Bouw verslag van de Engel type VII/C

Discussie in 'Duikboten' gestart door Horseman, 15 jan 2010.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Even uit mn hoofd dat het 88mm geschut vanaf maart '43 niet meer op de VIIC geinstalleerd werd aangezien het kanon overbodig werd doordat oppervlakte aanvallen niet meer te doen waren door o.a. geallieerd lucht overwicht en de beter uitgeruste escortes van de konvooien. Alleen de boten die in de artctische wateren en de middellandse zee voeren kregen nog standaard het 88mm geschut geinstalleerd.
     
  2. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Merlijn

    [​IMG]

    Aan zo iets zit ik inderdaad te denken, en ik heb ook al foto's gezien (maar kan ze dus nu niet meer vinden:mad: ) waar ijs afzetting gemaakt was en dat leek erg goed en was gedaan op een Revell 1/72 type VII

    Dus kan het ook op een 1/35 alleen dan zou je een Winters Diorama er om heen moeten bouwen in de Zomer :p:p anders lijkt het nergens op denk ik.

    Maar voorlopig is het niet zo ver, ik ben ondertussen begonnen met het Techrek waar ik nu het achterschot incl. de motoren t/m de achterste duiktank in elkaar heb gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dat is allemaal niet zo ingewikkeld, echter tegen de achterste duiktank komt ook een sectie gebouwd en dat zie je dus nergens terug in de bouwtekeningen handleiding ?? Nu is er ook een grote (en heel mooie) 3D tekening van het complete Techrek en ja daar kun je wel weer redelijk goed zien wat de bedoeling is.

    De sectie met onduidelijke toekomst.

    [​IMG]


    En geplaatst waar die hoort,

    [​IMG]

    Nu is het zo dat de meeste secties wel in elkaar worden gelijmt maar eigenlijk niet aan elkaar.

    De verbinding moet komen uit 5 draad stangen en buizen die de hele boel aan elkaar en bij elkaar moet houden.

    Ik ben nu toe aan de bouw van de revolver houder waar de batterijen in geplaatst moeten worden waarna weer een sectie komt die de koppeling verzorgd tussen de revolver en voorste duiktank en die wijsheid komt ook voornamelijk van de grote 3D tekening in plaats van de bouw tekeningen handleiding. Echter als je alles doorleest en er een studie van maakt kun je alles wel vinden, echter de woordelijke bouw handleiding lijkt af en toe meer op een lees oefening uit een Nederlandse Hmm Dit geval Duits proefwerk :rolleyes: en dat zou niet moeten hoeven vind ik, al verbaast het mij niet want met de Lafayette en de Gato was het al niet anders:rolleyes::rolleyes:

    Dus ik ben nog niet zo ver maar ik ben begonnen zullen we maar zeggen.
    En dit kan ik in de huis kamer doen :D want in mijn schuur vriest het dan wel niet, maar 6 graden is nou niet zo heel aanlokkelijk om daar met de meer dan 900 (vloed) gaten te gaan beginnen.


    Groeten,

    Jan,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Zeg Jan,

    even een 'reminder'...

    Vroegâh heb je (net als ik) eens een techrek van een Lafayette in elkaar geknutseld. Dat techrek was in zekere mate niet helemaal van de volledig symmetrische aard. Iets met gaatjes voor pijpjes die netjes in lijn moesten zitten....en daar ging toen iets een beetje mis. Weetjenog?

    't is maar een hint....:p

    Jos
     
  4. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Dag Allen,


    Jos,

    Ik weet inderdaad nog van een gevalletje achteruit bouwen omdat een paar gaten waar namelijk de spindel van de duiktank door heen moest lopen, deze gaten op een andere plaats zaten dan waar het spindel langs ging:(:( beetje jammer was dat, vooral ook omdat het geheel aan mij lag dat het fout was gegaan:oops:.

    Gauw ander onderwerp, terug naar de VII

    Ik ben na de post op het Forum, eerder vanmiddag, verder gegaan en heb de hele bende droog in elkaar gezet, met het volgende resultaat.

