Beste mensen, Ik ben pas kort bezig met modelvliegen en vraag mij af of er verschil is tussen een regelaar voor een boot en een regelaar voor een vliegtuig. Ik wil graag een Turnigy 80A regelaar kopen bij HK, maar deze is al enige tijd niet te krijgen. Wel deze Turnigy AquaStar 90A Water Cooled ESC, of kan dat niet? En wat is dan het verschil? Alvast bedankt, Eric
hij is waterdicht denk ik en er staat watercooled dus misschien dat hij door het water waar je doorheen vaart dan gekoeld wordt?
Nee, zo werkt het niet Deze regelaar heeft een systeem erop zitten voor waterkoeling, daar sluit je dus een aanvoer en een afvoerslang op aan, zodat de regelaar met water gekoeld word. Vaak wordt op deze manier een regelaar in boten gekoeld, omdat hij niet koelingswind krijgt die je bij een vliegtuig wel zou hebben.
Een ander verschil tussen een regelaar voor schepen of vliegtuigen is dat op een regelaar voor schepen ook reverse zit. Je kan dus met je boot ook achteruit varen. Een vliegtuigregelaar heeft dat juist niet. Is ook erg gevaarlijk als ineens de propellor achteruit zou draaien. Dan kun je je vliegtuig meteen bij elkaar vegen.
Dit soort bootregelaars hebben geen achteruit, enige is dat je niet genoeg koeling krijgt. Dus je moet de waterkoeling vervangen voor een koelblokje. Je kan dus beter een Turnigy plush 80 kopen, die is al klaar voor een vliegtuig. GJ
De bootregelaar die staat vermeld in het eerst bericht heeft weldegelijk reverse. Toch maar even kijken naar de specificaties!!
Die reverse is niet de reverse op de knuppel, hij is programmeerbaar. Dus als je je motordraden verkeerdom aangesloten hebt kan je hem daar reversen, dus dat doe je in het programmeermenu. GJ
In het programmeermenu staat geen reverse vermeld. Wel staat in het manual dat je door het verwisselen van 2 draden de motordraairichting kunt omdraaien. Volgens mij zijn de meeste zo niet alle regelaars die nu verkocht worden specifiek voor boten voorzien van zowel forward & reverse. Soms kun je de reverse uitschakelen in het programmeermenu. Met deze regelaar van HK kun je reverse dus niet uitschakelen, anders had deze keuze in het programmeermenu gestaan.
Ik heb toevallig zo'n soort regelaar liggen.. vandaar. Maar.. als ie een achteruit zou hebben zou hij ook geen rem mogelijkheid hebben. En ook geen governor, want achteruit draaien op een heli is lastig. Deze bootregelaars zijn gewoon vliegtuig/heli regelaars met een waterkoelblokje. GJ
GJVO: Het lijkt me stug dat je DEZE regelaar hebt liggen, en dan bedoel ik de regelaar waarover de eerste schrijver het heeft. Deze is namelijk nieuw en pas deze week beschikbaar gekomen bij HK. Als je me niet gelooft: Kijk maar eens naar het aantal reviews .... NUL .... De specificaties zijn echter nog niet helemaal duidelijk. Er wordt melding gemaakt dat er reverse opzit maar in de manual is deze programmeeroptie niet terug te vinden. Mogelijk dat reverse altijd enabled is.
Nee, deze HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC $69.95 Is dezelfde serie. Maar als je een vliegtuigregelaar koopt voor normaal gebruik moet je gewoon een Plush kopen. Dus voor mensen met normale vliegtuigen is deze discussie onzin, ik wil hem testen voor F5B, dat is een hele andere toepassing, dan hoeft ie niet te regelen, alleen maar uit en volgas. GJ