dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    het virus overwint een middagje in de kou

    Niet alleen omdat het gezellig was maar vooral om dat het heli-virus het enige niet te genezen virus is. is de heli gang van HTT en onze fans naar het veld van de TRMC getogen om aldaar het luchtruim onveilig te maken.
    Ondanks dat de thermometer thuis al 6,4 graden aangaf bleek het op het veld toch nog best koud te zijn. de wind was namelijk al weer wat aangesterkt en dat waait oe kats deur de box hen en ook deur oe windstopper handschoen'n.
    Ik heb mijn rugzak maar omgehouden , da's lekker warm aan de rug. Zonnebril op en vliegen met dat spul.
    De Eagle was al afgesteld op de -PG710 low smoke steven special edition sap- en deed het fijn. Even weer een beetje hoveren om erin te komen en the " feel" van het toestel weer te krijgen.
    " lekker ding" dat is het. Ik ben er nog iets onwennig mee maar het logge zware beest wil na wat hover oefening er best de vaart inzetten als ik er een paar baantjes mee heen en weer vlieg. Ik heb geen gekke dingen meer gedaan en de heli is voor dit moment in orde en okay.
    de Uni Star 1 krijgt de aler aller laatste drup milieu brandstof ,maar de motor loopt er niet goed op van daag. ook deze brandstof heeft last van de kou , de olie is dik en de motor loopt arm. Ik heb de hoofdsproeier een volle mep open gezet maar het doet niet zo veel in het hovergebied. Waar het om ging echter is de langere paddlestang. En ik moet zeggen dat de eagle en de uni nu dicht bij elkaar in de buurt liggen kwa hover eigenschappen. Het is natuurlijk nog erg pril om er al te veel over te zeggen. Het enigen wat echt verschillend is is het aanzien van de helicopters , Bij de Eagle heb ik veel sneller in de gaten dat ie niet recht hangt en dat ik dus moet corrigern. Bij de uni moet ik me des te meer op het beeld concentreren. Ik hoop maar dat het weer gaat meewerken en we volgende maand een hitte golf mogen opwachten.
    tot nu toe ben ik weer tervreden en het wordt hoog tijd dat ik heel veel live ga vliegen. de sim irriteert me , je kan gewoon niet fatsoenlijk hoveren met zo'n ding.

    Groeten
    Zteven!

    Edit: -PG710 low smoke steven special edition sap- , waarschijnlijk 12/88 gemengd
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2022
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Indeed mr Steven, we hebben weer lekker gevlogen in het oosten des lands. Ik hoop op een paar mooie actiefoto's, want dr is nog een hoop meer gebeurd vandaag.
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    wat anders

    Terwijl het buiten nog wit van de sneeuw was, heb ik uit verveling maar de rompbouw voortgezet. Eigenlijk had ik nog een kleinigheidje aan de staartrotoren van de uni's zullen doen. Maar ach, ik ben maar even met een oud potje plamuur in de weer gegaan. ik heb eerst de romp maar wat opgeschuurd en afgestoft, daarna de hele pot polyesterplamuur op de romp gesmeerd. Ik heb nu echt geen idee meer of ik het goed doe... ik heb echter niet het idee dat ik heel veel kan verpesten dus gaat ik voort.

    plaatje:

    [​IMG]

    romp in de plamuur. En geloof me ik heb nu weer heel veel schuurwerk. Daar heb ik helemaal geen zin in , maar omdat ik al zover ben gekomen zal het ook af moeten.

    kijk maar wat er nog geschuurd mag worden.

    [​IMG]

    en een beetje schuren geprobeerd:

    [​IMG]

    Ik verveel me stierlijk.

    Zteven!
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    aiaiaiaiaiaiaiai

    Ik moet denken aan een liedje van de nederlandse groep Drukwerk:

    refr.:
    Whoooaaah ik heb weer dom gedaan
    Wat doe ik mezelf aan
    Oooh ik heb weer dom gedaan
    Wat doe ik mezelf toch aan

    Als ik naar mezelf kijk
    Oud wor' en grijs
    Het zal mij niet overkomen
    Ik lijk wel niet, goed wijs

    Bikkelharde confrontatie
    Ik kan er niet meer omheen
    'k Zou graag anders willen
    Maar leven kan ik niet alleen

    refr....