    [​IMG]

    Het geval is nu 115 cm lang en de neus sectie moet er nog aan gezet worden,

    [​IMG]

    En alles is in denk ik in 20 minuten weer uit elkaar te trekken:p:p

    Weer in elkaar zetten duurt wel aardig wat langer schat ik :D

    Zit alleen een dingetje waarvan ik zoiets heb, beetje dom dit.:sleepy:

    [​IMG]


    In de sectie tussen de revolver en de duiktank zit ruimte voor een Lageregler 5,3 en nog een of ander steuntje die nu alleen als functie heeft dat hij de aansluiting van de duiktank nogal in de weg zit...Viel eerst niet op maar omdat nu alle draad stangen en en pijpen het Techrek op zijn echte plaats drukt past het net niet meer..

    Maar voor de rest past alles perfect in elkaar :thumbsup:

    Anders gaat het ook niet zo snel uiteraard.

    Nu moet ik nog met een voeding de duiktanks even uit sturen dus misschien :rolleyes::rolleyes::rolleyes: Jos...


    Wordt vast wel vervolgd,


    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2010
  5. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Neuskegel

    Hallo allen,

    Ik heb ondertussen de complete Techrek in elkaar gezet waar eigenlijk alleen de Energie koppeling zoals Engel dit noemt problemen gaf.

    Namelijk de voorste duikroer wordt door een servo bedient die achterblijft in de neus wanneer het Techrek ontkoppelt wordt.

    Dus moet je iets gaan verzinnen om de spanning en signaal draden naar je servo te krijgen. En dat heeft Engel opgelost door twee cirkels gemaakt uit printplaat met lopers en contact lopers te gaan maken.

    Dit zijn de lopers en die zijn uitgerust met veertjes, echter Engel heeft uit een voor mij onduidelijke reden één van de schroef gaten zo gekozen dat deze tegen één van de lopers aan zit zodat het veertje niet meer werkte:(

    [​IMG]

    Niet zo heel groot probleem maar onnodig want er is zat ruimte.

    Dan was deze kant keurig verzonken maar de tegen kant met de ontvangende contact strippen/banen waren niet verzonken.
    Daar zat ook één gat tegen de baan aan en waren de gaten te klein:confused::confused: en dat snap ik dus echt niet.

    Dus zelf even de gaten opgeboord en verzonken, allemaal niet erg maar een beetje jammer.

    Wat wel jammer is dat de baan nogal wat te lijden heeft gehad van het niet verende contactje aan de andere kant want ik dacht dat het veertje los genoeg zat, maar als daar scheef tegen aan werd geduwd liep deze geheel vast en dat had ik dus niet door.

    [​IMG]
    Nu zitten er nogal wat extra contacten op deze koppeling dus gebruik ik nu gewoon andere maar wel zonde zoiets.

    Zo zitten de delen tegen elkaar aan geschroefd met een soort van Bajonet koppeling.

    [​IMG]


    En hier de neus sectie in de neuscone gebouwd.

    [​IMG]


    Waarna deze in de buis wordt gedrukt waarna het Techrek van de andere kant er in geschoven wordt.

    [​IMG]


    Nu wordt het complete Techrek wat getordeerd wanneer de koppeling gemaakt wordt maar dat komt ook omdat het Techrek nog niet voldoende stijf is. en dat klopt, want alle elektronica en accu's moeten er nog in, dit is alleen nog maar voor het bepalen van de spanten in de rompdelen.

    Dus dat wordt later wel opgelost.

    Het werkt verder wel mooi.

    Maar het is voorlopig een indrukwekkend Techrekje geworden...

    [​IMG]
    Ik zal nu bezig om de beide rompdelen recht en haaks op elkaar te gaan maken zodat het straks ook zuigend tegen elkaar zal gaan passen.

    Dat is dus totaal anders dan Engel in zijn handleiding verteld.

    Die wil dat je eerst het achterschot van de neus gewoon haaks er in lijmt met de binnen ring er nog in (dus je WTC past er niet in) en pas na uitharden van de lijm de binnen ring er uit halen, dan de WTC er in en daarmee het midden spant uitlijnen zodat het WTC in lijn met de romp komt te liggen.
    Aangezien theorie en praktijk niet altijd naast elkaar liggen zou het dus zo kunnen dat wanneer de WTC tot aan het einde geschoven wordt, waarna het motorspant van de WTC dan tegen het achterschot aan komt met de mogelijkheid dat deze niet geheel sluit.

    Maar wanneer de boel vervormt tijdens het inbrengen van de WTC in de dan best wel zwakkere achterschot terwijl deze nog niet gelijmd is kan ook voor verrassingen zorgen dus we gaan het meemaken.

