Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Ericjooo, 29 okt 2009.

  1. __Ted__

    __Ted__

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Harderwijk
    spijkers met koppen slaan......

    Omdat ik al eerder aangaf in mijn vorige reactie dat ik eventueel wel de kar wil trekken hiervoor (met hulp van jullie natuurlijk) heb ik de volgende mail verstuurd naar alle aangesloten rc clubs van de NOMAC.

    email 15 december 2009

    Geacht bestuur RC Clubs Nederland (aangesloten bij de NOMAC),

    Mogelijk is dit email bericht niet van toepassing voor uw vereniging, dit bericht is verstuurd naar alle rc clubs welke aangesloten zijn bij de NOMAC.

    Betreft het volgende:
    Instap klasse beginnende electrorijders, landelijk gelijk trekken zodat mogelijk in het seizoen 2011 een soort van promotie klasse verreden kan worden tijdens het Nederlands Kampioenschaps weekend.

    Tijdens de afgelopen sectievergadering Electro van de NOMAC is weer gepraat over wat de mogelijkheden zijn om meer mensen in onze sport te krijgen. Afgelopen jaar is het Nederlands Kampioenschap Electro 1:10 verreden met circa 25 man, helaas een hele lage opkomst. Tevens zijn het vaak dezelfde mensen die elk jaar mee doen met het NK. Nieuwelingen kom je helaas niet vaak tegen. De stock klasse (in 2010 13,5 turns brushless, lipo) is voor een beginner een vrij kostbare aangelegenheid, zeker voor iemand die de hobby moet betalen met een krantenwijk.
    Daarom wordt geopperd om een laagdrempelige instapklasse te beginnen welke niet al te veel geld kost, de fun heel groot is en waarbij de deelnemers toch in competitie verband kunnen racen op diverse circuits, met dezelfde regels en hetzelfde materiaal.
    Tijdens de vergadering is gesproken over een instap klasse (al dan niet alleen voor de jeugd). De vraag was of dit toegevoegd kan worden aan het NK in de vorm van een promotie klasse of iets dergelijks. De NOMAC stond hier niet onwelwillend tegen over, maar duwde het balletje weer terug naar de clubs. Veel clubs hebben al een beginners klasse welke verreden wordt tijdens clubwedstrijden (bijvoorbeeld TT01 klasse, Beginnersklasse met alleen badkuip chassis, rookie klasse (alle chasis, alleen motor vast). Vaak is bij deze klasses de motor vastgesteld. Maar bij de ene club is het een silvercan motor en bij de andere bijvoorbeeld een 23 turns motor.
    De NOMAC gaf aan dat in eerste instantie de clubs eens om de tafel moeten gaan zitten en een standaard beginnersklasse opzetten, een klasse die bij elke club gelijk is, zodat men van de ene club heel makkelijk (en goedkoop, men heeft al de juiste spullen) mee kan doen met een wedstrijd op een andere club. Wanneer dit gelijk is en er eventueel komend seizoen al een aantal wedstrijden in deze klasse verreden zijn, wanneer het tijdschema het toelaat kan dit mooi tijdens een NK weekend, kan het mogelijk officieel worden toegevoegd aan het Nederlands Kampioenschap in 2011.

    Omdat ik ook een groot liefhebber ben van de hobby en graag zie dat de sport groeit en wellicht later door deze beginners klasse meerdere mensen doorstromen naar het NK en dat al veel mensen wel wat geroepen hebben op verschillende fora (o.a. modelbouwforum, dit topic: hoe-krijgen-we-weer-leven-de-electrocompetitie) wil ik best de kar gaan trekken om dit op poten te gaan zetten.

    Daarom vraag ik jullie het volgende;
    Zien jullie het zitten om mee te helpen de beginnersklasse landelijk gelijk te trekken en proberen voor elkaar te krijgen dat door middel van deze klasse meer mensen onze hobby gaan beoefenen?
    Indien er op jullie club al een beginners klasse is, willen jullie dan het reglement daarvan naar mij toe mailen zodat ik eens een overzicht kan maken van wat er op dit moment in de diverse beginnersklasses gereglementeerd is.
    En graag zou ik een afgevaardigde van elke club (waar dit van toepassing is) zien (naam plus emailadres, mogelijk iemand van de wedstrijdleiding) die graag hierbij wil helpen . In erste instantie via de mail denk ik, maar mogelijk later enkele vergaderingen/overleggen om alles vast te stellen.

    We moeten toch proberen om de rc sport weer levendig en leuk te krijgen!

    In afwachting van jullie reactie,
    Met vriendelijke groet,

    Martijn van der Heijden
    Secretaris / wedstrijdleiding RC Hotwheels Deventer

    einde email

    ik hoop dat hier reactie opkomt van de clubs.....

    mvg.
    Martijn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Als ie het chassis op MP mooi vind en dan het idee krijgt ik ga wedstrijden rijden. Dan hoeft het soms echt niet heel veel duurder te zijn als een nieuwe TT-01 in de winkel. Waarom zou je die beginners gaan weren en verplichten in een hogere klasse mee te laten rijden waar ze eigenlijk niet thuis horen omdat ze totaal geen ervaring hebben. Zelfde geld voor de mensen die wel een pot met geld hebben en gewoon wat moois willen en ook nog willen beginnen met wedstrijd rijden.

    Als iemand met een T3 in de beginners klasse gaat mee rijden kan zijn pot met geld nog zo groot zijn, als hij niet kan rijden helpt die pot met geld echt niet. Wordt ie gewoon voor bij gereden door iemand die beter kan rijden met misschien een lege pot en daarbij een TT-01 bestuurd ;)
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moest eens weten hoeveel TRF414 auto's in de handen van drifters vallen. Deze jongens hebben er echt 200+ euro voor over om zo'n gelikt chassis 2e hands in handen te krijgen. OK, verder wordt zo'n ding opgetuigd met een Attack zender, een 25 euro corrally motor en een Rooky regelaar.

    Naast dat moet toch ergens jullie afgedankte auto's blijven? De gaan veelal de 2e hands markt op en eindigen bij hobbyrijders op straat.
     
  4. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    roelof je hebt gelijk hier voor mij op tafel ligt een 415.
    voor mij is de aandrijving versleten ,maar de snaren zijn prima schokdempers ook.
    en ik heb er heerlijk mijn eerste racejaar mee gereden.
    En nu staat hij er maar ,wat zou ik er voor willen hebben tja 100a125 euro .
    er ligt ergens nog wel een body ,en een paar banden heb ik ook nog wel liggen .

    dit is vast goedkoper dan een nieuwe tto1 zonder lagers .
    Groeten Wiebe.
     
  5. bmtuning

    bmtuning Guest

    Martijn,

    Geweldig dat jij dit op poten wilt gaan zetten, als je hulp nodig hebt met wat zaken dan hoor ik het wel. je weet mijn email.

    :-D
     
  6. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    @Ted/Martijn

    Geweldig dat je het initiatief genomen hebt! Misschien zal het niet lukken meteen alle clubs aan te spreken maar als het idee aan slaat bij een aantal clubs dan volgen de rest vanzelf.

    Als je mailtjes terug krijgt zou je die ook kunnen posten? Lijkt mij erg interessant.

    @Roelof

    Daar moet ik je gelijk in geven... Alleen een tt-01 chassi toestaan tot de nieuwe klasse zou inderdaad weer kunnen leiden tot een hoge drempel, weliswaar lager als nu maar toch hoog genoeg om mensen af te schrikken van het competitie rijden.

    Je zou het kunnen oplossen door niet afstelbare auto's (tt01) en wel afstelbare auto's (xray enz) apart te laten rijden maar dan zijn er weer teveel heats nodig.

    Maar zoals al een paar keer gezegd is dat pas bij hoge snelheden de afstellingen echt gaan helpen en dat bij zo'n instap klasse waar de snelheden relatief laag liggen het niet tot nauwelijks uitmaakt met wat voor auto je rijdt. Ik heb zelf het idee dat het namelijk niet veel uit zal maken alleen het gewicht zou daadwerkelijk wat kunnen betekenen.


    Ik denk dat de voorbeelden van Pasqual een zeer goed beeld geven waar we naar toe moeten.

    Zeer goed teken! Maar eigenlijk ook heel logisch want zeg nou eerlijk, mensen gaan toch onroad rijden omdat ze meer willen dan alleen een beetje door de bosjes raggen ? Als je dan vervolgens de kans krijgt om voor een paar tientjes wedstrijden te gaan rijden pak je dat toch met open armen aan? Niks geen gezeik over hoeveel bandjes we nu maar mogen verslijten per seizoen maar gewoon lekker lol maken met elkaar! Lol hebben hoeft niet duur te zijn!

    Met wat voor auto's werd er gereden in de Silvercan klasse en de swift klasse?
    Beetje stomme vraag misschien maar wat is een B-finale?


    Zo, en waar is Obama nu? Want: YES WE CAN!
     
  7. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Even over de opmerking die hier iemand plaatsten mbt het gebruik van een chassis na 1 beginner seizoen. Het maak niet uit welk chassis je het 1ste jaar gebruikt, duur of goedkoop, krom en gesloopt (door ondeskundig gebruik) zal hij wezen tegen de tijd dat je wil overstappen naar een wat serieuzere wedstrijdklasse. Toch iets vaker gaan kijken bij een beginnerklasse, dan zal zien dat ik daar niet al te ver naast zit, + als je een beetje mee wil komen in een iets wat serieuzere wedstrijdklasse, dan ben je al min of meer verplicht aan jezelf, om naar een echt serieuze wedstrijd auto uit te gaan kijken, net zoals de rest die daar al mee rond rijden.

    Nog even over het/de reglement(en) bij de HFCC, tijdens een vergadering die ik bij heb mogen wonen, waren veel ingezetenen toch wel voorstander om in alle klassen de snelheid naar beneden te brengen. De laatste jaren is in alle denkbare klassen de snelheid flink opgeschroefd, waardoor de controle steeds moeilijker is geworden. Volgens mij heb ik dit al een paar keer neergeschreven (zelfs een paar jaar geleden al), de Super Stock heeft nu de snelheid van Modified van 5 jaar terug, en de Stock van Super Stock, ook dit heeft bijgedragen tot een “hoge snelheid drempel” voor een beginner. Ook heeft het geleidt tot een leegloop in de Modified, zelfs voor vele ging de Super Stock al veel te snel, maar terug gaan naar een beginnerklasse (idg Stock) is voor vele geen optie, omdat dit hun rijvaardigheid niet waardig is.

    Verder blijf ik erbij dat een “verplichte doorstroming” ingesteld moet worden als men onder een bepaalde rondetijd komt, of meer dan x ronden in 1 heat aflegt, om een betere afgestemde doorstroming te krijgen, iedereen wil wel tot de top behoren maar liever niet met hun de strijd aangaan in een hogere klasse, “effe blijfe plakke” doe je maar bij de “grootgrutter”!

    Ergens werd er ook iets geopperd over een vastgestelde (maximale/minimale) eindoverbrenging of roll-off, ook niks nieuws onder de zon, bij onze naaste buren is dit al een tijdje in gebruik bij de LRP HPI Challenge, ik kon het niet “kopieren”, dus je zal het even zelf moeten door scrollen om het te bestuderen Reglement
     
  8. RRobert

    RRobert

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    1.525
    Locatie:
    Leiden
    Ik ben een beginner en ik ben het eens met drift-junkie. Ik ben met m'n hpi sprint begonnen om op circuit te rijden. Maar als ik dan eens op avonden tegen mensen rij in de klasse waar ik in zou gaan rijden dan dan wordt ik er zogezegd gewoon voorbij geknald want het meest in die klasse zijn onder de 16 a 18 als ik het goed heb. Die zijn ook pas bezig maar ik chrok wel een beetje van wow dat gaat wel erg snel moet ik daar tussen gaan rijden dat kan ik niet aan. Dus ik kwam een tijdje geleden een mooi tamiya m-04 chasis tegen voor maar €80,- dat vond ik mooi want dan kan ik volgend seizoen mee doen in de miniklasse omdat dat wat langzamer gaat en daardoor mindermoeilijk is. En als de snelheden naar benden gaan dan zullen er vast en zeker meer mensen willen beginnen rijden in de instap klasse. Ik heb in de korte tijd dat ik op HFCC zit een hoop geleert van mensen hoe ik dingen beter kan doen enz. Maar ik heb ook mensen van buiten afgesproken die willen de hobby ook wel doen maar ze vinden het zo hard gaan dat ze het niet aan zullen kunnen. dit zeiden verschillende mensen zijn niet mijn woorden.

    Groeten,

    Robert
     
  9. __Ted__

    __Ted__

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Harderwijk
    @ I Xyzyx I
    Ik ga niet de reacties van de clubs hier neerzetten, vindt niet dat zoiets op een forum hoort. Eventuele ideeën e.d. kan je me wel mailen, deze zullen mogelijk worden meegenomen in de overleggen.

