Iets sneller dan de Blizzard

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door guus4, 26 mei 2009.

  1. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    Vandaag Hawk Binnen ben bezig met fotos maken maar zie wel in dat een KONTRONIK 500 met een niet te grote prop meer dan genoeg is.
    De 600 is teveel van het goede.
    De romp en vleugelophanging ga ik ook iets versterken met koolstof doek
     
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Dat is snel Guus. Ben benieuwd hoe hij er uit ziet.
     
  3. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    wordt gepost in de bouwverslag gedeelte
     
  4. joris818

    joris818

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Zonhoven (België)
    Vinden jullie het erg als ik hier wat meehinkt?

    Ik ben net een hotliner gaan halen, nuja, jullie zullen het wel helemaal niet zo hot vinden maar het is een Guppy die wat aangepast is. Hij is veranderd naar 178cm span en heeft een iets langere romp.

    Ik moet er nog een setup voor kopen (gaat hoogstwaarschijnlijk hobbycity spul worden) maar ik heb dus nog geen idee wat dat gaat worden.

    Ik ga morgen maar eens aan het meten om te kijken wat voor motor er eventueel in zou kunnen gaan. Het vermogen moet voor mij niet zooo veel zijn, ik schat zo dat ik bij 500 watt al behoorlijk in de broek sch*t. Snelheidje van 150 of zo lijkt me echt al snel genoeg, meer is leuk maar het ding zou ook toch wat moeten zweven.
    Ik ga ook proberen morgen wat foto's te maken zodat jullie een idee krijgen wat het nu juist is. Op rcgroups loopt er een behoorlijke thread over dit vliegtuig, die ga ik ook eens goed doorlezen.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Joris, de snelheid die je haalt is niet echt afhankelijk van de aandrijving.
    Dit soort modellen haalt de hoogste snelheid met de motor uit.
    De motor gebruik je alleen om te stijgen.
    Vlakke vlucht met de motor aan is meestal fataal voor de prop of motor / regelaar.

    Hobbycity heeft niets wat echt in een hot/warmliner kan.
    Ik heb alle motoren al zitten bekijken en niets is geschikt.
    Enige wat je kan doen is een goedkope binnenloper kopen en daar een gear opzetten.
    Dat komt in de buurt van de aandrijving die je nodig hebt.

    Grts Gert-Jan
     
  6. joris818

    joris818

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Zonhoven (België)
    Ahzo, maar waarom nemen de meesten dan zo'n enorm krachtige motoren?
    Waarschijnlijk gewoon om het allemaal NOG leuker te maken ;-)
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Hoi Joris, toevallig:
    [63306] guppy-wie-heeft-er-nog-meer-een-2

    Ik wil dus de Guppy gaan maken als eerste hotliner en daarna eventueel overschakelen naar de Blizzard. Ik zie er vooralsnog een beetje tegenop om de RCG thread door te lezen ivm de lengte ervan... Ben jij nog bijzondere dingen tegengekomen daar?

    Ik wil de romp gewoon volgens tekening maken, de vleugelribben ook, alleen dan koolstof stripjes als liggers in de vleugel.
    qua accu waarschijnlijk een 3S1600 die ik heb liggen.
    Qua motor weet ik nog niet of het een buiten- of binnenloper wordt. Misschien zet ik er een buitenloper in die voor eruit steekt voor extra koeling.

    Ik ben wel benieuwd naar jouw ideeen en ervaringen tot nog toe.


    Edit: leest Cloudbuster hier ook nog mee? Ik zie dat hij ook een Guppy heeft.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  8. joris818

    joris818

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Zonhoven (België)
    Jitze ik heb de Guppy nog niet gevlogen. Ik heb hem een tijd geleden met Derossa op dit forum geruild voor een ontvanger.
    Ik heb toen (ondertussen al even geleden) hier gevraagd welke motor ik best kon gebruiken omdat ik dit niet wist.

    Ondertussen ligt de Guppy nog steeds waar ik hem neergelegd heb. Ik heb hem dus ook niet zelf gebouwd.
    Ik geloof dat mijne iets groter is qua spanwijdte en de vleugeltips zijn een beetje verdraait.

    Hier heb ik nog 2 foto's van de mijne:

    Picasa-webalbums - Joris

    Picasa-webalbums - Joris

    Hopelijk heb je er wat aan.
    Hij staat trouwens te koop, ik doe er voorlopig niets mee en dat is zonde. Maar het kan zijn dat ik me er komende winter toch weer aanzet.
     
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Gewoon een setupje erin leggen wat je nog hebt liggen qua accu, servo's en regelaar. een motor voor een paar dollar uit china laten komen en kijken of je er plezier aan beleeft. een toestel wegdoen zonder ermee gevlogen te hebben kan natuurlijk niet!

    Ik wilde mijn (nog te maken) Guppy erg zwaar motoriseren. De opmerking van Gert-Jan dat een hotliner de hoogste snelheid haalt met de motor uit laat me hier wel over nadenken. Misschien toch niet een al te zware accu en motor meenemen...
     
  10. joris818

    joris818

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Zonhoven (België)
    Als ik hem vliegklaar maak doe ik er gewoon 9gram servotjes in.
    De zwaarste regelaar die ik heb liggen is 35A, komt van mijn protech zoom 450, die motor heb ik ook nog (buitenloper) maar die zal veel te hoogtoerig zijn.

    ik weet nog dat Derossa me verteld had dat die hobbycity motoren geschikt zouden zijn. Hier even een willekeurig voorbeeldje:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-50-11S 3200kv Brushless Inrunner $27.95

    Bij de reviews staat trouwens iemand die hem ook in zijn F5B gebruikt op 3 cellen, 70A trekkend haalt die dan 130Mph.
     