    Het voordeel hiervan is wel dat wanneer deze beide spanten geheel sluiten het voor mij heel makkelijk is om dan de rompen haaks te maken want je zorgt dat het achterschot van de boeg iets verdiept in de romp komt te liggen.
    Zodat je alleen met behulp van een glasplaat en schuurpapier door hoeft te gaan totdat je vlak op het achterschot zit.

    Dan de achter romp uitlijnen en klaar..althans dat is de theorie :p:p

    Wordt vervolgd.

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2010
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Ziet er allemaal weer goed uit. Erg degelijk en strak. Alleen bij die sleepcontacten heb ik persoonlijk m'n bedenkingen. Gaat dat bij langduriger gebruik en inwerking van (condensatie)vocht goed blijven gaan? Zowel bij de contacten zelf, als de verende pennetjes? Misschien is een normale stekkerverbinding bedrijfszekerder. Maar ik zie wellicht ook spoken, en gaat het gewoon goed werken, wou het alleen even kwijt. ;)
     
  7. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lex,

    Die contacten? ja ik begrijp je gevoelens maar de tijd zal het leren en dan kan een stekker verbinding altijd nog wel.

    We gaan het vanzelf wel mee maken.

    Groet,

    Jan.
     
  8. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ahoi,

    ik heb gisteren de VIIc van Jan mogen bewonderen en ik moet zeggen dat Ome Engel z'n werk voor 90% zéér netjes gedaan heeft. Er zijn wat kleine 'schoonheids/ontwerpfoutjes' (een paar heeft Jan al laten zien) en dat is wel weer een beetje ernstig jammer. V.w.b. de detaillering van de romp, de details (guns/flak) en resinwerk krijgt Engel een 9,5. Zelden zo mooi gezien. Jan kennende gaat hier iets ernstig moois van geproduceerd worden.

    @Lex & Jan
    V.w.b. de sleepcontacten ben ik niezobangnie. Beide onderdelen zitten nogal goed bereikbaar. De helft aan het einde van het techrek, de andere helft vooraan in de einddop/einde WTC in de romp. Goed bereikbaar voor wat contactspray en zodanig dat het makkelijk kan drogen. Daarnaast ook vervangbaar in het afgebouwde model.

    @Jan
    een tip om voldoende draad over te houden tussen binnenkant einddop en sleepcontact-plaat. Dat biedt je de mogelijkheid om de plaat in de toekomst los te halen en te vervangen. Ik weet niet of je van plan was de bedrading aan de achterkant van de plaat te solderen maar ik zou overwegen hier iets van een stekkersysteem te gaan gebruiken. Bij het vervangen van de plaat is 't dan een kwestie van stekker solderen aan nieuwe contact-plaat, oude d'r uit, nieuwe d'r in.
    Solderen ín de boot lijkt me wat lastig, ondanks het luik er boven.

    Dan het 'vervangen door stekkers'. Dat wordt een beetje een probleem met het bajonet-achtige sluitsysteem. Stekker aan voorkant techrek en contrastekker in dop in romp? Hoe wil je de boel dan die slag geven om het techrek te vergrendelen? Dan val je toch weer terug op een soort centrale sluiting als bij mijn U96 of onze XXI's. Da's op zich geen foute constructie maar om dat uit te voeren bij jouw afgebouwde Engel VIIc lijkt me vrijwel ondoenlijk.

    Jos
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    jos het kan met een centrale stekker wel
    de stekker die je kan gebruiken is een profecionele stekker die ze gebruiken ommuziek instalaties aan te sluiten
    ze hebben maar 4 pennen en massa via het huis kom je op 5
    normaal worden deze stekkers inelkaar geschroeft maar zonder doe moer gaat het ook
    als je deze stekker in het midden van je techrek zet dan kan de koppeling wel
    maar je moet de kontraplug (vrouwelijk)in je techrek monteren en het manelijke gedeelte aan de kop plaat
    het vrouwtje zet je zo vast dat het nog een beetje kan draaien (de slag van de bajonet)
    deze stekkers krijg je niet verkeerd ineen er zit een geleiding in de stekker die er voor zorgt dat die altijd juist gepositioneerd is

    nog zelf niet geprobeert maar ik heb het reeds wel gezien
    groetjes raf
     
  10. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    @Raf

    dan gebruik je de stekker dus ook als centrale sluiting. Volgende week 'ns rondzien; toeval wil dat ik momenteel een beetje in de muziek zit....
    Goeie tip Raf!

