alleen nog 2x gaatje boren en draad erin tappen voor de nippels

    Donderdag of vrijdag bus aan de bocht lassen.
    Dus kunnen we hopelijk dit weekend weer testvaren (wordt een beetje eentonig zo):):):).

    Om toch nog maar wat voortgang te boeken heb ik gisteravond de binnenkant van de kajuit in de "groene" lak gezet.

    Zie de foto van de 2 koelbussen en dan snap je ook waarom ik de 1e gelaste versie niet "mooi" genoeg vond.
    De gelaste is dan wel nog niet bewerkt maar toch.

    gr.
    leo

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Nou, dat morgen binnen viel even zwaar tegen :(:(:(
    Zelfs vrijdags zat er niets bij de post.

    En aangezien ik mijn zwager aan het helpen ben met zijn nieuwe huis
    heb ik vanmorgen niet gewacht op de post.

    Bij thuiskomst vandaag zat er eindelijk het beloofde pakketje in de bus met de slang en de nippels.
    Maar om nou morgen gelijk weer in de auto te stappen om alleen dat koelbusje eraan te lassen wordt me nu iets te veel van het goede.

    Dus vanavond nog wel even de gaatjes geboord, M6 draad getapt en de nippeltjes erin geschroefd.
    Slang past overigens perfect. :D:D:D
    Woensdagavond ga ik dan het busje aan de bocht lassen.

    En afgelopen woensdag snel even een houten frame met spanbandjes gemaakt om de boot wat gemakkelijker in en uit het water te tillen.
    De kant bij mij thuis is +/- 60 cm hoog en om dan 12 kg uit het water te tillen is zwaarder dan je denkt.


    gr.
    leo.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. BigBoat

    BigBoat Guest

    Het topic maar weer even naar boven halen voordat we de vorderingen missen.
     
  10. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    bij deze dan nog even een update van de afgelopen week.

    Afgelopen woensdag dus het busje aan de bocht gelast.
    Viel erg tegen aangezien je er moeilijk bij kon komen met name in de korte bocht.
    Maar uiteindelijk dan toch gelukt (nog bedankt Chiljon).
    Donderdagavond het spul weer gemonteerd.

    Ook de draadjes van de verlichting afgewerkt.
    Moet alleen nog bekijken hoe ik dit ga verbinden met de voeding/regelaar in de boot.
    De kajuit moet er nl. iedere keer af en ik heb geen zin om dan elke keer een stekker vast / los te moeten maken.
    Sleepcontacten o.i.d. ?????

    En dan denken jullie natuurlijk: mooi, dan komt nu het filmpje en de foto's!!!

    MIS !!!!!

    Dit weekend er even tussenuit geweest dus niet met de boot gevaren.

    Maar niet getreurd morgen ben ik vrij en dan gaat ze weer varen.
    Ben dan wel alleen maar zal proberen iets op film vast te leggen.

    Afgelopen week ook regelmatig contact met IJmuiden gehad omtrent de nieuwe bestickering van de Koos van Messel.
    Heb van Remco (werkvoorbereider tech.dienst) het adres ed. van hun leverancier gekregen en contact met hun gezocht.

    Zij waren zeer behulpzaam in deze en wilden wel mijn boot bestickeren (tegen geringe vergoeding).
    Dus eind volgende week een ritje naar Noord Holland in het vooruitzicht.

    Nu moet IJmuiden alleen nog even over de brug komen met de definitieve keuze voor de bestickering van de Koos van Messel.
    Dus hoop ik dat Remco mij op korte termijn kan voorzien van deze info.

    gr.
    leo.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. BigBoat

    BigBoat Guest

    In de achterklep van auto's zitten soms van die verende contacten, misschien is dat wat ?
    Even een rondje langs de autosloperijen in de buurt ?
     
  12. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Hey Rob,

    ja, zou misschien wel kunnen, moet dan wel even kijken of dat plaatje niet te groot is/wordt.
    En hoe je dit het best dan in de boot kan plaatsen.
    Maar zijn er hiervoor in de modelbouwwereld geen "kleine" oplossingen.
    Zal er eens over nadenken, heeft nu nog geen prio.

    gr.
    leo
     
  13. rescue

    rescue

    Lid geworden:
    13 apr 2007
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Waddinxveen, Holland
    een andere oplossing is mischien de manier hoe Adam het gedaan heeft op de Kamara. kijk hier maar [post77]
    gr. Edwin
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  14. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Nou hier zijn ze dan de filmpjes van vanmiddag.
    Helaas nog geen noodstop en kantelproef aangezien ik zelf moest filmen en sturen.

    gr.
    leo

    [URL=" - proefvaart modelboot Koos van Messel[/URL]

    [URL=" - proefvaart modelboot Koos van Messel[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. BigBoat

    BigBoat Guest

    Hi Leo

    Ik vind hem vrij diep van achteren liggen en hij stuitert ook flink.
    Ik denk dat je je gewicht ietsjes meer naar voren moet plaatsen.
    Die jets treken natuurlijk een plens water onder je boot vandaan waardoor je neus teveel omhoog komt te staan.
    Voor de rest vind ik hem mooi varen, vooral die scherpe bochten neemt hij zonder problemen en komt ook goed opgang.
     
