Graupner Elektro Junior S: nieuw model

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Josv, 24 jul 2008.

  1. SoFTSTuFF

    SoFTSTuFF

    Lid geworden:
    6 mei 2008
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Elst
    Ik vond dat bij mij de motor ook erg warm werd (met 2S lipo)
    Het motortje uit elkaar gehaald en bleek dat er verschillende magneten los zaten.
    Deze uitgelijnd en vastgelijmd, en hierna bleef hij een stuk koeler.

    Misschien iets om naar te kijken.

    Overigens hoe ziet je (kunstof) motorschot er uit na 102 graden?

    Groeten jan Willem
     
  2. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik weet niet hoe het motorschot er uit ziet want ik krijg de spinner er niet meer af. Heb al geprobeerd met wringen maar ik heb schrik het schot te beschadigen met een schroevendraaier.
    Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

    Groetjes,

    Jos
     
  3. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Heb dan toch met Dremel en boortje de spinner er af gekregen. De vijzen waarmee de motor vast zit zijn ingebrand en onbruikbaar, gelukkig zijn er nog twee andere openingen om de motor vast te zetten. De motor zal wel zijn geest gegeven hebben. Zal kijken naar dezelfde motor als de originele (COMPACT 345Z 7,4 V) of een gelijkaardige bij HC.

    Heeft iemand ook nog problemen gehad met deze motor buiten Jan Willem?

    Groetjes,

    Jos


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2009
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
  5. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Bedankt Bart, ik kende deze site niet.

    Er staan wel "Juniors" in maar dat dit de "Junior Sport Elektro" die echter maar 800 à 900 gram wegen en de "Elektro Junior S" weegt meer dan 1000 gram.
    De "Turnigy TR 28-30B" werkt met 3S/ lipo's om toch wat kracht te geven en ik zou graag bij 2S/2200 mAh blijven omdat ik er 4 stuks van heb.
    Daarom had ik aan deze UH motor gedacht die juist dezelfde afmetingen en gewicht heeft als de oorspronkelijke "Compact 345Z": HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-36A 1450kv Brushless Outrunner (Eq:2814 $21.00 . Zou deze voldoende kracht geven met 2S lipo's

    Groetjes,

    Jos
     
  6. Richard G

    Richard G

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Maastricht
    Sorry dat ik even inbreek in deze thread maar in het begin stond er min of meer de vraag wat nu beter was, zo'n Junior wat hier besproken wordt of een MPX Easy Glider Pro?

    Ik wil daar zelf ook mee beginnen maar heb hier nog niet echt een goed antwoord op gegeven. Op de club zeggen ze de MPX, maar daar heeft niemand zo'n Graupner Junior dus wellicht is daar geen ervaring of bekendheid mee.

    Wat vinden jullie? Welke is beter? Makkelijker te vliegen en evt. blijft langer zweven?
    Of blijft het allemaal een beejte hetzelfde?
     
  7. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Tja wat heet beter ? De vraag is eerder.. Welke aanschaf is beter in jou geval ?
    Kan je al vliegen en wat wil je ermee gaan doen.

    Eerst antwoord na jou onderbreking die mij te binnen schiet is:
    Als je bij een motor raceclub rijd en iedereen rijd Ducati, dan koop je een Ducati.

    Dus als iedereen bij de vliegclub beweerd dat een MPX beter is ..... dan kan je ook na de aanschaf van, de beste tips krijgen :)
     
  8. Richard G

    Richard G

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Maastricht
    Hmmmz.... ja daar zit wat in. Dan zal ik de vraag anders moeten formuleren inderdaad.
    Wat is in mijn geval...
    Of ik al vliegen kan? Ja LoL, met infrarood heli's en een Walkera HM053 lukte ook al aardig een coax heli dus. Met de Fixed pitch ging niet echt naar wens. De heli's zijn weg omdat ik zweefvliegen veel mooier vind.

    Voorbeeld: Bij ons is er eentje die dus lekker zijn zwever omhoog laat gaan met de motor, daarna motor uit, dan gaat hij op zijn stoeltje zitten, drankje in het stoeltje en op zijn gemak met de rechter stick het ding besturen.
    En met een klein beetje wind blijft dat ding (hij heeft zo'n EG pro) rustig een half uur a drie kwartier in de lucht.

    Kijk dat lijkt me nu ook fijn, gewoon lekker vliegen, geen stress, niet continue met beide sticks jagen zoals dat met de FP en CP heli's het geval is.

    En ik kan dus nog niet vliegen met een vliegtuig of zwever, althans tot nu toe nog nooit gedaan. Dat is dus eigenlijk een korte beschrijving van "mjin geval".

    Misschien is aldus een beter advies/mening te geven welke geschikter voor me is?
     
  9. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mijn vader heeft ze allebei (Junior S en Easyglider Pro) en ze vleigen allebei goed. Wij vinden dat de Junior S iets makkelijker vliegt, maar dat ie wel sneller beneden is. De glij hoek lijkt steiler. De easyglider vliegt ook heel mooi, misschien zelfs iets mooier, maar ik vind hem wat lastiger (maar niet lastig) te vliegen. Hij valt wat sneller over een vleugel weg, maar je raakt snel gewend aan deze kist. Ze zijn dus allebei goed, erg goed zelfs voor een stuk piepschuim, maar als ik een zou moeten kopen op dit moment zou k toch voor de easyglider, omdat die net iets beter presteerd.
    Hopelijk heb je hier wat aan.
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Er zijn er natuurlijk nog meer; mijn eerste in dit genre was een Robbe Arcus. Die had ik eigenlijk inmiddels al afgedankt maar laatst toch maar weer eens opgetuigd en mee gevlogen... doet het toch wel heel lekker, en is heel wendbaar. Nadeel is dat er niet heel veel ruimte in is, waardoor je even moet uitkijken wat voor lipo je ervoor koopt. Maar vliegen doet-ie goed, zelfs het afgejakkerde exemplaar dat ik heb...

    Maar er is zeker wat voor te zeggen om je keuze te laten bepalen door wat op je club veel gebruikt is. Hoewel dat dan weer minder variatie in de lucht geeft.
     
  11. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Het voordeel van Junior S is dat je met de originele motor op 2S kunt vliegen en dat het klimmen meer dan voldoende is voor een e-zwever.

    Groetjes,

    Jos
     
  12. Richard G

    Richard G

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Maastricht
    Bedankt allemaal, de verschillen zijn dus niet al te groot. In dat geval lijkt het mij ook verstandig om te kijken waar men op de club ervaring mee heeft en dat zijn toch de 3 bekende mpx modellen, de easytar, de electric en de glider pro.
    En dan evt. t.z.t. een brushless motortje er in als het nodig mocht zijn.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Een week geleden hadden we het hier over de Setups Database, en Jos schreef toen:
    Ik heb toen kennelijk zitten suffen onder het lezen, want twee van die Juniors op die lijst zijn van mij (2x dezelfde maar met verschillende accu's) en dat is echt een Junior S. Het is een foutje van Arjan; ik heb hem net gemaild met de vraag om het te corrigeren. Vlak daaronder staat er nog een van Willem P, en ik geloof (maar weet niet zeker) dat dat ook een piepschuim Junior S is, en niet de kunststof & balsa Junior Sport.
    Het gewichtsverschil zit hem misschien in ht feit dat ik de mijne vlieg met een 3S lipo en geen 2S? Anders weet ik het ook niet...
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Meer hitteprobemen met de Junior S

    Vanmiddag wilde mijn Junior S niet zo erg omhoog. Bij de laatste vlucht ontdekte ik pas waarom...
    Terug-concluderend is er het volgende gebeurd. De motor heeft eigenlijk verdraaid in het plastic motorschot gezeten (had ik zelf gedaan); aan de linkerkant is een uitsparing waar de kabels kunnen lopen, maar ik had de kabels rechts zitten. Die hadden al eens eerder wat aangelopen maar dat had ik toen opgelost met wat hot glue en ik heb er verder geen aandacht aan besteed...
    Die hot glue is kennelijk los gekomen, en een van de drie kabels heeft langdurig contact gemaakt met de bell van de motor. De isolatie van die kabel is over bijna de hele lengte weggesmolten (nog een klein stukje over bij de plug en bij de motor), er waren koperdraden van de kern van die kabel weg, en de motor zelf was zo heet geworden dat, jawel hoor, de twee schroeven waarmee hij aan het motorschot zit hun gaten hadden uitgesmolten...
    Ik heb wat extra koperdraden langs die kern gesoldeerd, daar een krimpkous overheen, en de motor opnieuw vastgeschroefd, nu met de kabels aan de goede kant en met de schroeven in de gaten die nog deugen...
    Morgen zullen we wel zien of hij nou weer beter klimt.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En ik heb ook niet opgelet. "Auto-aanvullen" doet dat soort dingen. Is zometeen gecorrigeerd. Mijn excuses voor de verwarring.
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    't Is ook typisch iets van Graupner om heel verschillende vliegtuigen te hebben met (vrijwel) dezelfde naam. Zo hebben ze ook een heleboel verschillende Kleine Uhu's gehad...
    Niet zoveel fantasie zeker, die lui in Kirchheim, Teck...
     
  17. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem

    Dit is de oude JUNIOR SPORT: Spanwijdte 2100 met een plastic romp en houten vleugels.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina