Hallo! Ik ben bezig om een klein magnum motortje te demonteren en waar nodig te reviseren. Nu krijg ik alleen met geen mogelijkheid de cillinderbus er uit. Daarom dus ook de zuiger niet. Heeft iemand een tip? Ik heb hem al een keer warmgestookt, maar mocht niet baten
ty wrap door de uitlaat poort steken en dan de zuiger voorzichtig omhoog laten komen. klinkt gek (voor mij in ieder geval in het begin wel) maar het werkt wel.
De tie wrap word door midden gesneden. dat werkt dus helaas niet. Maar bedankt voor de tip! Toch wel gelukt! het poortje was net breed genoeg om 2 grote wraps door de poort te steken en hiermee schoot hij uiteindelijk los. Heel erg bedankt!
ty wrap dubbel doen of een dikkere pakken. maar zoals gezegd. je moet het eerst zien om het te geloven. ik heb dit zelf ook nooit geloofd maar na een demo was ik compleet om. dit doen de meeste auto rijders ook zo. en dan verbrand je je handen tenminste niet meer aan een bloedhete moter. ik zal eens kijken of ik het onderwerp nog kan vinden en het hier kan posten
Nu de lagertjes er nog uit en dan is het motortje helemaal kaal. Iemand een idee hoe deze los te krijgen?
Verwarmen in een oven (300 graden). Op een gegeven moment hoor je vanzelf het achterlager op de bakplaat vallen, dan is hij heet genoeg. Met een ovenhandschoen of voorzichtig met waterpomptang de motor vastpakken en het voorste lager eruit peuteren met de krukas. Wel snel doen, de motor moet ondertussen niet afkoelen natuurlijk. Mocht het achterlager er niet vanzelf uit komen, dan helpt het om de motor op een blokje hout te tikken of door iets anders creatiefs te proberen. Alternatief voor een oven is de verfstripper en wat geduld.
Na een aantal minuten sudderen in de oven op 270 graden, kwamen de lagers er makkelijk uit. Ik heb wel eventjes met de motor op een plankje moeten tikken, maar zeker geen geweld hoeven te gebruiken. Het ding is nu helemaal uit elkaar. Thanks Jorrit! Nu even nieuwe onderdelen bestellen. Denk dat ik daarvoor ASP moet gebruiken, de europese benaming van Magnum.
Op de lagers staan waarschijnlijk industie standaard nummers. Ga er even mee naar een goede ijzerwaren of gereedschapzaak (profi) en je hebt de lagers voor een fractie van de prijs. En meestal de volgende dag.
Goede tip, zodra ik vanavond thuis kom kijk ik meteen even na of er nummers opstaan. Ook ga ik de aluminiumonderdelen even koken in koelvloeistof, dan oog hij straks weer als nieuw!
Op de lagers helaas geen nummers, maar heb hem wel kunnen meten. De maat is 19x10x5 en is beschikbaar bij een leverancier in de buurt. goede tip dus! Nu heb ik nog nieuwe pakkingen voor de uitlaat nodig. Zijn deze ook zelf te knippen van bijvoorbeeld normaal pakingspapier?
Dergelijke kleine lagers staat inderdaad meestal geen nummer op (te klein om leesbaar te zijn) maar het is wel een standaard lagertje. Als je vaker lagers wisselt, kan het handig zijn het nummer van het vervangende lager even ergens te noteren. Uitlaatpakking van standaard pakking papier brand meestal weg. Wat ik zelf vrij goed vind gaan is een uitlaatpakking maken uit een paar laagjes latoenkoper. Brand niet weg, en dicht goed af. Nadeel is wel dat het de temperatuur van de motor lichtjes verhoogt, maar meestal is dit geen probleem. Andere optie is als je pakkingmateriaal kunt vinden wat bijvoorbeeld bij brommertjes gebruikt word als uitlaatpakking. Dat kan er wat beter tegen. Maar als de uitlaat en het spruitstuk goed vlak zijn, monteer ik meestal de uitlaat zonder pakking, in mijn ervaring minder kans op lostrillen. Heb daar met de heli's in elk geval geen problemen mee. Groet, Bert
Hee Jorrit, Kan het zijn dat je een poosje uit beeld bent geweest? Nu zie ik weer regelmatig postings van je...
uitlaat pakking gebruik ik nooit ,maak met een goede wetsteen uitlaat en cilinder vlak en monteer droog op elkaar en je hebt nooit problemen van lekken of loskomen.