    Martijn
     
  10. JRacer

    JRacer

    Lid geworden:
    14 aug 2006
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Assen
    De winnaar in de silvercan reed met een 6 jaar oude Tamiya TB EVO-III Surikarn Edition rond. Daar zaten +/- 6 jaar oude HPI Yokohama banden onder! De quali's reed ik met 14 jaar oude 2000 NiCd cellen (en qualificeerde daar tweede mee) en voor de finales mocht ik een LRP lipo lenen (maar ging daar wel meteen een dikke seconde per ronde sneller mee, 18 sec tov 19 sec). Wat ik verder weet is dat er zowiezo een TOP Scythe (4de), TA-05 en TT-01 meereden. De andere types auto's weet ik niet.

    Voor mij zou een instapklasse juist NIET bestaan uit alleen TT-01's. Dit om een eventuele doorgroei naar een NK niet te duur te maken. Met bijv. een T3 of oude 414/415/416 kun je vrij goedkoop doorgroeien naar een NK, niet met een TT-01. Zoals bij vele clubs een regelement met alleen een 'langzame' stock motor (1 of meerdere types) en een redelijk hoog gewichtslimiet (1500g) met 5, 6 cellen NiMh en 2s lipo's zou je het al veel opener houden. Ik denk dat je niet eens banden moet reguleren (alleen rubber...). Misschien daarnaast een maximum roll-out (die bij de meeste auto's vrij gemakkelijk te meten is!), zodat men niet te zwaar rijdt en de boel op die manier in de soep draait en dan gaan met die handel!

    Just my 2 cents.
     
  11. Rogier

    Rogier Guest

    Helemaal mee eens Martijn! Laten we de discussie op clubniveau houden. Ik moet er niet aan denken dat ook die discussie zo uitgerekt raakt zoals hier. Ideeën zijn welkom, maar laten we niet met 100 man gaan discussie gaan houden.

    Ik heb de mail nog niet voorbij zien komen, maar weet dat er bij onze club ZEKER animo is. Wel moeten we opschieten vind ik want mensen beginnen zich al te oriënteren op chassis, motor, regelaar enz.

    Ik werp me wel op vanuit Real80. En ik weet nog wel een paar die vanuit onze club mee willen werken!!

    Rogier
    Bestuurslid Real80... ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 dec 2009
  12. tom v/d brink

    tom v/d brink

    Lid geworden:
    14 mei 2007
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Doesburg
    nog even voor de duidelijkheid over de regels voor aankomend jaar.
    accus ofwel lipos moeten dus voldoen aan de efra regels (lees afmetingen en hardcase) en hoeven dus niet op de lijst te staan mits ze voldoen aan dit regelement :

    3.1.2 Lithium Based (LiPo/LiFe) Batteries can be approved, but must conform to the following :-
    1. Lithium Based (LiPo/LiFe) battery packs must have a hard, protective case that completely envelopes the cell(s). The case should be made from ABS or a similar material. The two halves of the case must be factory sealed in a way that any attempt to open the case will destroy the case. The only opening in the case that is allowed, is for the exit of wires.
    The maximum case sizes are as follows: -
    2S Batteries.
    Length: 139.0mm.
    Width: 47.0mm. (The max. width includes any side exit wires).
    Height: 23.5mm. ( Chassis location features additional to this dimension are allowed) Saddle-Pack cells are allowed, but must comply with the above dimensions. Saddle-Pack cells must have a combined dimension of 139.0mm max when placed end to end.
    From April 1st. 2010, maximum case height increased to 25.10 mm.:
    1S Batteries. Length: 93.0mm.
    Width: 47.0mm. (Side exit wires are allowed outside this dimension).
    Height: 18.5mm. ( Chassis location features additional to this dimension are allowed)

    correct?

    en dan nog even, op de nomac site staat nu dat motoren 13.5 ook enkel efra spec vereist is. hier word nog niks gezegd over de shortlist die hier vermeld werd.
     
  13. Tonyv

    Tonyv

    Lid geworden:
    13 mrt 2005
    Berichten:
    404
    Ik verval in herhalingen, maar met een standaardauto introduceer je ook een drempel die je volgens mij moet vermijden. Wat nogal eens vergeten wordt is dat een (belangrijk) deel van de doelgroep mensen zijn die al een electroauto voor de fun hebben en daarmee op een parkeerterrein of iets dergelijks rijden, niet op een circuit. We hebben de grootste kans om hun naar een circuit te lokken, en daarvoor is het belangrijk dat ze kunnen deelnemen aan een clubkampioenschap met de spullen die ze hebben. Dus het moet niet uitmaken of ze met een TT01, TA05, T3, TRF416, T2R, .... aan komen zetten. Voer je een standaardauto in dan dwing je iedereen die al een "verkeerde" auto heeft tot een extra investering...

