Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

  1. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Hey Gerald, heb je al vuurwerk in huis voor de flares ;)? Ik wel.

    Grt,
    Peter
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ja, vertraging uit een paar romeinse kaarse halen zou moeten kunnen :)
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Bedankt allemaal! :zon:

    Jullie hebben allemaal wel erg veel vertrouwen over die 15kg.....ik nog niet wha ha ha......help?!? Het zal allemaal erg krap komen. Eerst ga ik hem ruw zonder verf vliegklaar maken zoals ik met al mijn modellen doe. (Scheelt een bak werk mocht het misgaan...;)) Dan kan ik al aardig een oordeel maken over het gewicht. Ik kan hier en daar nog meer af snoepen van gemaakte onderdelen maar doe dat liever op het einde.

    Hmmm, ben daar nog niet helemaal uit. Ben afgelopen week al bij de vuurwerkboer geweest en ze hadden niet echt iets wat ik zocht en dan hebben we het over witte vuurballetjes.....het meeste wat ik gezien heb is allemaal kleur. Nu ben ik absoluut geen expert op gebied van vuurwerk, iemand enig idee?

    Groetjes,
    Gerald
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Indeed, the model is one piece straight out of the mould. Only the internal air-intake needs to be added.

    I only use simple milling machine and lath, probably too small to suit the job in a normal way.
    This is the lath I'm using: Home
    And this is the mini milling machine: Home
    Note that I don't use any rotary table on the milling machine, all angles other than 90 degrees means losening the toolvice, shift it and than mill again for the next step, sometimes a real pain.

    Here in my little hangar:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel
    waar is je veiligheids bril? foei foei (heb zelf a 2 keer iets moeten laten uitboren/frezen in mijn oog) ;)
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Er zal waarschijnlijk een modulaire parachute unit in de staart komen die ik met servo en al kan verwijderen. Met deze erbij zal het nooit in F4C passen maar voor de demo moet hij er natuurlijk wel op. Ook in de jetmasters klasse is gewicht geen enkel probleem. Zo zullen er meerdere onderdelen zo'n doel krijgen zoals ook de smokewinders. Deze wil ik ook werkend gaan maken met echte brandergenerators zoals het origineel.....maar niet voor 15kg!

    Groetjes,
    Gerald
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Klopt! :cool: (was een foto moment, onderdeel was allang klaar...:rolleyes:)
    Ik draag hem zelfs ook als ik veel met secondelijm bezig ben, ooit een keer een flinke spetter cyano naast m'n oog gekregen...... Moet ze goed koesteren m'n oogjes, met ook maar een kleine besschadiging mag ik ander werk gaan zoeken.

    Grt,
    Gerald
     
  8. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Tjonge tjonge wat een grote bak zeg, wel super dat je ook zelf de romp hebt gesopt.

    Ik ga je je volgen.

    Helemaal te gek die kist


    Gr Japiooooooooooo
     
  9. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    He Gerald,

    Allereerst de allerbeste wensen voor 2010 en hopen dat alles op tijd klaar is :confused: en ... nog onder de 15 kilogram ook. :cool:

    Ik heb weer even bijgelezen en ben met name zwaar onder de indruk van jouw landingsgestel, vakwerk man! De rest volgt vanzelf dat heb je allang bewezen. Benieuwd ben ik naar het aluminium. Ik er een bepaalde kwaliteit die je gebruikt, want ik kan me voorstellen dat het piesbakkenaluminium van de bouwmarkt alleen geschikt is voor wat sierstukjes. Tweede vraag is of je dit allemaal gemakkelijk kunt krijgen.

    Heel veel succes verder.

    Bert
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Bert, het aluminium haal ik bij www.staalmarkt.nl in den bosch. Tis beter als pisbakken alu maar ook weer geen 2024 luchtvaart kwaliteit. Daar is inderdaad lastig aan te komen en rete duur. Maar de 51st kwaliteit zoals ze het noemen is meer dan sterk genoeg voor mijn doel.

    Verder aan onderste deel van de main dragbrace:
    [​IMG]


    Zó beter???

    [​IMG]
     
  11. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Gerald

    Iets beter ja, je bent alleen je helm vergeten op te zetten.

