Ik vind het allemaal best wat ze met een model doen,dat ze een Tomboy willen voorzien van RC is je eigen keuze.ik zelf vind vrije vlucht prachtig ,vooral om het model zo te trimmen dat het niet meer dan 25 meter bij je vandaan land,met alle respect daar kan bij mij geen RC tegen op.voor de rest wil ik er niks meer over zeggen,want aan :Hij begon en [wat een onzin] hebben we hier niks.dat zegt wel genoeg over de persoon zelf die dat aan haalt.
ja ik snap wat de charme is van vrij vlucht maar het is gewoon niks voor mij ik vind het wel leuk dat dat nog leeft in nederland maar persoonlijk is de gedachte dat ik er geen controlle over heb iets waar ik helemaal neurotisch van zou worden
Twee tegenstrijdige mededelingen binnen hetzelfde bericht.... Je snapt dus niet wat de charme van VV is, anders zou je niet neurotisch worden als je model in de lucht is. Je hebt de controle....vooraf. En dat is ruim voldoende voor goed vliegen. Kortom, hoogste tijd dus om eens iets aan die fobie te doen.....
Ik zie liever een sympathiek bouwdraadje ontstaan. Niet moet, alles mag jongens. Ook al is het een forum waar een ieder 'mag' reageren. Een Tomboy op RC? Zo een anachronisme is het nu ook weer niet. Dat er nog vervente aanhangers van de vrije vlucht bestaan, aangedreven door gekoesterde archaïsche techniek, moge duidelijk zijn. Prima, prachtig en leuk. Een ieder mag zelf beslissen, hoe, wat en waarvan hij z'n kistje bouwt en hoe hij er z'n ziel in stopt. En òf hij daar RC in stopt... van Galloping Ghost t/m telemetrie 2.4 Ghz of satelietnavigatie?... of aan de lijn... is helemaal aan 'hem' zelf. In de lijnbesturing is inmiddels ook een overstap naar electro waarneembaar. Nieuwe inzichten en mogelijkheden. Dat het ooit begon met vrije vlucht besefte Leonardo da Vinci vast en zeker.
Betse mensen, Er zijn verschillende topics die vertellen over de Tomboy. Ook eentje gemaakt met de MP-jet 0,6cc dieseltje. Hier nog een linkje voor het motortje van mij tomboy-bouwdoos-en-mp-jet-0-6cc-diesel Oorspronkelijk voor FF nu omgezet naar RC, meetse mensen (internationaal) hebben de aansturing langs de bovenkant van aangesloten, ivm het richtingsroer. Ik heb een torsie-asje naar onderen en zo beide aansturingen netjes uit het zicht. Voor the CofG de RC bits zover mogelijk naar voren, en om het gewicht zo laag mogelijk te houden heb ik een 1-cel 350Mah Lipotje met een spanningsverhogertje naar 5 volt erin met een klein 4 kanaals ontvangertje en twee 9 grams servootjes. Hier volgen wat plaatjes, Dit was het "winterproject" en nu even wachten op mooi weer. Zo uit de hand, zonder motorloop, al 20 meter gevlogen! Mooi. Tekening voor RC uitvoering, toch wat aangepast Vleugel klaar voor bespannen met Oralight Staartvlakken ook klaar, let op het asje van het richtingsroer Aansturing hoogteroer Aansturing richtingsroer Motor met de servotjes te zien Onderkantje met luikje, dat gat is voor de (wonder) olie weg te laten lopen, want het motortje loopt erg vettig, maar wel schone vet! Luikje op met enkel Lipotje 350Mah
Heel mooi kistje geworden. En zeker ook leuk voor RC. Ik hoop wel dat je het balsa behandeld heb met het een of ander, dit om het te beschermen tegen de olie.
Beste Karl, Het balsa heb ik behandeld met twee laagjes blanke parket lak, wat ik ook voor het hout van het proefbankje had gebruikt, zie onder staande linkje met reactie #14 motop-mk-17-diesel-1-48cc. Dat heeft zich goed gehouden, het is geen nitro!, wonderolie en de ether van de DA drogist en de kerosine, Jet-A1, van het werk(!). Verder geen toevoegingen, start goed zo. Succes nog met de Guzzi! Gr Kees
Het staat er allemaal echt..... Sorry, dat was nergens voor nodig. Ik kan soms ontzettend bot uit de hoek komen, zal de naam wel zijn. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niks uit hoe je het aanpakt. Wat ik had moeten schrijven is dat iedereen het laten vliegen van zo'n origineel VV model eens zou moeten ervaren, want het is nergens mee te vergelijken. En dat je echt iets mist als je dat nooit hebt geprobeerd. Maar verder is natuurlijk alle modelvliegen leuk en de moeite waard.
