Bovendek U177

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 29 mei 2005.

  1. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Mart,

    Inderdaad, je getraint oog heeft een dek van meneer Jason ontdenkt. Dit heb ik al ca. 2 jaar geleden gekocht.

    Dit ligt echter nog gewoon los op het dek. Ik denk dat ik eerst het onderwaterschip en de electronica 100% in orde ga maken. Daarna wil ik pas het bovendek onder handen gaan nemen.

    Helaas ben ik tijdens de subsail verhinderd want ik had graag weer eens met de schipper van het zusterschip van gedachten gewisseld.

    Groetjes,

    Mathijs
     
  2. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    Jammer, misschien tijdens een andere vaargelegenheid en anders maar via dit medium.
    (graag met veel foto's)
    Cheerio,
    Mart
     
  3. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    983
    Locatie:
    st Michielsgestel
    plannen we toch een extra vaardag in de buurt van Dordrecht, volgens mij ooit in Papendrecht een mooi watertje gezien...

    :)

    groetjes,
    Jan
     
  4. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ben bezig geweest met het heel precies uitlijnen van de beide motoren. Overigens ben ik van de door Engell meegeleverde motoren afgestapt. Ten eerst omdat ik het boordnet van 6 Volt naar 12 Volt wilde brengen. Hierdoor kan ik goedkopere accu's gaan toepassen en worden de stroomsterktes naar de motoren en duiktanks met de helft gehalveerd.

    [​IMG]

    Ook wilde ik de vetraging van Engell ertussen uit hebben. Deze gaf nogal een hoop herrie (nadeel is wel dat ik een dieselgeluid generator zal moeten inbouwen ;)).

    [​IMG]

    Met behulp van een stelbaar steuntje kan het motorschot over 2 assen worden bewogen/gedraaid waardoor ik de motoren precies kon uitlijnen door een ampere meter op de motoren aan te sluiten en het verbruik te meten. Bij het laagste verbruik is de motor as en schroef as preceis uitgelijnt.

    [​IMG]

    Voor mijn werk moest ik afgelopen week in Duitsland zijn en kwam vlak langs Knittlingen, de thuisbasis van Engell, gereden. Ik kon de verleiding niet weerstaan en ben langs gereden. Naast dat ik me heb zitten vergapen aan de VII (ben dus erg benieuwd naar de vorderingen van Jan) heb ik spulltetjes gekocht om het Engel duiksysteem te upgraden naar Tmax met motoren van 12 Volt i.p.v. 6 Volt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De upgrade sets voor het ombouwen van de tanks naar een proportionele tank.

    [​IMG]

    De Tmax regelelektronica voor de duiktanks.

    [​IMG]

    En ook maar gelijk de Static Depth Controller.

    Zodra ik met het ombouwen van de tanks ga beginnen zal ik wat foto's van de conversie posten.


    Groetjes,

    Mathijs
     
  5. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    Hoi Mathijs,

    Wat zijn dat voor "secret devices" op foto 4 en 5 ?
    En wat kan Tmax meer ( of beter) dan TAES ?
    Mart
     
  6. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Mart,

    Foto 4 en 5 zijn ombouwsets om van de standaard Engell tank en proportionele tank te maken. Dit houdt in dat er een component (in dit geval een schuif potentiometer) aan is toegevoegd waardoor de regel elektronica precies weet hoeveel water er in de tank zit. Hierdoor kan de tank heel precies worden gevuld.

    Daardoor kan de Tmax samen met de Static Depth controller de boot op een bepaalde diepte volledig stil laten zweven. Een lage/tiefe regeling zoals de LTR van Engell kan dat ook maar deze werkt op basis van de duikroeren zodat er altijd een voorwaartse snelheid nodig is om de regeling te laten werken. De Tmax werkt door middel van de duiktanks en kan dus de diepte regelen terwijl de boor volledig stil ligt.

    M.v.g.

    Mathijs

    Groetjes,

    Mathijs
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo mathijs

    ik heb de ltr 5 ook reeds daar voor misbruikt laat maar zeggen
    een ltr 3 voor de duikroeren voor horizontaal tijdens de vaart
    en inplaats van die ltr 5 op de duikroeren aan te sluiten deze aangesloten op een kleine trimtank met een potentiemeter voor de terugmelding (een soort maxi servo)laat maar zeggen maar dan met een pomp
    het werkte tot op een zekere hoogte wel maar de pomp was binnen de korste tijd verbrand

    de regelaar liet de pomp konstant kleine rukjes geven om bij te sturen en van vol vooruit naar vol achter uit en dit altijd heel de tijd tijdens de vaart
    wet werkte wel maar de overleving van de pomp was gereduseert naar 3 acculadingen
    en dat vond ik toch wel een beetje te snel

    groetjes raf
     
  8. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Hierbij wat foto's van de ombouw van een 6 Volts TEA tank naar een 12 V proportionele tank (Engell):

    [​IMG]
    De oude tank

    [​IMG]
    De oude tank gedemonteerd.