    O nee die heb je toch op zie ik :D


    Strak werk man

    Gr Japiooooooooo
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx Jaap! :cool:



    Onderste dragbrace bijna af:
    [​IMG]
     
  13. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Gerald,

    Zeer netjes :worship: het ziet er als echt uit!!

    Nog even het aluminium: Dave Plat heeft het over 6061 alu. voor landingsgestellen.
    Kun jij het verschil aangeven tussen 2024 en 6061?

    Succes verder.

    Groeten,

    Bert
     
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Bert, de verschillen zijn niet heel groot. Je kunt op internet gewoon de specificaties opzoeken van het materiaal, dan zie je de verschillen. Uit mn hoofd is 6061 brosser, dus lastiger te buigen.

    @Gerald: er is een hele grote kans dat ik binnenkort weer bij Fokker werk, kan ik dus weer de afvalbakken gaan plunderen voor 2024 en titanium :p
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2010
  15. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Onvoorstelbaar mooi gemaakt!!!
     
  16. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    verschil 2024 en 6061

    het betreft hier de volgende aanduiding:

    1e cijfer= basislegerings element.
    2e cijfer= aantal modificaties.
    3e & 4e cijfer= specifieke legerininformatie.

    Hier uit kan je opmaken dat 2024 alu:
    -koper bevat
    -geen modificaties ondergaan is

    2024 word veel gebruikt in vliegtuigen voor platen, profielen , klinknagels, etc. Het kan e.v.t. nog gehard worden met oplossingswarmte behandelijk in combinatie met afschrikken. Treksterkte is ongeveer vergelijkbaar met sommige staalsoorten maar het is niet corrosievast, dus eigenlijk een beschermende oppervlakte behandeling nodig.

    Dan watbetreft de 6061:
    -bevat silicium.
    -geen modificaties ondergaan.

    6061 word ook veel gebruikt in de vliegtuigbouw alleen is deze minder sterk als de 2024, en word dus gebruikt in secondaire vliegtuigonderdelen. Grootste voordelen zijn dat deze legering tegenovergesteld van de 2024 wel lasbaar is en wel bestand tegen corrosie.

    12 januari heb ik hier een examen over (module 6-Materialen en hardware):D

    Greets Rowan,
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Succes met je examens.

    Vroeger heb ik dat ook wel eens gehad, net als de klinknagel aanduidingen.

    Na school doe je er niets meer mee (mits je echt in dat vakgebied aka plaatwerken blijft).
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Goed bezig Rowan, mijn kennis uit het eerste jaar is alweer veel te ver weggezakt.

    De warmtebehandelingen zul je dan vast ook allemaal kennen. Voor 2024 wordt T3 vaak toegepast.
    Daarnaast zie je bij plaatmateriaal 2024 vaak dat het aan 1 of twee kanten een 'clad'kant heeft, dat is een heel dun laagje puur aluminium.
     
  19. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    Heb ik ook al meerdele malen gemerkt, echter moet je het toch wel weten voor je examen en zeker als je die 7,5 wil halen..

    ik heb nu in totaal zo'n 10 dagen geholpen bij fokker in hoogerheide in het f-16 magazijn met een soort reorganisatie, erg leuk al dat spul als ammo dummy's, en die omslag om die f-16 gun te laten draaien is ook enorm groot! alleen erg jammer dat f-16 verwisseld gaat worden over aantal(?) jaar..

    @ Jitze,
    ook opleiding gedaan bij fokker op hoogerheide? en ga je daar misschien binnenkort ook daar bij fokker weer werken?
    Ik het daarnet nog even nagelezen , maar T3 is toch een conditie/toestand aanduiding?

    Greets Rowan,
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2010
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Klopt, de T-achtervoegsels hebben te maken met de toestand van het materiaal. hij wordt in die toestand gebracht door een warmtebehandeling. Bijvoorbeeld naar een paar honderd graden verwarmen en hem een uur op die temp houden. Of juist binnen een halve minuut afkoelen. Hierdoor verandert de structuur in het materiaal.
    Deze warmtebehandelingen maken het materiaal meestal wel bros. Om die reden worden ze bij Fokker ook regelmatig pas toegepast nadat het product gevormd is.

    Overigens, ik studeer werktuigbouwkunde. Heb stage gelopen bij Fokker in Papendrecht en ga er nu hoogstwaarschijnlijk ook weer afstuderen.
     

Deel Deze Pagina