Kabriolin

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bert, 19 mei 2003.

  1. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Kabriolin: Een ARF voor A.A.programma's uit Tjechie.

    Al enige tijd was ik op zoek naar een goed model voor een A.A. programma. (A.A.= Artistic Aerobatics, of te wel 3D freestyle aerobatics, gevlogen op muziek.) Zie: http://www.artistic-aerobatics.org/

    Een elektro model leek mij de beste keuze omdat je dan geen storende motor herrie in de zachte passages van de muziek hebt. Bij de wat luidere muziek passages kun je de brandstof motor weliswaar niet horen, maar dat heeft dan weer als nadeel dat je een inhoudende motor niet kunt horen aankomen. Bovendien duren de programma's maximaal 4 minuten, en met die vliegtijd kun je tegenwoordig een elektro model bouwen met vergelijkbare prestaties aan een brandstof model.

    In verband met de benodigde wendbaarheid gaat de keuze al snel richting een funflyer of puur 3D model. Deze zijn echter vaak niet precies genoeg te vliegen voor een A.A. programma.

    Tijdens de Jet meeting in Helchteren 2002 zag ik voor het eerst de Kabriolin van http://www.topmodelcz.com uiterst bekwaam voorgevlogen door Ali Machinchi. Een prachtige mix tussen een 3D kist en een F3A model.

    Zo'n ding dus aangeschaft en ik heb me verbaasd over de zeer hoge kwaliteit van het bouw en filmwerk. Niets op aan te merken en zeer compleet. (Er zaten zelfs naast de normale toebehoren ook nog extra dingen bij voor een eventuele brandstof versie!)

    Hier het resultaat:
    [​IMG]

    Goed te zien is de doordachte lichtgewicht constructie van de vleugels.
    [​IMG]

    De aandrijving is een Kontronik Fun 500/27 met 1:5,2 planetaire gearbox die een enorme Aeronaut Cam Carbon 15x7 prop met 8100 RPM draait.
    Dit wordt gemotiveerd door 14xCP1700 (AKA 1600RC) cellen, via een Kontronik Smile 50 regelaar. Max stroomsterkte is 42A @ WOT.
    De normale vliegtijd met 3D stijl is 6-7 minuten, dus de gemiddelde stroom zal in de buurt van 18A zijn. Dat geeft al aan dat het model lekker veel power heeft, en je kunt al met halfgas hoveren.
    [​IMG]

    Ook het kritische achteruit zakken is goed te stoppen.
    [​IMG]

    Er is ruim voldoende power om uit een hover omhoog te schieten.
    [​IMG]

    Door de zeer hoge romp is de Kabriolin goed stabiel te houden in een "high alfa pass" met 80 graden invalshoek. De vliegsnelheid is dan ongeveer 5Km/h en als je er zelf rustig achteraan loopt met de zender in de hand heet dat "walking the dog".
    [​IMG]

    Om een ontvanger accu te vermijden is een extern BEC systeem gebruikt waarvan het koel lichaam in de accu koelschacht steekt. Er zijn geen regelaars die op 14 cellen nog 4 digitale servo's (JR DS 3328) kunnen voeden.
    [​IMG]

    Hoewel de vliegtijd dus ruim genoeg is voor een A.A. programma, smaakt iets lekkers altijd naar meer.

    Met dit setje Lipo's kan het gewicht van 2.200 gram naar 2.030 gram terug gebracht worden en komt met 4,8 Ah capaciteit (5s4p) zelfs een flink stuk van Wagners opera "Die ring des Nibelungen" in beeld. (9 uur, oef.)
    [​IMG]

    S.V.P. de komende dagen niet storen, ik ben aan het solderen!
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    4.8 ampere aan lipos betekend wel vliegen en dan een uur of 4 laden, of niet ?
    das minder.

    heb zelf de blauwe kabriolin gehad, ik had hem brandstof uitgevoerd.
    ben het met je eens, de bouwwijze en afwerking is ronduit goed te noemen.
    ik hou niet zo van 3d kisten en heb hem ook na een paar vluchtjes verkocht.

    ps als je echt wat meer f3a achtig wil vliegen, kan je een vleugelset bestellen van de artist.
    [​IMG]
     
  3. jindra

    jindra

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Eibergen
    4 uur laden??

