Mijn eerste vlucht is hopeloos!

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Helistarter, 17 apr 2010.

  1. Helistarter

    Helistarter Guest

    Ik heb gisteren mijn eerste (hover)vlucht met mijn Comanche (zonder canope, leek me makkelijker) proberen te maken.
    Het ging hopeloos.
    De heli draait cirkeltjes, vliegt naar voren en drift zijwaards.
    Vaak valt hij ook zijwaards om bij het opstijgen.
    Ik heb dagen op dit forum zitten lezen, maar nu heb ik teveel dingen tegelijk die niet goed zijn, dus ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen.
    Verder heb ik nog een trainings onderstel geprobeerd tegen het omvallen, maar dit ding is ook zwaar zodat de heli minder lekker vliegt.

    Heeft iemand raad? :confused:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2010
  2. Kenny_W

    Kenny_W

    Lid geworden:
    7 jul 2008
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Sint niklaas (Belgie)
    hey
    tegen het ronddraaien is een heel makkelijke oplossing.
    je moet wel je canopy laten staan zodat je de wieltjes hebt.
    geef net zoveel gas dat de heli niet opstijgt en stuur dan voorwaarts.
    de heli zal dan vooruit rijden en waarschijnlijk in een bocht door het draaien.
    dan trim je gelijk tegen tot je heli mooi recht rijd, en voila bij het opstijgen zal hij al heel wat minder rondjes draaien.
    het zijwaarts driften kan je ook gaan trimmen, maar beter is de servo armpjes bij stellenin de tegengestelde richting van de drift riching.

    mvg kenny
     
  3. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Een trainingskruis vliegt inderdaad heel slecht, maar aan vliegen moet je in het begin nog niet denken, dus laat voorlopig maar lekker zitten dat kruis.
    Begin met de rotor zo snel mogelijk te laten draaien, de staart naar je toe te houden en zoveel mogelijk op de zelfde plek te blijven....nog net niet los komen, zo leer je de gedragingen en reacties van de heli kennen.
    Als dat redelijk lukt kun je beginnen met kleine hupjes te maken ......maar vergeet echt hoveren en vliegen nog even.
    Als je ervaren hulp hebt is dat natuurlijk het beste, anders moet je jezelf stapje voor stapje verder brengen, en dat is echt moeilijk maar best mogelijk, doorzetten en je zult zien dat het lukt, dus NOOIT OPGEVEN, en de voldoening zal geweldig zijn.

    Train ook op een simulator, daar leer je ook veel van.

    Veel succes.

    Jan
     
  4. RT.Magic

    RT.Magic

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Nieuwegein (Utrecht)
    Het klinkt alsof de helicopter hard toe is aan een afstel beurt.

    Je kan op het forum een hoop informatie vinden over dat onderwerp.

    Succes met de hobby en geef het niet te gauw op hoor.

    Groetjes Marcel.
     
  5. Helistarter

    Helistarter Guest

    Hoi Jan, Tja, het zal nog veel oefenen, afstellen en batterij laden worden....
    Helaas heb ik geen leraar, wellicht is er iemand in de buurt van Duiven (Arnhem)?
    Vraag: wat is de beste manier om de flybar af te stellen tov de upper rotor? Welke referentie hou ik aan?

    Die flightsym FSM van E-sky heb ik ook geprobeerd.
    De heli vliegt met alles wat ik ook doe altijd van me weg (zowel voorwaarts als achterwaards) en ik krijg hem met geen mogelijkheid terug.
    Ik crash uiteindelijk wanneer ik hem niet meer zie.
    Heb geen idee hoe ik dit op moet lossen.

    Jan, Marcel en Kenny, bedankt voor jullie antwoorden.
    Groetjes, Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2010
  6. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Richard,

    In principe is de flybar die aan de bovenste rotor verbonden is d.m.v. een linkje er om het bladspoor van die rotor te regelen, beter gezegd te verwijderen.
    Hier moet je dus voorlopig nog maar niets mee doen, als je kunt hoveren en je ziet dat je bladen niet zuiver gelijk staan, dat zie je als je tegen de zijkant van de draaiende rotor kijkt, dat hoort een strakke streep te zijn en geen X (sterk overdreven).
    Deze onzuiverheid kan wat trillen veroorzaken en het is een vervelend gezicht, maar het kan niet zoveel kwaad dat je heli er niet of erg slecht door vliegt hoor.

    succes en ga ervoor
    Jan
     
  7. Helistarter

    Helistarter Guest

    Ik heb na een aantal uren afstellen crashen en oefenen mijn eerste vluchtjes op 40 cm gedurende een minuut kunnen maken.
    Was hier al heel blij mee.
    Het afstellen gaat al iets beter maar heb ik nog steeds niet onder controle.
    Vaak gaat de heli toch weer vooruit/achteruit of zijwaarts.
    Zal ook wel een keer goed komen...

    a)
    Is het trouwens nodig om na een andere nieuwe batterij wissel de heli weer af te stellen?

    b)
    Heeft de canopy veel invloed op het vlieggedrag?