    Jos
     
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Jos,

    Dan het 'vervangen door stekkers'. Dat wordt een beetje een probleem met het bajonet-achtige sluitsysteem. Stekker aan voorkant techrek en contrastekker in dop in romp? Hoe wil je de boel dan die slag geven om het techrek te vergrendelen? Dan val je toch weer terug op een soort centrale sluiting als bij mijn U96 of onze XXI's. Da's op zich geen foute constructie maar om dat uit te voeren bij jouw afgebouwde Engel VIIc lijkt me vrijwel ondoenlijk.

    En dan de buis nog die er omheen zit :confused: die was ik effe vergeten,

    Raf,

    Uw bedoeling snap ik maar dat is ook niet zo makkelijk want zodra de female kant iets is verdraait dan wil ie ook niet in de neus vergrendeld worden want hij moet "pakken" binnen de ruimte die de vergrendeling geeft en die is nagenoeg nul aangezien dat een pen gat en sleuf vergrendeling is (sleutelgat vergrendeling) beetje lastig zeg maar.

    Jos,

    Die bedrading in de neus wordt gewoon een verleng kabeltje van Futaba die ik doormidden knip dus male aan het Techrek en Female in de neus cone en die probeer ik op praktische lengte te houden.

    Nu is het zo dat de neus cone er erg gemakkelijk uit te halen is.

    Maar zo ver zijn we nog niet.

    Eerst die buis met spanten er maar eens in zien te krijgen.


    Groeten,

    Jan.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo jan

    je zou gelijk kunnen hebben maar hahaha
    die man had het zo gedaan dat een veertje de stekker steeds in dezelfde stand duwde tegen een aanslag aan
    als je dan je techrek er in steekt heb je weinig keuze want je zit met je tanden van je bajonet sluiting en dan zit je steeds goed voor je stekker

    ik stond er ook versteld van maar het werkte echt perfect

    ik zit met de akula met een stekker en een kabel die naar voor loopt
    en echt dat is knudde elke keer die stekker en kabel weer weg zien te krijgen

    bij het dicht schuiven is hij reeds tussen de bajonet gekomen met een pfhhhhh van de spanings stabilisator
    die was dus hemelen en gedaan met varen
    gelukkig niets aan de servo en de rest


    [size=+2]de stekker wordt niet gebruikt als sluiting daar is de bajonet voor[/size]

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2010
  13. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Dag allen,

    Ik heb het Techrek er naast gelegd en ben nu met de romp bezig om daar de vele vloed gaten in te vrezen en te vijlen, hier een kleine indruk.

    Dit is het dokters gereedschap:D

    [​IMG]

    En hier het resultaat tot zover,

    [​IMG]

    En het begin boven op dek,

    [​IMG]

    Ik vijl maximaal een half uur tot een uur achter elkaar want daarna zie je niets meer:(

    Het is best wel leuk werk maar je moet geen haast hebben.

    Zijn jullie weer op de hoogte,

    Groeten,

    Jan,
     
  14. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hi Jan,

    dat is het betere monnikenwerk. Ziet er net zo strak uit als een handgeschreven bijbel uit de middeleeuwen. Of als het gras van Wimbledon net voor aanvang van het jaarlijkse toernooi daar.

    Maarre....was jij 't nou die zei "ik heb niets met het inleggen van zo'n houten dek, dat gaat me te ver" (zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/toneburst-albums-avalon-picture26857-blingbling.jpg ) ?
    Ik zie hier toch wat parallellen en dan bedoel ik niet de kalefatering:D:D

    Oja, tip: in China zijn nogal wat fabrieken die van die RTR/RTF modellen fabriceren voor Ome Graupner en Tante Robbe. Misschien dat je daar 'ns kan solliciteren. Is effe rijden maar dan kan je je helemaal uitleven. Ik ben wel bang dat je dan toch ietsiepietsie langer moet gaan werken dan een half uur per dag. Luilak!!!!:turn-l:

    Doech,

    Jos
     
  15. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Dag Allen,

    Deze luilak;) heeft zich (totaal niet aangetrokken) weer per dag een half uurtje aan het boren en vijlen gewijd zodat er gestaag wat beweging in zit en daarbij ook nog leuk blijft:D en ik heb er wel lol in.

    Enne Jos, gaten vrezen en vijlen is heel wat anders dan met monniken geduld latjes stomen, buigen, smaller maken over 30cm lengte en dat 200 keer of zo en dan het lijmen en lakken nog. nee niet voor mij.
    Ik heb gesolliciteerd in China maar ze begrepen mij niet??

    Ik ga liever maanden boren en vijlen en daarna lakken, trimmen, testen weatheren trimmen testen enz...

    Kortom de pot verwijt de ketel :D:D:D:D

    Zie de vorderingen,

    De neus was ook wel een uitdaging,

    [​IMG]

    Waarna ik met de zijkant van het achterschip verder ben gegaan,

    [​IMG]


    Om daarna met het boven dek door te gaan,

    [​IMG]


    Het geschut gedeelte was een leuke;-) maar is goed gelukt,

    [​IMG]


    Wat opvalt is dat Engel hier en daar enorm dik het dek heeft vastgelijmd zodat ik op sommige plaatsen een dek heb van 8mm dik:eek::eek::eek:
    Terwijl het normaal eigenlijk constant 2a3 mm dik is, op zijn minst verrassend zeg maar.

    Maar dunne stukken ben ik nog niet tegen gekomen dus wat Engel zegt dat de romp 2a3 mm dik is maakt ie meer dan waar.

    Groeten,


    Jan,
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jan,

    Heerlijk toch die noeste arbeid, het ziet er meteen anders uit met de geboorde en gevijlde gaten.
    Naar mijn mening staat of valt het model hiermee, zeker omdat het hier niet om een paar gaatjes gaat.
    Met het verfen van mijn dek heb ik trouwens alle gaten weer herbeleefd dus ik weet maar al te goed wat je doormaakt, volhouden dus.
     
  17. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Stug door vijlen

    Hallo allen,

    Ik ben ondertussen weer een stukje verder en ik moet zeggen zodra je over de helft heen raakt met gaten vijlen en je de hoeveelheid vloedgaten kleiner ziet worden, je dan ook weer moed krijgt om door te gaan.

    Even een indruk: alleen aan "simpele" boorgaten zitten er al een 500 stuks in.


    Zie de Foto's.

    [​IMG]

    En het resin boeg luik, en dat is wel opletten want dat resin is veel zachter dan de romp en je schiet dus zo maar uit met je vrees/vijl.

    [​IMG]


    Dan het laaaaaaange achterdek.

    [​IMG]


    Even een blik in de romp, en waar heb ik deze vorm meer gezien.

    [​IMG]

    En dan nog de romp in zijn geheel, en daar staat echt wel wat:D zelfs zonder achterschip.

    [​IMG]

    Ik ben nu bezig met het achterschip en met de andere 2 resin luiken waar vooral het middelste luik een uitdaging is.
    Het achter schip valt gewoon mee wat de vloedgaten betreft in vergelijking met de andere romp.

    Dus ik ben nog steeds bezig en ondertussen piel ik ook nog wat aan de Gato verder.

    Groeten,

    Jan.
     
  18. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Jan,

    Dat ziet er goed uit, als de rest ook zo wordt dan gaat dit een hele mooie boot worden, het blijft een hoop werk al die sleuven.
    Je neemt haar toch zeker mee naar de subsail hoop ik, kan ik mooi eens de boel van dichtbij bekijken, ben ook heel benieuwd naar het tech rack wat je gaat gebruiken.
     
  19. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Manfred,

    Ik kan niet beloven dat ik hem mee neem naar de subsail want ik heb al een gato een Lafajette, een 209 en nog wat andere dingen mee, dus het wordt wat passen en meten.
    Maar als het lukt dan gaat ie natuurlijk mee.

    En hij was mee,

    [​IMG]

    Jan,
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2010
  20. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Het was even stil maar om te bewijzen dat ik niet alleen met Heli's bezig ben even een update,

    Het achterschip is nagenoeg gereed wat de vloedgaten betreft.

    [​IMG]

    En ik ben nu met het laatste bezig in het achterste Resin luik.

    En het middelste luik is aardig geslaagd vooral bij de geschuts opstelling maar het is een monniken klus dit dek....

    [​IMG]

    En als laatste alweer een detail achter de toren.

    [​IMG]

    En dan kunnen we nu eindelijk eens gaan nadenken over hoe ik de WTC moet gaan inbouwen:cool:.

    Later, ;)

    Jan.
     

Deel Deze Pagina