Hallo, Ben een tijdje bezig met het ontwerpen van een Motorzwevertje in autocad (spanwijdte 1,5 meter). Vleugelprofiel en verhoudingen overgenomen en verschaald van bestaande tekeningen van zwevers die ik reeds heb gebouwd. Alles dus op gevoel. Vleugelprofiel is bijvoorbeeld die van mijn Bird of Time (zie link onderaan). Romp van multiplex ribben met 1,5 mm balsa. Ribben ook 1,5mm balsa aan voorzijde ingedekt. Staartboom koolstofbuis 10mm. Vragen die ik nu nog heb is of er globale regels zijn over de hoek waaronder de vleugel moet worden geplaatst in relatie tot het stabilo. Daarbij ook de vraag of er een verhoudingsgetal is tussen oppervlak vleugel en oppervlak stabilo? Al met al is het dus puur een proef. Ik weet dat je alles precies zou kunnen berekenen, maar daar zit hem voor mij niet de lol. Met globale vuistregels en achteraf eventueel iets aanpassen moet het ook lukken. Zeker met een simpele en stabiele knikvleugel. Laat even weten wat je er van vindt, ideeen, opmerkingen, alles is welkom [img=http://s3.postimage.org/DUsVS.jpg]
Als ik je tekening zo bekijk moet het prima kunnen met deze verhoudingen. Als je een 0 lijn hebt zou ik zeggen motor -2 graden (en 1,5 graden naar rechts bij niet teveel vermogen), vleugel + 1 en stabilo 0 graden. Dan moet het wel goed gaan, fine tunen kan altijd nog maar vliegen zal het wel.
Ziet er gevoelsmatig goed uit al denk ik dat het stabilo iets groter zou kunnen. En met de hoeken die Garfield aangeeft moet het zeer zeker vliegen
De vleugel nagemeten en deze staat 1 graden. De stabilo staat 0 graden en parallel aan de staartboom. De motor heeft domping. Deze hoek weet ik niet precies, maar zal hem controleren. Een hoek van 1,5 graden naar rechts zit er nu niet in. Wat doet dit, of wat helpt dit voorkomen?
Deze zijwaartsstelling van de motor heft het motorkoppel op, dus verhindert dat het model een bocht naar links gaat maken.
Ok, duidelijk. Ik heb echter op dit moment een 1.20 m zwevertje met brushless motor die gewoon recht is gemonteerd (alleen domping). Hier heb ik dit fenomeen nog niet opgemerk. Hij vliegt gewoon recht als ik vol gas geef.
Met een lange staart/korte neus zoals bij zwevers is het minder kritisch, dan heft 1 klikje trim vaak het motorkoppel al op. Als je veel vermogen hebt merk je het ook eerder. Kan dus geen kwaad om de motor recht te laten staan. Je zult hooguit verschil merken in trim tussen met en zonder motor vliegen.
Vorderingen van de bouw Inmiddels aan het bouwen geslagen. De romp heeft in grote lijnen zijn vorm en het staartstuk is af (behalve lak en folie). De stuurkabels lopen door de koolstof staartboom waarbij het richtingsroer van boven wordt aangestuurd. Eerst dacht ik dat deze optie speling zou geven op de stuurkabel, maar dit blijkt nauwelijks het geval. De ribben zijn inmiddels gelazerd. Dit weekend mogelijk wat tijd om alvast met de vleugel te beginnen.
En toen was hij klaar! En toen was hij klaar. Had even wat tijd dit weekend en dan gaat het snel . [img=http://img691.imageshack.us/img691/9830/d001b.jpg] Ben zeer benieuwd naar de vliegeigenschappen. Hij voeld ook erg licht, maar moet hem nog wegen. Het zwaartepunt was even een probleem, maar nadat de ontvager naar achteren was geplaatst, ligt hij nu goed in balans. Een globale berekening (+-) blijkt vrij aardig te werken.
Ziet er mooi uit. Hoe heb je de verbinding staartgedeelte aan koolstofbuis uitgevoerd? En zijn de tekeningen beschikbaar? Mvg, Paul Siemons
Tekening is eventueel wel beschikbaar, maar ik zou even wachten tot hij echt gevlogen heeft. Op dit moment is het zwaartepunt nogal kritisch en het huidige ontwerp zou eigenlijk de 2s lipo iets meer onder de vleugel moeten hebben, wat nu alleen kan als ik de vleugel eraf haal bij een accuwissel (kan prima, maar is niet echt handig Mogelijk dat ik een aanpassing zou aanraden door de neus iets in te korten en het zwaartepunt zo te verbeteren. De beide stuurkabels lopen door de koolstof buis en komen nu voor de vleugel uit zodat daar ook de servo's zijn geinstalleerd. Ik denk dat ik qua stevigheid de koolstofbuis in de romp ook tot het tweede schotje had kunnen laten lopen, zodat de servo's dan onder de vleugel (rond het zwaartepunt) geplaatst konden worden. Wellicht dat ik dit indien nodig alsnog ga overwegen. In dat geval wordt het wel een grote lege bedoeling in de neus Het staartstuk is met 5 minuten epoxy op de koolsofbuis gelijmd. (vooraf plek afgeplakt en lijmvlak geschuurd). Door het staartstuk loopt ook de buitenmantel van de stuurkabel van het hoogteroer via een gaatje in de koolstofbuis.
Herontwerp Zwevertje na Crash Heb na een crash (iemand zette zijn zender aan met hetzelfde kanaal!) mijn zelf ontworpen zwever opnieuw gebouwd. Hierbij enkele zaken aangepakt die nog wat tegenvielen. Eerste punt was de te lange neus (zwaartepunt) en brede romp. Deze is nu zo smal dat mijn lipo en servo's strak naast elkaar passen. Daarbij heb ik de instelhoek vergroot naar 2,5 graden en mijn T-staart omgetoverd tot V-tail. Hieronder enkele foto's van de nieuwe situatie: Uploaded with ImageShack.us Romp een stuk smaller. Neus een stuk korter Uploaded with ImageShack.us Strak staartje (stuk lichter dan een T-staart!) Accu zit mooi naast de servo's. Past precies. Alleen de kabel steekt wat uit! Uploaded with ImageShack.us Klein klemmetje wat kan worden weggedraaid lost dit probleem op Nu nog een nieuw cockpit kapje en wat laagjes porienfuller op het rompje en hij is vliegklaar! De vleugel is niet veranderd t.o.v. eerste ontwerp (zie voorgaande foto's).
Antenne bij V-tail met carbon staartboom!? Nu komt even de vraag waar ik mijn antenne mooi kwijt kan? Aangezien ik nog 35 mhz vlieg is deze nogal lang. Bij de T-tail kon ik m netjes opspannen. Nu de vraag of ik mijn antenne naar achteren toe om de koolstof staartboom kan wikkelen? Kan ik hem onderlangs plakken mocht dit niet werken of heeft dit alles nadelig effect op het signaalbereik?
Om de staartboom heen lijkt mij een slecht idee, door een rietje een stukje naar boven en daarna naar de tip van een stabilo?
Gewoon door de bodem naar buiten en dan langs de staartboom met een plakbandje tot het CG weer goed ligt. Zo vlieg ik zelf mijn DLG's en dat gaat prima (romp volledig carbon)
Gewoon eens proberen om de antenne door de staartboom voeren en kijken of dit invloed heeft op de reikwijdte. Bij mijn 1,8m zwever met de antenne in de staartboom van 10/8 mm koolbuis kon ik geen enkele reductie in de reikwijdte waarnemen. Ik vlieg de zwever regelmatig tot zichtgrens (voor mij) ca 600 meter. En deed dit ook op de WAKU. In de staartboom zitten ook de twee 0,5 mm stalen stuurstangen. De antenne steekt ongeveer 10 cm achter uit de staartboom. Ik vlieg met een MPX3030 en een MPX 5/7.