  11. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Laatst bewerkt: 15 okt 2009
  12. joris818

    joris818

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Zonhoven (België)
    Het zal zeker vliegen he maar dan heb je natuurlijk wel een erg lichte setup.
    Wat daaraan dan wel het voordeel is, is dat je ook nog gewoon lekker op zondag kan zweven ;-)

    Ik heb thuis ook nog een axi 2208 (dacht ik) liggen maar die gaat nog wat lichter zijn denk ik.

    Ik heb OOK nog een setup liggen van een ms composite blade dancer. Die heeft zijn beste tijd eigenlijk toch al gehad (tig keer gelijmd). Misschien eens kijken of ik daar iets van kan maken.
     
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    ja, wat is het probleem aan 400Watt voor een 500gram tuigje? Voor mij als beginnende hotliner is het denk ik wel ff prima. Zeker als ik de eerder genoemde uitspraak van GJVO in mn achterhoofd hou.

    bekijk ook even het motortje die ik later in mn vorige post zette.
     
  14. joris818

    joris818

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Zonhoven (België)
    De 2e motor lijkt me nagenoeg perfect. Ik denk dat hij smal genoeg is om in de snuit te monteren. En als hij op 3 cellen meer dan een kilo kan trekken kan je gewoon vertikaal gaan.

    Als ik mijn guppy terug opbouw zal dit hem wel worden denk ik. Een lekker goedkoop esc'tje erbij en we zijn vertrokken.
    Ik heb toevallig gisteren een ontvanger bij besteld dus dan kan ik die gelijk ook gebruiken.

    Ga je een fold prop gebruiken? Of een gewone?
    Want die gewone gaat denk ik wel vaak breken bij de landing.
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    er moet allicht een folding prop op! Anders beroof je jezef van prestaties wanneer je de motor uitzet.

    3cellen lijkt een mooie hoeveelheid voor zo'n zwevertje. altijd handig als je standaard packs gebruikt.

    ik krijg steeds meer zin om te bouwen, maar heb beloofd eerst minimaal 2 lopende projecten af te maken (kan snel gaan met depronnetjes). van de vleugelribben wil ik eerst mallen maken, en dan gelijk voor 2 vleugels ribben snijden.

    (btw, als je in een chatsessie als deze niet steeds quote snapt iedereen nog steeds dat we op elkaar reageren en is het draadje korter en minder rommelig;))
     
  16. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Om nog sneller boven te zijn. Bij wedstrijden telt elke seconde die je nodig hebt om te stijgen niet mee voor punten, dus daar wil je er zo min mogelijk van.
     
  17. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Oke, dus voor funvliegen is het iets minder relevant. het blijft natuurlijk wel heel mooi om een vliegtuig gigantisch te zien accelereren terwijl hij ook nog eens verticaal omhoog gaat.

    voor een Guppy is dit echter iets te hoog gegrepen denk ik.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, wat Johan zegt, je wilt binnen 3 seconden van 10 meter hoogte op 250 meter hoogte zitten.
    Natuurlijk neem je wat snelheid mee als je met 250 km/u recht omhoog gaat maar de hoogste snelheid haal je in duikvlucht met de motor uit.
    Ook gewicht helpt mee, hoe hoger de vleugelbelasting (gewicht) hoe hoger de snelheid.
    Een lichte hotliner is ook niet vooruit te branden.

    Het zijn allemaal compromissen waar je rekening mee moet houden in F5B.
    Een zware kist stijgt iets langzamer maar zet wel beter door in de rakkenvlucht.
    In de zweeftaak wil je weer een lichte kist hebben om zo lang mogelijk boven te blijven.

    Voor gewoon funvliegen?
    300 watt per kilo is leuk, maar dan wel met een grote prop en laag toerental (6500-10000 rpm).
    Bij een hoger toerental word je prop weer minder efficient.

    En ga nou niet bezuinigen op servootjes, neem betrouwbaar spul!
    Als je de 200 haalt en je tandwielen breken dan heb je een probleempje, dan is alles stuk.

    GJ
     
  19. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    bedankt voor de info!

    Net even mn accu gecheckt. Is een nieuwe Hyperion G3 accu, 1600mAh, dus kan 40A continu leveren. Dit komt dus neer op zo'n 400Watt bij een 3S setup. Moet ruim voldoende zijn voor de Guppy.

    Voorlopig hoeft hij voor mij zeker nog geen 200 te gaan, eerst even opwarmen met een lauw- of warmliner.

    De info voor toerentallen kan ik wel wat mee. Kun je ook iets zeggen over de propellorverhoudingen tussen spoed en diameter? Diameter wil je graag hebben voor trekkracht, maar een grote spoed is weer nodig voor de snelheden... ik weet dus niet wat de voorkeur heeft.
     
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Voor zo een lighte setup neem 3 diameter tegen 2 spoed.

    Een 13x9 of 14x10 werkte uitstekend voor mij toen ik begon.

    Voor hoog vermogen en F5B zit je toch wel naar 1 tegen 1 te kijken.
     

Deel Deze Pagina