    (enkele stukjes weggeknipt)


    Onder het tweede motto: "Van Brrr komt Krrr...." hier de volgende visualisatie.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er is toch 1 zonnetje aan de lucht: ik hoef nu niet meer na te denken of ik met deze of met de Uni star het F3c ga vliegen.
    Pfff dat was nl. een onmogelijke beslissing........

    Zteven! and Heim helicopters!
     
  5. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    och jee, steven ...... hoe ist gebeurt man ...... ? Jij hebt wel pech he ....

    zullen we een fonds voor je oprichten "help steven de zomer door" .....
     
  6. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ajajajajjjjjj Da's een heftige.
    Is dit de schuld van het nieuwe F3C programma?
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ja, vergeten te zeggen: Hoe kwam dat nou?

    Nou als eerste weet je natuurlijk al dat ik deze machine geweldig vond in de hoover. Terecht zei Tjerk iets over de vliegfiguren. en ik had toen zo van: tja het zal er toch eens van moeten komen heh? Dus eerst maar eens een rol. Dus heli aangevlogen, recht gelegd en full roll: nou toen ie inverted lag stond de neus ook al ergens richting de wolken. Tjerk: "is dat full roll? Daar ga je de F3c figuren niet mee doorkomen!" En inderdaad de rol is mega traag. Duidelijk dat het zo strak hoovert. Een looping proberen? Ja ook maar, 'k ben nu toch bezig.
    Snelheid heeft dit beestje wel en met het gewicht wat ook niet gering is is het mogelijk een vrij grote looping gemakkelijk te maken, echter draait de heli behoorlijk weg naar links. dat wil ik dus overdoen en dat was zeer leerzaam . Met de tweede looping die ik ook wat verder weg vloog draait de heli nog verder naar links eruit en wel zover dat ik de orientatie kwijt ben terwijl ik het idee heb dat ik de orientatie niet kwijt ben. De heli is er ondertussen uitgedraait onze richting op , komt voor ons langs , ik wil de bocht netjes afmaken en verder vliegen ,maar de heli bleek meer inverted te liggen dan dat ik zag en met het up trekken boor ik em dus alleen maar nog harder de grond in. Jammer, mooie heli met torque tube, helaas weet ik nog niet wat ik er mee ga doen op dit moment. Het is in elk geval zo dat als ik em weer ga opbouwen dan vraag ik Tjerk om me te helpen een mooie CAD tekening te maken en dan probeer ik de originele frames na te maken. Ze moeten wel op diverse plekken aangepast worden t.o.v. het origineel omdat de lagerplaten van de hoofdas anders zijn qua schroefgaten en natuurlijk mijn eigenbouw staartaandrijving heeft zijn eigen maatvoering.
    Voor nu staat ie even op de plank. Ik heb er diverse schroeven uitgedraaid om de stress van het verbogen frame op de overige onderdelen te lossen. De motor zat o.m. klem door dat de koeltunnel strak tegen de fan gedrukt zat.

    Op dit moment is mijn aandacht gericht op het mooie weer dat ooit komen gaat en de te oefenen figuren. Oja , ik denk dat ik ook es naar de opticien ga.

    Zteven.
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Zonde man, hoe ziet de schade eruit zonder canopy?
     
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Onder de Kap Laurens? Verfrommeld:

    [​IMG]

    De kop is vrijwel onverwoestbaar maar er zijn wel diverse kogellinkjes kapot.

    [​IMG]

    en de as is finito, helaas is het een speciale as met sleuf voor de pitch compensator. Daar moet dus deels van het nieuwe type voor gekocht worden:

    [​IMG]

    De aandrijving is nog geheel intact en de electronica ook, enkel het kristal is dood. Ook de torque tube is denk ik nog okay. Maar dat is eigen productie en zal geen onkosten met zich mee brengen.
    De frame platen zie ik als onherstelbaar.

    Bedankt allen voor het medeleven, Echter zit ik er niet zo erg mee. in principe was de heli antiek en klaarblijkelijk is deze kop met zijn ingebakken afstellingen niet zo heel geschikt voor het huidige F3c programma.

    Zteven! blijft optimistisch!
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2020
  10. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Auch, de hardste KRRR die ik ooit in real life heb gezien :( Voelde de grond trillen zo hard...

    Zteven, volledig @ your service met Cad werkzaamheden! Look forward to it!
    Nu slapen!!!

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  11. jhrrekers

    jhrrekers

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    268
    Potverdrie

    Afgrijselijk om zo de restanten van een heli te zien.
    Gatsie wat jammer Steven, dit is erg jammer, maar je bent er zelf nogal luchtig onder dus dat scheelt weer.


