Met wat vrienden hebben wij 6 savages x4.6jes in bezit. Allemaal ongeveer 5 maanden oud. Er word regelmatig mee gereden. 1 van de savages stopte 3 weken geleden spontaan. De motor is niet meer aan de praat te krijgen. Even terug naar de winkel en daar werd vertelt dat de gemiddelde Savage motor slechts 8-10 draaiuren heeft en dat we een nieuwe motor moeten kopen, werd ook vertelt dat dit in de voorwaarden staat van HPI Europe. Klopt het dat een motortje 'slechts' 8-10 uur mee gaat?
Goede verdiensten dan De winkelier dus Zijn die motoren dan van blik o.i.d 10 uur Is dat ekektro of brandstof Ik zou die nog niet willen hebben als kreeg ik ze bij een pakje boter Cadeau mvg Frederik
Savage is brandstof. Met wat goede zorgen moet hij wel een liter of 25 mee kunnen.... Dus gemiddeld 160ml op een tankje, , daar deed ik ongeveer 7 minuten mee. Reken dus maar uit, wat je kan verwachten. (16% nitro, en in totaal 13% olie reden we op, we mixten wat extra olie bij)
Ik wou net zeggen.. ik heb nog zoon f3.5 liggen, en die heeft nu 24 liter gelopen, en deed 14 minuten op n tankje.. dus dubbele van zoon 4.6, en euh, 6 tankjes in een liter ongeveer en dan euh, dus 6x14 minuten is 84 minuten rijdtijd op 1 liter, klopt wel ongeveer, anderhalf uur, en dan heeft die maat er dus nog geen 10 liter op zitten.... Dingen gaan wel een liter of 30 mee lachend als je er goed mee om gaat en het luchtfilter vaak schoonmaakt!! 30 x 84 is: 2520 dus ongerekend 42 uur... Zolang je er genoeg onderhoud aan pleegt en goede brandstof gebruikt, en hem goed afsteld, gaan ze heel lang mee iig..
Als de motor wel gewoon rond draait en enigzins ook compressie opbouwt kan het ook een andere oorzaak zijn. Misschien iets verder zoeken?
Bedankt voor jullie antwoord. De motor word na elke rit grondig schoongemaakt. Voor de rest ook geen problemen gehad, volgende week even terug naar de winkel en even HPI emailen voor een RMA. Heb het even nagevraagd hij had er net ongeveer 8,4 uur opzitten.
Wat is er dan exact mis met het blokje? Zitten er krassen in de cilinder? Zitten er losse metaaldeeltjes? Drijfstang of krukas krom? Van alles wat je hier zegt kan ik er alleen uit opmaken dat je hem niet meer aan de praat krijgt.
Mits goed behandeld (goed inlopen, goed afstellen, altijd een schoon en geolied luchtfilter) kan een motor wel langer dan 8-10 uur mee gaan. Bij een slechte behandeling kan het ook (veel) korter zijn. Wat heb je allemaal geprobeerd om hem weer aan de praat te krijgen? Heeft hij nog voldoende compressie? Nieuwe gloeiplug geprobeerd? Zijn de lagers nog helemaal goed?
1 tip... NOOIT meer naar die winkel gaan... echt gigantisch onzinverhaal... motoren die liters verstoken zonder problemen en die winkelier zegt dat een motor maar 8-10 uur mee kan gaan.... onzin
Vind ik iets overdreven, als je motor al die tijd te arm heeft gelopen is een 8 tot 10 uur (en dus 8 tot 10 liter) nog netjes. De levensduur van een motor is altijd nog bepaald door de afstelling, de gebruikte brandstof en onderhoud (bv. afterrun en schoon luchtfilter), uiteraard mag je productietoleranties ook niet uitsluiten. Om een extreem idee te geven, ik heb motoren al tijdens de inloop al afgeschreven zien worden.
ik ken deze jongen, wat het probleem is met zijn motor is dat waar de drijfstang vast zit aan de krukas, dat pennetje is afgebroken. maar nu lijkt het of dat het eerste stuk een haarscheurtje is geweest en dat pas het laatste stuk je is afgebroken. dus het zou kunnen zijn dat die krukas vanaf dag 0 al een tikkende tijdbom is geweest maar dit durf ik niet met ckerheid te zeggen.