    [​IMG]
    De zuiger.

    [​IMG]
    Allereerst het centrale tandwiel overgeplaatst.

    [​IMG]
    Daarna de motorsteun overgezet.

    [​IMG]
    De 12 volt motor loopt minder snel. Daarom moet de overbrengen worden veranderd. Engell levert hiervoor een nieuw midden tandwiel welke in een ander montage gaatje gemonteerd te worden. Het oude tandwiel ligt nog op de voorgrond.

    [​IMG]
    Het tandwieltje moest nog op de nieuwe motor worden geplaatst. om deze er niet te ver over heen te slaan heb ik een ringetje als afsndhouder gebruikt.

    [​IMG]
    Hierna kan de motor op de steun worden geplaatst.

    [​IMG]
    En de tank deksel worden vastgezet.

    [​IMG]
    Dan volgt de beugel voor de potitiometers en de eind schakelaars.

    [​IMG]
    Hier is ook de motorbedrading omgezet, let hierbij goed op de polariteit. Er staat op de achterzijde van de motor een makering. Vergeet ook de onstorings condensatoren niet!

    [​IMG]
    Als laatste de schuifpotmeter aansluiten met een borgpen. Engell adviseerd deze te borgen met secondenlijm of locktight. Ik heb voor het laatste gekozen.

    M.v.g.

    Mathijs
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2010
  9. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Mathijs,

    Ik kan me niet herinneren van welke fabrikant je zender/ontvanger is dus ik geef je de waarschuwing maar:
    De elektronica van Engel scoort niet bepaald hoog als het gaat om 'modern'. Als je de TMAX gaat aansluiten op een PCM ontvanger kun je problemen krijgen (dat staat ook in de gebruiksaanwijzing) máár het kán wel. Als je Robbe/Futaba gebruikt (b.v. de 149 serie ontvangers) dan is het mogelijk om de TMAX aan het werk te krijgen door de drie kanalen 'slim te stekkeren'. Een kwestie van uitproberen (en bij een 8-kanaals zender zijn er heel wat mogelijkheden!). V.w.b. een G-3 (40Mhz) systeem is het voorlopig 'nogo'. Ik heb van alles geprobeerd, zelfs impulsversterkers, maar de uit de steentijd daterende elektronische bouwstenen van Engel kunnen niet omgaan met dergelijk 'sophisticated' materiaal.
    Mocht je onverwachte problemen krijgen met de TMAX (vreemd gedrag bij je symmetrische of a-symmetrische trimming) knal dan een SOS mijn kant op. Met al het gedoe van de TMAX in m'n XXI heb ik denk ik zo ongeveer alles gezien en misschien kan ik van dienst zijn....

    Succes!

    Jos
     
  10. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste Jos,

    Allererrst bedankt voor je waarschuwingen. Ik had destijds een andere zender maar heb een Robbe Futaba F14 Navy aangeschaft met een R-118F ontvanger.

    Zijn jullie er destijds achtergekomen wat precies de oorzaak was van het probleem. Is de Tmax wellicht geveolig voor spoort signalen van een PCM ontvanger, of is de stuurpuls anders (te netjes??) van een PCM ontvanger?

    Mocht ik in de problemen komen dan zal ik zeker contact met je opnemen.


    P.S. Jan, wat heb jij voor zender/ontvanger voor je Gato?



    Groetjes,

    Mathijs
     
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Mathijs,

    Ik had er een nieuwe Robbe FX 18 bij met alle toeters en bellen, die het normaal gesproken makkelijk aan kan.
    Echter in de loop van de bouw van de Flying Fish bedacht ik steeds meer functies, die ik ook kon uitvoeren.:p maar toen bleek dat ik aan 8 proportionele kanalen niet meer genoeg had.:(

    Dus toen zoeken naar een Robbe zender die wel meer dan 8 kanalen heeft Robbe gaat tot 9 prop kanalen en dan een hele tijd niets waarna de FX 30 komt die Jos heeft.

    Ik heb er 10 nodig en dan kom je bij de FX 30 zender maar die vind ik gewoon te duur.

    Ik ben dus uitgekomen bij Graupner, geheel tegen mijn gevoel in, want ik ben echt een Robbe Futaba fan, ik heb alles van die club.

    Maar het is een lompe MC19S geworden die 12 kanalen kan aansturen en een simpel en duidelijk display heeft met idem software.

    Heb je echt speciale wensen en meer dan 9 servo's nodig dan moet je voor de MC22 gaan of de MC24

    Maar zolang je niet een dubbele vier blads rotorkop van een transport heli op je Sub zet zal je dat niet nodig hebben.

    De zender van Jos zou het trouwens wel aan kunnen ;) want dat ding is wel een beest, alleen in samen hang met die T-Max gaat het dus kennelijk nog steeds mis ondanks de signaal versterkers. en dat is knap balen:mad:.

    Lang antwoord op een korte vraag,

    Groeten,

    Jan.
     
  12. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    Geweldig! Zijn er nog vorderingen te melden?
    Ik heb je een PB gestuurd
    Cheerio,
    Mart
     
  13. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Torpedo deuren

    Het is lange tijd geleden dat ik iets van mij heb laten horen. Toch heb ik in de afgelopen herfstvakantie tijd gevonden om weer eens wat aan mijn U177 te doen en wel de voorste torpedo deuren:

    [​IMG]

    Deze worden van boven en van onderen met een servoarmpje op/dicht gestuurd:
    [​IMG]

    Deurtje open:
    [​IMG]

    Deurtje dicht:
    [​IMG]

    En hierbij het resultaat in de boot gelijmt:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu nog plamuren, schuren, etc. etc. en dan is het puntje weer gaaf.


    M.v.g.

    Mathijs
     
  14. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    Schitterend Mathijs!
    Krijgen we ook nog wat te horen of zien over de ombouw van de duiktanks?
    Mart
     
  15. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    Wat ik eigenlijk bedoel is: heb je de omgebouwde tanks al getest op het droge en vind je de operatie geslaagd?
    Mart
     
  16. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Mart,

    Ik moet je teleur stellen met de ombouw van de duiktanks ben ik niet veel verder gekomen dan mijn laatste posting hierover.

    Het ligt echter wel in mijn bedoeling om nu weer op het intereur van het WTC te richten voordat ik de zaag in andere onderdelen ga zetten.

    Ik houd je in ieder geval op de hoogte. Hoe is het overigens met jou U177, vaart deze al (weer)?

    M.v.g.

    Mathijs
     
  17. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    Hi Mathijs,
    Ja, de boot heeft gevaren in Biddinghuizen en in Hengelo.Had me verheugd op Kromme(k)nie,(zwembad) maar dat werd afgelast.
    Nog steeds niet tevreden, met name over het voor mij onlogische duiksysteem vandaar mijn grote belangstelling voor jouw ombouwprogramma.Maar als ik daar aan zou beginnen heeft dat verdere gevolgen: 2 extra luiken in het middendek,verlaagde positie van de tanks,andere bevestiging etc.
    Daar ben ik nu dus over aan het denken.
    Keep in touch
    Mart
     
  18. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Na de boeg was nu in de kerstvakantie het achter steven aan de beurt. Gezien het "succes" met het koperwerk in de boeg heb ik achter ook de basis uit koper gemaakt.

    [​IMG]

    De achterste torpedo deuren heb ik van messing gemaakt met daarin een blauwschuim "bolletje" wat ik netjes rond kon schuren.

    [​IMG]

    Daarna een nogal oncvonventionele manier van poyesteren. Eerst heb ik glasmatjes op maat geknipt en met secondenlijm tegen de spanten gelijmt.

    [​IMG]

    Daarna de glasmatten in de polyester gezet en de boel laten drogen. Toen alles draaog was heb ik aan de binnenkant 5 laagjes glasmatjes er tegenaan gelamineerd. Tenslotte de buitenkant plamuren en glad schuren.

    Tenslotte het originele achtersteven er compleet vanaf gezaagd en het nieuwe deel er tegenaan gelijmt. Daarna extra glasmatjes gebruikt om het nieuwe deel er stevig tegen aan te lamineren.

    Na de primer ziet het er dan zo uit:

    [​IMG]

    En met 1 deur open zo:

    [​IMG]

    Er zal nog wel wat geplamuurt en geschuurd moeten worden maar al met al toch wel tevreden met het resultaat.

    Groetjes,

    Mathijs
     
  19. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hi Mathijs.

    Ik ben ook weer boven water. :)
    Je hebt niet stil gezeten en vol bewondering je vorderingen bekeken.
    Erg mooi!!
    We gaan hier ook weer aan de slag aan de boot na een hectisch 2010!

    Groeten, Joris
     
  20. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    Schitterend Mathijs! Petje af!
    Mart
     

Deel Deze Pagina