    Hou de moed erin, opbouwen en weer gaan.

    En misschien moeten we toch echt eens een giro 555 openen voor je.

    Steven word gesponsord door de nederlanders.... zou mooi zijn...

    Toch jammer dat je zo hard gecrashed bent.

    remon
     
  12. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    23
    hey steven heb je de boer al gebelt dat hij het gat dat je heb achter heb gelaten weer dicht gooit met een kar zand, man wat een dreun ik voelde hem hier in huis, balen maar je weet nu tenminste met welke toestellen je moet gaan oefenen en hard ook.

    gecondeleerd je maatje harkalt
     
  13. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Sneu :( maar gelukkig nog wel gevoel voor humor :)

    We wachten weer af wat het volgende verslag gaat brengen :)

    Sterkte!
     
  14. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    dat is best wel even balen Steven..jakkes, mot er niet aan denken.
    Maar ik neem aan dat je samen met Tjerk wel iets moois kan opbouwen.
    Sterkte met de opbouw man!.
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Allen dank voor het medeleven.
    De smack was inderdaad hard. Er lag al een wens om de originele frames na te maken. Echter moet dus een aantal maten en gaten aangepast worden om de bestaande lagerblokken erin te passen. Het leukste lijkt me dus om zoveel mogelijk met originele maten te werken ,maar aan de andere kant maakt het eigenlijk ook niet uit en geeft het alleen maar een boel werk extra. Ik beraad mij nog....

    enne, volgens mij moet ik serieus naar de opticien hoor, van dichtbij kan ik echt niet meer scherp zien, althans niet zonder heel veel inspanning. Hoe het met de veraf visie is heb ik geen idee van. Maar getuige het voorval is dat ook niet meer super.

    De boer hoeft net niet met een zand kar erbij, Het was net op het weggetje nl. De staart hing nl. nog in het prikkeldraad.

    Zteven! kijkt wel goed uit.
     
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    kijk, we zijn weer een maand verder. Het weer heeft de afgelopen maand net zo tegen gezeten als daarvoor. Voor mij heeft dat betekend dat er gewoon 0 knuppeluren op de teller zijn bijgevoegd. In de donkere dagen van het jaar ben ik steeds meer op de zondagen aangewezen en dus heb ik het niet allemaal voor het zeggen. Eea resulteert natuurlijk in bedroevende vorderingen en dat resulteert weer dat ik de eerste wedstrijd zal blinken in afwezigheid. Mede door een planningsfout in mijn agenda(lees: dingen toezeggen zonder alvorens in je agenda te kijken) heeft tevens tot gevolg dat ik lijfelijk afwezig ben. Dan ga ik maar meteen door: de tweede wedstrijd is me te ver weg en daar kom ik dus ook niet. Helaas helaas, maar ik zal me mijn tijd maar zo goed mogelijk gaan benutten om de nogal grote overgang tussen de "b"-klasse en de F3c klasse te versoepelen.

