heropbouw sebart sukhoi 30 en extreme flight extra 58"

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eclipse86, 6 dec 2009.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    nadat deze sukhoi bij mn eerste vlucht de grond in dook doordat de motor gewoon losgebroken was bij een level vlucht... ben ik nu toch begonnen met puzzelen. een hele hoop kleine stukjes samen.
    nu ben ik redelijk ver geraakt, enkel de motorbox raak ik niet meer uit. kan iemand mij helpen aan foto's van een sebart sukhoi neusconstructie???...
    en moest er nog iemand zijn die een witte motorkap te koop heeft ofzo laat gerust wat weten, want die lijkt meer op een pannenkoek...
    en bij lindinger hebben ze enkel de zwartgele neus te koop.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2009
  2. joris818

    joris818

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Zonhoven (België)
    Nou succes ermee ;-)
    Dit is dus de reden dat ik liever met schuim blijf vliegen, veel minder stukjes om te puzzelen. Ik bewonder je wel dat je het gaat proberen.
    Ik ben benieuwd naar het resultaat !
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    op de foto is ie al voor 90% heropgebouwd:p het zijn kleiiiiine stukjes. het is een voorbereiding geloof ik op een EF extra 58" van een clubmaat:p:p
     
  4. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Succes gewenst,

    Hallo Chris,
    Soms zeggen ze wel eens die is "mooi" kapot, om daarmee te zeggen dat het kistje relatief eenvoudig is te repareren. Deze is niet echt mooi kapot:rolleyes: Wat een enorme puzzel en ik vraag me een beetje af of je de sterkte terug gaat krijgen want die motor vraagt wel om een stevige constructie.

    Ik heb iets gevonden maar ik twijfel of dit je verder zal helpen. Ik heb op de volgende link spare parts gevonden. Daar bieden ze een motorbox aan voor 5 euro. Misschien is dit iets, of is het relatief eenvoudig aan te passen.

    SebArt - Sukhoi 29 S 30E - motor box - Rc Modellbau Shop

    P/S zet het eindresultaat straks ook eens in dit draadje.
    mrlavo
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zal ik zeker doen, bij aerobertics kan ik een motorbox en motorkap kopen voor een redelijke prijs... eerst ga ik verder repareren, deze week als ik tijd vind.
    de cockpit was gespaart gebleven, toch het vorste gedeelte was totaal kapot,na een uurtje kleven heb ik hem terug ineen, het lijkt een marmer mozaiekje:p de sterkte, tja nadat alles gekleeft is ga ik hier en daar versterken. de motorbox zelf word totaal wel beplankt met balsa ofzo, want dat was hetgene die gebroken was in de vlucht!

    voor een setup ben ik nog niet zeker, eerst wat andere projecten afwerken, dit was even een impuls en goesting om te puzzelen:p:p
     
  6. cornetto

    cornetto

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Belgie
    Wat is dat nu toch met die 30 size kisten van sebart, heb bij die van koen330 ook het schot vernield tijdens de vlucht. Bij mijn angel 30 heb ik zoveel mogelijk versterking aangebracht waar mogelijk.
    Succes met de herstelling, moet wel lukken, heb nog straffe dingen gezien van jou.
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd cornetto... en ik weet nog enkele mensen die dit tegen gekomen zijn.
    Dit is de eerste maal dat ik nu eens een toestel heb met DE VOORGESCHREVEN setup, en dan loopt het mis.
    nu ik herstel hem en steek er ander materiaal in, maar voor mij nooit geen sebart of dure hackersysteem niet meer:p al blijven ze zeeeer mooi:) nu dat is mijn mening natuurlijk.
    Als ik de sebart naast een yak 47" van extreme flight leg zie ik toch wel duidelijk een verschil...
    sebart is balsa met wat triplex
    ef is triplex met wat balsa voor hetzelfde gewicht...

    ook heb ik nu gezien bij het puzzelen dat alle gefreesde stukken wel mooi passen, maar ze zijn ver van goed verlijmd, soms 1,5mm tussen de schotten, dat is toch wel een feit van niet opletten tijdens het lijmen of wat dan ook,
    of heb ik gewoon een slechte gehad??? pech dan maar:p
    na de crash was het een enorme domper, maar na die paar maand gaan we hem toch nog een kans geven zeker??:p

    enne uwe ef extra die ziet er momenteel ook zo uit maar die is niet van mij:p
     
  8. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Ja, zene, plezant dat da was.

    Ikke 2 vluchten gedaan (invliegen) en dan cornetto is laten vliegen. Hij was nog maar net opgestegen, en dan plots dat vreemde geluid.
    Gelukkig motor direct uitgezet en noodlanding gemaakt.
    De schade was niet zo erg als op de foto. Motorschot kapot, motor los, en wielen eronderuit
    Het was hersteld in een paar uurkes, en ondertussen heeft de Sukhoi er een 70-tal extreme vluchten opzitten, en alles ziet er nog goed uit.
    Ik vind dat die toestellen zeer goed en sterk gebouwd zijn, op het zwakke motorschot na.
    Dus aan iedereen die een sebart koopt:

    VERSTEVIG HET MOTORSCHOT.

