De Depdart

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 11 mrt 2010.

  1. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    @Dennis:
    Heb toevallig een fles watervaste witte houtlijm D3 meegenomen van de action.
    Zit in exact dezelfde flessen als die van Pattex. Ik kon hem voor de prijs niet laten staan...(ik ben bezig mijn vrouwelijke kant te ontwikkelen)
     
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    JiB,

    ik heb de A0 versie geprint met Adobe Acrobat Pro 9. De A4 versie gaf bij mij een te kleine Depdart :confused:

    Bij Adobe Acrobat Pro 9 kan je kiezen voor tiled printen, tevens kan je in het printmenu een vinkje zetten bij "print cut-marks", werkt prima :thumbsup:

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2010
  3. JiB

    JiB Guest

    Dat zou heel goed kunnen, maar dan heb je of een illegale versie van dat programma, of (in mijn ogen) te veel betaald. Daarbij zal het toch wel niet op Ubuntu draaien, en scale en tile werkt erg goed, ik moest alleen wat moeite doen om dat programmatje weer op te snorren.

    Dat de A4 versie te klein uitpakte verbaast me niets, acrobat reader kan er niet tegen als er mogelijk iets buiten het printbare deel van de pagina valt, en schaalt daarom per default alles terug naar 97%. Maar ik zal eens meten hoe de span nu is uitgevallen. De grap van scale& tile is dat je niet hoeft uit te printen, het grid geeft de schaal aan (wel in inches geloof ik...)

    Overigens was de A0 versie beduidend kleiner dan A0, had ik het idee.
     
  4. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Veghel
    Hey, die ken ik.... Vliegen leuk deze dingen.
     
  5. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    DepDart 4

    Uit het laatste stukje depron nog een dart gesneden, om met een lichtere setup eens te proberen. 16 grams HXT 2800kV met 5x4 gunther prop op 2S.

    [​IMG]

    Ben heel benieuwd....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    And suddenly "Poof"

    Afgelopen weekeind Harry Potter (5 en 6) gezien. Een uitspraak is blijven hangen: "and suddenly .... POOF".

    Depdart3 had unlimitted vertical, maar ik werd verrast door de bewolking. Die hing lager dan ik dacht. Ik heb hem niet weer gezien. Hoop dat ik niets geraakt heb, want hij is vast ergens beneden gekomen. En het ding was zo stil, dat het niet te horen was waar.

    ----- POOF -----

    Ik ben hierdoor behoorlijk van mijn stuk. Dit is de 2e keer dit weekeinde dat er ongewild iets gebeurd dat andere mensen (dieren, want ik vloog ver van de bewoonde wereld) kan schaden.

    Ik ga hier eens rustig over nadenken..... Radiostilte ....
     
  8. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Zo een depdart3 is behoorlijk onstabiel en zou dus met de motor uit en en wat roeruitslag snel naar beneden moeten komen.:confused:
    Of was er veel wind.
     
  9. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    jongens, ik zit met een klein probleempje.
    Als ik een up geef om omhoog te gaan of bv een looping wel maken, maakt mijn depdart een kurkentrekker.

    is het mogelijk dat dit door de wind komt ? als ik hem in mijn handen heb en vol up geef zijn de ailevons (ongeveer) op gelijke hoogte :O
     
  10. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    lijkt me een ander probleem dan wind te zijn ;)

    Je ailerons moeten niet ongeveer maar precies gelijk staan !
    Heb je een computerzender ?

    Kijk dan eens of je servo's gelijke uitslagen geven ...

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2010
  11. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    hey nee ze staan niet gelijk, dit omdat ik hem volgas, op rechtdoor heb afgesteld en daarom moet 1 van de ailerons iets tegen de klok van de motor in rollen.

    kan het zijn dat mijn setup TE snel is ?

    1800 Kv met 12A regelaar en een 3S lipo 610mah.
    dit motortje met een 7x6 prop geeft mij 2 a 2,5 min volgas en dan is de accu leeg.
     
  12. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Heb je dit ook als je een ruime looping vliegt? Zou een high speed stall kunnen zijn.
     
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Denk het ook Harold.

    Heb een vleugeltje die bij net iets te veel up gewoon begint te dwarrelen om zijn as.

    Ofwel roeren gelijk zetten bij vol up en down (ook qua snelheid moeten ze gelijk op gaan) en je uitslag niet te groot zetten of niet te snel van richting veranderen door up te trekken.