    Thanks, Richard
     
  8. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Richard,

    De canopy heeft geen invloed op het vlieggedrag (althans niet merkbaar)
    Als je met afstellen bedoelt de links/rechts trim, ja, dat kan steeds afgesteld moeten worden doordat de accuspanning verandert, hij raakt leger, en beide motoren kunnen daar anders op reageren.

    Maar mooi dat het begint te lukken :)

    Jan
     
  9. Helistarter

    Helistarter Guest

    Kan een LiPo accu nog ontploffen of brandgevaarlijk als hij volledig opgeladen is maar niet meer aan de lader ligt?
    Ik wil niet dat mijn huis in de brand vliegt...!

    Sorry voor al mijn vragen, maar ik ben nog een leek in deze business. :D
     
  10. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Grootste risico is het opladen van een (te) warme accu die vervolgens ontbrandt of explodeert. Of natuurlijk het overladen van de accu's waardoor ze aan de oplader ontbranden. Ook is het veel te leeg trekken van de accu extreem slecht voor de lipo's, waarbij de kans groter wordt dat deze een volgende keer bij gebruik in vlammen op gaat.

    Na een harde crash kan een lipo ook van binnen gaan 'lekken'. Bij de volgende keer opladen kan de accu dan ook vlam vatten!

    Kortom, in de meeste gevallen moet je voor een explosie of een brand de lipo accu weer opladen.

    Zo lang de lipo correct gebruikt wordt met balancer en er niet opgezwollen uit ziet, zal zo'n ding echt behoorlijk lang mee gaan zonder extremiteiten.

    Ik zou alleen nooit lipo's opladen als je zelf ligt te slapen of niet thuis bent.
     
  11. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Als het zwaartepunt niet veranderd, hoef je de heli niet opnieuw in te stellen. Een lagere accuspanning ga je echt pas merken na een zeer zeer groot aantal vluchten. Dan heeft trimmen ook geen zin en moet je ofwel de accu gewoon opladen of je moet een nieuwe accu kopen.

    Maar ik denk eigenlijk dat je hier doelt op verminderde accuspanning tijdens 1 vlucht?? Daar moet je niet je trims op aanpassen.
     
  12. Helistarter

    Helistarter Guest

    Hallo allemaal.
    Vandaag mijn nieuwe Imax B6AC lader vanuit HongKong binnen gekregen.
    Heb de beschrijving goed doorgelezen en ik kom een heel eind
    Voor de zekerheid toch nog een paar vragen:

    a)
    Als ik het goed mag ik mijn 2S LiPo's met max. 1.05xC laden en 4.2V max per cel.
    Dus 800mAh op 840mA en totaal 8.4V

    b)
    Het ontladen mag tot min. 3V per cel.
    Met hoeveel mA mag ik de LiPo ontladen om ze bijvoorbeeld voor langere tijd weg te leggen?
    (Is dit dezelfde stroom als bij het laden?)

    Groetjes, Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2010
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    je B vraag..

    op je accu staat een laadwaarde (die 1,05 C, volgens mij moet je daar gewoon 1 c aanhouden, dus laden met 0,8 A)
    Er staat ook een max ontlaadwaarde op, dat kan van 10C tot 50 C varieren. Voor 10 C is dat dus 10*0,8= 8 A.

    Maar lipo's moet je niet ontladen/cyclen zoals bij nicd of nimh gebruikelijk is. Lipo vind dat niet grappig.
    Voor de opslag zijn de meningen verschillend, velen ontladen een beetje, zelf leg ik ze vol weg. nooit last van gehad. Alleen zorgen dat ze bij een constante temperatuur liggen, voltage van lipo's is een beetje temp. afhankelijk. Maar het voltage mag gewoon niet te ver boven de 4,2 Volt per cel komen. Vandaar dat velen ontladen, ik vermoed dat 4 V per cel al genoeg is.

    Voor het minimale voltage, ik zou minimaal 3,3 volt per cel aanhouden, en 80% van de capaciteit eruit trekken. Dus stoppen met vliegen als de accu minder dan 3,3 volt heeft of je meer dan 80%bij moet laden. Zie je na een vlucht dat je meer bij moet laden, moet je korter gaan vliegen...
    Dit is puur voor het behoud van je lipo's.

    Succes
     
  14. Helistarter

    Helistarter Guest

    Hallo allemaal,
    Nog veel, veel en veel oefenen... :cry: ...maar het gaat al iets beter.
    Student; bedankt voor je antwoord, laden etc. gaat perfect met de Imax.

    Heeft iemand misschien een oplossing voor het volgende?
    Mijn LiPo's vallen vaak uit de E-sky Co-Comanche/Lama4 accu houder.
    Ze zitten dan scheef of hangen er helemaal uit.
    Dat klittebandje en die plastic accuhouder is ook niet alles. :rolleyes:

    Komt natuurlijk ook door mijn beroerde beginners vlieggedrag, maar toch...
    Alvast bedankt, Richard
     
  15. R/C

    R/C

    Lid geworden:
    13 jan 2010
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Utrecht
    Mijn lipo is ooit uit mijn lama v4 gevallen.
    Maar ik heb die 4 dingetjes wat naar binnen gedaan en nu heb ik geen last meer.
     

Deel Deze Pagina