Laser combat

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Luuk Steitner, 1 feb 2010.

  1. Luuk Steitner

    Luuk Steitner

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Vianen
    Ik had vorig jaar een geweldig idee en dat heb ik nu samen met Jelle (Jib op dit forum) uiteindelijk gemaakt.

    Het idee: combat vliegen met laser-guns.

    De uitvoering:

    We hebben een Arduino Pro mini (handig printje met ATMega processor) gebruikt en daarop een IR LED en een IR ontvanger aangesloten.
    Verder hebben we er 2 aansluitingen aangemaakt die naar de ontvanger gaan, eentje voor gas en eentje voor vuur. Dan ontbreekt het mooiste natuurlijk nog: het geluid. Ik vond op deze site hele goedkope geluidsmodules met machine-gun geluiden, helemaal geweldig :D. Deze er dus ook op aangesloten met kleine speakertjes erbij.

    De werking:

    Het programma op de processot luistert continue naar "gas" en "vuur". "gas" geeft hij direct door aan de regelaar. Zodra de input "vuur" hoog is begint hij te schieten. Het geluidsmoduultje gaat aan en hij zend 12 keer per seconde een RC5 IR signaal uit die een specifieke code bevat. (systeem ID + nummer van de unit/speler)
    Intussen kijkt hij de hele tijd of er een IR signaal ontvangen wordt. Wanneer hij een RC5 signaal ontvangt dat binnen het gebruikte systeem ID valt weet hij dat hij geraakt is door een andere speler. Hij weet ook welke speler omdat elke speler een eigen nummer meezend. Elke kogel die hij vangt laat de waarde "damage" stijgen en als hij geraakt is begint de motor te sputteren (hij neemt het gas 2 seconden over, maar zal nooit harder sputteren dan de hoeveelheid gas die op dat moment door de bestuurder wordt gegeven). Als hij meerdere kogels achtereen vangt zal hij nog wat langer doorsputteren. Hoe meer schade hij heeft, hoe heftiger de motor sputtert tot het op het laatst een kunst is om hem dan nog in de lucht te houden. Dit duurt altijd hooguit een paar seconden dus als je hem netjes neerzet kan je gewoon weer doorvliegen.
    Elke speler krijgt 500 kogels, dat is genoeg voor 40 seconden continue schieten of veel langer als je zuinig bent met je kogels. Als je kogels op zijn moet je herladen, wat je doet door te landen en de accu even los te halen.
    De scores (door wie en hoe vaak je geraakt bent) worden opgeslagen in het flash geheugen dat ook bewaard blijft als de accu eraf is.

    We hebben gisteren de eerste testen binnenshuis gedaan en het lijkt erg goed te werken. Het bereik van de gun is ongeveer 10 meter, de LED heeft een hoek van 10° wat het niet te moeilijk en ook niet te makkelijk maakt. Ideaal voor het indoorvliegen lijkt mij. Zondag gaan we in Woerden indoorvliegen en dan zullen we zien hoe goed het in de praktijk werkt. Als het bevalt en meer mensen vinden het leuk om mee te doen dan maken we er nog meer. We maken er dan ook een IR interface op de latop bij zodat iedereen makkelijk z'n score (hits) kan bekijken.

    Zijn er hier nog mensen die het leuk vinden dit ook zelf te bouwen? Dan wil ik eventueel het schema (erg simpel) en source code ook wel delen. De huidige source code al alleen hoogwaarschijnlijk nog wel flink aangepast worden als we het spel uitbreiden en verbeteren.

    Hm, ondersteund dit forum geen plaatjes? vreemd. Dan maar imageshack links:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2010
  2. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    HEEL leuk idee!!!
    Jammer van het IR, anders was het zelfs voor outdoor nog wel te doen!
     
  3. Luuk Steitner

    Luuk Steitner

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Vianen
    We hebben IR LED's gebruikt omdat het met een echte laser in zo'n vliegtuig zo lastig mikken is. Maar er bestaan ook hele krachtige IR LED's waarmee dit buiten ook makkelijk zou moeten kunnen werken. Dat gaan we binnenkort nog wel uitproberen denk ik.
     
