Momenteel steekt mijn heli (HK450MT) volledig in elkaar. Voor dat ik verder ga met afstellen ga ik beginnen met alle vijzen, moeren te lijmen. Hiervoor gebruik ik 2 soorten lijm 1) CA voor metaal - plastiek verlijmingen 2) Loctite 243(blauwe) voor metaal - metaal verlijmingen Mijn vraag is welke delen jullie vast lijmen en welke niet? - bvb. lijmen jullie de pre-assembeld parts? - Halen jullie de rotorhead uit elkaar om hem terug in elkaar te lijmen?
Ik krijg zelf mijn aluminium ( die blauwe ) rotorkop niet eens uitelkaar geschroeft, ik weet niet hoe dat bij die MT versie zit. Probeer nou eens voor de grap een schroefje los te halen ( bijvoorbeeld de ronde stopper bovenop ), deze krijg ik al niet eens los.. ik ben benieuwd.
hey pre assembled parts ALTIJD uit elkaar halen en zelf weer goed vast zetten (je weet nooit of je een "maandag ochtend" kit in je handen hebt en idd lijmen (de niet draaiende delen wel te verstaan) grts kenny
dat zijn toch dingen die niet zouden mogen gebeuren ... heb je gewone inbus sleuteltjes gebruikt ? of inbus schroevendraaier?
hmmm dan weet ik het ook niet meer normaal gezien moet je ze steeds kunnen los vijzen zelfs al zijn ze gelijmd. na een crash moet je kapotte parts kunnen vervangen dus is het niet logisch dat je ze totaal niet los krijgt :s ik denk even wachten op een reactie van meer ervaren heli bouwers
Tja de vijsjes op een HK kit kunnen soms van zwakkere kwaliteit zijn. Maar los moeten ze zeker komen, desnoods even lichtjes opwarmen.
is het verkeerd als ik het volgende redeneer: Als ik ze niet 'eenvoudig' losgevezen krijg dan hoef ik ze ook niet extra te lijmen.
Ja, als je het niet los kan krijgen, kun je het ook niet lijmen! haha Inelkgeval heb ik mijn 330 graden warme soldeerbout er ook tien seconden op het schroefje gehouden voor hem keihard los proberen te draaien, gaat niet lukken. Elke keer als je crashed, kost het je een komplete kop. Ik geef toe : Ik krijg mijn feathering shaft ook niet los, die gebogen is, en ik heb nu weer de plastic kop erop zitten. Ik zou het liever zien dat niets gelijmt word gelevert, RFT of niet.
Ik ken je heli niet, en dus ook niet de kwaliteit van schroefjes en hoe ze in het kunststof steken, maar in het algemeen geldt: -Zelftappers in kunststof NIET borgen. BIj losdraaien, en vervolgens weer monteren, even "zoeken" naar de reeds in het kunststof gesneden schroefdraad, anders is het na de tweede keer inschroeven gebeurd met deze verbinding. De flexibiliteit van het kunststof zou voor een afdoende borging moeten zorgen. -Stalen schroefjes in stalen moeren of onderdelen: normaal borgen met middelsterk borgmiddel. Goede kwaliteit boutjes zijn met enige kracht los te krijgen, matige kwaliteit boutjes beschadigen nogal snel; dan verwarmen tot plm 80~100 graden voor het losdraaien (beter een niet té hete soldeerbout wat langer erop houden dan een zéér hete soldeerbout heel kort). Niet borgen als er Nylock of zelfborgende moeren gebruikt zijn! -Stalen schroeven in Aluminium onderdelen: borgen met middelsterk middel, maar zéér zuinig met borgmiddel omgaan: een druppel borgmiddel op een stukje papier leggen, en het boutje er met hoouguit de eerste twee gangen indippen. Gebruik je meer, dan loop je de kans dat je bij losdraaien de draad uit het aluminium mee naar buiten trekt, ook als je verwarmd hebt. Alternatief kun je een lichter borgmiddel gebruiken, maar dat maakt monteren weer gecompliceerder, meerdere flesjes borgmiddl op je bouwtafel. Met de kleine heli's (heb er nog niet echt veel ervaring mee) krijg ik sterk d indruk dat het verstandig is, alle boutjes en moertjes te vervangen voor een goede kwaliteit, want de inbuskopjes worden over het algemeen erg snel "rond" en dat geeft een hoop irritatie, en vooral onveiligheid: je kunt er niet meer van opaan dat het boutje vast genoeg zit als het gereedschap geen goede grip meer heeft. Bij heli's van een bewezen goede kwaliteit (Vario, Align, Hirobo, etc) laat ik pre-assembled in elkaar zitten, maar controleer het wel terdege. Bij heli's van mindere kwaliteit of reputatie (alle goedkope aziatische klonen) gaat ALLES uit elkaar voor zover dat wil, tenzij ik van buiten af kan zien dat het in orde is (bijv als ik het borgmiddel kan zien zitten). En zoals Molen al zegt: als je het niet los krijgt, kun je het ook niet borgen, en dan hoeft dat m.i. ook niet.... Groet, Bert
Ik bedoelde de main shaft die ik niet loskan krijgen. Hoe gaat dit bij align? zet de winkel het inelkaar of align zelf? ( dus altijd zelfde hoeveelheid loctite ) Krijgen jullie die trex kop wel uitelkaar ?
alaign zet de kop in elkaar MAAR zonder iets te lijmen ik heb ze allemaal uit elkaar gehaald zonder enig probleem of hapering beetje lijm en hop weer in elkaar
mijn kameraad heeft copterX en daar zit het ook vastgelijmt. duur grapje, volgende keer direct align kopen
Ik heb 2 align's, een 450 v2 en een 250. De kop zit en in elkaar in de doos, deze moet dan zelf in het frame gebouwd worden. In mijn geval was de gehele kop voorzien van locktite, niet overvloedig maar wel afdoende. Bij de 250 kreeg ik de kop niet zonder slag of stoot uit elkaar, de imbussen die de feathering shaft (as tussen de twee rotorbladen) draaiden door. Deze heb ik met veel geduld en een klein boortje doorgeboord, zodat de bladhouder en lagers eraf gepulkt konden worden. Daarna met een grove tang vastgepakt, en losgekregen. Her en der zijn er meer imbussen afbroken binnen het geheel, grotendeels allemaal losgekregen op deze manier. Succes!
Dus het kan zijn dat de winkel waar jij het hebt gekocht zelf voorzien heeft van loctite? Hoe zit dat bij fast lad, leveren die wel ongelijmt?