Even hulp bij trillingsprobleem

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door bassman, 12 jul 2009.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb nu een trex 500 esp. Het valt mij op dat tijdens het optoeren de kop van de heli op een bepaald punt even begint begint te trillen.....waarna het wel weer stabiel wordt.
    Ook tijdens het aftoeren gaat de kop trillen. Moet ik nu de bladen strakker zetten......of een andere tip. Tijdens het vliegen bemerk ik geen trillingen....alleen een heel klein beetje bladspoor
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Is praktisch niet te voorkomen, op dat moment draait hij even met de resonantiefrequentie.. voor wat ik er van de heli-vliegers bij mij op de club van begrepen heb, is het niet abnormaal.. tenzij natuurlijk op dat punt je hele heli bijkant uit elkaar trilt.
     
  3. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Bladspoor er natuurlijk wel er zo ver mogelijk uitdraaien. Verder is een korte periode van trillingen bij optoeren en aftoeren normaal. Tijdens het vliegen moet de machine op het oog trillingsvrij zijn.
     
  4. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hoe komt het trillen dan tijdens het aftoeren???
     
  5. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    0->2700|2700->0 Als de trilling op 900 ligt komt ie er dus even langs bij op en aftoeren.
     
  6. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    En als de kop wat langer blijft trillen bij uittoeren?? De bladen dan vaster zetten?
     
  7. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Zal niet veel uitmaken, misschien een kromme as? Heli nooit een tikje gehad? Wat vaster proberen kan natuurlijk geen kwaad.

    Mn 600ESP en henseleit hadden het ook. Logo tot nu toe niet. Zolang het niet zo erg is dat de heli bijna omvalt zou ik me geen zorgen maken.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Iedere heli trilt, wat je er ook aan doet.
    Ook heeft iedere heli een "eigen frequentie" (punt waarop de trillingen het ergste lijken/worden)

    Deze eigen frequentie kom je meestal tegen tijdens optoeren/aftoeren
    is niet erg, zolang het maar niet te erg wordt.

    Je bladen moeten zodanig vast /los zitten, dat ze net niet voorover vallen als je de heli voorover houdt, met de bladen dwars.

    Maar als je de trillingen toch te ernstig vindt, hooftbladen balanceren, staart balanceren, flybar checken?
    en zoals eerder gezegd, is alles nog recht?
     
  9. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik zal alles even nakijken.
    Iets krom lijkt mij sterk.....de heli heeft nog maar zo'n 5 vluchten gehad zonder een crash of harde landing. Op veel youtube filmpjes lijkt het vaak dat de heli's tijdens het optoeren helemaal geen trillingen hebben...maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn.
     
  10. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Bij het optoeren/aftoeren schudt de kop nog steeds lichtjes maar als ik
    de heli vasthoud en dan boven mijn hoofd laat optoeren is er bij volle toeren
    geen trilling te bemerken.
    Dan zal het licht schudden bij het optoeren geen probleem zijn lijkt mij??
     
  11. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Heli vasthouden en optoeren, en dat met een 500ESP, lijkt me niet het meest verstandige om te doen met zo'n vliegende gehaktmolen.

    Zo lang je er tijdens het vliegen geen last van hebt zit je, zoals al eerder genoemd, wel goed. Mijn ESP trilt ook even kort bij het optoeren, maar dat komt denk ik doordat de bladen dan nog niet netjes recht staan, bij het aftoeren heb ik het nog niet opgemerkt, zal de volgende keer dat ik ga vliegen er eens op letten.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bassman,

    Dat de heli niet trilt bij het optoeren vanuit de hand, komt waarschijnlijk, omdat de "vering" die nodig is om de trilling te laten ontstaan, in het landingsgestel zit. Dit is echt absoluut onschadelijk, zoals velen al zeiden, hun heli heeft het ook. (en als je het weten wilt, mijn heli's doen het ook, allemaal, en allemaal in verschillende mate)

    Maar zoals ook al opgemerkt: optoeren in de hand, is absoluut een onverstandig ding om te doen. Bij een vlaag wind of een ongewild stuurcommando wrikt het ding je absoluut uit de hand, en dan heb je jezelf waarschijnlijk heel erg bezeerd. Dat je heli dan toevallig ook kapot is, dat is minder belangrijk en heb je dan helemaal aan jezelf te danken.

    (Hoe ik dit weet? Ik ben ook ooit jong en onbezonnen geweest, en dat kostte mij ook een heli, en een hele pijnlijk arm....)

    Groet, Bert
     
  13. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hier nog even een linkje van wat ik bedoel:

    2G8xeJvu8U8[/media] - Trex 500 spool down vibration

    Het gebeurt ook als ik de mainblades eraf heb.

    Ook viel mij op dat als ik zonder mainblades de heli draaide en ik van de zijkant keek dat
    de flybar met paddles af en toe ietsje bewogen zonder dat ik de sticks aanraakte.
    Kan het zijn dat de servo's af en toe een klein tikje geven??

    QtT2ORFBx3g[/media] - P1000571

    Tot slot nog een vraagje over de maingear. Als ik deze op en neer beweeg dan gaat de hoofdas per beweging iets draaien....is dit normaal? en niet van invloed op het vliegen.

    wWB-95LfbEw[/media] - P1000572



    Alvast bedankt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Gewoon grondresonantie, niets abnormaals.
     
  15. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Bedantk laurens,

    De kop kan dan ook iets heen en weer gaan???
     
  16. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dat lijkt maar zo, maar dat komt omdat je skids wat vibreren. Eigelijk gaat je hele heli dus mee.
     
  17. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen

    Het is net alsof de paddles een beetje lift veroorzaken waarna de servo het steeds weer rechttrekt.
    Iemand een idee??? Bij het draaien van de motor zonder gemonteerd op het hoofdtandwiel zie ik geen (storings)bewegingen van de servo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Alles wat draait heeft een kritisch toerental. als het aan RPM gelijk is aan de oscilatie frequentie van een as worden de trillingen versterkt. Dit is wat jij ziet bij het optoeren van de heli. Hier kan je beter zo snel mogelijk doorheen gaan tijdens het optoeren/aftoeren.

    Als je nog meer info wil en engels kan lezen kijk dan even hier.
    Critical speed - Wikipedia, the free encyclopedia
     

Deel Deze Pagina