    Waarom zal je 4 uur moeten laden? Je kan toch 4 cellen parallel laden? Dan neem je 5A lader en binnen 1 uur kan je weer vliegen. Dat betekend de hele dag onverstoord vliegen, als je twee pakketen heb ($$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ :lol: ) kan je . Het enige nadeel is prijs van je accu, voor de rest alleen maar voordelen en sociale zekerheden 8O

    Groeten

    Jindra
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Eh, welnee. In het geval je de lipo's compleet leeggevlogen hebt, tot 3V/cel onbelast in naar schatting ruim 20 minuten in 3D stijl, kun je ze in een uur weer vol krijgen.

    In het half jaar dat ik nu met lipo's vlieg is de wat langere laadtijd nooit een probleem geweest. De verhouding vliegtijd/laadtijd is nog steeds gunstiger dan met andere cellen, vooral omdat ze niet zo warm worden, zodat je niet eerst lang met laden moet wachten tot de cellen afgekoeld zijn. Ook kun je tussen de vluchten door rustig weer alvast gedeeltelijk bijladen zonder dat de cellen aan prestatie inboeten, iets wat met NiCad's of Nimh's niet aan te raden is.

    Tel daar nog eens de lage zelfontlading van lipo's bij op, zodat je rustig alvast een paar dagen tevoren de boel geladen kunt hebben, in afwachting van mooi weer b.v. en je zult zien dat als je 2 personen een lange vliegdag laat maken met ieder 1 model, 1accu en 1 lader, dat aan het eind van de dag blijkt dat de lipo gebruiker meer vliegminuten heeft gemaakt dan de NiCad of Nimh gebruiker.

    Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo'n wendbaar vliegtuig graag vliegt. Het zou dan een saaie wereld zijn.

    Bij mij op de club vliegt ook een brandstof versie, met een OS 61 SXHwc2 zijn de prestaties ongeveer vergelijkbaar. Deze staat ook al te koop, zou dat dan toch aan dat gesmeer liggen?

    Artist vleugels heb ik in de peiling, hoewel ik hem zo eigenlijk precies goed vind vliegen voor mijn A.A. toepassing.
     
  5. tom

    tom

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    127
    woooooooooow zoveel lipos
    dat ding gaat beter vliegen dan dat ie t deed egt kewl model


    greeets tom

    mzzls
     
  6. Euh, ben je zeker dat alle motorgegevens kloppen? Volgens mijn berekeningsprogramma heb je om een 15/7 met 8100 toeren te laten draaien 1003 watt nodig. Ervan uitgaande dat je cellen bij 42 amp nog op 1 volt blijven is het opgenomen vermogen 588 watt. waw, die kontronic motoren met 170 % rendement verkopen wel goed zeker? :wink:

    (sorry dat ik zo kritisch ben, maar ik ben aan het uitkijken naar een 8.5 cc vervangende electroaandrijving 8) , vandaar dat ik even wil weten wat jouw setup is )

    kun je daar iets meer info over geven? prijs? merk? Waar te krijgen?
    mooi model overigens!

    Niels
     
  7. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi, Niels.
    De externe BEC is de 5A versie van: http://www.flyheli.de/el_bec.htm Normaal gesproken heb ik een gezonde aversie tegen allerlei elektronica die bij uitval een crash kunnen veroorzaken. Deze "gadget" wordt bij mijn club echter al zo lang zeer succesvol toegepast op de de vele elektro-heli's die er vliegen, dat het in mijn ogen geen gok meer was.

    In het lage snelheidsgebied vervangt deze aandrijving met gemak een 8,5 CC tweetakt. Bij mijn club vliegt een Kabriolin met 10 CC OS 61SXHwc2 ,(Veel sterker dan een 61FX) , en de prestaties zijn ongeveer gelijk in het lage snelheids gebied.( Van -5KM/h tot ongeveer 70KM/h). Het gewicht van de elektro versie is met NiCad's ongeveer gelijk aan de 10CC versie.(Met lege tank!) De 10CC Kabriolin kan echter wel VEEL harder vliegen! Nu is de Kabriolin daar niet echt voor bedoeld i.v.m. flutter op de grote roeren, dus daar heb je niet veel aan.

    Die rendements formules zijn FANTASTISCH om indruk op je grootmoeder te maken, voor de rest moet je de nadruk vooral op het woord FANTASIE leggen.

    Probleem is natuurlijk het inschatten van de belastingswaarde van de prop. Omdat er veel te veel props zijn om na te meten word hier met zeer grove aannames gewerkt. Het vervelende hier van is dat een zeer kleine afwijking in het inschatten van de belastingswaarde (n-100 getal)
    een enorme fout in de rendements uitkomst geeft. (Versterking tot de 4e! macht.) Tel daar nog eens bij op de variatie ten gevolge van wisselende altitude density effecten en de lotto machine is een feit.

    Zelfs in het onvoorstelbare geval dat je alle variabelen juist hebt treed er in de praktijk nog een rondpomp fenomeen op als je aanzienlijke vermogens in een afgesloten ruimte laat blazen. (8100 RPM met een 15x7 is zoiets als een Saito (100?) op je kamer met volgas laten lopen, veel effectiever dan een behang afbrander dus.) Hierdoor krijgt de prop al zeer snel geen onverstoorde lucht meer aangeboden en liggen er weer meer fouten op de loer.
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Kom straks vooral eens langs?!? :)
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Even doorborduren op het verhaal van Bert.

    Mijn excel 2000 heeft volgas 8000 RPM op een 13x8 (mega 20/4, 1:2.4, 16 cellen)

    Volgens berekeningen is dit duidelijk minder "PK" dan een 6.5CC.
    In de praktijk gaat het echter vertikaal omhoog :D.
    De trekkracht van een 13x8 is veel "lekkerder" (om maar eens een wetenschappelijk woord te gebruiken :wink: ) dan die van een 11x6.

    Maar inderdaad. Een excel 2000 (40 trainer) met een 6.5cc gaat veel sneller. Echter niet mooier!

    1 en ander is dus ook een kwestie van smaak, mode en (club)cultuur.
    Vroeger maakte iemand die met 18000 toeren, >88dB (*) heel hard met een curare heen en weer vloog de blits.
    Tegenwoordig zie ik dat toch een beetje als "nostalgisch" (eigelijk bedoel ik dan ouwe tering zooi :twisted: )
    Het kan zijn dat mensen dit "nostalgisch" vliegen mooier vinden dan een electrische 3D kist. Kan...
    Ik vind die mensen dan... <zelfcensuur :lol: >

    (*) meer dan achtentachtig is allemachtigprachtig...
     
  10. Bas_mvsb

    Bas_mvsb

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Breugel
    fff weer terug komen op de kabriolin.
    Ik heb deze overgekocht van Gerard maar nou had ik nog fff een vraagje over de uitslagen van de roeren.
    Hoe groot moeten deze nu eigenlijk zijn om te leren 3d vliegen en moet ik dan ook de ailerons bij de up mixen en zoja hoeveel.

    Zoals je misschien merkt ben ik nog niet zo ervaren in 3d vliegen en alle tips zijn dus welkom.
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De uitslagen zijn natuurlijk een beetje afhankelijk van je ervaring, vliegstijl en persoonlijke voorkeur. Om te leren hoveren kun je bijna niet te veel uitslag hebben. Als je eenmaal het hoveren onder de knie hebt kun je rustig met wat kleinere uitslagen verder. Bij mijn Kabriolin komen de rolroeren bij maximale uitslag naar beneden precies gelijk met de onderkant van de romp. Bij het hoogteroer precies zo: Achterlijst van elevator gelijk met de onderkant van de romp in de full down positie. De uitslagen naar boven zijn precies even groot maar dan in de andere richting uiteraard. Het rudder is door de hoge romp erg effectief en blijft in de uiterste posities nog 1cm van de hoogteroeren in de neutraalstand af.

    Inderdaad, het is aan te bevelen om de rolroeren mee te mixen met het hoogteroer. Ongeveer 30% contraflap, zoals bij een LB stunter.
    Vergeet niet een ruime, (60%) exponentieel in te programmeren anders is de precisie rond neutraal weg.

    Wat voor motor en prop gebruik je? En wat is het gewicht zonder brandstof?
     
  12. Bas_mvsb

    Bas_mvsb

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Breugel
    Ik gebruik een 7.5 cc magnum (deze had ik nog liggen maar ik wilde eigenlijk een 8.5 irvine) met 13.25x3.75 prop. Met 1/3 gas kan ik al "hoveren".

    Het gewcht weet ik niet precies maar ik heb er 4 normale servo's in zitten en in micro op het gas. Dan nog een normale 4-cel accupack en een motor van 400 gr. Ik denk ongeveer 2.3 kg.(grove schatting want ik weet niet eens hoeveel het model kaal weegt).

    Ik zal de uitslagen op mn dual rates programmeren om zo een beetje te expirimenteren.
     
