?!?! Brushless probleem, Genius 120r/dr Speed blijft haperen!?!?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Hurrie, 6 mrt 2010.

  1. Hurrie

    Hurrie

    Lid geworden:
    16 feb 2010
    Berichten:
    16
    Ik heb een probleem met mijn Robitronics EST-2.
    De auto blijft constant hakerig rijden, zowel voor als achteruit, ik heb al diverse instelllingen veranderd maar dit maakt geen verschil.
    Als ik de auto echter van de grond til, zonder weerstand, werkt alles gewoon goed, kan soepel vol gas geven dan trekt hij zonder schokken naar topsnelheid.
    Maar zodra ik de auto weer op de grondset schokt hij vooruit!?
    weet iemand wat dit probleem kan zijn? Afstelling, accu?

    Alle onderdelen zijn nieuw!

    Heb de auto gekocht als bouwkit, de auto is opgebouwd uit de volgende onderdelen:

    * regelaar: Genius sport 120R
    * motor: Dr Speed 3.5 turns brushless
    * accu: Orion Sportpower 4000 7.2V NI-MH

    Ik hoop dat iemand een idee heeft wat dit kan zijn.

    Alvast bedankt! :confused:
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Grote kans dat de brushless set te veel stroomt trekt voor de accu.... Accuspanning kakt in en regelaar grijpt in .....

    Probeer eens te gaan rijden met een hele lage punch/lauch/start/weet ik het wat setting , iig de start afknijpen zeg maar... Grote kans dat de auto dan wel (zij het langzaam) door trekt ...
     
  3. melvin_f1

    melvin_f1

    Lid geworden:
    6 sep 2008
    Berichten:
    897
    Locatie:
    nijmegen
    of een fase is kapot
     
  4. dafke

    dafke

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Waarschoot/oost-vlaanderen
    of gewoon de regelaar die op lipo staat!
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hou het voorlopig op de accu ... Een 3,5 turns lust best wel wat stroom en vraagt dus gewoon om goede cellen.

    Een Orion Sportpack lijkt mij nou niet een pack met top cellen.......
     
  6. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Je verteld er niet bij of je sensored rijd of niet.

    Probeer eens met de standaard instellingen en dan zonder sensor kabeltje, die willen al eens stuk gaan.
     
  7. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
  8. Hurrie

    Hurrie

    Lid geworden:
    16 feb 2010
    Berichten:
    16
    Er zit geen sensor-kabel aan, op de Dr speed motor zit hier echter wel een aansluiting voor maar op de regelaar kan ik die niet vinden.

    De instellingen van de regelaar nog gecheckt:

    * Battery managment staat op: NICD/NIMH battery 3.9V cutt-off
    * Start power staat op: Very Soft Start Power (factory default)
    * Fuzzy motor timing staat op: Auto Motor Timing (factory default)

    Met deze instellingen nog steeds hetzelfde probleem.

    Ik probeer vanmiddag nog een foto te posten van de motor enz,
     
  9. Hurrie

    Hurrie

    Lid geworden:
    16 feb 2010
    Berichten:
    16
    Hier wat fotos van de auto, de kabels van de regelaar naar de motor zijn ook verlengt, en de soldeer verbindingen niet echt beschermd, llijkt me ook niet echt storingsvrij.
    En dit laat je dan bij een winkel bouwen, ik vind het schandalig.
    Iemand die misschien met helzelfde rijd? Wat is een goede accu om mee te beginnen?

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2010
  10. savagecoen

    savagecoen

    Lid geworden:
    22 feb 2009
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Bennekom
    De soldeer verbindingen zien er inderdaad niet goed uit... Van wat ik uit je foto's kan opmaken zijn je motordraden niet allemaal even lang. De paarse verlengstukken zijn blijkbaar willekeurig op maat geknipt. Bij sensorloos is het essentieel dat de motordraden even lang zijn. Dit kan je probleem veroorzaken...

    Inderdaad erg slordig.
     
  11. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    ik ben er vrijwel zeker van als je eens een lipo probeert dat dit opgelost kan zijn.. is het niet dat brushless onder de 6Turns , lipo nodig heeft, ben hier niet zo zeker van maar dacht het wel

    en idd wel best slordig gedaan , neem je tijd ;)
     
  12. savagecoen

    savagecoen

    Lid geworden:
    22 feb 2009
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Bennekom
    Ook met een Lipo zal je blijven haperen als je met motordraden rijdt die niet even lang zijn. Ook de slechte verbindingen zorgen voor het haperen.

    En de reden waarom het helemaal slordig is, is omdat dit door een winkel is gedaan! Waardeloos als je zo iets durft te verkopen..
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2010
  13. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    Echt ? Dat meen je niet..:confused:
     
  14. giganielsie

    giganielsie

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Haarlem
    Je zegt dat je battery cutoff op 3.9 staat.
    Misschien helpt het als je dat uit zet.
    Bij Nimh, Nicd accu's is het niet erg als je ze leeg rijdt, als je maar niet te lang ermee door blijft gaan.
    Bij lipo's is het weer een ander verhaal.
     
  15. CircusAso

    CircusAso

    Lid geworden:
    10 jul 2006
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Deventer

    Dat ziet er inderdaad niet uit, schandalig dat een verkoper dat durft aan te bieden. Ik zou er gewoon compleet nieuwe draden aan solderen vanaf de regelaar, wel opletten dat ze allen gelijk zijn, anders kan dit ook storing veroorzaken.
     
  16. mikky32

    mikky32 Guest

    Als je lipo cut off op 3,9 staat dan is dat 7,8V.
    Dan werkt een lipo ook niet.
    Een nimh 6 cel is 7,2V en een Lipo 2 cel is 7,4V
    Zonder belasting zullen ze na het laden er nog wel boven zitten maar met belasting zakt dat gelijk omdat de motor meer gaat vragen.

    Als je nimh rijd dan die lipo cut off uit zetten.
    Draden even lang zou mooi zijn. werkt het sensorloos net wat beter.
     
  17. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Aan de draden van de regelaar is niets gedaan deze zijn nog standaard en zou ik vanaf blijven.

    Ik zou wel nieuwe draden aan de motor solderen inderdaad. Dit ziet er niet uit. Valt me nog mee dat het ook geen kortsluiting maakt.
     
  18. mark

    mark Guest

    Kijk eens naar de verbinding regelaar-accu.
    Begin daar eerst eens met vervangen, een Tamiya stekker is daar niet bepaald op zijn plek.
     
  19. Hurrie

    Hurrie

    Lid geworden:
    16 feb 2010
    Berichten:
    16
    Bedankt voor alle reacties.
    Ik ga van de week eerst de draden van de regelaar naar de motor vervangen voor langere, die zijn gewoon los te krijgen neem ik aan?
    En even terug naar de winkel dat het een hoop geprul is!

    De battery cut off staat ingesteld op een NIMH < 3.9V, helemaal af zetten gaat niet, er staan 3 standen op voor NIMH accus, en 2 standen voor Lipos.

    Wat voor verbinding kan ik het best gebruiken tussen de ACCU en REGELAAR?
     
  20. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Een goed goudstekker systeem.... De veel gebruikte 4mm bussen of b.v. die van Traxxas.
     

Deel Deze Pagina