Bouwverslag duw-sleepboot

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door goofy576, 14 nov 2009.

  1. michieltje

    michieltje

    Lid geworden:
    9 mei 2008
    Berichten:
    161
    Locatie:
    Koudum
    ja ken m. zag m nog al es varen op het margriet kanaal. maar hij is ook al wat keren van naam veranderd.
    maar een goeie piloot maakt niet uit als ie constant staat te corigeren verstook je ook een berg gasolie voor niks.

    @Armando. typisch voorbeeldje. onze nieuwe boot (schermafbeelding) of de voormalige Eerland 27, wat is mooi en nog enigzinds herkenbaar of wat is compleet verpest en ook niet meer terug te halen?
     
  2. goofy576

    goofy576

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Terneuzen
    weer thuis

    Mijne heren,
    het doet me deugt dat iedereen zo lekker aan het praten is over de duwbootjes. bij deze ook een foto van de boot waar ik zelf mee vaar[​IMG]
    Helaas is de boot zelf niet zo goed te zien, ik moet nog wel andere hebben. maar niet zo voorhanden.
    Voor de schippers onder ons, de Vitalite van bolle bart
    Het is geen originele monopool, al heeft het er wel iets van weg, maar hij is veel te lang voor een monopool. Er is mij verteld dat het een oude sleepboot voor de rijn was( voorspanboot bij het gebergte)

    Mocht iemand zich afvragen waarom ik deze dan niet nabouw, dat zal waarschijnlijk het volgende project worden;)
    Maar ik wil eerst een dubbelschroever bouwen, had toevallig nog motoren liggen en regelaars enz. En een dubbelschroever manouvreert toch nog stukken makkelijker

    Ps, een goede piloot heb je niks aan op zo'n lange hoge ( lees ranke) boot.
    als je maar een klein beetje roer geeft dan helt hij een paar cm over, en de schippers onder ons weten dan meteen wat je piloot doet!
     
  3. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Jup snap hem helemaal,


    die kom ik wel vaker tegen als ik aan boord ben. Is inderdaad een lange boot.
    Ik weet niet of het u wat zegt maar zelf wil ik als ik mijn schepen af heb de waterlady bouwen, Vindt dit al jaren een zeer leuk bootje. Vaart in Amsterdam in de mercurius haven. Met dir mensen alleen nog contacteren over een eventuele tekening.
    Ik wilde eerst wat jaren ervaring, ben nu wel (denk ik) in staat om het tot een mooi resultaat te brengen.


    Eerst een dubbelschroever en dan enkel, dat zal wennen worden dan qua manouvreren. Als het roer maar goed is dat scheelt al het halve werk.
     
  4. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Even een andere foto opgezocht voor je.

    [​IMG]
    Gemaakt door mij, bij Breukelen.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2009
  5. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Goofy, als ik op zo'n boot zou varen wil ik ook de geschiedenis weten van het vaartuig ! even zoeken bij Tugspotters leverde onderstaand resultaat op:

    Mdsb. VITALITÉ (23.25411)

    Bouwjaar 1930 werf, “De Maas” Van der Windt, Vlaardingen.

    Lxbxhxdg.: 29,90 x 5,75 x 2,09 x 2,30 meter, kruiphoogte 5,20 kijkhoogte 8,23 verplaatsing 29 m3.

    1 x 16 cilinder Deutz nr.6946729 type SBA.16M.816 uit 1984 vermogen 1124 apk. = 827 kW. bij 1800 r.p.m. met straalbuis.

    Namen:

    25-02-1930 EGIDIUS (32.50147) M.F.Kok N.V. “Egidius”, ‘s–Hertogenbosch.

    14-06-1939 JOHAN HEINRICH H. & J. Jr. Egberts, Rotterdam.

    26-08-1948 JOHAN HEINRICH Coöperatieve Vereniging van Sleepbooteigenaren EA., Rotterdam.

    22-01-1955 PETRONELLA CORNELIA (3) L.S.M. & J.E.van Riemsdijk, Rotterdam.

    29-07-1966 ANTONIUS Wed. C.D.Klarenbeek–Van Riemsdijk, Rotterdam.

    22-08-1973 ANTONIUS W.A.Klarenbeek, Rotterdam– Nijmegen.

    27-05-1993 ANTONIUS H.Oostland & P.B.M.Witjes V.O.F. “Owi”, Giesbeek.

    19-04-1995 MEANDER (2) J.H.van der Haar, Dordrecht.

    19-07-2001 VITALITÉ Bamalité S.A., Luxemburg, Luxemburg.

    03-10-2001 VITALITÉ A.M.Bruinsma, Zwijndrecht.


    :p groeten, Brandaris
     
  6. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Vereniging de Binnenvaart heeft ook nog 2 oudere foto's op de site staan, helaas alleen als duwboot, niet meer als rijnsleper.

    Zet je muis boven de blauwefototoestelletjes bij de namen.
    De Binnenvaart - Binnenvaartschepen
     
  7. goofy576

    goofy576

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Terneuzen
    reacties

    heren schippers,
    erg bedankt voor de snelle reacties, het forum word goed gelezen:D
    Ik heb zelf ook ng een zooitje foto's, maar ikkreeg mijn telefoon niet aangesloten op de computer.

