deltavliegtuig

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door hodgson, 10 okt 2004.

  1. hodgson

    hodgson

    Lid geworden:
    10 okt 2004
    Berichten:
    32
    Locatie:
    den helder
    [font=Arial, sans-serif][/font] :evilbat:
    de vraag is eigenlijk de standen van de ailerons van een delta
    ik ben in het bezit van de lanzet van robbe (jaja die hele ouwe)
    ik ben hem uitaard aan het bouwen maar nu ben ik er niet uit met de roer uitslagen en welke kant op is up nou ook echt up of is het bij een delta net andersom en is het met de ailerons dan ook rechts af rechter aileron down of toch weer up ik ben even de aerodynamica kwijt :?:
    wie kan mij daar even bij helpen anders moet ik naar de kust wachten op westen wind en het uitproberen bij de helling(vind ik geen optie eigenlijk)

    go with the flow
     
  2. Rob Keij

    Rob Keij Guest

    Als je het probeerd, kom je er snel achter.

    Maar als je rechts af wilt gaat de linker naar beneden en de rechter omhoog.

    Als je links wilt dan gaat de rechter naar beneden en de linker omhoog.

    wil je omhoog dan gaan beide omhoog.

    eil je omlaag dan gaan beide naar beneden.
     
  3. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    als je links stuurt gaat je linker roer omhoog en de rechter naar beneden
    als je rechts stuurt gaat de rechter roer omhoog en links naar beneden
     
  4. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Ik wil je niet in de boom jagen of zo, maar ik denk dat als je niet weet of je roeren omhoog of omlaag moeten dat een Lanzet nog niets voor jou is. Dat zijn vrij snelle gevoelige beestjes.
     
  5. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    Ik heb er ook al gezien dat zo'n een kist heel wat moeilijkheden had om te landen.

    Tis al een gevorderde kist...
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Er land niets zo makkelijk als een delta.
    ze vliegen ook erg gemakkelijk, maar ze hebben wel een leuk gangetje. :p
    dus het is zeker geen beginners kist, of als tweede kist.
    En de uitslagen van de roeren staan al ergens ander op dit forum.
     
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Vergeet ook niet de beide ailvators (aileron + hoogteroer gemixt) ietsje naar beneden trimmen teneinde een S profiel te simuleren. Mijn Cutlass Delta vloog slecht zonder dit te doen tot ik het advies kreeg van een ouwe rot om beiden wat "down" te trimmen.

    Stevo
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ik heb een lanzet gehad, en vliegt echt super, landingen heeel langzaam :D
    uitslagen in het begin klein houden, is erg gevoelig op z'n roeren, en roeren gewoon neutraal, geen "s" slag
    @ stevo; "s" slag is volgens mij roeren iets omhoog, en niet omlaag, tenminste bij een nurflugel
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het leuke is wel, dat erg weinig mensen zo'n model willen gooien :(
    Daar had ik nog al eens last mee.
    Bang voor de prop :lol:
     
  10. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Hey Stevo, ik heb ook al verschillende delta's en vliegendevleugeltjes gehad. En je hebt gelijk wat je zegt met een S profiel maar kan het zijn dat je daarvoor up moet trimmen ipv down? Tenzij ik deze morgend nog veel snot in mijn kop heb, meen ik dat het up moet zijn. Corrigeer me aub als ik mis ben
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    idd, de roeren moeten iets omhoog staan als je een s-slag profiel wil.

    Het kan wel zijn dat om betere eigenschappen te hebben bij het snel vliegen de roeren weer neutraal getrimt moeten worden. Dit is proefondervindelijk vast te stellen.
     
  12. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @hodgson

    Als je je al afvraagt hoe af dat met de roeren zal gaan, dan staat je nog wat leuks te wachten met de motor, oftewel hoe /onder welke hoek deze aan de kist vast zit?
    (kan je verzekeren als dit NIET in orde is, dan kom je niet ver)
    En dan nog, staat er een 6,5 of 7,5 of 10cc'er op?
    O ja opgooien is geen probleem, ben nog nooit gegrepen door de prop, vergt natuurlijk wel even de aandacht.
    Staat alles goed afgesteld dat heb je een makkelijk vliegende delta en zal je echt niet verrassen in de landing de lanzet is namelijk ERG VER te overtrekken.

    Groet Ger Kovacs.
     
  13. hodgson

    hodgson

    Lid geworden:
    10 okt 2004
    Berichten:
    32
    Locatie:
    den helder
    :lol: er zijn toch wel wat verschillende meningen
    even voor de goeie orde ik ben geen beginnend vlieger doe het pas 24 jaar en vlieg en vloog altijd met conventionele kisten dit is eigenlijk een trauma uit mijn jeugd en ik wil hem graag vliegen bouw hem ook wel 2 keer( jaja je weet nooit)maar wil me wel goed op de hoogte stellen
    wil ook nog vragen wat gemiddeld de uitslag moet zijn van de rol/hoogte roeren

    eric


    go with the flow
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Eric.

