Twinn-Rexx Chinook helikopter CH47

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door mr. nice, 21 aug 2009.

  1. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Vandaag weer een stukje verder gekomen met de Twinn-Rexx.
    Ik heb op de video de 6 minuten netto draaitijd terug gebracht naar 1,5min dan zie je ten minste wat gebeuren ;)
    Tot hoveren zijn we nog niet gekomen.
    De heli was gelijk vrij van bladspoor :) maar je ziet duidelijk dat de voorkant van de heli meer lift geeft dan de achterkant. Bovendien wilde de voorkant naar links. Dat is tijdens de tests er weer uit gehaald.
    Op een geven moment zie je ineens dat de achterkant omhoog komt ipv de voorkant. Dan heb ik HH op de DCP aan gezet. Dit effect is ontstaan omdat de gyro niet met HH aan was geïnitialiseerd.
    In het laatste stukje heb ik de heli geïnitialiseerd met de HH aan.
    Dan komt het al zeer dicht bij een hover. :D
    Video eerste hops Twinn-Rexx
    Ik wil nu eerst de afstelling controleren met HH aan. Als hij dan level kan hoveren wil ik mechanisch het verschil in lift tussen de koppen op gaan lossen.

    Groeten, Wilbert.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2009
  2. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Haha, en dat met zo'n airwolf muziekje eronder ;)

    Heb je al een datum voor de maiden geprikt?
     
  3. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Tja wanneer de maiden...
    Dat vind ik een lastige vraag als hij het nodige zal moeten hoveren om af te stellen..
    Wanneer heb je dan de maiden. Als hij de eerste keer goed vliegt?
    Of is de eerste keer dat alle pootjes los komen de maiden?
    Maar de planning is ASAP. En ik hoop hem vandaag afgesteld te krijgen;)

    Groeten, Wilbert.
     
  4. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    De Twinn-Rexx heeft gevlogen!!
    De huidige setup met 12T pinion en de 1900Kv JGF500T motor is bedoeld voor een 4S lipo.
    Maar het afstellen en testen is op 3S gedaan en hier is dan de eerste hover:
    3S "maiden"
    Nu verder met de 4S setup :shock:

    Groeten, Wilbert.
     
  5. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Dan nu het spannendste stukje van de dag.
    Dat wat ik de echte maiden noem.
    Gevlogen met de 4S lipo zoals bedoeld. Met 80% throttle (Curve 0,80,80,80,80) 2250 toeren op de kop.
    Lift off net voorbij midstick, Handling prima maar wel heel anders dan een andere heli. Ook heel raar om naar 2 hoofdrotors te kijken. De heli is nog niet volledig goed afgesteld. Hij wil constant naar links dus heb de hele tijd met ietsje sturing naar rechts gevlogen.
    Na 7 Minuten vliegen 1567Mah uit de lipo verbruikt. Dit betekend dat ik met mijn 3000Mah lipo straks ongeveer 11 minuten kan vliegen. :D
    En dan hier de video:
    Twinn-Rexx 4s Maiden
    Toch nog een perfecte dag ondanks dat vanochtend tijdens de eerste test mijn zender leeg bleek. (2Uur laden op 200Mah heeft het voor vandaag gered)

    Groeten, Wilbert
     
  6. pierre v z

    pierre v z

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    282
    Locatie:
    etten leur
    hoi Mr Nice
    dat ziet er goed uit joch met een lekker achtergrond muziekje
    toch nog eer van je werk(en verslag)
     
  7. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Hallo Pierre,

    Ik ben erg blij met deze mijlpaal.
    De afstelling van de heli is nog niet klaar maar daar kan ik nu rustig naar gaan kijken.
    De heli draait naar links.
    - Staat nu de voorste kop iets naar links of staat de achterste kop naar rechts of beiden iets?
    - Verder als ik de HH van het DCP kanaal uit zit levert de voorste kop duidelijk meer lift. Als ik nu de achterste swash hoger ga stellen dan staat de pitch niet meer op 0 bij midstick.

