Sinds ik vandaag met Optifuel 30% (voor heen 15% van Hangar) vlieg en ik de motor rijker moest zetten om binnen de 105 graden (instelling AMC) te blijven heb ik een "metalen rammeltje" bij stationair toerental ( plug OS8 ) btw de eerste vlucht geen last maar toen stond de naald nog te arm. Ik gebruik de MultiGov Pro incl AMC en draai 2000rpm. Ik las iets van Pre-ingnition?!?! Is dit op te lossen door een andere gloeiplug? Zoja welke ? Mech. alles gechecked en kan geen loszittende of versleten onderdelen ontdekken. mvg, Z
Hoi, Ja het zit waarschijnlijk in je achterlager zoals Laurens zegt. Het kan eventueel ook preignition zijn, leg dan een extra shim onder je cylinder kop. Maar dit is niet echt een veel voorkomend probleem bij de 50 dat is meer iets van de 90ers. Dus even motor demonteren en nieuw achterlager plaatsen en dan loopt ie weer als nieuw. Ander punt: let op met Opti fuel, op de 3DM heb ik mensen gesproken die bij ieder nieuw kannetje de naald moesten verdraaien. Niet handig maar hou daar rekening mee anders kost het je een motor. Merken die wel consistent zijn in kwaliteit zijn Tornado en Coolpower, hier heb ik zelf mee gevlogen en dus ook ervaring mee. Maar wellicht valt het mee met Optifuel, maar hou het in de gaten. Greetz, Michiel.
Een kapot lager en pre-ignition klinken bijna hetzelfde. Persoonlijk denk ik dat het pre-ignition is. Ook omdat je aangeeft dat als je hem armer draait het rammel probleem er niet is - Je gloeiplug is dan te heet. - De ontbranding is dan te vroeg, voordat de cilinder helemaal bovenaan is. - De motor werkt dan zichzelf tegen = metalen rammel Een OS#8 is al zeker te heet voor een OS50 met 30%. Met de dalende temperaturen wordt dit alleen maar erger. Een ENYA#4 is al ietsie kouder. Maar Nando zweerde altijd bij een OS#A5 plug (nog kouder) voor een 50 met 30% nitro. Ik zou dus een A5 proberen.
Bedankt allen ! Walter nadat ik de rammel begon te horen heb ik 'm niet meer armer gezet (hoofdnaald). Dit was puur de eerste 2 vluchtjes met voor het eerst 30%. (Toen pas zag ik dat de AMC hem rijker wou regelen dan dat ie feitelijk kon....) Moet je ook (of juist) de stationair sproeier wat rijker zetten bij 30% ipv 15%nitro ? mvg, Z
De Idle zal niet veel uitmaken. Gewoon even testen met de Pinchtest. http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf
- Pinch test is OK. - A5 plug geprobeerd -> geen verschil Zal dus wel het rear lager zijn.... wordt zo gebracht ! ^^ !
Anders controleer iig het achterlager, dan weet je beter waar je het moet zoeken. Overigens heb ik altijd met een OS #8 gevlogen in mijn Raptor 50 met OS Hyper en CP30 brandstof, nooit preignition gehad. Maar je weet nooit! Ben benieuwd hoe je achter lager er uit ziet, Greetz, Michiel.
Ik heb laatst die Optifuel gekocht en bij mij ging hij ook pingelen, ook bij een ander clublid die bij mij een tankje kwam proeven kreeg een naar bijgeluid, alsof de uitlaat lekte. Dit was trouwens de 15 % nitro
ik heb al gehoord dat sommige piloten problemen krijgen met het gebruik van die Optifuel. Eén van de Franse Compass Field Reps is ook overgestapt op die fuel en na een vlucht met een nagelnieuwe OS motor was die naar de haaien. En ja die piloot weet hoe hij een nieuwe motor moet afstellen. Ik heb hier en daar al gelezen dat er verschillende piloten problemen mee hebben. Bij ons op de club is er een piloot die met TT53 vliegt in zijn TREX 600. Hij vloog eerst op Coolpower, geen probleem. Hij is overgestapt op Optifuel en sindsdien krijgt hij de motor niet meer goed afgesteld ! Grtz, Dirk
Achterlager was gewoon kapot, niks met die optifuel te maken. Draai al lang met dat spul, 30% zonder enige problemen, en zo ken ik hier nog veel piloten die er mee vliegen zonder problemen.
Rear bearing was dus echt rot ^^ Jeetje wat zat ie vast, 205 graden mocht nog niet echt baten. Na verhitten en slaan op een blok hout kwam de binnenste lagerschaal en kogels eruit vliegen... en de buitenste schaal bleef lekker zitten: Had m'n eigengemaakte poelietrekkertje wel nodig :a: Klaar voor de eerste vlucht :tb: :
Kan je je methode wat beter beschrijven? Zoals je het nu zegt lijkt het of je het heel erg verkeerd doet.
Yep ! normaal valt na snel warmstoken na 1 klap het (complete) lager eruit. Hopelijk heb je niks aan de behuizing beschadigt !