    Zonder mensen voor de borst te willen stuiten; de foto is oud. De vitalite vaart al anderhalf jaar achter de Libertas II. Deze foto is met de walrus.
    Ik vaar al een jaartje of vier a vijf bij bart, en ik weet precies welke setjes (boot en bakken) varen
    En de gegevens die brandaris heel ijverig opgezocht heeft, zijn ook verouderd.
    Die databanken zijn alleen leuk als eigenaars de gegevens van verbouwing doorgeven, en dat doet mijn baas nooit;)
    Er staat namelijk geen deutz meer in, maar een mitsubishi van maar liefst 1600 pk, in een bootje van nog geen 6 meter breed.
    De kijkhoogte is ook verhoogt, om over de libertas II te kunnen kijken.
    Maar goed, iedereen weet nu wel meteen met welke boten er gevaren word.
    Veel vaar en bouw plezier.
     
  8. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Ja ik maak niet elke dag nieuwe foto's van de Vitalité...
    Mijn foto is genomen op 1 april (Nee geen geintje) 2007 om 8 minuten voor 8 's morgens.......
     
  9. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    683
    Locatie:
    utrecht
    Zeg Pergo ,

    Had je de stopwatch erbij ?

    gr hans
     
  10. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Tuurlijk, bij elke foto schrijf ik het nummer, plaats, datum en tijd op :p
    Zal ik het maar eerlijk zeggen, rechtsklik op de foto en eigenschappen.....
     
  11. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    @Stephan le Sage,
    de waterlady is idd een leuk bootje, ze zijn er ook ruig genoeg mee, als wij liggen te laden, komt ze ineens voorbij gevaren, dan vol in de achteruit en dan soms ''boemmm'' en dan stappen er een paar mannen vanaf.

    @
    goofy576,
    1600 pk is wel veel voor zo'n smalle boot, op onze vorige duwboot dacht je weleens van: zou hij nog verder kennen :schrik: maar dat went ook wel
    gr. Jeroen
     
  12. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Goofy, Je kan toch zelf ook de bijgewerkte gegevens en eventule nieuwe foto's bij TUGSPOTTERS aanvullen ??
    Dan blijft de database up to date !

    groetjes, brandaris
     
  13. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    @ Jeroen,

    dat klopt dat is die hoge, wel eens ruig mee? ik weet niet beter. Die vliegen door de haven, of ze nou iets mee nemen of los varen maakt weinig uit.
    Ik kwam er voige week achter dat ie 2 x 300 pk detroit diesel erin heeft staan. Wist niet zeker dat ie er 2 in had staan. Die zijn ook altijd flink aan het draaien.

    Alle bootjes van dat bedrijf varen trouwens behoorlijk hard. Waterman en die andere ook.
     
  14. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    ja, staat daar zoveel kracht in? niet normaal meer haha
    de waterman vind ik ook wel een leuk bootje,
    we lagen een keer te wachten in amsterdam, en ik zat in de stuurhut wat te kijken en wat aan het luisteren naar muziek, en ik zie ook zo'n bootje aanvaren, en ik denk: moet die man niet wat gas terug geven? en hij bleef gewoon (volgens mij) vol gas varen, dus ik kijk vol spanning naar die boot, en ik zie hem zo tegen de stijger aanknallen, die man springt overeind! en ik zie hem balen haha, iedereen kijkt verschrikt op en lopen naar de steiger, daarna voer hij weer weg, ik heb later nog gekeken naar de stijger, maar daar zat een beste deuk in. Daar word die boot ook niet beter van
    gr, Jeroen

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2009
  15. goofy576

    goofy576

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Terneuzen
    update

    Vandaag toch nog even een beetje aan het rommelen geweest,[​IMG]Het is allemaal nog vrij grof, moet nog een beetje netter afgewerkt worden, maar het begint er op te lijken.
    [​IMG]Nou ga ik aan e voorkant van de romp beginnen.

    Vraagje, ik heb op de bouwverslagen heel veel gelezen over g4 en g8, ik heb al een bus van het goedje besteld. Moet dat over de kale romp en dan pas gaan plamuren, of kan het ook andersom, plamuren en daarna g8.
    alvast bedankt, erwin;)
     
  16. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    ik neem aan dat het ook een soort hars is,

    ik doe zelf eerst altijd daar waar nodig wel plamuren en dan harsen, is het geheel gelijk ook in de hars gezet. En mochten er achteraf nog beetjes zijn dan plamuur ik het wel erover heen.

    Weet alleen niet of het met dat spul ook kan.

    Ik werk met 2 comp. hars van De IJsel

    die oranje potten
     
  17. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    hoi g4 en g8 brengje op het kale hout aan zowel binnen als buiten zijden 2 of 3 keer in smeeren en tussen de lagen ligt schuren.

    want het trekt diep in het hout. daarna plamuren.

    stephan wat jij gebruikt van de ijssel is echte boten hars.

    gr willem
     
  18. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    klopt en dan de imprgneer versie, die trekt er ook goed in, wordt alles keihard van.
     
  19. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wat Willem zegt is goed met G4!

    G4 is een PolyEurethaan lak en wordt ook gebruikt om kelders en vloeren waterdicht te maken het wordt keihard (glashard)

    succes, Brandaris
     
  20. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    dan ga ik dat ook maar eens toepassen op mijn duwboot(tje)
    waar kun je zoiets bestellen?
    gr. Jeroen
     

Deel Deze Pagina