Honey Bee FP2 First Flight

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Dutchstyler, 25 apr 2010.

  1. Dutchstyler

    Dutchstyler

    Lid geworden:
    30 nov 2009
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Waddinxveen
    Gisteren mijn Honey Bee FP2 binnen gekregen.
    Meteen begonnen met uitpakken en de lipo`s alvast op de lader gezet.
    Daarna de handleiding gaan lezen (niet veel nieuws stond er in ik wist het al van de Coax-heli) en de heli een beetje meer afgesteld.

    En toen de eerste sprongetjes proberen te maken. Maar bij het ligt op zijn pootjes proberen te laten staan en hem op 1 plek proberen te houden. Merkte ik op dat zodra zijn pootjes ligtjes van de grond kwamen hij meteen naar links wilde gaan. Dus ik gekeken of ik misschien wat was vergeten, stond het armpje aan de servo niet 90graden dus verzet en afgesteld.
    Weer geprobeerd (beetje volhouden). Maar weer ging die naar links.:confused:
    Dus ik tegen sturen maar toen merkte ik dat hij naar voren helde in plaats van rechts?¿?

    Nu was mijn vraag kan dit kloppen en moet ik dan gewoon tegen sturen?
    Of zou er toch nog iets fout staan. Eventueel kan ik wel wat foto`s plaatsen voor de verduidelijking van het afgestelde.

    Nu valt mij ook op dat veel mensen zo`n trainings kruis hebben.
    Maar is dat echt beter? Heb ook gelezen dat het niet beter vliegt¿

    Sorry voor de vele vragen (en de tijd om de lap tekst te lezen).
    Maar hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
    Of is er misschien iemand die in de buurt van waddinxveen/Gouda woont en mij hierbij kan helpen?
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2010
  2. Kenny_W

    Kenny_W

    Lid geworden:
    7 jul 2008
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Sint niklaas (Belgie)
    hey dutchstyler

    het weg gaan van je heli is normaal hoor, op het moment dat je heli "gewichtloos word" (dus net van de grond begint te komen) is ie zeer onstabiel dus even tegen sturen en dan geef je ff gas bij dat ie op zo'n halve meter hangt gaat ie er al veel minder last van hebben ;)
    een treiningskruis maakt je vliegeigenschappen niet beter, het verkleint enkel de kans dat je heli omklikt als je niet mooi recht land, is toch een aanrader als je met een FP begint te vliegen na een coax ;)

    grts kenny
     
  3. Dutchstyler

    Dutchstyler

    Lid geworden:
    30 nov 2009
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Waddinxveen
    oke dan weet ik dat, het afstellen wel goed zit.
    Nu ben ik alleen vergeten te vertellen dat hij bij het pitch geven behoorlijk trilt.
    Nu heb ik video`s zitten kijken maar daar zie ik dat het als een mak lam de lucht in gaat.
    Zou het kunnen kloppen dat ik dan 1 van mijn bladen moet verbuigen?
    Er zit een wit stickertje op een van de bladen, heb ik niks aan veranderd. Maar die ligt ongeveer 2/4 mm onder de zwarte zonder sticker.
    Ik weet ongeveer, tis maar de vraag of ik het goed doe, hoe ik ze moet buigen.
     
  4. Kenny_W

    Kenny_W

    Lid geworden:
    7 jul 2008
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Sint niklaas (Belgie)
    als ie zo trilt zou ik de flybar al eens controleren of die langs bijde kanten even ver zit (een halve mm kan al verschil maken) en eens zien of die nog mooi recht is.
    je bladen zouden er niet veel aan kunnen misdoen. Of bedoel je dat de eene blade hoger zit dan de andere ?
     
  5. Dutchstyler

    Dutchstyler

    Lid geworden:
    30 nov 2009
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Waddinxveen
    Als ik de rotorkop rond laat draaien en langs 1 lijn langs de bladen kijk dan is de witte sticker blad onder die van de zwarte zonder sticker blad.
    Die flybar schilt indd 0,5mm dus dat zal ik ff aanpassen en dan weer proberen. Na dat ik een bakkie heb gedaan.:cool:
     
  6. Dutchstyler

    Dutchstyler

    Lid geworden:
    30 nov 2009
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Waddinxveen
    De flybar paddels aangepast. Die lopen nu ook weer op 1 lijn.
    Maar hij trilt nog steeds. Ik ben nu even aan het kijken of ik een filmpje kan maken.
    Met de mobiel zie je het niet goed.
     
  7. Kenny_W

    Kenny_W

    Lid geworden:
    7 jul 2008
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Sint niklaas (Belgie)
    in dat geval toch even de bladen wat aanpassen dat is hoogst waarschijnlijk de oorzaak ;)
     
  8. Dutchstyler

    Dutchstyler

    Lid geworden:
    30 nov 2009
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Waddinxveen
    Ik heb hem nu zo gekregen dat de bladen in 1 lijn 'lopen'. Nu hoop ik alleen niet dat ik dit steeds moet doen. Maar goed dat is niet anders.
    Nu dat ze in 1 lijn zijn trilt hij wel minder, maar het trillen is nog steeds niet weg.
    -edit-
    Ik heb ook gelezen dat het trillen van ongebalanceerde bladen kan komen. Maar hij komt zo uit de verpakking. Moet ik het dan als nog controleren???
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2010
  9. Kenny_W

    Kenny_W

    Lid geworden:
    7 jul 2008
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Sint niklaas (Belgie)
    dat kan je altijd proberen EN get stickertje verwijderen (klinkt belachelijk) maar het geeft onbalans
     
  10. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
  11. Koelkast

    Koelkast

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    67
    Zijn wel een stuk minder flexiebel ook in een crash. Die bladen geven veel meer door, dus als beginnend vlieger moet je dat in overweging nemen.
     
  12. Dutchstyler

    Dutchstyler

    Lid geworden:
    30 nov 2009
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Waddinxveen
    ik zal er is over na denken.
     
  13. Dutchstyler

    Dutchstyler

    Lid geworden:
    30 nov 2009
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Waddinxveen
    Ik was net weer aan het kijken of ik misschien nog iets geks zou zien.
    Nu kwam ik weer bij een deel ui waarvan ik mij toch afvraag waarvoor dat nou eigenlijk is?
    Het gaat dan om dit plastic ding dat aan je rotorhead zit:
    [​IMG]

    zoals jullie zien ziet hij er niet echt geweldig. Het is al vanaf het begin. Na ik hem had gecontroleerd na dat een konijnen hok in de weg stond :cry:

    Zou dit de trilling ook kunnen maken??
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2010
  14. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat heb ik nu ook altijd, en vlieg dus al tijden zonder.
    Enige effect is dat het bovenste deel (bladen en rotorhead) sneller van de heli afvliegt


    Groeten
    Martin
     
  15. lassertje

    lassertje

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Rijssen
    hallo allemaal
    wat ik mij afvraag
    hoe kan het als ik mijn trainingkruis onder de hele plaats gaat hij heel erg trillen zo erg dat hij weer neerstort
    haal ik hem eraf is het trillen voorbij

    waar ligt dat aan en wat kan ik er aan doen
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2010
  16. Koelkast

    Koelkast

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    67
    Ja. Dat dinky zorgt voor stijfheid. Plak er 3 op elkaar met seconde lijm en het breken van die dingen is verlede tijd.
     
  17. Dutchstyler

    Dutchstyler

    Lid geworden:
    30 nov 2009
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Waddinxveen
    Ok bedankt voor je antwoord ik zal dat ook is doen en dan hopen dat hij er nog rustiger van word.

    Overgens heb ik ook gelezen dat het kan komen, omdat de motor tandwiel te dicht tegen de main tandwiel aanloopt. Maar hoe kan je dit nou bekijken, ik rook niet dus een vloetje gaat niet.:D
     
  18. Koelkast

    Koelkast

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    67
    Vloetje is ook niet echt geweldig. Gewoon papier is beter. Met een vloetje zat ik vaak nog te strak. Het is lastig uitleggen, maar je zult vanzelf leren hoe dicht op elkaar het moet. De tandwielen moeten elkaar net niet raken of maar heel licht. Lekker vaag, maar nogmaals; op een dag zal je het door hebben :cool:
     
  19. novastar

    novastar

    Lid geworden:
    26 nov 2009
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Hasselt Limburg
    ja, had ik ook bij de montage van die extreme-motor. te fel aan gespannen en hij trilde..iets lossen, en het was weg..
    het plastieke tandwiel kan niet veel hebben, zodra er te grote krachten opkomen, gaat ie elipsvomig draaien.
    menig oorzaak van trillen is ook de mainshaft als die niet echt recht is.
    en de bladen natuurlijk..maar dat zou iedereen al moeten weten.
    een traningkit, trilt altijd meer...helaas... aardbevingen ook, maar minder als je vliegt :-D
     
  20. Dutchstyler

    Dutchstyler

    Lid geworden:
    30 nov 2009
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Waddinxveen
    Hiet had ik een ander idee over. Volgens mij heb ik dat al is ergens gezien, maar dat maakt ff niet uit. Ik heb het gemaakt uit een zij plaat van een PC kast.
    Hier wat foto`s, en ik moet zeggen het is best goed gelukt voor een student elektrotechnicus :-D (sorry...) hier de foto`s:

    [​IMG]

    En hier gemonteerd op de vleugeltjes:
    [​IMG]

    Hoop misschien zo mensen te hebben geïnspireerd... Okal vraag ik me af waar ik dit eerder heb gezien.:cool:
     

Deel Deze Pagina