    Als er mensen zijn die uitleg hebben over dit onderdeel van de afstelling dan hoor ik dat graag:p

    Groeten, Wilbert.
     
  8. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Gaaf Wilbert!!!

    Dat ziet er al best stabiel uit, ben benieuwd hoe hij zich gaat gedragen met circuit vliegen! Ik verheug me op je volgende filmpjes! Succes!

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  9. relaxteb

    relaxteb

    Lid geworden:
    10 dec 2006
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Grave
    gaaf hoor !! ben benieuwd straks hoe het met de body eruit ziet !
     
  10. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Het vliegen met de Twinn-Rexx is echt gaaf.
    De afgelopen dagen de heli nog verder afgesteld met het DCP kanaal op HH mode.
    De heli draait niet meer om zijn as en vanavond als ik hem in hover stil had hangen was het niet te voorspellen welke kant hij op weg zou breken.
    Voor vanavond was dat nog altijd naar rechts.

    Het bouwen van de romp stel ik nog even uit.
    Eerst weten dat hij vliegt!
    Vanavond tijdens het hoveren vroeg ik mij ineens af hoe hij zich zou gedragen als hij heen en weer zou vliegen.....Helaas was het al te schemerig om nog te proberen.

    Groeten, Wilbert.
     
  11. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Ziet er mooi uit hoor. Veel plezier met vliegen!

    Maarten
     
  12. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    De heli is nu stabiel in Hover.
    Overigens een mooie feature van de GA410 Assan gyro ontdekt.
    Als de heli in HH mode goed staat kun je een twee maal de HH uit en aan schakelen. Dan houd hij de instelling die hij dan heeft als middenstand van de servo. Hiermee kun je dus mechanische afstel onvolkomenheden verdoezelen.
    Let op: Ook in rate mode werkt hij dan voortaan zo.
    Ik had iedere keer dat in rate mode de voorkant steeds omhoog kwam en in HH mode de tail. Eén keer utigeballanceerd gas terug. Switch geflipt en nu stijgt hij altijd recht op. In rate en in HH mode :D .
    Verder vandaag voorzichtig geprobeerd wat heen en weer te vliegen. Dit valt nog niet mee in de achtertuin. De draaisnelheid van de heli is wel heel erg laag. Maar misschien is mijn stick uitslag gewoon te klein. Volgens de handleiding moest ik 30% EXPO op het rudderkanaal zetten. Ik denk dat dat niet goed werkt voor mij. Ik wil graag zo direct mogelijke reactie op de rudder. Dat gaan we dus veranderen.
    Ik heb van mijn eerste heen en weer vlieg pogingen een videotje gemaakt:
    Twinn-Rexx eerste vliegbewegingen
    Na deze video heb ik nog even gevlogen met 10% expo op rudder. Helaas kan ik hier eigenlijk geen goed resultaat van geven. Het waaide vlagerig en dat maakt de heli toch wel moeizaam vliegen. Heel anders als een gewone heli.
    Ik merk wel dat ik aan de heli begin te wennen. De correcties die nodig waren om de heli te redden kwamen redelijk automatisch en gecontroleerd. Bovendien zie ik de heli al beter. Daarmee bedoel ik dat ik nu de beweging van de heli beter snap eerst was het erg wennen om naar 2 hoofdrotors te kijken.

    Groeten, Wilbert.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2009
  13. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Na bijna een week toch even een korte update.

    Ik heb de heli vliegklaar dus met de Lipo even op de weegschaal gezet en hij weegt nu 1544 gram.
    Verder heb ik mijn eageltree datalogger binnen gekregen en een hover sessie gelogd. (Halverwege was een bijna crash 8-O maar gelukkig toch gered)
    [​IMG]

    Groeten, Wilbert.
     