    Hoe ver met de Lanzet?
    Welke motor komt erop?
    Wil je hem fel of tam vliegen?
    Vraag gerust, antwoord krijg je altijd.

    Groet Ger.
     
  15. hodgson

    hodgson

    Lid geworden:
    10 okt 2004
    Berichten:
    32
    Locatie:
    den helder
    8)
    hoi ger ik ben met de romp en het inbouwen van de apparatuur bezig
    en er komt een originele enya motor op van 3.5 cc
    een .20 dus




    eric
     
  16. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Eric.

    Een Enyatje .20 is wel heeel magertjes, genoeg om op hoogte te blijven maar veeel te weinig om leuke dingetjes te doen.
    Zo'n Lanzet vliegt het beste met een .40 Webra speed met reso pijp (Graupner) en een 9x7 houten Zinger prop, zo'n Webra speed kon je namelijk links of rechts draaiend maken door een andere krukas te plaatsen, en een pusher draait met een gewone propeller rechtsom van voor af gezien, de motor dan, en met de normale krukas draait de motor linksom, van vooraf gezien.
    Zou je aanraden om zowiso een 6,5 cc motor erop te zetten, anders heeft ie de vliegeigenschappen van een zwever, niet negatief bedoeld, en dan een duw prop erop.
    Uitslagen roeren rudder 15mm naar beide kanten op.
    Uitslagen rolroeren 10 mm up en 10 mm down, ga je hem snel vliegen dan is 60 % exponent wel lekker, is ie niet zo giftig.
    Zal nog even zoeken naar een fotoje van een lanzet van iemand van onze club.
    O ja NIET nawijzen als je hem opgooit, nooit gedaan en heb alle 10 vingers nog.

    Groet Ger Kovacs
     
  17. hodgson

    hodgson

    Lid geworden:
    10 okt 2004
    Berichten:
    32
    Locatie:
    den helder
    8)
    mooie adviezen waar ik wat aan heb
    ik wil hem zoveel mogelijk standaard uitvoeren om eerst maar eens te leren vliegen met hem om dan eventueel een zwaardere motor erop te zetten en wat de uitslagen betreft hij heeft geen rudder
    alleen maar de rolroeren die tevens werken als hoogte roer
    en zoals ik al in het begin zei van deze delta forum discussie ik bouw hem 2x jaja je weet nooit
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Een delta vliegt echt heel simpel.
    Ik heb 4 verschilende gehad motor voor en achter op.
    Ze vlogen allemaal even simpel.
    Als je met een grote motor 3 rondjes he gescheurd ben je al aan de snelheid gewent.
    En landen is zo eenvoudig je komt op lekker achterover hangend binnen.
    Je kan er ontzettend langzaam mee vliegen.
    En hij blijft toch goed naar zijn roeren luisteren.
    Ik denk dat hij met een 3.5 motortje veel lastiger vliegt.
    Omdat hij maar net boven blijft.
    De motor moet wel lekker gaan gillen als je aan duikt :lol:
    Ik heb de X 1200 gehad van graupner met een 10 cc met lange pijp.
    En later de lazer arrow met een 12 cc deze is niet echt snel te krijgen, vind ik.
    een dik profiel
     
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ik heb de mijne altijd gevlogen met een webra .20speed, prima motortje, veel vermogen :D .
    bij ons op de club vliegt iemand een lanzet met 6.5 cc, maar echt veel harder gaat dat niet, wel voor het gehoor, maar niet in snelheid.
    elk vliegtuig heeft zijn v-max, net als een boot, meer vermogen brengt je niet meer snelheid.
    ik heb overgens nog steeds wilde plannen eens een pulsjet op een lanzet te zetten.....( wel een dubbel kielvlak er op dan, anders....)
     
  20. hodgson

    hodgson

    Lid geworden:
    10 okt 2004
    Berichten:
    32
    Locatie:
    den helder
    8)

    leuk hoor een pulse jet erop maar voor mijzelf sprekend vind ik het te snel gaan ik ben van het rustige vliegen pilatus met .40 motor en een corsair met een .40 motor
    ben in het bezit geweest van een pylon racer met een .25 van irvine dat was alstie voluit ging niet fijn not my kind of stuff
    dus met de delta probeer ik origineel te vliegen en kijken wat het wordt
    alle adviezen trouwens wel ff opgeschreven want ja de leeftijd he en ik ben geen vrouw die meerdere dingen tegelijk kan(bewezen he) :roll:


    eric
     

Deel Deze Pagina