Lun Ekranoplan project *Update - Hij vliegt!* met foto's

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Helipilot, 10 apr 2010.

  1. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Dag allemaal,

    Na wat enthousiaste reacties heb ik besloten eens te laten zien waar ik op het moment mee bezig ben. Ik had dit al eerder gepost op RCGroups, maar de hovercraft threads zijn daar helaas redelijk dood..

    Ik hoop dat er niet weer een discussie ontstaat of dit bij boten of bij vliegtuigen gepost moet worden!;) Ik denk dat er meer vliegtuigfanaten in dit project geïnteresseerd zijn dan bootfanaten, aangezien het toch meer om aerodynamica draait. Mocht je het toch niet eens zijn dat dit bij de vliegtuigen staat..nouja komop lees dan in een andere thread verder aub.

    Nouja ik heb mij dus tot nu toe veel bezig gehouden met grond effect en heb al een hele reeks aan (meestal niet erg succesvolle) modellen gebouwd. Normaal bouwde ik er maar wat op los en had eigenlijk geen idee hoe een Ekranoplan precies werkt:)
    Hier zie je wat modellen:
    [​IMG]
    Ik heb van deze modellen erg veel geleerd en begon steeds meer te begrijpen hoe en wat, het meeste heb ik wel hier beschreven:
    ekranoplan-grondeffect-voertuigen

    Maargoed om terug te komen op het project, een tijd geleden stond er een foto van een Orlyonok Ekranoplan op dit forum waar ik mee bezig was, helaas is dit project geëindigd in de vuilnisbak! Ik had het hele model geglasd en hij was echt veel te zwaar geworden.

    Ik was in ieder geval zo begonnen:
    [​IMG]
    Het model is in zijn geheel gemaakt van Tempex, ik geloof dat dit hetzelfde is als Styrodur. Hierna ben ik begonnen het model in de glasvezel te zetten, toen zag het er uiteindelijk zo uit:
    [​IMG]

    En hij ligt nu ergens bij het vuilnis, ik heb er wekenlang aan zitten schuren totdat ik zo iets had van..dit kan simpeler.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Spasatel Ekranoplan Topic - Vliegend, nu ook met tekening

    Dus ik ging vrolijk door achter de computer en kwam uiteindelijk uit op dit:

    (DIT IS EEN OUDE TEKENING, HET BOUWPLAN STAAT VERDEROP IN DIT TOPIC)
    [​IMG]

    De vleugelprofielen zijn deze keer symmetrisch om pitch momenten te verlagen, puur experimenteel. De staart krijgt een Clark Y profiel. Voor de romp heb ik besloten niet meer dan 2 Steps te gebruiken, de echte Spasatel/Lun heeft er wat meer, maar dit leek me erg overdreven voor dit model.

    Dus weer aan de slag met het Tempex:
    [​IMG]


    Hier missen de drijvers nog, plus er moet nog erg veel worden geschuurd.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2011
  3. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    En zo gaan we weer verder, na al het geschuur heb ik het model gelakt met Acryl grondverf, na wat lagen zag het er zo uit:

    [​IMG]

    En ik ben daarna verder gegaan hem grijs te lakken, dit is pas 1 laag:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier zijn de steps ook goed te zien:
    [​IMG]

    Vooruitgang met dit model zal trouwens heel erg langzaam zijn, ik heb maar 1 of 2 dagen in de week om er aan te werken;)

    mvg,

    Marijn
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2010
  4. yanlar

    yanlar

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    106
    Locatie:
    antwerpen
    ziet er erg strak gebouwd uit !!!
    Benieuwd naar het reultaat ! Vliegend/varend/schuivend ... gaat er in ieder geval goed uitzien :D
     
  5. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Het is straks de bedoeling één propeller voorop de staartvin te zetten, dit zou ook goede roerreacties moeten geven.

    Voorderest een lipotje, een gyro op het hootreroer, misschien Elevons?:)

    Marijn
     
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Ziet er erg goed uit :thumbsup: Wat mij wel opvalt is dat het richtingroer erg dik/kort is, verwacht dat de werking met deze vorm erg klein zal zijn. Beter is het om dit wat langer en dunner te maken zodat het wat puntiger wordt. Verder een heel interressant project.
     
  7. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Hallo Marijn,

    Ik had je draadje op RCgroups inderdaad gezien (omdat ik zelf net gestart ben met de bouw van een Griffon 600, draadje hier ). Leuk om het hier tegen te komen, ik ga het zeker volgen!