  16. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Haha jij hebt geen soundmodule meer nodig!
    Wat gaat ie hard trouwes8-O
    Wel prachtig!

    Ziet er super uit!
     
  17. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Hallo Rob,

    voor deze proefvaart heb ik de kantelklep en contragewicht (100 gram) er even uit gehaald, dus die moet er nog in.
    En ja ze ligt iets te diep van achteren met name als de jets in beweging komen.
    En een volle of lege brandstoftank (750 cc) geeft ook nog wat verschil.

    Maar als je een foto van deze boot ziet met 25 man op het achterdek ligt ze ook in werkelijkheid zo diep.

    Let ook op dat de 40 MM jets die er bij mij in liggen ietsje overdone zijn en zullen dus het schip ook iets verder naar beneden trekken.

    Maar goed het is ook nog maar een proefvaart !!!!
    Dus verwacht ik niet dat alles meteen top is.

    gr.
    Leo.

    [​IMG]
     
  18. BigBoat

    BigBoat Guest

    Hoe gaat het met je uitlaat, beter met die extra koelring ?
     
  19. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Hey Rob,

    vandaag totaal ongeveer 1 uur gevaren en slang is nog steeds heel !!:p:p:p

    gr.
    leo
     
  20. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    nog even een update van afgelopen 2 weken.

    Ze heeft nu +/- 1 uur gedraaid en blijkt dat er waarschijnlijk een tik in een lager van de tandriemaandrijving zit.
    Er was een lager van een van de jets aan de waterzijde een beetje verroest.
    vorig jaar natuurlijk de boot in het water gehad om de waterlijn/diepgang te bepalen en de lagers waren niet geconserveerd dus.....2 nieuwe lagers erin.

    Dus boot dus eerst even “leeg” gehaald om ook de flexas te inspecteren hoe die zich houdt.
    alleen de voorkant (motorzijde) iets uitgesleten doordat de uitlijning niet geheel juist was.
    Flexas moest dus iets beter uitgelijnt / aangepast worden en staat iets te dicht op de motor.
    Door de trillingen en het moment van de motor en de korte afstand slijt 1 kant van de teflon voering iets te snel.
    Dit nu opgelost door een voorlooplager op de flexas te monteren.
    De flexas wordt nu dus gecentreerd t.o.v. de teflon voering

    Roeren van de jets gaan ook nog iets te zwaar (teveel weerstand) dus bij veel vermogen hebben de servo’s het dan extra zwaar.
    Zelfde geldt voor de keerkleppen.
    Ook vindt ik dat de koppeling te laat pakt, je moet veel toeren draaien om de jets in werking te stellen.
    Je vaart dan met slippende koppeling wat weer veel warmte ontwikkeling in de boot geeft.
    Dus de veer van de koppeling iets opgerekt zodat deze bij iets minder toeren al pakt.

    Tevens zakt de motor in toerental als de boot net tegen de planee aanzit, beetje gas erbij en het is over maar dan stuitert ze ook over het water.

    Afgelopen zaterdag en zondag weer gevaren en de motor goed afgesteld.
    zaterdag lukte het met de afstelling niet echt, dus op internet gezocht hoe ik dit het beste kon doen.
    zondag dus eerst de normale benzine vervangen door super en motor goed af kunnen stellen.
    Heb nu eigenlijk geen last meer van terug vallen in toeren.
    Motor pakt over het hele bereik goed op.
    Lag dus puur aan de afstelling van de motor en niet aan het feit (waar ik bang voor was) dat de motor te weing lucht/zuurstof zou krijgen i.v.m. de dichte kajuit.
    Boot vaart (waarneembaar) met kap net zo goed als zonder.
    Nu in totaal +/- 3 uur gevaren.

    De keerklep voor de luchtsluis zit er ook weer in dus zal proberen binnenkort een filmpje te maken van een kantelproef / noodstop e.d.

    Stukje tranenplaat gemaakt voor op het opstapje van het bakdek.
    Dit moet nog wel wit gespoten worden tezamen met de mast.
    Maar eerst moeten de lampjes nog op de mast geplaatst worden.

    Het verhaal omtrent het bestickeren van de echte Koos van Messel en wie dit gaat doen zal ik jullie besparen.
    Maar ik ben nu 6 weken verder en weet nu eindelijk wie de leverancier is en hoe de nieuwe bestickering eruit gaat zien.:):):)
    Heb reeds met hun contact gehad en moet nu alleen nog een afspraak maken om het model te laten bestickeren.
    Ik hoop dat dit nog voor de vakantie gaat lukken.


    gr.
    leo.


    [​IMG]






    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina