Vraag over Aileron/Elevator mixing

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door erik k., 17 aug 2009.

  1. erik k.

    erik k. Guest

    Ik vlieg met een paramotor waarbij de aileron en elevator servo gebruikt worden voor het sturen. Op m'n Futaba 6EX heb ik Elevon mixing aangeschakeld.

    Wanneer ik naar links wil, wordt mijn linker stuurlijn aangetrokken, maar tegelijk de rechter stuurlijn losser gezet. Dat beïnvloed het vlieggedrag van de parapente negatief naar mijn idee. Ik kan met de Elevator (CH2) de remlijnen verder aantrekken/loslaten en dat vind ik wel heel erg OK.

    Wat ik graag zou willen is het volgende:
    OP CH1 (aileron) 2 servo's koppelen welke onafhankelijk van elkaar werken. D.w.z. stick naar links, linker servo beweegt, rechter staat stil en andersom.
    Het mooiste zou zijn wanneer dit zou kunnen mét de Elevon mixing, dus CH2 (elevator) naar voren: CH1 en CH2 dezelfde beweging (losser in mijn geval).

    Is dit uberhaupt mogelijk?

    Groet
    Erik
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Of het met een T6EX ook kan weet ik niet (ik ken die zender niet) maar het lijkt mij dat je een vrije mixer moet gebruiken om "elevon-differential" in te stellen. Dus dat de uitslag van beide stuurlijnen één kant op wordt weggemixed. Bij zwevers met een V-staart doe je hetzelfde, daar moet je ook de uitslag naar boven en naar beneden verschillend instellen en dat doe je met een mixer. Als je zender ook een V-tail mixer heeft zou je het daar eens mee kunnen proberen. Het enige verschil tussen die twee is namelijk dat bij elevon beide servo's een andere kant op bewegen en bij V-tail gaan ze dezelfde kant op als je richting gebruikt.
     
  3. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb mijn zender zo niet bij de hand maar volgens mij moet je dat gewoon kunnen redden met je end point per kanaal.
    Bij mijn zwever zit rol op 1 en 6 (meen ik) maar de uitslag per servo is anders, bij sturen naar links, rechter meer naar beneden dan links omhoog. Dit regel ik d.m.v. de end point per servo in te stellen in procenten.

    Als het niet lukt doe maar een PM dan pak ik de zender er eens bij.
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat gaat bij elevon (of V-tail) mixing niet werken want dan wordt ook de uitslag voor hoog of laag teruggeregeld.
     
  5. erik k.

    erik k. Guest

    Dank voor de snelle antwoorden jongens, ik ben eruit :)!
    Elevon mixing was niet de juiste setting voor mij, ook V-tail kreeg ik niet goed (kan aan mij liggen).

    Uiteindelijk heb ik de twee stuurservo's op CH1 en CH6 gezet zoals Ronny aangaf, en Flaperon mixing ingeschakeld (-100%). De Elevator op CH2 (zit nu geen servo meer aan) heb ik gemixed via PMX2 (Master: CH2, Slave: CH6) en die werkt ook weer. Vervolgens nog de Flaptrim ingesteld :)

    Ik heb nu weer dezelfde funtionaliteit als voorheen maar dan met goed werkende servo uitslag én nog een PMX over ;).

    Thanks!
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nee hoor niet bij de multiplex zenders. daar geef je voor rol als ook voor hoogte apart de uitslagen aan.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Kijk, da's slim van Multiplex :) Ik heb zelf Graupner zenders en dat is dan even wat minder. Hetzelfde bij mee-mixen; als je bijvoorbeeld richting en aileron 100% met elkaar mixed dan krijg je bij volledig in de hoek drukken van allebei de knuppels ook even zo vrolijk 200% uitslag (=kapot roerhoorntje of kapotte servo....)
    Weer wat geleerd. Werkt het bij Futaba ook zo?

    Erik, als je nu tegelijk vol richting geeft én vol up - gaat je servo dan niet veel te ver (wat bij een Graupner MX-16 dus wel het geval zou zijn)?
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2009
  8. erik k.

    erik k. Guest

    De uitslag is best heftig, maar ik dacht niet meer dan zo'n 80 graden maximaal (en dat dan negatief en positief). Ik had al wel de stuuruitslag en flaps aangepast zodat ik bij volle rem + flaps nog een beetje kon sturen. Ik zal het morgen nog eens van dichterbij bekijken en zien hoe ver ik kom...
     
  9. erik k.

    erik k. Guest

    Deze nieuwe setup werkt heel aardig, de mat stuurt veel meer relaxed dan voorheen. Het wordt nu net een soort Franse middenklasser :) (niks mis mee overigens).

    Zo komen we steeds een stapje verder!
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Gaaf. Zo'n matras dan, Franse middenklassers heb ik niet zo veel mee :)
     

Deel Deze Pagina