Ik heb jullie hulp nodig. Mijn MT is nog standaard (gfk bladen). Het headspeed metertje wat op dit forum te downloaden is...geeft als mijn heli nog net aan de grond is, ongeveer 1900rpm. Bij Idle up 1 geeft ie ongeveer 2100rpm. Als ik in hoovermode snel Throttle up geef dan trekt de staart naar rechts weg. Als ik "tail in vlieg" en dat als 0graden beschouw en side in 90graden, dan trekt de staart zelfs tot 45graden weg. Dit probleem heb ik bij idle up 1 eigenlijk totaal niet. Wat kan hier het probleem zijn?? Te lage headspeed in hoovermode?? Gyro is trouwens een GY401 met een Futaba S9257 op de staart. Snel genoeg volgens mij om te corrigeren als ik snel throttle geef. Dit is trouwens de uitkomst van de hscalculator. Result: Voltage for this calculation (avg):3,441/cell with a total of 10,323 Nominal voltage: Spoolup RPM 100% throttle no governor (11,1v): 3367 Avg RPM you will see with 100% throttle and no governor: 3087 Max normal bogging applied you will see RPM at: 2662 (this number should be the minimum if your motor & battery is up for the challenge) Note: Many motor manuf. allow +- 5% tolerance on kv. Iemand een idee???
Je geeft al bijna je eigen antwoord. Het enige wat je kan doen is de gevoeligheid van de gyro zo hoog mogelijk af te stellen zonder dat je staart gaat kwispelen. En dan kijken of je staart houd bij grote pitch wisseling van de hoofdbladen. Hoe lager de headspeed, hoe lager de reactie tijd van de staartbladen zal zijn. En hoe groter de pitch uitslagen van je bladen (als roeispanen in water) bij een lage headspeed des te meer stuwing je nodig hebt van de staartbladen om het draaimoment te stoppen. Meer headspeed geeft meestal al een vastere staart. Nog veel belangrijker is een constante headspeed onder alle belastingen. dus in Idle-up (vast toerental) met een goede Gyro en eventueel een werkende governorfunctie in je regelaar geven de allerbeste resultaten. P.S. De standaard bladen van de MT hebben behoorlijk veel weerstand, dat helpt er niet echt aan mee.
Ik denk aan te lage headspeed, herken het wel van m'n king 3 en hk450. De staart geeft misschien wel max pitch op dat moment om te corrigeren maar als de staartrotor niet snel genoeg draait is er te weinig kracht beschikbaar. Zie het als willen opstijgen met 1000rpm bv. Dus wellicht de headspeed wat omhoog of wat kalmer aan doen?
ik heb dat ook gehad bij mn vario brandstof heli en daar kon ik in de zender dat programmeren. een soort compensatie. Naar beide kanten zowel als ik snel pitch gaf als ook pitch terug nam. was iets met dma of zo
Revo mix wil je niet met een HH-gyro, dus die niet gebruiken als je in hh vliegt Verder, je staarttoerental is 4,5 keer je hoofdtoerental dus 100 rpm van de kop = 450 rpm van de staart, dus dat ga je merken. Mijn Titan begint pas strak te vliegen vanaf 2200rpm...
Misschien heeft het in normal mode ook wel met je curves te maken. Als je pitch curve bijvoorbeeld veel steiler is dan je throttle curve kan dit ook gebeuren omdat de throttle dan teveel inzakt....
Bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik wel wat mee. Ik denk dat ik de headspeed eerst maar eens wat ga aanpassen. En proberen om een Throttle/pitch instelling te maken voor "idle up 2". Ben nog maar een beginner...maar 't virus zit er nu eenmaal in !