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Lipomania maximus

    De lipo "bom" is klaar!
    Een E-tec 1200 pack in 5s4p configuratie:
    [​IMG]
    De twee RC 1600 pakketten van 14 cellen wegen 629 gram per stuk, het Lipo pack weegt maar 500 gram en bevat 4800 Mah bij aanvankelijk 21 Volt.

    Bij het vliegen met de Kabriolin is duidelijk te merken dat het vermogen met de Lipo's veel groter is dan met de NiCad's. De spanning van het 5s4p pack is onder belasting vergelijkbaar met 16 cellen Nicad's. Ook de gewichts reductie van 169 gram is in de vliegeigenschappen goed merkbaar. Omdat ik nog geen 15V liposafe heb ben ik de eerste vlucht na 15 minuten geland, hoewel er ook toen nog steeds veel meer vermogen was dan met een vers pack NiCad's. Er bleek 2600 Mah nodig te zijn om het pack weer af te toppen.

    De volgende dag heb ik 2 vluchten kort achter elkaar gemaakt van 10 minuten elk. Dit was donderdag avond bij de FMS in Spaarnwoude bij hun jaarlijkse Fly-in. Ook hier weer de bekende vragen van "waar is dat verlengsnoer?". Na twintig minuten vliegen in 3D stijl incl. prophangen bleek er 3400 Mah weer in te gaan.

    Ik denk dat 25 minuten de grens zal blijken te zijn waarop de Liposafe zijn werk gaat doen.

    Het verbruik in Mah's/minuut is sterk afgenomen t.ov. NiCad's. Dit komt natuurlijk omdat de spanning veel hoger is en je dus veel minder "gas" hoeft te geven. Het lagere gewicht helpt natuurlijk ook een beetje mee. De cellen worden duidelijk veel minder warm dan NiCad's, ook al staan ze dichter op elkaar gestapeld.

    Het maximum beschikbare elektrische vermogen is natuurlijk ook gestegen en zit nu net onder de 1000 Watt.

    Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat.
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nu even de hamvraag, wat kost het lipopack meer dan een nicd pack ?

    ben wel met je eens, als dit wat betaalbaarder word is dit de way to go !
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    @Gerard, off topic
    Ik reed zojuist langs Son en Breugel, gaat de nieuwe A50 straks door/over jullie vliegveld?
     
  16. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Even rekenen.
    NiCad pack is 14x4 Euro=56 Euro.
    Lipopack=250 Euro.
    Verschil is dus 194 Euro.

    Prijs per minuut vliegtijd is ongeveer vergelijkbaar.
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    @bert, het loont dus in principe wel om zon duur pack te maken, je zou dan met een keer laden op een dag 4 maal fatsoenlijk kunnen vliegen right ?

    @ron, nee gelukkig niet ron !
    de A50 loopt er een flink stuk langs, ik schat een 150 a 200 meter.
    als je op het nieuw aangelegde viaduct op de sonniuswijk staat (over het verdiepte stuk a50) dan kun je op ons veld kijken.
    wij hebben geen last van de A50 en de A50 niet van ons.
    in principe verwachten we er zelfs misschien wat baat bij te hebben, ivm klagende personen uit het verleden waar nu het geluid van de snelweg dat wat gaat dompen.
     
  18. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ja ik vind van wel.
    zelfs als je tussendoor niet bij laad kun je 4x zo lang vliegen als met NiCad's.

    Het totale prijskaartje moet je natuurlijk niet meer vergelijken met een parkflyertje, maar meer met een OS 61SX, Saito 100 of YS91 aangedreven brandstof model inclusief brandstofkosten. Tot voor kort was het niet mogelijk om dit elektrisch te evenaren zonder sterk in te leveren op vliegtijd of erg veel meer accu gewicht mee te slepen.

    Bijkomende voordelen van elektromodellen in het "3D" vliegstijl element zijn natuurlijk een ongeƫvenaard betrouwbare motorloop en vertragingsvrije accelleratie. Met name het vaak ontbreken van deze laatstgenoemde eigenschap bij veel brandstof motoren zit het leren prophangen op lage hoogte vaak in de weg.

    Specifiek voordeel van de Lipo's is natuurlijk de vrijwel te verwaarlozen zelfontlading. Als je het model geladen weg zet kun je de eerstvolgende maand a la minute de lucht in, zonder waarneembaar prestatie verlies.
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en de vage berichten dat lipos naar een half jaar mishandelen "op" zouden zijn ?
     
  20. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Dan zouden ze bij mij al een paar maanden geleden overleden moeten zijn. :D
     

Deel Deze Pagina