verschil in laders Robbe Infinity II 8294 Li en 8504 8S EQ-BID

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Helitony, 2 nov 2009.

  1. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb 2 laders tw. een Robbe Infinity II 8294 Li en een Robbe 8504 8S EQ-BID
    Als ik een 8 cel Nimh 2700mAh laad met 0,5 A op de 8504 schakeld hij keurig uit als deze vol is. (delta peak)
    Omdat ik dat niet geloofde heb ik het pakket nog een keer op de andere lader aangesloten de 8294Li ook met 0,5 A op sensitiv.
    Deze lader gooit er nog 207 mAh bij.
    Vreemd toch hoe kan dat?
    Hebben de beide laders een verschillende delta peak?
    Bij Robbe DE Td krijg ik helaas geen antwoord.
    Iemand een idee?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Als je de accu nog 3 keer aan de lader hangt zal er er elke keer een beetje in stoppen voor hij afslaat. Dat is dus helemaal normaal en heeft niets met de afstelling te maken.
    Als de accu net van de lader komt kan de spanning vrij hoog zijn, tot wel 1,5V per cel. Die spanning zal in de loop van een relatief korte tijd terugzakken naar ergens om en nabij de 1,3 tot 1,35V per cel. Wanneer je de accu dan weer aan de lader hangt zal de lader er stroom door "jagen" waardoor de spanning weer op zal lopen tot er opnieuw een delta piek optreed die de lader doet stoppen.

    Pas daar wel mee op want als je de accu te snel weer aan de lader hangt kan het gebeuren dat de delta piek NIET meer optreed waardoor de lader door zal gaan en de accu stevig zal overladen. Dus als je de accu van de lader haalt hang hem er dan niet te snel weer aan. Wacht minimaal een half uur of langer als je de accu nog een keer aan de lader wilt hangen.
    Denk niet dat je er echt meer energie in stopt want dat is echt minimaal. Het enige wat er dan gebeurt is dat je de accuspanning enkele tienden Volts per cel opkrikt. Als je de accu dan van de lader haalt en direct in de auto stopt zal je de eerste paar seconden een beetje extra "puf" hebben en iets sneller van z'n plek komen.
     
  3. joris818

    joris818

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Zonhoven (België)
    Als je met je wagen aan de pomp staat tank je ook gewoon tot de pomp vanzelf af slaat.
    Als je dan na 5 seconden nog eens probeert kan je er een beetje bij pompen.

    Hetzelfde principe ;-)
     
  4. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Duidelijke uitleg.
    Bedankt
    Ton
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Nog als toevoeging: de meeste delta peak laders hebben een zogenaamde pré-peak voorziening. Dit betekent, dat ze in het begin van het laden totaal niet naar de accu kijken. Er wordt dus altijd gedurende een korte tijd geladen, ongeacht de ladingstoestand van de accu.

    De reden voor deze voorziening is, dat bij een lege accu het spanningsverloop nogal grillig is en dat daardoor de lader kan afslaan. Je zou verwachten, dat bij het laden van een accu de spanning gelijkmatig stijgt, maar dat is niet zo. Er zijn continu kleine variaties in de spanning te zien. Vooral in het begin van het laden zijn deze variaties groot en relatief langdurig, waarbij de lader kan denken, dat de accu vol is. Om te voorkomen, dat deze daardoor voortijdig afslaat is er deze pré-peak voorziening.
     
  6. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Bedankt voor de toevoeging.
    Het is nu helder en duidelijk.
    Ton
     

Deel Deze Pagina