Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

  1. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    PRACHTIG die remmen.!!!!
     
  2. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo Gerald,

    Dat ziet er prachtig uit "hogeschool" modelbouw, wat door weinige bereikt wordt.
    Maar wat je op je brandstoftank hebt geschreven klopt dat wel 2850 cl, wordt het dan niet te zwaar moet dat geen 2850 ml zijn?

    gr René
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    klopt, k had het ook al opgemerkt.

    Verder prachtig werk!


    (gewoon een komma ertussen zetten Gerald:p)
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx René en Jitze.

    :oops:....ja, da's waar, had zelf cc in gedachten ha ha ha, is zo aangepast.

    Grtz,
     
  5. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    F16

    Hey Gerald,

    Ik realiseerde me dat ik nog geen abbo had op je draadje!

    En als een van jou "Official suppliers" kan dat toch niet he!

    Bij deze dus, En die speedbrake's zien er goed uit!

    En wat die besparing betrefd op je speedbrake cylinders, das heel schaal!
    Doet de Klu nl ook (besparen dan he...;-))

    Succes met de bouw!

    Groeten, Melvin
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Melvin, tnx, jij weet waarschijnlijk elk friemeltje te vinden op deze bak, wordt oppassen dus ha ha ha! ;) Nog bedankt voor die info laatst, hoop er deze week mee aan de gang te kunnen.

    @Gert-jan; Overal moeten o-ringen in anders gaat het lekken. De speedbrake cilinders zijn origineel van BVM en heb ik aangepast, hier zaten zelfs x-ringen in, nóg mooier. Voor al mijn eigenbouw cilinders gebruik ik gewone o-ringen die je op de hoek kan halen. www.fabory.nl
    Het lastigste is altijd het kleine cilindertjes voor de zuigestang, prielwerk met de benodigde passingen. Binnenkort beginnen aan de wieldeur cilinders, ook uit kunstof met aluminium huisjes.

    Grt,
    Gerald
     
  7. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    goedendag

    Ik zit regelmatig mee te lezen , maar dit ziet er echt geweldig uit , trouwens dit geldt voor al de schaalbouwers hier.
    Ik vlieg zelf niet , maar ben lekker samen met m'n zoontje met auto's aan het spelen.
    Ik heb een vraag , als het hier niet thuis hoort , hoor of lees ik het wel.

    Een F16 heeft toch een "kritische" vleugel , ergo als z'n computers het laten afweten is het einde vliegen en een ietwat beroerde landing , hoe los je dit op met een 1:5 schaal model , wat tot in detail moet kloppen met een 1:1
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, tnx voor je comlimenten :zon:

    Het instabiele probleem ligt niet zozeer aan het kritische profiel, immers, alles wat een plankie heefd kan enigzins vliegen, ook rechte platen zoals mijn 2D mini F16 wat ook helemaal geen profiel heefd en tóch als een zonnetje vliegt; [92187] depron-mini-2d-f16-fun

    Het grote probleem (of voordeel....) zit hem in de verhouding zwaartepunt/profiel drukpunt. Om even simpel in modelbouw begrippen te spreken, verplaats het zwaartepunt van je model steeds verder naar achteren en hij wordt lastig te vliegen en erg gevoelig op de achterste hoogteroeren. Je komt zelfs op een punt dat het model niet meer te vliegen is omdat hij altijd de verkeerde kant op wil. Zie het als een windvaan die je in de verkeerde richting tegen de wind wil houden, dat lukt niet. Tenzij je er een paar slimme en krachtige comuters op zet met een servomotorje zal dat wel lukken, dat is de F16! Als je bij de echte lichtjes naar links/rechts/boven/onder stuurt zal hij dit heel erg willen overdrijven waar hij manueel niet meer uit te halen is, de windvaan wil het zaakje omdraaien. Dit maakt zo'n kist wél superwendbaar en dat is dan ook de enige reden.

    Bij het model draaien we dit weer om, verplaatsen we het zwaartepunt een heel stuk naar voren en alles is weer conventioneel. Het enige waar je dit in kan merken is de start en landing. Normaal ligt het zwaartepunt van iedere kist vrij dicht bij de hoofdwielen om opstijgen (roteren) te vergemakelijken. Bij het model is dat niet zo en daarom komen model F16 wat lastiger los. De meeste kisten hebben echter zoveel vermogen dat hij gewoon losvliegt van het dek. (of de wielen staan iets verder naar voren)

    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Zo de MEESTER heeft gesproken
    Gerald geniaal
    Dit is een uitleg die niet aleen echt klopt maar die ook echt door iedereen begrepen word
    Volgens mij heb je een roeping gemist

    Ik vind jouw project zo mooi dat ik zelfs besloten heb een jet te kopen
    een L39 maar die word niet zo mooi als jouw F16
    en ik hou het bij electro
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Edit: in mijn geval heb ik een neuspoot strut extensie, bij volgas (opstijgen) schakeld een klep luchtdruk in de neuspootstrut die daarmee een paar cm langer wordt. Zo heb je meteen een goede positieve invalshoek waardoor hij ook binnen een paar meter los te trekken is. Het is ook nog eens schaal want bij "brakes release" bij gas geven op de baan zie je de neuspoot iets omhoog gaan alsof hij uit de remmen springt, nét echt ha ha ha!
    Kijk maar eens naar dit filmpje van de echte:

    Groetjes,
    Gerald

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tnx Jeroen!

    Je zult er geen spijt van hebben, weinig onderhoud zo'n ding.
     
  12. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Gerald

    Duidelijk verhaal , bedankt

    MVG Peter
     
  13. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Wat Gerald zegt klopt inderdaad de F16 is onstabiel ontworpen en alleen met behulp van computers te vliegen en laat deze het afweten dan moet ik denken aan de kreet van een ex F16 vlieger "when the fdc fails she flies like a brick"
    Als je een F16 ziet taxien let dan maar is op het hoogte roer dit is bijna continu in beweging dit doet de fdc om de kist stabiel te houden of te corrigeren.

    Egbertje
     
  14. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    En dat is ook de reden waarom ze de flight controls nooit testen als de f-16 op krikken staat, deze zal zo extreem gaan corrigeren, en dus met de roeren gaan zwaaien dat de f-16 van zijn krikken af zal donderen met de bijbehorende schade.

    Greets,
     
  15. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Dit filmpje is ook erg verhelderend:



    :D

    ~Jolmer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Jolmer, inderdaad mooi uitgelegd daar, kan dat filmpje nog wel eens gebruiken, tnx! :D (Al iets glimmends thuis liggen??? ;))


    Afgelopen dagen erg mee aan het kl**ten geweest, piel werk om de juiste scharnierpuntjes te vinden, het liep geregeld vast.... maar nu werkt het eindelijk :zon:

    Groetjes,
    Gerald



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Waanzinnig!
     
  18. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Nu klopt hij steeds meer, echt prachtig!
     
  19. pquispea_m5

    pquispea_m5

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    67
    Great work and really accurate. I like this
    greets,
    Pablo
     
  20. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    :worship: Hoi Gerald, super gemaakt zeg. Staat me nog wat te wachten om uit te vogelen! Zal binnenkort afspraak zien te maken voor de demo, dan kan Jolmer eindelijk de leeuw gaan perfectioneren, ook belangrijk voor jou.
    Zal morgen een poging doen wat aan zijn F16 te prutsen. Wordt wel eens tijd want nog een seizoen met de beginners kist is ook niet alles. Wordt tijd voor wat spanning voor em :rolleyes:.
    Groetjes,
    Peter
     

Deel Deze Pagina