    Genoeg geklaag, afgelopen zondag had ik vluchtleiderdienst en das een goeie om de hele dag op het modelvliegveld rond te hangen. De meeste mensen moeten dan eieren zoeken en eten maar daar ben ik een paar jaar terug zegmaar mee gekapt. Ik eet nu matzes tijdens pesach. Het was dus te verwachten dat het niet zo druk zou worden en Tjerk en Nico hadden ook wel tijd vandaag.
    Ik had me ten doel gesteld om weer met brandstof bezig te gaan. Waarom? Nou, 1: omdat er ruim 100 liter olie in de schuur staat, en 2: de -PG710 low smoke steven special edition sap- Deed het niet goed in Uni star 1. Ik vond het enigszins vreemd, maar ik zat ook al met het gegeven dat de vorige keer de sproeier 2 volle slagen rijker moest en het geen bal uitmaakte. daarom nu de milieu brandstof echt op is, geen gezeik meer en retour naar de basis. En dat is de Famous PG710-OF 15/85. Uitgelegd: 15%polyglycol en 85%methanol en verder nix. Zelfs geen kleurstof. (voor nu).
    Deze OF (old formula) versie gebruikte ik ook voor de milieu brandstof en heeft het eigenlijk altijd goed gedaan. Dus maar weer eens een beetje aangemaakt om te testen. 2,5 liter is mooi voor een dagje prutsen. Uni Star 1 en 2 gaan mee. Toen ik om 10:00h op het veld aankwam was het weer goed en zelfs licht zonnig. Gelijk de motoren aantrappen dus. Uni star 1 is eerst aan de beurt en na enig afstelwerk loopt de motor weer als vanouds en ben ik blij dat de heli meer mist kan maken dan ik. zoveel rook heb ik lange tijd niet meer gezien en de motor loopt nog niet eens erg rijk. Wel een beetje en dat wil ik ook even houden zo.
    Vervolgens betrekt de lucht en gaat het natuurlijk regenen. Wij gaan dan maar even simmen ofzo, en koffie drinken...... zucht. De lente heeft het er maar moeilijk mee.
    Na enkele uren nattigheid gaat de zon er weer een beetje doorkomen en ga ik maar pijlsnel met Uni star 2 aan de haal. Ook deze heeft er zin in met de PG710-OF . Lekker dampen. Hmmmmm. Tijd voor een serieuze "even wennen na de winter vlucht" De drie hoover oefeningen van de "P"- schedule zijn ondertussen standaard must-do. daarna even heen en weer vliegen . een looping en een rolling stall turn. Ze zien er vreselijk uit maar wat mij even belangrijker is , is hoe de motor snort. Ging de motor van deze heli het er op volgas voorheen met de milieubrandstof er moeilijk mee hebben, nou nu niet meer. Op volgas gekomen begint de motor even nog ietsje harder te draaien. Wellicht is de resopijp dus precies goed zo en de brandstof ook. Ik ben hier blij mee. Voor deze 2 heli's is het duidelijk wat ik brand: PG710-OF. Wellicht straks met kleur!
    Mocht ooit iemand mij nog vragen naar het zelf mengen van brandstof dan zal ik ze altijd adviseren om het gewoon te kant en klaar kopen.

    Dan als laatste heb ik een CL1 gekocht maar daar heb ik nog niks gedaan. Uni star 1 heeft duidelijk een slechte loop op de tuimelschijfservo's en ik had al bepaald dat dat aan de MC 20 ligt. Omdat de Eagle mechanische mixing had heb ik het plan gevat om de Uni ook in de heli te mixen. Ik ben benieuwd. Wie weet gaat er een hele nieuwe wereld open, wie weet merk ik er geen bal van.

    Omdat tjerk zijn reflex momenteel niet gebruikt kon ik die fijn even lenen van em. Tis ja een mooie sim. helaas komt ie bij mij niet boven de 20 FPS en zit ie meerendeel op zo'n 15 FPS en das echt te weinig. AFPD doet het bij mij op 40 tot 60 FPS. Een duidelijke zaak dus. Ook heb ik nog even de demo van Phoenix getest. Ook dit programma is vrij zwaar en draait bij mij alleen fatsoenlijk op de stand LOW en Lowest. Ik denk dat ik toch nog maar lekker even blijf AFPD'en.

    Blijft over te zeggen wat we nog willen doen:
    1: Speling op tail wegwerken. (stond al even)
    2: CL1 testen
    3: Veeeeeeeel oefenen.

    Zteven! past nog steeds goed op.
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Gisteren was ik bij uitzondering dan eens een zaterdag op het veld. Ik had me voorgenomen om mij vooral op mij eigen oefeningen te concentreren , wetende dat ik op de club over een hele dag genomen niet meer dan 4 vluchten maak.