  14. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Groot probleem met de Twinn-Rexx:
    Trillende Twinn-Rexx
    Bij het optoeren begint zodra er kracht geleverd moet aan worden aan de rotorbladen, de hele heli heftige te schudden en torderen.
    De heli heeft geen crash gehad en is ook niet gevallen. Sterker nog de laatste keer dat hij gevlogen heeft was er niets aan de hand.
    Ik denk dat ik toch de oorzaak heb gevonden. Ik zag van de week dat er wit poeder op de zijkant van het voorste frame zat. Dit bleek van de Mitter gear te komen. Dit is veroorzaakt doordat ik te veel speling had gelaten tussen op de horizontale aandrijfas. Hierdoor liep hij voor slechts op de puntjes van deze gear. Ik heb natuurlijk gelijk deze speling verwijderd door de achterkant naar de voorkant te stellen en zo te zorgen dat de gears goed in elkaar vallen.
    Na deze actie merkte ik dat de aandrijving nu niet meer helemaal netjes rond liep. In iedere ronde zat een klein stukje met iets meer weerstand. Vervolgens heb ik een beetje olie er tussen gedaan en toen kon ik die weerstand niet meer voelen. Ik verwacht dat dit frictie verschil toch nog bestaat en het effect veroorzaakt.
    Ik heb gisteren avond de mittergears van voor naar achter gewisseld en omgekeerd. Optisch zie ik geen beschadiging aan de gears. Tijdens het draaien met de hand hoor je dat nu de achterste gear niet 100% is. Ik voel echter nu geen weerstand en de gears zijn nu weer zo veel mogelijk vrij van vet. Ik ben benieuwd of dit het probleem afdoende oplost. Nieuwe mitter gears bestellen zal zonder meer nodig zijn maar ik hoop dat ik toch kan vliegen met de huidige setup.

    Groeten, Wilbert.
     
  15. Harold Heli

    Harold Heli

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Hallo Wilbert,

    Goed te lezen dat je de Twinn-Rexx vliegend hebt!
    Door de 2 rotorkoppen is het een "hele toer" om hem goed afgesteld te krijgen. Hoe bevalt de GA410 gyro ?
    Het schudden van de heli wordt meestal veroorzaakt door een on-balans in 1 van de koppen en niet door speling in de aandrijflijn. Bijzonder dat het nu tijdelijk verdwenen is....
    Bedoel jij met de "mitter gear" de conische tandwielen ? Deze kun je ook bij Conrad bestellen en bespaart een lange levertijd uit de USA.

    Succes er mee !
    Gr
    Harold
     
  16. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Harold, dank voor je reactie.
    De heli heeft tot afgelopen donderdag trillingsvrij gedraaid.
    Er is niets aan de kopen veranderd wel aan de aandrijflijn.
    Trilling kan ook beginnen in de voorste kop en over gaan naar de achterste.

    Al met al ben ik er van overtuigd dat het veroorzaakt wordt door de verkeerd ingesleten conische tandwielen die nu niet meer gelijkmatig lopen.

    Het verplaatsen van de voorste set naar achteren en omgekeerd heeft het effect al verminderd. Hij heeft vandaag zelfs weer even gehoverd maar trilt dan wel hevig. Maar hiermee is ground resonance ook uitgesloten.
    [URL=" nog even een voorbeeld hoe ground resonance een Chinook kan verwoesten;)[/URL]

    Ik ga zeker die tandwielen van Conrad proberen!

