Ik heb een CopterX 450ME en heb vandaag mijn eerste vlucht gemaakt. Nou probeer ik te hoveren maar mijn heli wil steeds rechtsom kiepen en naar achteren Nou heb ik een beetje gespeelt met de aileron en pitch trim maar daarmee kan ik hem niet rechts krijgen. Ik heb er een landigskruis onder met van die bollen eraan maar dat kruis verschuift ook steeds, is dat misschien een groot evenwichts probleem? Please HELP!!! Bedankt,
hey matheus een heli kan je maar beter niet gaan trimmen als je je heli stabiel wil krijgen moet je de linken van je servo's verlengen. dus in jouw geval de linker en de achterste servo link een beetje uit draaien. en eventueel als het mogelijk is een ervaren piloot ff de heli in de lucht laten zetten om te zien of ie goed afgesteld staat grts
Hallo, Ik vroeg me bij je opmerking af waarom eigenlijk niet? Ik snap dat je met het verkorten/verlengen van de linken hetzelfde bereikt maar met de trim op je zender kun je toch ook een kleine verplaatsing verzorgen? Groet,
wel dat is eigelijk vooral met een niet digitale trim dat je dat best niet doet, als je dan een andere heli in je zender stopt (als dat kan) moet je telkens opnieuw je trim aanpassen, of al je met dezelfde zender op je sim zit moet je je zender calibreren naar 0 met je trim ingesteld naar je heli of je heli vliegt recht op het veld en die op de sim scheef (of omgekeerd). het is eigenlijk gewoon een kwestie van een gebruiks gemak als je met meer dan 1 heli vliegt of met een sim grts
Nee, je bereikt niet hetzelfde. Als je de link verkort/verlengt verander je niet alleen de middenstand maar ook de eindstanden. Met een digitale trim verander je enkel de middenstand.
Gewoon trimmen voorlopig. Een trainingskruis zit nooit PRECIES recht. Dan blijf je draaien. Maar eerst wel zorgen dat je swashplate in ieder geval optisch recht staat zonder zender input. DAT mag je dan wel corrigeren door te draaien. In vlucht/test MET trainingskruis dus trimmen. Als het kruis er af is dan inderdaad je links aanpassen zodat je trim op nul staat.
ik vind het toch niet zo'n goed idee om hem te laten trimmen eerlijk gezegd. als je eerst en vooral je heli goed afstelt met de links staat ie ineens goed als je zonder landingskruis begint te vliegen. ik denk dat het beter is de heli goed af te stellen en het landings kruis (zo goed als mogelijk) te ballanceren. en dan is het echt een kwestie van bij te sturen. een heli is nu eenmaal nooit 100%stabiel ... grts
Okee, bedankt voor de reactie 's, maar ik zou echt niet weten hoe ik de links moet verkorten of verlengen, kan iemand mij dat uitleggen? En moeten jullie ook altijd bijsturen als je de heli stabiel wilt houden of kunnen jullie de controls los laten? en nog een vraagje, kan een heli niet stil blijven staan als je de bladen laat draaien? die van mij draait eerst een rondje beetje jammer weer:S Vriendelijk bedankt, matheus
Linkjes: http://www.walkera-heli.com/download/copterx_manual/copterx-450AE.pdf Pagina 8 zie je de servo linkage rod. Door te draaien aan de kogellinkjes maak je de links langer of korter. Hiermee kun je de swashplate optisch recht krijgen. Nee, je kunt de controls niet los laten, dan is hij kapot. Vooral niet met zo'n kleintje. Met de grote jongens en top electronica gaat dit eventjes wel als het windstil is. Je moet zien alsof de heli op een grote bal van lucht staat. Bij het minste geringste wil hij van deze bal af rollen. Verdraaiing: Als je snel gas geeft dan krijg je veel togue. De heli wil als tegenreactie draaien. Normaal compenseert je gyro dit met de tailblades. Maar bij het opstarten draait de staartrotor echter nog niet genoeg om te compenseren. Normaal gesproken geeft gras genoeg weerstand zodat hij niet gaat draaien. Maar op gladde oppervlakken gaat de heli toch draaien.
okee bedankt, maar ik bergijp hier dus uit dat je ten alle tijden moet sturen om om je heli stil te laten hangen? bedankt voor de info erg duidelijk allemaal!! groetjes, matheus