    Succes,
    Arthur.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  8. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    @ Huibert - Je hebt gelijk, ik was ook niet van plan dat stukje schuim als roer te gebruiken, ik had die foto's alleen genomen toen ik het net had uitgesneden. Wel twijfelde ik er nog over, een andere optie zou dat ik een klein waterroer eronder zet, dat hem bij lagere snelheden wendbaar maakt. Zodra het ding eenmaal los is ga ik eigenlijk toch alleen maar rechtdoor ermee, als je een cirkel wil maken in vlucht dan heb je denk ik een erg grote plas water nodig:)

    En ik had je thread inderdaad gelezen Areon, ik heb zelf ook een Griffon gebouwt een paar jaar geleden naar het plan van Mark Porter. Als je hem licht genoeg bouwt dan gaat hij met gemak stoepranden op, ik heb er erg veel plezier van gehad. Hij is uiteindelijk in de winter behoorlijk beschadigt geraakt toen hij op het ijs zodanig hard ging dat hij achterover sloeg.

    Marijn
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2010
  9. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    En eventjes updaten, vandaag een luik gemaakt, hier komen de lipo, ESC en ontvanger plus de richtingroerservo in.

    Ik had de contouren van het vak met een stanley mes uitgesneden en vervolgens met een brede houtboor zoveel mogelijk schuim weg gesneden. De rest he bik er met een tang uitgepeuterd, nu moet de bodem nog worden afgewerkt.

    Ik heb vervolgens balsahout ingelijmd om het vak strak en stevig te maken, zo zou het ook goed watervast te maken moeten zijn.
    [​IMG]
    [​IMG]

    En nu aan de controlls;)

    Marijn
     
  10. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Hier de 2 hoogteroeren:
    [​IMG]
    De scharnieren zijn aan de bovenkant van de vleugel gemonteerd zodat de luchtstroom over de bovenkant van de vleugel het minst wordt onderbroken. Immers moet de staart positief draagkracht leveren, anders dan op een vliegtuig.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het richtingroer heb ik besloten uit te vergroten door een stukje balsahout te gebruiken, ipv een nieuw groot roer uit tempex te maken. Mooi is anders, maar zolang het werkt..ach.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Marijn
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2010
  11. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    En weer even updaten, de motor is gemonteerd! Dit leek me een makkelijke en robuste manier, die ook de mogelijkheid geeft motordomp etc. in te stellen.
    [​IMG]

    En verder is de hele boek gelakt, ook het luik en de roeren.
    [​IMG]
     
  12. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    En wéér een update, onderhand ben ik er al tests mee aan het uitvoeren.

    De servo's heb ik buiten het waterdichte compartiment op de romp geplaatst, dit houdt alles simpel, maakt het makkelijk het model waterdicht te houden en maakt het ook makkelijk veranderingen aan de besturing aan te brengen.
    [​IMG]

    Verder zitten er 2 gyro's in het model, elke gyro stuurt1 van de elevonservo's aan. Zoals op de foto te zien is liggen beide gyro's op hun kant en staan onder een hoek van 90 graden tegenover elkaar gepositioneerd. Zo hebben ze allebij een 45 graden hoek ten opzichte van de lengte van het model.

    Door deze positionering meten de gyro's roll en pitch, en aangezien ze allebij een elevon besturen, krijg je de goede roerstand zonder dat de gyro's in verbinding staan met elkaar. Moeilijk te beschrijven:p, maar door deze positionering stabiliseren ze zowel roll als pitch.
    [​IMG]
    Goed kijken, de gyro's zijn die 2 zilveren kastjes(Esky rate Gyro's)

    Dus zo dan klaar voor het varen:
    [​IMG]

    Marijn
     
  13. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    En verder kwam ik gelijk bij de eerste tests al een ontwerpfout tegen, bij de huidige zwaartepuntsligging ligt de voorste Hull step op het water terwijl het toestel planeert, waardoor het toestel richtingsonstabiel is en de neiging heeft alle kanten op te schieten(behalve rechtdoor). Zodra je dus over het water glijdt wordt het ding onbestuurbaar.

    Even wat aanpassingen: Ik heb een nieuwe Hull step gemaakt die wat verder naar voren is gepositioneerd zodat de neus minder naar beneden wil zakken tijdens het planeren. Hier goed te zien:

    [​IMG]

    En tevens heb ik er een aluminium vin achterop gezet, deze wordt niet aangestuurd, dit zou veel te gevoelig zijn op hogere snelheden. De combinatie van de vin en de nieuwe step moet ervoor zorgen dat het toestel rechtdoor wil gaan tijdens het opstijgen;)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Marijn
     
  14. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Gaaf project dit, ben erg benieuwd hoe dat straks over het water gaat!
     
  15. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    heb ze weleens gezien op youtube erg leuk syteeem
    staal te popelen om een video van je tezien (je ekranoplane dan he :p)

    grtz lip
     
  16. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Bedankt voor de positieve reacties, maar het is helaas niet zo mooi afgelopen vandaag!

    Tijdens een high speed run met een 5S Lipo kwam hij aardig goed los, en gleed vlak over het water, met alleen zijn water roertje nog in het water, erg mooi om te zien, hij doet het dus! Maargoed, tijdens het vertragen kwam hij in een zijwaartse slip terecht, waarbij hij aardig begon te stuiteren op het water en uiteindelijk de linker vleugel onderdook, waarna hij met een flinke klap ondersteboven sloeg en de linker achtervleugel eraf werd gerukt.

    Hij bleef vervlogens ondersteboven liggen, waarbij de besturing bleef werken, immers zit het batterijvak boven het wateroppervlak als hij ondersteboven ligt, vanwege het drijfvermogen van de staart en de neus. Wel deed de motor niks meer..
    In ieder geval ben ik na aantrekken van mijn zwembroek maar het water in gegaan, hij lag immers zo een 25 meter van de kant af en er stond geen wind. Na het ophalen van het model en de afgebroken vleugel, zag ik bij het openmaken van het electravak dat de 75A regelaar zich zelf vernield had. De krimpkous was er half vanaf verkoold en de printplaten waren van elkaar af gesmolten, ook de motordraden lagen eraf. Om de oorzaak te zoeken keek ik naar de motor, die bleek niet meer te kunnen draaien. De windingen zien er versmolten uit en de klok zit scheef en loopt met de magneten aan.

    Welke er nou eerst kapot is gegaan weet ik niet maar dit is wel jammer!

    Nouja, mooi apparaat, maar hij gaat even de kast in.

    Marijn
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2010
  17. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Heel erg jammer dat het nu even zo afloopt. Hoopt dat je de tijd en moed weer terugvindt om op een later tijdstip dit bouwplan te vervolgen.
     
  18. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    dat is ...... te horen

    weet je de oorzaak van het verkeerd neerkomen mischien is er iets op te bedenken
    mischien ken je de drijvers iets hoger plaatsen zodat de romp eerder het water raakt als de vleugel(drijver )

    grtz lip
     
  19. JiB

    JiB Guest

    Als de bel van de motor vastzit door een losse magneet, zou ik er vanuit gaan dat dat de oorzaak was: daardoor loopt er te veel stroom => regelaar kapot etc. Andersom gaat de motor niet kapot.
    Maar wat ik mij wel afvraag: zet je niet veel te veel vermogen op deze dingen? De grap van zo'n fullsize ding is toch juist een laag verbruik en een hoge snelheid? Als je er te veel vermogen op doet wordt het toch een gewoon vliegtuig (met het zwaartepunt te ver naar achteren?)
     
  20. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Wat betreft de drijvers, als het model op een gladde vloer ligt, dan zitten de drijvers ongeveer 3 cm boven de grond aan beide kanten, ik had bij het ontwerpen er al rekening mee gehouden de drijvers wat hoger te plaatsen. De punten van de drijvers zitten dik 10cm boven de grond, dit leek mij wel genoeg. Ik denk ook niet dat hij met de punt van de drijver onder is gedoken, maar eerder zijwaards met de drijver in het water is gehapt. Nouja kendelijk is mijn drijverontwerp toch niet toereikend, in ieder geval niet bij de hogere snelheden.. Suggesties zijn natuurlijk welkom!

    @Jib, Ik had eergister wat testruns gedaan met 4S, maar kreeg hem echt niet airborn hiermee, dit was gewoon teweinig power. Met de 5S ging het net, wel moet je dan na het opstijgen onmiddellijk het gas eraf halen, eenmaal in grond effect vlucht heb je maar 30 a 40% gas nodig om te blijven glijden. Voor de echte ekranoplans was het hetzelfde verhaal, voor het opstijgen werden 8 tot 10 motoren gebruikt, eenmaal in cruise werden ze allen op 2 na uitgeschakeld om door te vliegen.

    Dus je hebt gelijk, je hebt weinig power nodig voor het grondeffect vliegen, maar je moet wel eerst zien op te stijgen op water;)

    Nouja ik zal eens kijken wat ik met het model doe, ik laat hem nu eventjes staan.

    Marijn
     

Deel Deze Pagina