hihi, vroeger (klein jochie, krantenwijk, te weinig geld en dientengevolgen een ontzettend wrakke RC set) een paar keer te vaak onvrijwillig "vrije vlucht" gevlogen: Je zender met ingeschoven antenne aan laten staan was al voldoende om de eindtransistor te vernaggelen en de reikwijdte tot plm 10 meter te reduceren.... Maar ja, je bent 12 jaar en hebt nog nooit van een reikwijdte-test gehoord.... En ik zal dan ook nooit vergeten hoe mijn met een Cox uitgeruste zwevertje na een magnifiek zuivere handstart een prachtige, licht klimmende cirkel vloog tot hij weer binnen bereik kwam, waarna hij door mijn fanatieke "stuurcorrecties" (ik kon nog voor geen meter vliegen uiteraard) plotseling de grond in dook.... Dus nee, ik denk niet dat ik daar wat aan mis, al heb ik grote bewondering voor de mensen die dat nog kunnen. Groet, Bert
Vroeguh.. Ook vrije vlucht gevlogen, en nu af en toe ook wel met zoonlief een een oud type "Der kleinen Uhu". Zelf ooit eens een Hogerop van de toen nog Knvvl tekeningeservice gebouwd en gevlogen. En dit was een kistje met een Cox 0,8 cc.
ik heb zelf een veron cardinal voorzien van rc. een modelletje uit de 70/80 er jaren,ik was zelf rond de 12/14 jaar oud.heb me scheel gespaard!!moest ook een motor op,een merlin dieseltje.rete duur toen,al mijn zakgeld ging eraan op!!niemand begreep me, lucht van spanlak en uhu hart.diesel brandstof,scheldende huisgenoten,kamertje vol balsastof,wereld tijd!! 1 vlucht mee gemaakt,weggevlogen nooit meer gezien. spanw:800mm er zit een .09 op,met gasregeling. geweldig om te doen,heeeel veeeel lol!!! je gaat even terug in de tijd!!vrije vlucht of rc,die modellen hebben gewoon wat!! modelvliegen optima forma!! ,voor mij althans.
ook een mam'selle,ook van vic smeed. vergroot naar 1500mm,rc en een 6,5cc viertact erin. heerlijk om te bouwen,en een droom om te vliegen.
en een mooie zwever .de stootkop. ontwerp van van Melick. rond de 1800 spanw,van de tek gebouwd. hoogte en richtingsroer,start aan de lijn. vliegt waanzinnig,is lopend bij te houden,pakt elke thermiek.
Beste meneer Beemstra, Ook interesse in oldtimers? Jammer dat er in Nedreland geen SAM club meer is. Ik heb nog een Miss Fortune X als SAM Speed 400 contest, naar een tekening van 1936! Vliegt supper(langzaam) hier een linkje. bouw-verslag-miss-fortune-x Misschien dat de volgende ook een oude zwever, maar wat voor een "lijntje" elastiek dan? Gr Kees
hallo Kees, jazeker,die oude modellen hebben nu eenmaal wat, het zijn nog echte vliegtuigen, regelmatig snuffel ik nog in de handboeken modelvliegtuigbouw rond,die boeken uit de 50 er jaren. mooie schetsen en tekeningen staan daar in,gaat het balsavirus vanzelf kriebelen! ik start de stootkop aan een nylon lijn van 40 honderdste dik,en hoogstartelastiek van graupner,de lichtste variant, haalt makkelijk 100meter,hoog zat voor die oude modellen. vluchten van 12 min ,zonder thermiek zijn makkelijk haalbaar. een keer een vlucht gemaakt van 47 min.ben toen zelf gaan landen,kreeg last van de nek.ook de oudere motormodellen spreken mij aan en in het bijzonder de engelse ontwerpen.ik bouw ze van de tekening,al dan niet vergroot. ben wel een methanolvlieger,2 of 4 tact. er is nog zat te bouwen,ook een mooie schaalkist vind ik erg leuk. ik ga me zeker niet vervelen!! zijn er nog oldtimer meetings in nederland?? groet,Paul. p.s. leuk model de tomboy. die vic kon er wat van!
Mooi ding zeg die stootkop Vroeger ook eens eentje gebouwd. Tomboy kitje wordt tegenwoordig door Mick Reeves op de markt gebracht: page 5 Groeten, Ralf
Beste Paul, Mischien moeten we dit draadje in de gaten houden! er-animo-voor-een-oldtimer-meeting Gr Kees
gaan we zeker doen!! hoe oud moet vintage zijn?? alleen de kist, of ook de besturing en motor?? grt,Paul.
Beste Paul, Het model moet ouder zijn dan 20 jaar bij die meeting (SAM van voor 1948!) Van de bestuurder weet ik niet! Gr Kees