  4. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    ben benieuwd :)

    Is wel wat voor op een aantal toestelletjes bij ons op de club :)
     
  5. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    dit is heel leuk, ga ik volgen!!

    als dit ook buiten werkent gaat worden, zou super zijn.

    en wat zijn de kosten per module ongeveer?
     
  6. Luuk Steitner

    Luuk Steitner

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Vianen
    De kosten van de componenten bij elkaar zijn ongeveer 20 euro. Als wij er veel moeten gaan maken rekenen we misschien nog een beetje extra. Ik overweeg ook nog en een speciaal controle kastje te maken met beeldscherm waarmee je over de IR verbinding de score uit kunt lezen en een speler nummer in kunt stellen. Of eventueel nog wat extra instellingen zoals soort geluid wanneer je schiet en hoeveel kogels je krijgt. Dat is wel makkelijk als je met een groter team speelt. Zoiets erbij zal wel een eurotje of 80 gaan kosten. Eerst maar eens zien hoe het in de praktijk bevalt en hoeveel animo ervoor is, dan gaan we verder kijken. Als het echt storm loopt kunnen we het wel bij een fabriekje in China uitbesteden of vragen of HobbyKing het over wil nemen.
     
  7. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Als het voor buiten goed werkt, denk ik dat je iig 3 systeempjes kunt verkopen (aan mij en 2 maten :)). Zo'n kastje is niet noodzakelijk (er zit dan toch een kabel bij om met je laptop de boel te bekijken/instellen?)

    Uiteraard moet het bereik buiten wel acceptabel zijn :)
     
  8. Luuk Steitner

    Luuk Steitner

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Vianen
    We gebruiken nu een FTDI printje met USB kabel om hem te programmeren en uit te lezen. Daarvoor moet hij eerst losgekoppeld worden van het vliegtuig wat een beetje onhandig is. Het is wel redelijk goedkoop om een IR interface aan een USB kabeltje te maken die je vervolgens met een programmatje op de computer kunt bedienen. Als het je verder niet uitmaakt wat de score is maar gewoon lekker op elkaar wilt schieten is dat ook niet eens nodig.
     
  9. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Gaaf!

    Ben benieuwd naar het schema, hou wel van een beetje knutselen :)

    Goed bedacht! ik blijf m ff volgen en hoor het wel als het schema beschikbaar word!
     
  10. JiB

    JiB Guest

    Als IR buiten echt niet gaat, dan is een andere optie om met ultrasoon te werken. Dat zit ongeveer op dezelfde frequentie (minus een IR draaggolf) en dezelfde coderingen zijn mogelijk. Het 'enige' probleem daarmee is een vergelijkbaar component voor de IR ontvanger zien te maken/vinden, dat zal je met ultrasoon waarschijnlijk analoog/discreet moeten doen.
    Maar eerst maar eens zien hoe goed het werkt binnen en daarna buiten. Ik vermoed dat de problemen niet zo zeer in de techniek zitten als meer in de menselijke factor: het is als piloot verdomde moeilijk om in te schatten wanneer je goed gericht bent. Dan kom je automagisch dichterbij om de kans groter te maken. Veel zal uiteindelijk ook afhangen van je vliegtuig of je daarmee precies bij een tegenstander kan komen.
     
  11. JiB

    JiB Guest

    Het is een microprocessor ontwerp, dus het schema zelf stelt niet zo veel voor. Er zijn een paar input poorten ((throttle, fire, IR-in) en wat output poorten (throttle, geluid, IR-out). Hang daar je componenten aan met evt. wat weerstandjes/C-tjes en je bent klaar. De truuk zit in het kiezen welke poortjes je gebruikt en het schrijven van de software.
     
  12. Dat is geweldig!

    Ik ben zeer benieuwd naar het schema!

