Ik heb nu een trex 500 esp. Het valt mij op dat tijdens het optoeren de kop van de heli op een bepaald punt even begint begint te trillen.....waarna het wel weer stabiel wordt. Ook tijdens het aftoeren gaat de kop trillen. Moet ik nu de bladen strakker zetten......of een andere tip. Tijdens het vliegen bemerk ik geen trillingen....alleen een heel klein beetje bladspoor
Is praktisch niet te voorkomen, op dat moment draait hij even met de resonantiefrequentie.. voor wat ik er van de heli-vliegers bij mij op de club van begrepen heb, is het niet abnormaal.. tenzij natuurlijk op dat punt je hele heli bijkant uit elkaar trilt.
Bladspoor er natuurlijk wel er zo ver mogelijk uitdraaien. Verder is een korte periode van trillingen bij optoeren en aftoeren normaal. Tijdens het vliegen moet de machine op het oog trillingsvrij zijn.
Zal niet veel uitmaken, misschien een kromme as? Heli nooit een tikje gehad? Wat vaster proberen kan natuurlijk geen kwaad. Mn 600ESP en henseleit hadden het ook. Logo tot nu toe niet. Zolang het niet zo erg is dat de heli bijna omvalt zou ik me geen zorgen maken.
Iedere heli trilt, wat je er ook aan doet. Ook heeft iedere heli een "eigen frequentie" (punt waarop de trillingen het ergste lijken/worden) Deze eigen frequentie kom je meestal tegen tijdens optoeren/aftoeren is niet erg, zolang het maar niet te erg wordt. Je bladen moeten zodanig vast /los zitten, dat ze net niet voorover vallen als je de heli voorover houdt, met de bladen dwars. Maar als je de trillingen toch te ernstig vindt, hooftbladen balanceren, staart balanceren, flybar checken? en zoals eerder gezegd, is alles nog recht?
Ik zal alles even nakijken. Iets krom lijkt mij sterk.....de heli heeft nog maar zo'n 5 vluchten gehad zonder een crash of harde landing. Op veel youtube filmpjes lijkt het vaak dat de heli's tijdens het optoeren helemaal geen trillingen hebben...maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn.
Bij het optoeren/aftoeren schudt de kop nog steeds lichtjes maar als ik de heli vasthoud en dan boven mijn hoofd laat optoeren is er bij volle toeren geen trilling te bemerken. Dan zal het licht schudden bij het optoeren geen probleem zijn lijkt mij??
Heli vasthouden en optoeren, en dat met een 500ESP, lijkt me niet het meest verstandige om te doen met zo'n vliegende gehaktmolen. Zo lang je er tijdens het vliegen geen last van hebt zit je, zoals al eerder genoemd, wel goed. Mijn ESP trilt ook even kort bij het optoeren, maar dat komt denk ik doordat de bladen dan nog niet netjes recht staan, bij het aftoeren heb ik het nog niet opgemerkt, zal de volgende keer dat ik ga vliegen er eens op letten.
Bassman, Dat de heli niet trilt bij het optoeren vanuit de hand, komt waarschijnlijk, omdat de "vering" die nodig is om de trilling te laten ontstaan, in het landingsgestel zit. Dit is echt absoluut onschadelijk, zoals velen al zeiden, hun heli heeft het ook. (en als je het weten wilt, mijn heli's doen het ook, allemaal, en allemaal in verschillende mate) Maar zoals ook al opgemerkt: optoeren in de hand, is absoluut een onverstandig ding om te doen. Bij een vlaag wind of een ongewild stuurcommando wrikt het ding je absoluut uit de hand, en dan heb je jezelf waarschijnlijk heel erg bezeerd. Dat je heli dan toevallig ook kapot is, dat is minder belangrijk en heb je dan helemaal aan jezelf te danken. (Hoe ik dit weet? Ik ben ook ooit jong en onbezonnen geweest, en dat kostte mij ook een heli, en een hele pijnlijk arm....) Groet, Bert
Hier nog even een linkje van wat ik bedoel: 2G8xeJvu8U8[/media] - Trex 500 spool down vibration Het gebeurt ook als ik de mainblades eraf heb. Ook viel mij op dat als ik zonder mainblades de heli draaide en ik van de zijkant keek dat de flybar met paddles af en toe ietsje bewogen zonder dat ik de sticks aanraakte. Kan het zijn dat de servo's af en toe een klein tikje geven?? QtT2ORFBx3g[/media] - P1000571 Tot slot nog een vraagje over de maingear. Als ik deze op en neer beweeg dan gaat de hoofdas per beweging iets draaien....is dit normaal? en niet van invloed op het vliegen. wWB-95LfbEw[/media] - P1000572 Alvast bedankt
Het is net alsof de paddles een beetje lift veroorzaken waarna de servo het steeds weer rechttrekt. Iemand een idee??? Bij het draaien van de motor zonder gemonteerd op het hoofdtandwiel zie ik geen (storings)bewegingen van de servo
Alles wat draait heeft een kritisch toerental. als het aan RPM gelijk is aan de oscilatie frequentie van een as worden de trillingen versterkt. Dit is wat jij ziet bij het optoeren van de heli. Hier kan je beter zo snel mogelijk doorheen gaan tijdens het optoeren/aftoeren. Als je nog meer info wil en engels kan lezen kijk dan even hier. Critical speed - Wikipedia, the free encyclopedia