    Als eerste heb ik mijn Uni star 2 erbij gepakt, die deed het de vorige keer erg fijn en van Uni star 1 moet eigenlijk het hoofdtandwiel verwisseld worden.
    Uni star 2 doet het weer fijn , ik oefen me suf totdat de concentratie het af laat weten. Omdat de wind wat op steekt en best wel turbulent is dacht ik dat het goed is om uni star 1 er ook maar weer bij te pakken, deze heeft op dit moment een langere paddle stang en meer paddleblad gewicht. Uni star 1 is inderdaad beter in bedwang te houden als nummer 2 en dat bevestigd zich ook nog in een tweede vlucht en een wissel terug naar nummer 2. Duidelijk Uni Star 2 mag ook zijn langere paddlestang met extra gewichten hebben. Weet ik alleen nog niet hoe de rol rate beïnvloed is door de langere paddlestang met extra gewichten. maar dat zal wel los lopen. Trouwens, Uni 2 rolt geweldig!
    Uni 1 trilde enorm vandaag. Bij nadere beschouwing denk ik dat dat hoofdas ook krom is, Nouja het moest toch al uit elkaar ivm het hoofdtandwiel.
    Het meest spannende van gisteren was wel het na- afstellen van Uni star 2. De motor liep nog wat rijk op volgas. De volgasafstelling doe ik op de grond met volgas en vol negatief pitch. Die hou ik dan een tikje rijk , want in de lucht draait het toch iets armer. Aan de andere kant help de carbsmart me nu om het laatste beetje in de lucht af te stellen. Na een laatste afstelling dacht ik : nu is het goed , Vliegen!" en op dat moment viel de radio verbinding weg........................
    Wow, daar staat je heli , volgas op de grond en geen controle meer. Na even na te denken doe ik maar even een arm onder de rotor door naar de uitlaat om het siliconen stukje dicht te knijpen, Ombuigen gaat makkelijker dus doe ik dat maar. Prrrt uit.
    Natuurlijk gaa ik eea direct uitzoeken. Ik weet door een erder voorval dat ik een kristal heb dat iets minder actief is. Dus kristal wisselen. Nee dat is het niet de ontvanger is nog steeds dood. Is dan toch de ontvanger kapot? Het zal voor mij dan de eerste keer zijn. De ontvanger voelt wel wat warm aan maar in elektronica termen is ie gewoon nog koud. dus, ? wat is het nu?

    Thuis gekomen test ik het spul nog maar even. Wat nu? hij doet het weer!
    Was tie nu maar gewoon dood dan weet je wat er is! gelukkig komt er na enige tijd toch zicht op de zaak. Op een gegeven moment na wat spelen met de spullen houd de ontvanger er weer mee op net zoals op het veld. De symptomen zijn precies hetzelfde. Het is inderdaad het kristal. Na te wisselen met nog een ander kristal springt de ontvanger gewoon weer aan. Ik heb het andere kristal ui Uni star 1 ook nog weer getest maar daarmee kon ik de fout situatie niet meer mee creëren. Ik vervang dus beide kristallen maar.

    Benevens al deze verwikkelingen zijn de vliegresultaten voor wat betreft het F3c nog bedroevend in mijn ogen. Gelukkig heb ik er zicht op dat ik met de nog iets langere Paddlestang met de extra gewichten nog iets voordeel ga maken. Ik heb nog steeds erg veel moeite om de heli precies op de plek te houden en em niet af te laten drijven. Erg moeilijk! Ook de hoeveelheid pirouetten snoepen heel wat van je concentratie, maar het is ontzettend gaaf om te doen!!!!!!! Omdat de wind gisteren (soms) uit het noorden kwam heb ik een deel van de oefeningen dus met de heli naar rechts gericht uitgevoerd, Goeie oefening , want dat is nog mijn handicap kant. Ook ben ik begonnen om de cubaanse acht te gaan oefenenen. Met de wind van gisteren is het duidelijk dat de 10cc ers het prima kunnen , maar ze moeten wel alles kunnen geven wat ze hebben. de motoren zullen dus onder alle omstandigheden perfect moeten lopen. Ik wens me weer veel succes.

    Zteven.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2010
  18. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    AUW !!!!
    Das pech kerel (weer).
    Dus je originele plan om sommige figuren gewoon te skippen gaat ook niet door?
    Ook niet één ronde mee doen in de B-klasse?
    Of alleen je 2009 prijs nog in ontvangst nemen?
     
  19. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Jammer dat het wat tegen zit, maar de aanhouder wint. Ik volg je al een tijdje omdat ik ook een "ouwe" Heim-fan ben.

    Gewoon doorgaan!:thumbsup:
     
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Walter: Dat originele plan loopt nog wel. Maar ik heb enkel de hoover oefeningen nog maar een beetje gedaan en Tjerk heeft daarbij nog steeds het gevoel dat hij liever een metertje of twee naar achteren loopt...... Ik zal Nico eens vragen een film te maken dan kan je het eens zien.
    Daarnaast had ik een planningsfout in mijn agenda gemaakt..... :hammer:

    Bruteforce: Inderdaad heb ik altijd al stiekum willen laten zien dat een ouwe Heim het ook wel kan, maar eigenlijk is dat onzinnig; Ewald heeft dat zelf allang geleden gedaan. Ook al heeft het mechaniek een paar nadelen , het heeft ook bepaalde voordelen. De plek van de lange reso uitlaat is er 1 van, anders had ik de heli afgelopen zaterdag een stuk minder veilig uit kunnen zetten......

    Zteven!
     

Deel Deze Pagina