Hallo; Voor mijn bootje zoek ik een oplossing om de stuurhut beweegbaar te maken in de hoogte. De hut staat op een soort liftje? Wie weet hoe ik dit kan oplossen? Het is wel redelijk groot,dus mag iets degelijks zijn. Grtz... Marc
De oplossing zie je al op de foto, een schaartafel. Kun je met wat balken (oranje) doen en draadeinden. Zo te zien zitten aan de rechterzijde de draaischarnieren en aan de linkerzijden de schuif"scharnieren".
Sja, dan zit je toch een beetje met het systeem als met een Tang voor de bbq ofzo, precies op het scharnier punt in het midden. En dan zorgen dat je een systeem heb dat dat gene onderop naar mekaar toe geknepen krijg. Het is wel een kwetsbaar iets maar voor de rest weet ik het ook niet dan.
als je goed kijkt hangt de kajuit links en recht in 2 pilaren, de schaar brengt hem slechts op de gewenste hoogte groet
Hallo, De helft van de oplossing is al gegeven. Schaarsysteem. Voor de beweging kunt je het bv door een as met schroefdraad de schaar openen of sluiten. Dit kan dan weer aangestuurd worden door een heel klein motortje. Greetings
Eventueel kun je het volgstuur mechaniek gebruiken om de hut op een bepaalde hoogte te zetten. (De draadeind is al voorgesteld.) Wim
ik zou ook idd een worm wiel met geleider nemen (soort draad eind met hele grove draad). Hier zet je een electro motor achter en je kan hem op de gewenste hoogte stoppen.
Cotjuh, Ik denk dat jij trapezium schroefdraad bedoelt. Die wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld de slede van je draaibank te verplaatsen. Een worm is heel wat anders. Dat is een soort schroefraad achtig tandwiel die een ander tandwiel aandrijft. Voordelen van een worm/wormwiel overbrenging zijn o.a de grote vertaging (1 op 40 is makkelijk) en dat de kracht maar 1 kant op geleverd kan worden. Ik bedoel hiermee dat de worm wel het wormwiel kan laten draaien, maar het wormwiel kan de worm niet laten draaien. Het is dus zelfremmend. Wim
hallo ik denk dat inder daat de schaar de kabine alleen omhoog of omlaag beweegt en de kabine in twee geleiders schuiftµde reden dat het geen stroom voereringen zijn is dat er rechts de kabels los langs de kabine hangen want als de schaar op zijn hoogste staat dan zit deze maar halver wege de kabine en zou heel het boeltje wel eens kunnen om kukkelen leuk project dat wel anders zoeken op schaarliften groetjes raf
Hallo; Bedankt voor de vele antwoorden. Simpel zal het dus blijkbaar niet worden? Toch een leuke extra voor de boot. Grtz... Marc
Ik denk dat het wel simpel kan. Je koopt een draadstang ,een vertragingsmotor van conrad (bv) en een koppeling. Als de schaar wordt uitgerokken (als de stuurhut dus omhoog gaat), verkleint de afstand tussen de twee uiteinden. Zoals bij een normale schaar dus. Als je dan één kant vastzet en zorgt dat de andere kant nog kan bewegen (in een hoek- of U-profiel), dan kan je deze met een moer en draadstang samentrekken. Om de draadstang aan te drijven gebruik je de koppeling om de vertragingsmotor met de draadstang te verbinden. Je moet maar een beetje creatief zijn, het is niet moeilijk om zo'n systeem te bedenken want je ziet al bijna volledig hoe het werkt.
Is inderdaad minder moeikijk dan je denkt. Als voorbeeld heb ik de zelfgemaakte zeillier van m'n vader d'r even bijgehaald. Het volgstuurmechaniek (zie hiervoor) gebruikt ook een moer die over een draadeind loopt. in detail: Het messing blikje is gebogen om 2 moeren (die andere zie je niet, die zit er in) en er aan vast gesoldeerd. Deze wordt tegengehouden voor verdraaien door de stang er boven. Doordat de moeren worden tegen gehouden voor verdraaien zal de moer naar links of rechts bewegen wanneer de motor gaat draaien. De overbrenging van de motor naar de spoel (de twee tandwielen) hebben niets te maken met het volgstuur mechaniek; dat is gedaan om de spoel het juiste toerental te geven. Succes, Wim
hallo een auto krik (toyota krik)werkt anders om LOL die wordt in het midden dicht geschroeft als je het schaar mechaniek bekijkt dan zie je dat dit een X is en een krick is een ruit maar je kan hetzelfde wel op de X toepassen wat bij de krick in het midden zit aan de onderkant van de X maar het probleem is dat als je de X dicht draait en ze hoger wordt ze ook smaller wordt dat zie je op de foto's ook en smaller is minder stabiel dus ik denk dat daarom die twee rails de kabine mee steunen als je de X helemaal op de hoogste stand zou zetten kukkelt heel de kabine gewoon om want dan is het geen X meer maar een I groetjes raf
Hallo Marc, Één voordeel heb je wel, het is maar één schaardeel. Als dit er meerdere waren geweest, dan was het een ander verhaal geweest. Met meerdere schaardelen, zul je zeer nauwkeurig te werk moeten gaan. Als er maar een kleine afwijking is, zal het niet goed functioneren. Denk hierbij bijv. aan alle scharnierpunten ! Met een enkel schaardeel, zal dit minder kritisch zijn. Wil natuurlijk niet zeggen, dat je niet nauwkeurig moet zijn Hoe nauwkeuriger je het maakt, hoe beter de stuurhut vlak/recht blijft. Voor mijn Waterbakfiets moet ik ook zoiets gaan maken en dit zijn wel meerdere schaardelen. Indien mogelijk, dan span ik alle delen gelijktijdig naast elkaar in de machineklem en boor dan de gaten. Op deze manier ben je zekerder, dat de scharnierpunten gelijk zijn. Mocht dit niet gaan, dan zal er iets van een mal gemaakt moeten worden. Dit zal voor mij nog wel even duren, daar ik eerst andere dingen klaar en werkend wil hebben Succes met de bouw ervan en ik blijf het zeker volgen. Wellicht steek ik er weer wat van op
Misschien zou je Meccano (of een soortgelijke) er voor kunnen gebruiken. Dit is allemaal al aan de maat. Wim