    Voor zover ik weet is een highspeed stall altijd linksom door het motorkoppel. (bij standaard props)
     
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb dat probleem ook met een vliegende vleugel wat een Depdart in feite is.
    Je kunt hem trimmen om op een bepaald toerental netjes te laten loopen maar dat geldt dan alleen bij dat toerental en die snelheid.
    Met goed zoeken naar de juiste knuppel positie door oefening berijk je het beste resultaat naar mijn beperkte ervaring.
    Een kleinere prop met veel toeren zal dat nog iets makkelijker kunnen maken als een grotere welke meer koppel op het model uit oefend.;)
     
  15. WillemII

    WillemII

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Baarle-Hertog/Nassau
    Michael16tsx, als je depdart die kurkentrekker maakt bij het loopen, heb je te veel hoogteroer-uitslag. Hij snapt (van snap-roll ;-) ) dan door het koppel van de prop. Probeer maar eens vanuit een duik, met gas dicht, een looping te maken, dan blijft 'ie gewoon recht.
    Doe je loopings met wat minder uitslag. Je zult zien dat het probleem dan vermindert/verdwijnt.
    Dus eigenlijk hetzelfde als wat cdrom flyer hierboven schreef...
    De rolroeruitslagen mogen wel gewoon groot zijn. Zelf vlieg ik dat soort spul met 70-75% expo, zowel op hoogte als rol...
    Succes!
    Willem
     
  16. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Leuk draadje
    Ik heb nog wat spulletjes liggen en ga ook maar eens zo'n ding bouwen voor het betere ragwerk

    Motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner $8.99
    Prop: GWS 6050
    Regelaar 5A
    Lipo: 3S 450mah
    Servo's: 5 grams HXT

    Plotten kan ik op kantoor; ik weet dat ik niet het allerrapste motortje heb (wat het overigens erg goed doet op een Mini Swift), dus wat is een beetje leuke spanwijdte voor deze setup???

    En zijn er al lui die deze gebouwd hebben uit 3 mm depron voor binnen?
     
  17. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Zambezi: Ik heb er inmiddels een paar gemaakt (lichte en zware), en vind het zelf geen ding voor indoor. Het ding reageert goed met wat snelheid erop, maar langzaam valt hij makkelijk weg (met name in bochten). Ik heb wat zitten experimenteren met grootte en vorm van de elevons, en gewicht van de setup, maar hij blijft veel meer snelheid nodig hebben dan b.v. een shocky. Misschien dat dat ook door de korte romp komt.

    Bouw maar gewoon de standaard versie (70cm of zo). i.p.v. de carbon buis kun je ook een/twee strips 3x1mm inlijmen. Werkt makkelijker, sneetje, lijm, drukken, klaar .. Zorg wel dat je de motor goed aan de romp maakt (niet voor tegen het depron plakken, maar met prikkers/tape etc..), want fluweelzachte landingen heb ik zelf nog maar weinig meegemaakt. Nou sta ik niet bekend om mijn perfecte landingen, maar met een Depdart is het moeilijker.

    [​IMG]
    Depdart 4 (nadat 3 in een wolk verdween en nooit terug keerde)

    [​IMG]
    Depdart 1: hier kun je (misschien) zien dat ik de romp van motor tot aan de plaats waar de ontvanger zit, 3 lagen 6mm depron dik is. Dit zorgt ervoor dat de romp steviger is zodat bij een ongelukkige landing de LiPo er niet uit scheurt (ik heb een gat in de romp gesneden voor de lipo, omdat ik met vrij zware lipo's vlieg, en die bijna niet tegen de zijkant van depron te bevestigen zijn zonder dat ze eraf vliegen bij een beetje capriolen). Capriolen kun je maken met de Depdart !!!



    Harm
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    @Zambezi:
    Dat motortje heb ik ook, werkt perfect!
    De regelaar vind ik wat krap, ik heb een 10A
    Met een 6x4 heb ik unlimited vertical.
     
  19. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Harm: Ik was er al bang voor. Mijn Mini Swift was ook te snel voor binnen, maar ik hoopte dat de Depdart door 1) lichtere depronconstructie en 2) prop voorop iets meer controle zou hebben in de krappe ruimte. Als het toch niet echt lekker binnen gaat, dan bouw ik 'm gewoon voor buiten, dus uit 6 mm depron en de nodige verstijvingen.
     
  20. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    I know van die ESC, maar het is dan ook een shockflyersetje dat ik nog heb liggen. Als ie er uit fikt, dan haal ik wel een 10A. Het kan meevallen; er is voldoende koeling en met 2 servotjes wordt de BEC ook minder belast...
     

Deel Deze Pagina