Topmodel viking 3d

Discussie in 'F3P' gestart door fabianvzwol, 5 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Vandaag eindelijk mijn bouwdoosje mogen ontvangen. Heb eerst even mallen gemaakt en ben daarna druk gaan bouwen, was zo druk bezig dat ik even geen zin had om op het forum te zitten:D.

    De bouw is nu redelijk ver gevorderd. De hoogteroer en rudder incl closed loop systeem moet ik nog maken. Motor en regelaar komen later binnen.

    Echter loop ik nu wel tegen een probleem aan. IK vond de aileronaansturing niet lekker werken, en heb het bekende ikarus setje gepakt en heb daar de scharnieren van gebruikt. Even alles netjes aangesloten en het werkt:D. MAAR, de uitslagen kloppen niet. Bijvoorbeeld 7 cm omhoog aan de ene kant en 5 cm omlaag aan de andere kant. Als je dan de roeren omdraait, is deze verhouding verre van hetzelfde, mijn rechteroer heeft een véél grotere uitslag (zowel boven als naar beneden) dan de linker. Hoe moet ik dit oplossen? Beide ailerons heb ik bekeken en de hevels zitten op exact dezelfde plaats. Ik ben even ten einde raad.

    Trouwens, welk plakband moet ik gebruiken, gewone brede hema plakband laat elke keer los (de ailerons liggen er nu dus ook weer helemaal af...)

    Foto's komen later nog;)
     
  2. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/f3p/72253-ikarus-shocksetje%3B-afstand-tussen-roerhoorn-en-scharnierlijn.html
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  3. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    bedankt. ik heb een aileron differential compensator liggen, kijken of dat helpt:D
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2009
  4. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Zo, heb druk geknutseld/gebouwd. Als tape heb ik 3M scotch gebruikt, wat werkt dat heerlijk zeg!!!

    Vliegtuig is bijna af, en ik ben nu al tevreden over het gewicht. Het toestel exclusief motor en regelaar (dus inclusief accu) weegt 106 a 108 gram. Dit zou betekeken dat het totaalgewicht rond de 135-140 gram gaat zitten (mijn motor en regelaar wegen samen 25 gram). Enige wat gedaan moet worden is de rudderaansturing en motor+regelaar monteren. Het probleem met ailerons is opgelost (alleen mijn endpoints zijn rechts 140% en links 100%, kon niet anders..)

    Net ook de servo's op direct 2S geprobeerd, op ailerons geen probleem, maar op hoogte kwam het bekende parkinsoneffect. Omdat motor en regelaar nog niet binnen zijn, heb ik het nog niet met diode geprobeerd.

    Jammergenoeg heb ik het idee dat mijn servo's niet zo precies zijn, er zit zelfs speling in mijn tandwielen... Best jammer voor servos van €19 per stuk
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2009
  5. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Hier wat foto's. Kom maar op met het commentaar:D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2009
  6. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Mooi t-shirt.
     
  7. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    als je de motor en regelaar (en soms de accu) van die winkel zijn, dan moet je dat wel laten zien he:D
     
  8. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Dat een rolroer verder omhoog gaat dan omlaag is normaal zonder zo'n anti-differencieel heveltje. Maar dat één rolroer meer uitslag heeft als de ander is mij compleet nieuw.
    (kan je daar ff een detailfoto van maken)
    Van die servo's had ik je al verteld. Nogsteeds beter dan een HXT500 en qua snelheid 100x beter dan een D47. De prijs is opzich best leuk, aangezien de digi's €30 kosten.
    Ik vind de speling wel mee vallen.
    De Viking ziet er leuk uit, ben benieuwd hoe het gaat vliegen.
     
  9. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    uitslagen zijn nu ook gelijk hoor, wat zon anti differential al niet op kan lossen:)
     
  10. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Dan was je heveltje waarschijnlijk aan 1 kant langer dan aan de andere
     
  11. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    ene scharnier zat net ietds verder vd scharnierlijn af;) (nu nog steeds 1 mm ofso). VInd het wel best zo, heb vroeger altijd zonder differential gevallen etc gewerkt, dus dit is al een vooruitgang (ailerons hebben maximaal 5 graden verschil met elkaar bij 45 graden uitslag)
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2009
  12. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Eindelijk ook de rudderaansturing goed gekregen (ook het scharnier). Aansturing gaat nu met een koolstof staaf. Moet alleen nog wel een ander gaatje op de servohevel kiezen, want als de uitslagen nu op 100% staan, komt het rudder tegen het hoogteroer aan. Extra voordeel van het verkleinen van de uitslag met de servohevel, is dat de servo minder kracht nodig heeft om het roer te verplaatsen(de servoarm word immers kleiner)

    Hopelijk vandaag of morgen mijn motor+regelaar binnen, dan kan ik hem vrijdag op school invliegen:D
     
  13. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    we zijn nog lang niet klaar met bouwen van de viking. Zoals de vikingen vechten, vecht ik nu met dit kistje... Rudderaansturing gebeurd nu dmv de genoemde koolstofstaaf, maar op het rudder zelf heb ik nu een "ikarus" hevel gezet. Op dit moment moet ik nog ondersteuningspunten maken voor de koolstofstaaf, dus dat duurt nog wel even. Heb wel vanaf het begin problemen met de rudderaansturing naar één kant (links), hierbij begint de servo zich vreemd te gedragen en varieert van maximale uitslag naar een iets kleinere uitslag, heel vreemd in ieder geval, en niet ideaal als dat terugschieten precies gebeurd als je bijvoorbeeld een stallturn maakt (is dan niet meer mooi "rond"). Dit gebeurde dus ook al met het pull-pull systeem(en daar zit geen "wrijving op zou ik zeggen")

    Ik ga dus kijken of het met de koolstofstaaf met ondersteuningspunten weg is, als het dan nog niet opgelost is, ben ik bang dat ik een andere servo moet gaan monteren:(


    Ik ga eerst vliegen met pullpull op mijn hoogteroer, kijken of dat goed bevalt, het zit er nu in ieder geval wel goed op.

    Vrijdag invliegen kan zowieso niet meer, want ik moet morgen werken en áls mijn pakketje vandaag binnen zou komen, heb ik toch niet de tijd ervoor om het allemaal netjes te solderen etc.

    Ik hoop dat ie volgende week klaar is, want dit vliegtuig wil ik toch wel graag aan de tand gaan voelen:D
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2009
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    As zondag indoor alphen, waar bijv Peter v Sas komt..
     
  15. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    peter v Sas komt uit regio Rotterdam?

    Mijn pa gaat de aansturing voor rudder helemaal afmaken (ja, mijn pa is gewoon net wat handiger/preciezer dan ikzelf)

    Vandaag nog geen postbode aan de deur gehad, volgens mij ligt alles bij de douane:S
     
  16. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    zo, de viking is eindelijk af en heb ik net een hover-maiden gegeven in slaapkamer.

    Jammergenoeg is gewicht hoger uitgekomen dan gewenst, zit nu op 145 gram vliegklaar met 240 mah accu.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2011
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina