kroonvaarder "Proteus" 1921

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Laurent, 12 mei 2009.

  1. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag Paul,

    ja, het is de MRB, ik heb een klein verslag over gemaakt, deze heb je dus kunnen "lezen". Ik heb reacties op franse foras kunnen opvangen, zij waren nogal onder de indruk van wat de NL modelbouwers bouwen...

    en ja, ik heb mijn PB's gelezen, ik heb de informatie doorgegeven naar de desbetreffende persoon, hij ging op zoek naar het boek.

    de groetjes,

    Laurent
     
  2. Frédéric

    Frédéric

    Lid geworden:
    30 mei 2006
    Berichten:
    129
    Salut Laurent,

    Ben reeds een tijdje niet meer regelmatig op de fora en had deze post over het hoofd gezien.
    Ik zal ook hier de bouw van dit nieuwe juweeltje volgen. "ook" want de MRB komt zowiezo in de bus. Ik sta dus al te popelen om je plan te bekijken...

    Tot binnenkort,
    Fred
     
  3. Kroonvaarder?

    Hay Laurent,

    Altijd geleerd dat je geen domme vragen kunt stellen, dus,
    Wat is een kroonvaarder ?

    Opa Jan
     
  4. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Opa Jan, goeienavond,
    Ik denk dat het met de vlag te maken heeft, de "Koninklijke Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij" ofwel de "KNSM" de scheepsvlag had n.l. een Kroon.

    hier meer info:
    KNSM

    groeten, Brandaris
     
  5. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag Opa Jan,

    Brandaris heeft de goeie link gegeven, ga maar naar oude schepen fotos, machtig mooi...

    De KNSM werd opgericht in 1856, onder bescherming van de Wilhem, jullie keizer van toen, en heeft dus rechtstreeks in z'n vlag de koninklijke kroon gedragen.

    de groetjes,

    Laurent
     
  6. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Huhhe, Wilhelm keizer?:rolleyes:

    groeten Paul
     
  7. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Laatst bewerkt: 13 sep 2009
  8. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Hmmmm, ik bedoelde koning...

    er is wel een keizer Wilhem naar jullie geweken, maar dat is een andere verhaal, en dat gebeurde later dan in 1856

    de groetjes,

    Laurent
     
  9. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    @ Laurent,

    Jo eh:hoe ging dat nog?
    Koning,keizer,admiraal,popla kennen ze allemaal ;-)

    Ja met de keizer dat was een ding.
    Met zo weinig tijd om te bouwen,moet het wel branden in je vingers of niet?
    Het komt vanzelf,eens is eens.
    Hier in Duitsland zeggen ze:in die ruhe liegt die kraft.
    Ben alsnog benieuwd hoe het er uitgaat zien.

    Groet,John
     
  10. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag allemaal,

    tijdje geleden dat ik nog postte!

    de bouw van Proteus is in september 2009 begonnen, de plannen die ik hertekende zijn in de uitgave 551 (september 2009) van de franse modelbouwblad "Modèle Réduit de Bateau" (in het kort MRB) verschenen, de plannen bestonden uit twee bladen, een zij en boven aanzicht, en aan de andere kant, de rompslijnen en elke spant getekend "klaar om te zagen".

    Hieronder een kijkje op de spantenplan, met de huidsplatengangen erop getekend:

    [​IMG]

    het plan met de spanten werd gecopieerd en op een plaat 4mm dik multiplex gelijmd, hier een gedeelte van de spanten:

    [​IMG]

    de spanten uitgezaagd:

    [​IMG]

    en op het "scheepswerf" genageld. Ik heb de gewoonte genomen om nooit direkt de schroefaskokers in mijn rompen te lijmen, het schuren van de romp wordt moeizaam zonder de koker te beschadigen. Hier heb ik dus een stuk stalen as gestoken, met dezelfde afmetingen dan de buitendiameter van de koker, deze as kan blijven bewegen terwijl ik de beplanking rondom lijm. Hier ziet U ook de dek waar de huidplanken op zullen komen, om zonder problemen een kont "à la Titanic" te bekomen

    [​IMG]

    de voorkant. de stembar is een stuk gegalvaniseerd plaat die ik uit de bodem van een VHS recorder uitzaagde:

    [​IMG]

    de beplanking kan beginnen, geen blokken van voren noch van achteren, ik haat houtsblokken, deze zijn moeilijk in de goeie vorm te schuren. de stroken hout voor de beplanking komen uit een 2mm dik triplex plank, is nogal goedkoop, ik heb 15 € betaald aan hout voor de romp, en ik had nog hout over!

    [​IMG]
    [​IMG]

    de achterkant. de meeste modelbouwers denken dat zo'n kont "à la Titanic" moeilijk te bouwen is, niets is minder waar. zoals hierboven geschreven, moet je ervoor zorgen dat er de dek op zijn plaats gelijmd wordt, waar de stroken hout, mooi in vorm geschuurd, op hun plaats komen.

    [​IMG]

    romp volledig beplankt:

    [​IMG]

    en geschuurd:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    zicht van de binnenkant, naar achteren:

    [​IMG]

    een mooie scherpe boeg, zoals het hoort:

    [​IMG]
    [​IMG]

    motor en schroefaskoker zitten erin:

    [​IMG]

    tot de volgende keer!

    Laurent
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2010
  11. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    volgende!

    jullie weten dat ik de beplating uit papier vervaardig. Eerst moet er een onderlaag op de romp komen, deze is uit groene papier gemaakt, op deze laag worden dan de platenstroken getekend, welke stroken "OUT" stroken zijn en welke "IN" stroken zijn. Als alles getekend is, moeten eerst de IN platen opgelijmd worden, waar de OUT platen nadien opkomen. Ik heb ook de twee ankerkokers in de romp gelijmd en in vorm gevijld

    de fotos:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Volgende stap: de bovenbouw, helemaal in carton en papier

    de groetjes,

    Laurent
     
  12. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    de bovenbouw:

    op een ondergrond van triplex werd er een laag 0,6 mm dik carton gelijmd, op deze carton gaat de hele bovenbouw opgelijmd worden. de wanden zijn uit dezelfde 0,6 mm carton gemaakt, er waren op de bovenbouw twee soorten deuren, enkele in hout, de rest was van metaal. de patrijspoorten zijn met zo'n schoenmakerstang gemaakt, de dekken zij uit dezelfde carton die ik reeds gebruikte voor de "Zinnia" en de "Mount's Bay" enkele jaren geleden, de luchtkokers zijn eveneens uit papier gemaakt, de schouw en de boten ook.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    de groetjes en tot de volgende keer,

    Laurent
     
  13. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Hey Laurent.

    Ik vind het zeer mooi wat jij uit papier maakt!

    Heb wel een vraag:

    Waarmee behandel jij het papier om het waterdicht te maken?
     
  14. Michel.

    Michel.

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    170
    Locatie:
    België
    Mooi werk Laurent. Die sloepen (juiste naam?) zijn zeer mooi, zeker voor die schaal!
     
  15. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Koen,

    het papier die in contact komt met water is behandeld met G4, de bovenbouwen die weinig of per ongeval in contact komen met water zijn behandeld ofwel met CA lijm ofwel met G4.

    het papier op de romp is op de onderlaag met D3 witte houtlijm gelijmd, en nadien dus met G4 behandeld. G4 dringt in het papier, het papier wordt daarmee als het ware "geplastificeerd", er kan niets meer gebeuren.

    @ Michel,

    bedankt! ik had enkele jaren geleden een volledige topic gemaakt over het bouwen van papieren sloepen op een engelstalige forum, maar dit topic is verdewenen. Ik zal dus een volledige topic hier moeten maken...

    de groetjes,

    Laurent
     
  16. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Mooi scheepje Laurent! Zo te zien aan de update heb je al veel voorgewerkt. Of heb je het model inmiddels al klaar? Toch moet je hierna de Lusitania een keer afmaken, daar wacht ik al een tijdje op;). De schoorstenen liet je mij toen nog zien en de romp had je toch ook al af? Voor jouw een eitje...

    groeten Paul
     
  17. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag Paul,

    Lusitania is de volgende project, ik ga ook hier een bouwverslag van maken, wanneer Proteus tegen september of october af is.

    de groetjes,

    Laurent
     
  18. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag allemaal,

    volgende stap was het bouwen van de stoomlieren en de stoomankerlier. allemaal gebouwd in papier, de assen zijn in 1mm dik messingdraad, ik heb ook de drijfstangen erop gezet, ze zijn gemaakt uit 0.5 mm messingdraad.

    de lieren:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    ankerlier:

    de tandwielen zijn ook in papier, wel zonder tanden, je ziet ze toch niet op deze schaal.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    de groetjes,

    Laurent
     
  19. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Laurent,

    Waarom gebruik je geen horlogeraderen? Die kan je zelfs voor schaal 1:200 vinden (denk maar aan dameshorloges). Zulke sloopuurwerkjes kan je makkelijk op wat klokkenbeurzen vinden. Maar buiten dat feit toch een knap staaltje werk.

    groeten Paul

    ps. Mocht je ooit zoeken naar dergelijke horloges, vraag naar cilindergangen. Zowel dames als herenhorloges...
     
  20. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag Paul,

    probleem met horlogeraderen is de dikte, jij hebt wel tandwielen, maar deze zijn heel dun en niet echt realistisch. mijn tandwielen zonder tanden zijn ook niet realistisch, maar ja ...

    Hierbij een kleine update:

    Roer is gedaan, met een stuk gegalvaniseerde plaat, komend van een oude VHS apparaat:
    [​IMG]

    Hieronder de schroefaskoker, schroefraam (2mm dik epoxy), schroef en roer
    [​IMG]

    de schroef komt van bij Raboesch, heeft een diameter van 35 mm, ik heb de bladen aangepast, zij waren te breed voor zo'n koopvaarder van de jaren 1920, ik heb ook aan de naaf een meer realistiche profiel gegeven, dit werd allemaal met vijlen gedaan:
    [​IMG]
    [​IMG]

    de blokken zijn uit 0,3 mm dik "bristol" papier gemaakt:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    de stutten aan de verschansing:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    de groetjes,

    Laurent
     

Deel Deze Pagina