Hallo, ik heb hier op dit forum veel rond gehangen en ook al meerdere malen heb ik topics over van alles en nog wat geopend. hopelijk is het nu een keer een zinnig topic. ik heb een hydromite over genomen van een forumlid, deze wil ik weer een beetje gaan fatsoeneren. ik ben zeker een nieuweling maar ik heb ook al heel wat topics gelezen omtrent snelle boten. ik ben maar begonnen met alles wat erin zat eruit te halen daarna heb ik even de schade opgenomen. lijstje daarvan...: 1) lelijke, slechte lak. 2) her en der deuken en meerdere malen gefixt met epoxy. 3) elke scherpe rand is afgerond... 4) starre as. 5) geen motorspant meer. 6) komt vast nog wel iets bij... dat zijn de dingen die me meteen op zijn gevallen. De meeste problemen zijn vrij eenvoudig op te lossen door veel schuurpapier, plamuur en een hele hoop geduld... maar ik weet niet zo goed wat ik aan moet met de starre as en het gebrek aan een motormount. ik wil die starre as er nog wel even in houden en dan zie ik nog wel of ik alsnog voor een flexas wil gaan, maar ik denk dat hij nog een stuk vlakker kan (was uitgelijnd voor een speed 400 met waterkoeling en de buitenloper die ik erbij heb gekregen is een stuk dunner. nog even wat foto's en er volgt nog meer graag jullie mening en adviezen, want ik heb ze vast nog hard nodig(A) mvg Jacar
Mijn advies als houtbouwer: Bouw een nieuw rompje op! De hydromite is een snel en simpel te bouwen rompje. De romp die je daar hebt liggen is in mijn ogen niet de moeite waard om nog op te knappen. Voor de hoeveelheid werk die daar in gaat zitten kan je ook een nieuwe bouwen, die wel strak, recht en scherp is. Het opknappen van een houten romp is altijd tricky, ze worden er nooit beter van (alleen zwaarder). Mocht je er wel mee bezig willen, schuur dan de gehele romp goed kaal. Vervang je dek door een nieuwe en vermijd plamuur zo goed als mogelijk! Spuitplamuur is het beste. De starre as zou ik vervangen voor een flex-as met strut, dit vaart onder een hydro vele malen mooier en beter. De motormount zou je kunnen kopen (zijn niet zo duur tegenwoordig via ebay), maar je kan ook zelf een bouwen. Inprincipe is het een plaat waar de motor aan hangt met 2 zijsteunen. Succes met de reparatie/bouw! groeten Jurriaan
Ik ga sowieso een poging wagen en wordt het niks dan heb ik iig wat ervaring op gedaan. ik denk dat het extra gewicht wel zal meevallen, aangezien er nogal veel verf en epoxy opzit en dat komt er nu bijna allemaal af. en ik heb keuze uit 2 motoren, een 3000kV en een 3900kV en ik denk dat die laatste eerst is met 4 cellen nimh ga proberen (heb ik nog een hoop van liggen). maarja voorlopig nog even duur schuren..., en bedoel je met het dek de boven kant of de bodem? Jacar
Ik moet eerlijk zeggen dat dat rompje er niet zo goed uitziet. Wat Jurriaan zegt, daar ga je meer werk aan hebben om het op te knappen, dan een hele nieuwe te bouwen. Ik heb zelf ook een Hydromite gebouwd van 50 cm romplengte. Ik vaar nu op een 3S lipo met 3900kv motortje en dat gaat boven de 70 km/u. Als je het Hydromite topic nog niet had gezien, hier is de link waar mijn Hydromite staat: bouwverslag-hydromite-10-04-2010-update-19 Mocht je toch doorgaan met deze romp; de motorsteun kan je ook tegen de zijkant van de romp lijmen. Even goed op de juiste hoek letten. Een starre as gaat niet lekker varen. Voor ongeveer 35 euro heb je een complete flexas set inclusief verstelbare strut. Als je nog meer vragen hebt.. laat maar weten
ja dat draadje heb ik zeker gezien en jouw hydro ziet er echt top uit! maaruh waar vind ik een flex as voor 35,- dat is wel een interessante prijs. voorlopig ga ik nog gewoon rustig door met het schuren en ik kijk dan wel verder. Jacar
Die flex-as set is van Gündert en is bijvoorbeeld te koop bij 2BrothersRC in Bussum. Ik heb die flex-as zelf ook in mijn Hydromite zitten.
De flexassen van Gundert zijn mij altijd goed bevallen, had de 3,2mm versie erin zitten toen ik de mijne gebouwd had. Later is deze vervangen door een 4,7mm flex ivm het brutere elektro geweld. (Mijn hydromite is overigens opgeschaald naar 68cm)
Volgens mij heb ik wel een goed adres gevonden voor die gundert asjes is deze as wat? Flexwellenanlage 2,2mm M4, 31,00 € - MBP-RC ik ben al blij met een kleine 50 km/uur voor die as moet ik volgens mij wel zelf nog de strut houder maken maar dat is geen probleem. en zouden jullie mij nog even kunnen verlichten omtrent het dek? Jacar
Struthouder is gewoon te maken van 2 alu hoekprofielen, werkt meer dan prima! 30x30x3 had ik geloof ik ervoor gebruikt, gewoon standaard uit de bouwmarkt Wat betreft het dek, ik zag/zie dat deze flink hobbelt. Wil de dat glad krijgen dan ontkom je niet aan plamuur. Vandaar dat ik het dek eraf zou halen en er een nieuwe op zou bouwen. Dan krijg je de boel strakker dan door te schuren/plamuren. Jurriaan
hallo allemaal, ben druk bezig geweest met schuren en heb de ergste plekjes netjes gemaakt met wat plamuur, maar de meeste deukjes enzo neem ik maar gewoon voor lief ik heb er nu 1 laag spuitplamuur op zitten maar de bus was leeg dus ik moet morgen even een nieuwe halen en dan wil ik meteen even gaan kijken wat spuitbussen zoal kosten. Ik wil dus nog even weten wat voor soort verf allemaal werkt. Ik heb al gelezen dat motip het wel goed doet maar das best wel prijzig... en verder ook wat over de bouwmarkt spuitbussen maar kan dat draadje niet meer vinden..., wie o wie kan mij hier even mee helpen? Jacar
Motip is inderdaad goede verf. Ik heb mijn Hydromite met Dupli Color gespoten. Dat kan je bij de Halfords kopen. Ik heb voor mijn Sea Jet Evolution een spuitbus van het Praxis huismerk gekocht. Met opdrogen kwamen er toch wat verschoten plekken tevoorschijn, dus ik vind de kwaliteit minder. Voor die paar Euro meer zou ik dus voor een erkend merk gaan. In principe kan je elke verf wel gebruiken. Waar je op moet letten is als je de blanke lak over de verf gaat spuiten, dat het op dezelfde basis is. Bijvoorbeel Acryl verf met Acryl lak. Dan kan er weinig mis gaan Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Misschien kan je een paar foto's plaatsen?
morgen zal ik nog wat foto's plaatsen dan heb ik iig mooi licht, nu krijg ik rare verkleuringen... (ben nog niet echt handig met de digitale reflex...) dus morgen meer nieuws Jacar helaas niet gelukt..., had het te druk vandaag maar ik heb wel nieuwe spuitplamuur gehaald en toch nog een paar kleine plekjes weg gewerkt met plamuur.
Hallo allemaal, heb weer het een en ander kunnen doen en was er nu wel op tijd bij met foto's maken ik moet nog het een en ander netjes vlak schuren voordat ik hem kan gaan spuiten, maar ik heb nog een vraag: ik ben op sommige plekken zo ijverig geweest met schuren dat ik het onderliggende balsa heb bloot gelegd en het spuitplamuur wil daar niet echt een egale laag op vormen... is dit gewoon een kwestie van een paar keer erover heen gaan of moet ik deze plekjes opnieuw in de epoxy zetten? Jacar
ik denk dat ik nu alle plekken wel goed genoeg heb weg gewerkt dus nu ga ik er weer een laag spuitplamuur overheen doen en dan met heel fijn schuurpapier (ik moet nog even korrel 800 of 1000 zien te vinden) opschuren en dan nog 2 of 3 lagen dan zal het wel alles goed hebben gedekt hoop ik... Ik heb ondertussen ook maar een nieuwe motorspant gemaakt maar deze is nu van 1,2mm vliegtuig triplex gemaakt maar ik heb geen idee of dit genoeg is..., zal ik er nog een 2de 1,2mm tegen aan lijmen of zal ik er een glasmatje overheen doen? Jacar
Hallo Jacar, Met al die verf zijn alle randen wel mooi rond geworden... Vóór de laatste laag erop komt moet je de trailing edges, die het water moeten loslaten scherp schuren, anders zuigt je boot zich hierop vast. Een motorspant maak ik meestal van epoxyplaat, da's hard, zodat de bevestigingsboutjes er niet in wegtrekken en de boel zich los kan werken. Groeten, Jan.
ik heb epoxyplaat alleen in de vorm van printplaat... kan het ook met verstevigd triplex? en ik probeer wat meer "vlees" op die ronde plekken te krijgen, want ik ben bang dat ze al zo "mooi" rond waren... welke randen moeten echt scherp? de binnenkant van de sponsons en dat opstaande randje tegen de bodem? Ik zal wel geduld moeten hebben want over 3 weken heb ik ook eindexamens dus ik me ook echt gaan concentreren op leren... Jacar
Hallo Jacar, Het spant op de foto's is ook printplaat; met een schuurschijfje in de Dremel is die koperlaag zó weg (je zou het er ook af kunnen etsen natuurlijk). De achterkant van je sponsons en de spiegel zijn de belangrijkste kanten, die scherp moeten zijn. Of de rand tussen de bodem en zijkant van de sponsons ook scherp moet zijn is een kwestie van proberen; als het water bij het op gang komen heftig langs de zijden omhoogkruipt (tot het punt waarop de boot zich vastzuigt en duikt), dan lijkt me een waterafwijslijst of een mooie scherpe rand wenselijk. Groeten, Jan.
hallo, nee dat lijkt dan maar zo, er zitten wel een paar deuken in en de randen zijn ook nog steeds afgerond... ik heb wel een epoxyplaat motormount gemaakt en de as los gehaald (en tijdelijk even wat beter er weer in gelijmd) Jacar