Zijn Lithium-ion cellen ook toepasbaar in modelvliegtuigen? Zag laatst op het werk bij restmateriaal een stel van dit soort cellen liggen formaat AA. Heb getwijfeld om deze aan te schaffen maar dit toch niet gedaan. Lagen maar een stuk of vier maar verwacht dat hier wel meer te koop komen. Misschien is dat ook wel niet zo. Maar in de nieuw apparaten worden deze toegepast. Zijn Sanyo cellen ben ik al achter. Zou dan met een stuk of 2 of 3 cellen een speed 400 aan kunnen drijven?
Zal het kort houden JA ,maar let wel op de spanning is een stukje lager. Het schilt wijnig maar voor het laden is het heel belangrijk ,het laden gaat dan ook via een lion-lader ,de meeste laders hebben die stand ( teminste de lipo laders ). Zoals bij lipo is er natuurlijk een beprkte stroom die geleverd kan worden (zie hiervoor de gegevens van de fabrikant ) de z.g.n c-rating ,lion accu's worden veel gebruikt in b.v laptop's gezamelijk met a123 cellen ,dus internet is je grote vriend. Groeten Cees
Ik zou die niet hergebruiken, je weet niet waar die batterijen zijn geweest. Daarnaast is het goed om op te letten wat de max discharge stroom is, misschien overbelast je ze wel... Alle lithium-batterijen zijn geen speelgoed! Bij verkeerd gebruik -> kaboem!
Ik heb ze ook, komen uit laptops. Panasonic CGR18650HM. Formaat 64,7 x18,3 (wat groter dan AA dus). 3,7 Volt - 1630mAh. Alleen te gebruiken als je niet meer dan 320 mA trekt, anders storten ze direct in. Ik gebruik ze als aandrijving voor een 400 Speed met vertraging, dat gaat tot nu toe goed. Wel laden met een lader met een Li ion stand! Gr. Hans Peter
Ofwel de bekende 18650 cellen. Niet (echt) geschikt voor aandrijvingen in vliegtuigen, geloof mij, ik heb het geprobeerd. Werkte alleen met 3s3p, om 10 ampere te leveren. (grote zwever, speed 400 maatje borstelloos) Geen indrukwekkende prestaties, kwam net boven.
heb 2 nieuwe panasonic 2S 1500mAh lion, ik wou deze gebruiken voor voeding van een ontvanger met een UBEC tussen.kan dit?
Moet ik om denken. Ik weet waar ze wegkomen, voor dat ik ze ga gebruiken zal ik eens een test doen om te proberen wanneer ze klappen. Heb ze nog niet, durfde ze nog niet aan te schaffen. Ik wil ze ook gaan gebruiken voor een speed 400 met vertraging 1:3. Zou zelf denk ik voor een pakket gaan van 3s2p oftewel 3 in serie per 2 parallel geschakeld. Vooral om ze nog kwijt te kunnen. Ik heb zelf in het verleden veel met NiMh cellen gevlogen die kocht ik dan ook voor een paar euro bij de restmateriaal. Meestal wil de eerste twee vluchten niet echt goed daarna werd het vaak stukken beter. Veel gevlogen met de speed 400 maar ook wel een speed 600 ( 8,4Volt)op laten draaien dan wel met vertraging. Zelfs in een Ampmaster met 10 cellen volgens mij iets van 1500mah met een stroom zo rond de 12 ampere. Kon je leuk mee vliegen. Tuurlijk het is geen borstelloos spul. Maar wel heel goedkoop. Heb trouwens wel een 14 Nimh cellen de laatste keer bij de restmateriaal aangeschaft voor €0,50.
en dat terwijl je voor 7,86 euro een 2200 3s lipo pakket hebt dat je met 20c kunt belasten.. http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6306&aff=2791 Neemt niet weg dat voor bijna niets vliegen heel leuk is, ik heb zelf ook ooit met boormachine-accus gevlogen.. (en telefoon-accus, en laptop accus, enz)
Dat is inderdaad niet duur. Moet alleen nog eens een lipo lader aanschaffen. Heb nog een infinity II liggen maar daar kunnen geen lipo's mee geladen worden. Trouwens vraag mij wel wat af. Laden van lipo's gaat met een lader en dan wordt elke cel op spanning gekontroleer zoals ik begrijp? Maar tijdens gebruik in het toestel? Zover ik begrijp heb je regelaars die geschikt zijn voor Lipo's en die afslaan bij een bepaalde spanning? Of een Lipo-save? Heb zelf nog een aantal "oude" regelaars liggen zoals rondo's.