    Groeten, Wilbert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Na grondig onderzoek toch vandaag verder gaan testen met de heli.
    De heli bleef heel lang goed draaien maar bij een bepaald toerental ging de achterste kop naar links en rechts trillen...
    Toerental laten zakken en het geheel kwam weer in het gareel.
    Uiteindelijk binnen gaan testen zonder rotorbladen en daar kon ik voelen dat de voorste rotorkop de trilling moest veroorzaken. Alles boven de swashplate verwijderd en zo gedraaid. toen was de trilling ook verdwenen.
    Pas tijdens het terugplaatsen van de kop kwam ik er achter dat één van de schroefjes van de flybar sesaw een stukje los getrild was :shock: (was volgens mij toch echt met locktite vast gezet en bij optische inspectie eerder niet gevonden)
    Schroefje opnieuw gemonteerd en test gedraaid...nog steeds trillingsvrij.
    Flybar weer gemonteerd en nog steeds trillingsvrij.
    Hoofdbladen gemonteerd en buiten test gedraaid tot midstick (2300 toeren) en nog steeds trillingsvrij en vrij van bladspoor :D

    Ik had al van verschillende kanten doorgekregen dat de trilling waarschijnlijk niet uit de aandrijving kwam maar uit een van de koppen. Dank jullie voor deze info (Ik wilde het niet geloven maar) Jullie hadden gelijk ;)

    Groeten, Wilbert.
     
  18. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Afgelopen weekend zaterdag en zondag indoor gevlogen.
    Helaas kreeg ik het zaterdag niet voor elkaar om de heli te laten vliegen.
    De heli draaide bij optoeren langzaam rechtsom. Als ik dat probeerde te corrigeren ging hij alleen maar sneller rechtsom draaien. Het heeft even geduurd voordat ik het begreep maar eigenlijk is het heel logisch:
    - De besturing van de heli is er op gericht dat de balden positieve pitch hebben. Om linksom tegen te sturen gaat de voorste kop naar links en de achterste naar rechts.
    - Bij negatieve pitch op de bladen duwen deze de heli dus rechtsom in plaats van deze links om te trekken.
    - Aangezien de gyro merkt dat de heli wegdraait in de verkeerde richting gaat deze extra corrigeren waardoor het met corrigeren alleen maar erger wordt.
    - Andersom tegensturen gaat ook niet omdat het wissel punt in verband met Differential Collective Pitch niet te bepalen is. Het kan zijn de de voorste rotor al positieve pitch geeft terwijl de achterste nog negatief is. Dit omslagpunt zorgt voor heel gevaarlijk en onvoorspelbaar gedrag!

    Voor dit probleem zijn twee oplossingen mogelijk:
    - De heli perfect afstellen.....Daar wil ik natuurlijk naar toe.
    - Alle negative pitch verwijderen....Dit heb ik zondag gedaan en zodoende kon ik vrij goed uit de voeten in de zaal.

    Helaas gaf de Twinn-Rexx ook zondag nog wat problemen. De trilling in de kop komt steeds terug en iedere keer is het zelfde schroefje dan weer iets los. Het voordeel van een meeting is dan dat er collega vliegers zijn met meer schroefjes in hun voorraad dan ik. Ik heb nu uiteindelijk een langere schroef gemonteerd (bedankt Eddie:thumbsup:) en hoop dat dit mijn probleem oplost. Ik heb met deze langere schroef nog niet kunnen vliegen dus dat moeten we nog even afwachten.

    Ik hoop op nog wat indoor dagen dat ik de heli perfect af kan stellen. Dat is in een zaal toch makkelijker dan buiten.

    Groeten, Wilbert.
     
  19. Harold Heli

    Harold Heli

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Negatieve pitch op de Twinn Rexx ?!
    Vlieg je er ook loops, rolls en 3D mee ? :D:-D Het is mij nog niet gelukt !!
    Mijn Twinn gaat enkel van 0 tot ca 12 graden positief.
    Volgens mij krijg je hele rare effecten wanneer de ene kop positief en de andere negatieve pitch krijgt.

    Groeten
    Harold
     
  20. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik heb inderdaad maar weinig positiefs ondervonden van negatieve pitch.
    Zeker rond de omslag word het heel heftig!

    Groeten, Wilbert
     

Deel Deze Pagina