    Danny
     
  13. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Ja, leuk

    Luuk,

    Heel leuk idee. Jammer dat ik er niet bij ben aankomende zondag (familie/verjaardag). Ik ga het wel volgen en wil ook graag een setje om mee te combatten. Afgelopen zaterdag in Lommel een hele tijd rondgevlogen met 8 meter serpentine als staart. Een stuk verloren aan een dubbeldekker en dat stuk vervolgens bij hem er weer afgevlogen.
    Een fantastische hal trouwens. Een aanrader voor volgend jaar.

    groet,

    Erik
     
  14. Luuk Steitner

    Luuk Steitner

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Vianen
    Ik heb even gauw een schetsje gemaakt van het schema. Het stelt inderdaad weinig voor, het grootste gedeelte van de functionaliteit zit hem in de software.
    Wie besluit hem hetzelfde te maken zodat ie met ons mee kan combatten moet wel dezelfde componenten gebruiken zodat we hetzelfde bereik en ontvangst hebben, anders wordt het een oneerlijk gevecht.

    Het schema: http://shared.zigncreations.com/lasercombat.pdf
     
  15. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Geweldig idee, je moet er maar op komen!

    Lijkt me wel lastig mikken, omdat de IR-straal niet zichtbaar is?
    Wordt pas echt leuk in combinatie met FPV... ;D
     
  16. Daantjo

    Daantjo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Wichmond---- stomme vragen: 234, meesterlijke antw
    Geweldig!!!
     
  17. Luuk Steitner

    Luuk Steitner

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Vianen
    Ja, dat is niet al te makkelijk maar dat is juist waarom we een IR LED gebruiken met een hoek van 10°. Dan hoef je niet 100% recht op de ander af te vliegen om hem te raken. Dit weekend gaan we zien hoe makkelijk of moeilijk het gaat.
    FPV zou helemaal leuk zijn op deze manier :)
     
  18. JiB

    JiB Guest

    Je zou gewoon een tweede rode of groene led kunnen gebruiken om te zien of je goed gericht bent, of een laser (komt er aan). Het probleem is dan wel dat je het alleen ziet als je raak schiet, en niet als het mis is, en die kennis had je al. (ja een 200mW+ laser zou kunnen, dan kan je meestal wel de lichtbundel zien, de krassen op je netvlies moet je dan maar voor lief nemen).
    FPV zou ook leuk zijn, maar tot nu toe moet het maar gewoon wat kunde zijn om raak te schieten. Tenslotte ga je voor paaltjes vliegen of full-contact combat ook geen FPV gebruiken, dan is er geen kunst meer aan. Dus ja, het zal moeilijk zijn om elkaar te raken, hopelijk moeilijk genoeg om het een leuk spelletje te maken.
     
  19. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    precies, een leuk spelletje :)

    hoop dat de buitenvariant ook goed gaat werken :D
     
  20. JiB

    JiB Guest

    Over de kitjes: volgens mij heeft het niet zo veel zin om maar een controllertje te kopen, dan moet je altijd een maatje hebben die er ook een heeft om er wat aan te hebben. Misschien is het dan beter om ze gewoon per twee te verkopen? Eventueel in combinatie met een kastje met LCD om de score uit te lezen en het aantal kogels te resetten etc.

    Ook nog leuke mogelijkheden (mits er voldoende processortijd over is): motorgeluiden afhankelijk van de throttle, 'raketten' (KO schade, maar moet er langer voor in het vizier houden), eigenlijk een heleboel mogelijkheden (doen jullie ook eens wat suggesties?).
    Misschien is het handig om het ontwerp wat algemeen te houden zodat het meer een kleine arduino is voor RC toepassingen en de eerste toepassing lasercombat. Dan heb je als schaal vlieger er ook nog wat aan. Niet iedereen zal zijn mooie spitje in de combat durven gooien, maar motor geluiden en een landingsgestel dat netjes langzaam omhoog en naar beneden gaat is dan wel weer aantrekkelijk. Voorstel voor naam: RC-duino?
     

Deel Deze Pagina