    Laten we het nou vooral simpel houden met als doel zoveel mogelijk nieuwe rijders aan te trekken. Als ze eenmaal binnen zijn hebben we met de Stock klasse een prima klasse voor rijders die het echt leuk vinden om door te stromen en waarin de regels strikter zijn om de verschillen in materiaal niet (te) doorslaggevend te laten zijn. Iets wat door echte wedstrijdrijders belangrijk wordt gevonden.

    Het punt van Joost dat de stap tussen zo'n instapklasse met weinig (technische!) regels naar de Stock klasse dan te groot zou zijn zie ik niet zozeer. Nu is het tenslotte zo dat je als nieuwe rijder (zonder kennis) al met veel regels en (technische) beperkingen wordt geconfronteerd. Dat lijkt mij een veel groter probleem.
     
  14. Tonyv

    Tonyv

    Lid geworden:
    13 mrt 2005
    Berichten:
    404
    Dat is niet het bericht. Waar wij van mening verschillen is dat er geen goede doorstromingsmogelijkheid zou zijn. Ten eerste is die er wel, ten tweede is het "doorstromingsprobleem" op dit moment helemaal geen probleem. Er is niemand om door te stromen. Dat moet eerst aangepakt worden, pas als dat werkt hebben we (mogelijk) een luxe probleem gecreëerd dat de doorstroming te moeilijk is.

    Vooruitdenken ben ik zelf ook groot voorstander van, maar de criticasters van de afgelopen jaren hebben er ook gelijk in dat die overwegingen het opzetten van een succesvolle beginnersklasse niet in de weg moeten staan.
     
  15. Tonyv

    Tonyv

    Lid geworden:
    13 mrt 2005
    Berichten:
    404
    Nogmaals, ik denk dat teveel beperkingen een fout is. Toen ik voor het eerst naar een echte club ging met mijn 1:12 auto waren de gangbare chassis van associated, schumacher en delta. De "goedkope" chassis waren merkloos en de iets duurdere van o.a. Robbe en Tamiya. Ik had zelf een Tamiya en mocht meteen met een clubwedstrijd meedoen. Bij een instapklasse met slechts 1 chassis, had ik alleen mee kunnen doen als dat chassis dan toevallig het Tamiya model waar ik mee reed, was. M.a.w. de kans dat ik dan niet had mogen rijden en eerst een andere auto had moeten kopen was groot geweest. En dan is het nog maar de vraag of ik ooit aan deze hobby was begonnen en dat ruim 23 jaar had volgehouden...

    Dat is een wedstrijdrijder issue. We praten hier over een beginnersklasse waar de drempel laag moet zijn. In een beginnersklasse is de belangrijkste drempel dat je mee moet kunnen doen. Vooraan rijden komt (heel misschien) later wel. Het gaat er niet om dat materiaal niet belangrijk moet zijn, het gaat erom dat het in die klasse niet belangrijk IS. Eerst rijden!
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2009
  16. __Ted__

    __Ted__

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Harderwijk
    Tom, het is idd de shortlist, en niet de gehele Efra lijst.

    Martijn
     
  17. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Teveel beperkingen, te veel regels.... ik zit echt zo nu en dan verbaast te kijken wat men allemaal aan regels wil...
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Als ik kijk naar de Baanbrekers micro competitie is het vastleggen van een (180 handout) motor en accu een prima reglement. Zelfs een RTR M18 was in staat in de top-3 te rijden tegen de vele speciaal opgebouwde M18's.

    Daarom zou een brushed motor en eventueel een +/- rollout vanwege de beperkingen van wat auto's een prima reglement zijn.
     
  19. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Inderdaad voor een instapklasse waarbij de grootste uitdaging is fatsoenlijk op de baan te blijven.
     
  20. mikky32

    mikky32 Guest

    Bij ons is het zo met de auto vrij.
    Het geen wat er gebeurd is juist het geen wat je niet wilt.
    Je moet de wedstrijd auto's er niet bij laten.
    De rijders willen allemaal zo'n wedstrijdauto en hebben het ook nodig. Het verschil is enorm groot.
    We hebben rijders gehad die overstapte op een xray en ze reden niet meer achter aan mee maar voorin voor het podium.
    Je maakt het dan weer een duure klasse. Ook moet je kijken of je niet de accu's beperkt in amp's B.V. 3000 als max.
     

Deel Deze Pagina