Verschil 4 blad's en 2 blad's vliegen

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bell 412, 3 okt 2009.

  1. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Woow, ik schrik er een beetje van!

    Goeie raad is duur maar ook als je pegels genoeg hebt is het lastig om te bepalen van wie je nu welk advies aanneemt. Toen ik na 20 jaar vliegen met de meest exotische modellen overstapte naar heli's kwam ik in een wereld die ik niet kende. Iedereen had adviezen en die waren allemaal anders! Het is dus slimmer om goed te kijken bij wie je advies gaat halen. Tuurlijk heb je er niks aan om met een wobbelige heli rond te vliegen met knikkende knieen als je door een Vstabi de zaak onder controle kunt krijgen.

    Misschien is de beste tip wel om JEZELF te verdiepen in de materie en na te denken wat je zou doen als je er zelf in zou moeten gaan zitten. Zo heb ik me onlangs verdiept in de rotordynamica en snap nu stukken beter wat de bladen doen als ze worden aangestuurd en wat bv de peddels voor invloed hebben op de heli. Hoeveel mensen vliegen er rond zonder te weten wat er precies gebeurt als ze aan een stick trekken? Iedere realtime helivlieger zal je exact kunnen vertellen hoe de boel daarboven rondraait en wat de effecten zijn.

    Ik heb zelf eens gezien hoe iemand als Albertino moeiteloos een Lama met 3-blads kop rondvloog zonder stabilisatie. Ik heb hem nog nooit betrapt op een verkeerd advies en houd me aan zulke mensen vast (aan jullie ook trouwens).

    Ondanks de harde woorden zou het wel fijn zijn als er info blijft komen. Wij nieuwkomers (daar schaar ik me althans onder) kunnen niet zonder jullie adviezen!
    En zoals ze bij de Luchtmacht zeggen: De beste vliegers zijn teamplayers........... De beste vliegers delen dus ook de goeie informatie. Maw, de tijd dat het ego belangrijker was dan SAMEN beleven ligt al lang achter ons. Ik heb overigens, ondanks de strakke wind, gewoon gevlogen op Heli's over Hulten. Toch heb ik altijd respect voor de jongens die hun grenzen kennen en aan de grond blijven om die reden. "Da zijn dechte" zeggen ze in Brabant.

    Live up to your limits but try to raise them!

    Grz. Bone
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2009
  2. Mantra

    Mantra Guest

    Nee hoor maar wel duidelijk gemeld dat ik jou schrijven niet zo fris vind omdat het onderschatten van en dikke schaler met een ridgedkop de eerste fout is die je kunt maken.

    Snap ik even niet blijft toch dat je nooit groter gevlogen hebt dan een heli met 600mm bladen of ben ik nou de weg kwijt?? Detail

    Fijn voor jou. ZELF dingen proberen GEEN adviezen aan anderen geven over zaken waar je niets van weet. Dit forum gaat over droge kennis niet over een mening tenzij je dat daarbij aangeeft.
    Daar zit juist het probleem! Jou antwoorden zouden zo van en vent af kunnen komen die al 100 jaar met de meest uiteenlopende (schaal)heli’s vliegt.

    Dat je wacht tot je ouder bent is mooi maar waarom denk je dat schaalvliegen veel makelijker is dan 3D? Zoals Wrobijns al schreef met de NT kon ik redelijk knallen maar de ridged was een handvol.
    Maar succes!!

    Fijn voor jou. Maar deel die info alleen als het gebaseerd is op ervaring uit eerst hand. Is een stuk betrouwbaarder dan aannames zonder goede theorie.

    Waar schrijf ik dat ik er niet op in ga. Ik heb gemeld dat ik meestal reageer met een Pb omdat de materie toch wel complex is en dus lastig is in een forum discussie.
    Ten tweede werden er door Airmartin al genoeg waarschuwingen af gegeven maar helaas niet geaccepteerd door mannen die het allemaal al weten.
    Topic starter vraagt niet om specifieke instellingen Toch ?? (goed lezen was het)

    Doe ik dus wel, heb regelmatig mensen over de vloer of op het veld die we verder helpen.
    Tot in Afrika en Mexico aan toe.
    Dus ik wil wel delen en als je terug zoekt in mijn berichten kan je ook dingen lezen over de ridgeds.

    Grt,
    Ben
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2009
  3. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    leren vliegen is gevoel krijgen met de kist .
    ok een kleine kist is lastiger als een iets groter model maar daar leer je wel knap mee sturen.

    ok ga ik weer de winter staat voor de deur en dus mooi moment om met een sim in de weer te gaan daar mee leer je sturen als je na de winter gaat vliegen dam merk je dat het op het scherm anders gaat als in het echt van daar dat ik zeg leren vliegen is gevoel krijgen met je kist.
    en dan nog is het niet om hoog en weg vliegen dat kan je vergeten .

    ik raad je aan om met een 500 model te beginnen scheelt in de kosten.
     
  4. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Niet echt het idee dat schaal makkelijker kan zijn dan 3D. Je bent gewoon wat beperkter in het 'kunnen' van de heli. Dan zit je dus na een tijdje vast qua figuren. Er is dan niks nieuws meer terwijl je bij 3D toch wel bezig blijft. Al zijn het oude figuren herhalen die niet meer lekker lopen.

    Een grote schaalheli zonder stabi is ook een kunst om strak te vliegen, helemaal als er 'echt' gevlogen mee wordt. Heb zelf 2 90's gehad, grootste bladformaat 710mm. Nu 620mm. De schaalheli was gewoon 600mm. Hughes dacht ik. Windkracht 4, met die wind vond ik het leuker dan 2 a 1.

    Wat ik dus aangeef, is een observatie van een aantal jongens die geen bovenmenselijke stuurkunsten hebben. Vandaar dat ik geen rare fratsen zou verwachten bij een overstap van 2 naar 4, met of zonder stabi. Ook werd er wel eens gepost dat een heli zonder paddles amper te vliegen valt. (los van schaal of niet) Dat valt dus wel mee. Het is anders qua vliegen, dat trek ik ook niet in twijfel maar zoals ik eerder zei: Het is niet anders qua omgang dan een andere 'dure' 3D heli. Daar ga je ook met respect mee om, das is niet anders met een nog duurdere schaalheli. Er zijn toch wel wat mensen die meteen crashen bij aan stabi maiden, sensor verkeerd etc. Bij een schaalheli zul je zo ook hier en daar wat aparts hebben maar de gem. manier waarop op zo'n vraag gereageerd wordt, is vooral overdreven.

    Het met PB is mooi, maar posten is nog mooier. Zo kan iedereen ervan leren en nazoeken. Daarom vond ik het juist een goed idee om ervaringen van meer vliegers mbt 2, meerblads, zonder paddles, stabi etc te bekijken.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2009
  5. rene69be

    rene69be

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    62
    Mantra, ik wil me niet met deze discussie bemoeien, maar ik heb wel een vraag, ik heb onlangs een Hughes 500E met Sky fox mechaniek gebouwd, daar heb ik een vario vijf blad kop ( die met de rood geloxeerde bladhouders ) op gemonteerd, wat zijn nu jou adviesen wat betreft afstelling en dergelijke,[​IMG]

    swash is een H3, zoals elke scale vlieger wil ik mooie rondjes vliegen maar ik heb tot nu toe alleen met paddels ( raptor ) gevlogen en zolang ik niets zeker weet blijft ie aan de grond.
    Maar wat doet een V-stabi nou precies?

    [​IMG]

    [​IMG]

    mvg Rene
     
  6. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Pffffff... de gemoederen lopen wel hoog op zeg.... reed between de lines, en ik kom een beetje tot de conclusie dat het misschien beter is eerst even die V-stabi te monteren, en eerst even aan het toestel te wennen.

    Ik heb inmiddels de bouwdoos besteld, en van Joop ban Lent, de Vario Importeur het advies gekregen de benzine trainer aan te schaffen, en die eerst af te stellen en in te vliegen, en daarna pas in de romp te bouwen.

    Ik heb Joop de zelfde vraag gesteld, en hij zei dat de 4 blad met enige waakzaamheid te vliegen is. Ik vlieg nu met een Kobold en een Skyfox SX in een Flash romp, en laat het niet bij hoveren alleen. Een beetje rond vliegen hoort er bij, en ik ben niet helemaal beginner. Mijn eerste heli, een Hirobo shutlle kocht ik al in Veenendaal toen het nog Berko modelbouw hete. Heb in het verleden natuurlijk ook al een aantal keren de grond gekust, dus daar heb ik ook al ervaring mee...hahaha.

    Maar mensen laten we het leuk houden op dit forum, ik had niet verwacht dat deze vraag zoveel los zou maken.

    En ja,...schaal vliegers zijn dus schaars, ik wil er toch heel graag deel uit van gaan maken, helaas dat de schaal 1:1 te kostbaar is, anders was ik dat gaan vliegen. Ik heb het dus maar bij mijn PPL Fixed Wing gehouden, en kweil elke keer weer als Hennie van de Most weer eens met zijn EC langs komt.

    De vraag is nog even over die V-stabi, die vervangt ook de Gyro begrijp ik??
     
  7. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Hangt ervan af, je hebt versies met 3 gyro's (nick, roll en tail) maar je hebt ook versies waar je een losse gyro voor de staart aan kunt koppelen.
     
  8. Mantra

    Mantra Guest

    Waar ik mee vlieg en dus werkt voor mij is het volgende. Maar let wel op ervaring heeft inmiddels geleerd dat hoewel ik met deze instellingen goed kan vliegen dit niet voor iedereen even goed werkt.

    Mijn instellingen zijn Pitch -2 tot +10
    Rol en nick hebben 5 a 6 graden als maximale verplaatsing.
    Hoe te meten:
    De stick van de zender in het midden, de servohevels behoren dan ook in haaks op de stuurstangen te staan en zal de pitch ca 4 a 5 graden pos zijn.
    Dan nick sturen en het verschil opmeten dit moet dan zo’n, afhankelijk welke kant je opstuurt zal de meting ca -1 tot +10 opleveren. Let wel op dat het gemeten blad met de aansturing wel recht boven het aanstuurpunt van de tuimelschijf staat. Anders meet je minder dan het werkelijke resultaat.
    De heli zal op deze instelling redelijk nerveus in de hover zijn maar je hebt deze uitslag nodig om rond te vliegen en om voldoende stuurbeweging te krijgen als de wind onder de schijf slaat zoals bij een flair voor de landing.

    Mijn ervaring met de V-stabi (v-bar) en Helicommand is zeer beperkt maar wel met beide systemen geprutst.
    Al dit soort systemen doen als het goed is precies het zelfde als een paddelstang in een tweeblad doet.
    Ook een paddestang werkt als een giro over twee assen.

    Grt,
    Ben
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 okt 2009
  9. kraaijer

    kraaijer

    Lid geworden:
    15 jun 2006
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Brussel - B
    V-stabi etc doen iets meer dan dat, gaan net een stapje verder dan een flybar. Daarnaast zijn de vbar systeem ook af te stellen, zoals rolsnelheid en hoe "sterk" hij hem moet vast houden, de gain zeg maar. Bij een flybar kun je dat ook, maar dan moet je meer spelen met het soort paddle dat je gebruikt en de lengte van de flybar.

    Persoonlijk denk ik dat de kosten van de v-stabi makkelijk terug verdient worden door het gemakkelijker maken van het vliegen. Anderzijds, zonder gyro vliegen is natuurlijk weer een uitdaging.

    Als ik ooit schaal ga vliegen dan zou ik zeker beginnen met stabilisatie electronica en geen flybar... Flybar is meestal niet echt schaal.
     
  10. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Oke, bedankt, als ik de meest uitgebreide aan wil schaffen, heb je een idee bij wie ik het beste en voordeligste zo'n ding kan halen?? Ik shop nu nog steeds regelmatig bij Quartel en bij de Vario Importeur, maar die heeft ze dacht ik niet in zijn assortiment.
     
  11. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    RCheliparts levert ze. Versie 4.0 is de meest uitgebreide. (zie site)
     
  12. kraaijer

    kraaijer

    Lid geworden:
    15 jun 2006
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Brussel - B
    Of bij RCMarket.org in belgië
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Wat ik mij als leek afvraag in deze.. zo'n systeem zit neem ik aan vol met allemaal parameters die je kunt, en moet, instellen.

    Is het dan niet bijna noodzakelijk dat je eerst je heli moet kunnen vliegen zonder dat systeem, alvorens je in staat bent al die instellingen op de juiste manier te maken?

    Dat hoeft natuurlijk geheel geen bezwaar te zijn, als je het zelf niet kunt, zoals Mantra aangeeft willen de schaalmensen elkaar graag helpen, dus dan is er wel iemand die het wel weet/kan die je daar mee kan helpen.
     
  14. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Alle v-stabi's zijn 3 assen gyro's. Enige verschil zit in de software. Diegene met het zwarte sensor kastje zijn het nieuwste en kun je zonder problemen updaten naar 4.0 mochten ze dit nog niet zijn.

    2 assige stabi's zijn er ook in de vorm van skookum en nog een aantal merken. Skookum komt ook met een 3 axis uit.

    Voordeligste, hangt af van de wisselkoersen maar rond de 380-400 euro zit je toch wel. Is het geld wel waard, super staart gyro en je kunt het niet vergelijken met een flybar. Vele malen beter.

    Lees je eens in op www.v-stabi.de, staat echt bijna alles op over hoe en wat met een v-bar.
     
  15. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Bij de vorige versie's van vbar ( lees voor 4.0 ) was het inderdaad geen eitje. Daar was wel enige kennis van hoe het allemaal werkt zeer handig. Bij 4.0 kun je bijna niet meer fout gaan. Mocht er twijfel zijn bij je setup kun je deze posten op het stabi forum waar ze precies kunnen zeggen of er iets aan scheelt of niet.
     
  16. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ik zou absolute beginners het niet aanraden.
    Als beginner heb je genoeg dingen die je fout kan doen in de setup. De extra electronica wil je er dan niet bij hebben.
    Plus het feit dat de heli termologie in de VSTABI weer terug komt om zaken in te stellen.
    Ken je de termen al niet goed? dan is dit extra lastig.

    Maar beginners hebben geen profijt van FBL (FlyBarLess) en beginners gaan ook niet direct schaal vliegen met een 5 blads heli.

    Als je echter alle termen kent, heli's snapt EN kunt lezen dan is het goed te doen. Vooral als je presets kunt gebruiken.
     
  17. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Beste Ben,

    Kun je onderstaande tekst eens wat toelichten?
    Waar ik mee vlieg en dus werkt voor mij is het volgende. Maar let wel op ervaring heeft inmiddels geleerd dat hoewel ik met deze instellingen goed kan vliegen dit niet voor iedereen even goed werkt.

    Mijn instellingen zijn Pitch -2 tot +10
    Rol en nick hebben 5 a 6 graden als maximale verplaatsing.
    Hoe te meten:
    De stick van de zender in het midden (neem aan dat je de stick voor roll en nick bedoelt), de servohevels behoren dan ook in haaks op de stuurstangen te staan en zal de pitch ca 4 a 5 graden pos zijn. Bedoel je hier te zeggen dat wanneer jouw stick voor de pitch in het midden staat de stand van alle bladen 4 a 5 gr. positief is?
    Dan nick sturen en het verschil opmeten dit moet dan zo’n, afhankelijk welke kant je opstuurt zal de meting ca -1 tot +10 opleveren. Let wel op dat het gemeten blad met de aansturing wel recht boven het aanstuurpunt van de tuimelschijf staat. Ik neem aan aan de kant van de servo die beweegt? Anders meet je minder dan het werkelijke resultaat.
    De heli zal op deze instelling redelijk nerveus in de hover zijn maar je hebt deze uitslag nodig om rond te vliegen en om voldoende stuurbeweging te krijgen als de wind onder de schijf slaat zoals bij een flair voor de landing.

    Enfin, misschien mogen we jouw volledige versie eens horen hoe jij van a tot z een VARIO 4-blads rotorkop instelt. dat kan wellicht helpen.
     
  18. kraaijer

    kraaijer

    Lid geworden:
    15 jun 2006
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Brussel - B
    Hhmmm... Niet helemaal mee eens, het helpt de beginnende vlieger wel degelijk (qua vliegen).
    Voor de setup is het inderdaad aan te raden daar hulp bij te vragen van iemand die het kent, dat is waar. Maar voor het vliegen helpt het ontzettend veel. Zeker als de alternatief is zonder gyro's vliegen met een schaalkop.
    Denk dat de vraag is of het zinvol is met een schaalkop (of laten we zeggen zonder flybar) te beginnen vliegen.

    Ik heb een paar helies met de v-stabi en de setup is eenvoudig, mits zoals je al zei, je weet wat en hoe.
     
  19. Mantra

    Mantra Guest

    Nope,, Pitch

    Yep Klopt als.. Ik gebruik beslist geen Pitch curve (heb nooit begrepen waarom zoiets in te stellen is (niet uit gaan leggen AUB slechts mijn mening))
    Dus als ik van -2 naar +10 heb zal mid-stick ca 4 a 5 graden zijn.

    Gevaarlijke vraag want als je 45 graden virtuele verdraaiing er op hebt staan dan beweegt de swach precies het meest tussen twee servo aansluitingen. Je zet de kop dus zo dat je de meeste verplaatsing kunt meten bij het bewegen van rol en nick.


    Uiteindelijk stel ik op de tafel niet meer in. Daarna zet ik de heli op de grond met de neus in de wind, bladen er op optoeren tot een vliegbaar toerental, zoveel pitch geven dat de heli licht wordt.
    Dan geef ik voorzichtig nick en kijk of de schijf dan recht over de heli kantelt. Zo niet ga ik in de zender de boel virtueel verdraaien tot ik wel deze reactie van de rotor krijg.
    Als dit goed staat ga ik vliegen (hoveren) houd de neus nog even in de wind en stuur redelijk veel nick naar voren en terug. Ik kijk dan of de heli netjes recht over de dwars-as naar voren kantelt zonder naar links of rechts over de lengteas mee te kantelen. Stel indien nodig nog wat bij en ga dan vliegen.

    Grt,
    Ben
     
  20. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    4-bladkop setup

    @ Bonechopper

    Van de site van Eastcoast Helicopter (Vario-USA) heb ik daarvoor een handleiding "geleend" en vertaald. Die wil ik wel sturen als je een PM met een mail-adres voor me hebt. Hoe ik dit op het forum kan zetten: geen idee, maar kan het eens proberen.

    Mvg.,

    René
     

Deel Deze Pagina