    Koen
     
  9. GiBi

    GiBi

    Lid geworden:
    2 okt 2007
    Berichten:
    510
    Locatie:
    nijlen city
    daarom we love extreme flight RC:p
     
  10. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Zoals je weet heb ik hetzelfde gehad alleen bij mij
    was het de torqie (hoe schrijf je dat :)) die de boel afbrak.
    Wel met een EF 47 yak maar ze komen uit de zelfde fabriek...

    Ik gaf vanuit 0 naar 100% volgas op de grond om te testen.
    De motor draaide het motorschot kapot waardoor de hele constructie kapot knalde.
    Heb nu op de plek van het motoschot een dun plaatje aluminium
    gelijmd over het bestaande motor schot.

    Ik heb toen ook een nieuwe motorbox besteld.
    Wat voor dat geld kun je niet aan klooien.

    Bij een DHZ zaak kun je aluminium plaatjes kopen die je met een scherpe schaar kunt knippen.
    weegt niks maar wel zeer sterk.
     
  11. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    @ Gibi: Raad eens van welke kist deze foto is...
    [​IMG]

    Ja idd, een Extreme Flight Yak54

    Deze heeft de motor dus ook niet gehouden. En er stond echt geen 1000W motor op.

    Ze hebben het allemaal. Ik hoop dat de nieuwe versies beter zijn.

    Verder dan dit gebrek zal je mij niet horen klagen hoor. Super kisten. Zowel EF als Sebart.

    Koen
     
  12. cornetto

    cornetto

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Belgie
    Die van U was toch ook maar, ik citeer 'door een zatte poepchinees in mekaar gelijmd' :)

    Zowel ef als sebart hebben dezelfde zwakke schakel, volgens mij met opzet gedaan, een rechtstreekse boycot vanuit het verre oosten.
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb van beiden eentje gehad en vond ef toch de betere, de sukhoi vind ik wel mooier vanbuiten... maar de spanten zitten soms 1 a 1,5mm uit elkaar dus niet tegen elkaar gelijmd zelfs, dat is wel niet gezond vind ik. ik had het ongeluk dat de regelaar mee ervandoor ging, dus uit de ontvanger en geen controle meer:p
    nu ze zeggen altijd dat een arf veel beter vliegt nadat hij es serieus gecrashed is:p

    mss kunde die ef exp's wel nog herstellen:)
     
  14. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Koen; Die vijsjes stonden wel erg dicht bij het middelste gat, of mis ik iets?

    Ik heb die yak nog nooit echt goed bekeken of gevlogen. Bij de nieuwe reeks EF modellen zal het alvast niet meer gebeuren. Er zit nu zelf een epoxy ("printplaat") versteviging.

    @Chris wel raar van die sukhoi...
    Ik heb met die van jou nog gevlogen voor jij hem kocht, wel al even geleden (begin 2007 denk ik) ... http://www.3dcollege.be/videos/SebartSukhoi30.wmv zonder problemen.
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    haha ja op de sebart zit ook zo een printplaatachtige voorplaat:p:p

    soit daarstraks nog een stukje of 5 gepuzzeld... hehe vingers vol zapp:p
     
  16. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Chris,
    Het probleem van Koen zal je dan wel niet hebben... Bij jou was volledig de motorbox kapot? Die van de EXP heeft carbon versterkingen en geloof mij... Hij zou bij ons al lang moeten gebroken zijn moest hij niet sterk genoeg geweest zijn.
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    das waar...
     
  18. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Bij mij knalde de rest ook mee kapot.
    Nu zit er op dat hele gele plaatje wat je bij jou ziet een alu plaatjes.
    Hierdoor komt de kracht op het alu ipv alleen hout met was glas.
    Heb er daarna ook een iets minder sterke motor opgezet.
    [​IMG]
    Shot with
    DMC-FZ10 at 2009-06-02
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2009
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,
    ik ben redelijk ver gevorderd, hier en daar nog een stukje weg, deze week hier en ddaar wat plamuren( weinig) en dan hercoveren, ik plaats dan wel foto's
    enkel nog een nieuwe motorplaat op de romp( dus niet de 2de motorbox waar de motor in hangt)
    maar kan iemand mij vertellen hoe lang deze "opzet motorbox" is ... dus niet die die in de romp verwerkt zit maar hoe lang die is die je erop zet waar de motor in hangt.

    extra gewicht tot nu toe 35 gram + zapp:p
    ik gok op max 60 gram extra gewicht. maar de servo's die erin zaten waren ook zwaar dus daar kan op bespaard worden. ook de motor en regelaar worden lichter, alleen een zwaardere accu, dus normaal gezien blijft het gewicht gelijk.
    geeft niet want de lipo zat al volledig naar voor en het was nog nipt...

    moest ie echt te zwaar worden kan er op landingsgestel enzo bespaard worden... al bij al denk ik dus een gelijk gewicht, maar veel sterker, en een craceleer motiefje op de cockpit "zeeeer uniek":)
     
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    niemand die de afmetingen hiervan heeft? ik schat dat ik een 9tal cm nodig heb...

    soit even verder en ook de extra ernaast gelegd van een clubgenoot:
    [​IMG]

    [​IMG]

    nu, de sukhoi is weer sterk en stijf, kan tegen een stoooot nu.
    de extra ja die is net nog niet zo stijf:p
    maar hiervoor wil ik nieuwe spanten gaan zagen, maar heb ik wat afmetingen nodig. Kan iemand mij op onderstaande foto even de maten aanduiden?? het is van de voorste motorplaat.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina