Weer een nieuw merk FBL--BEASTX--

Discussie in 'Flybarless' gestart door rotored, 10 jan 2010.

  1. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    yep ligt aan de bladderen
    andere bladen geprobeert
    dolfijnen alleen nog een klein beetje op high speed
    wel een duidelijke verbetering
    voorloop van normale bladen heeft negative invloed op fbl
    eens kijken voor een setje Edge fbl
    mb werk verder prima :p
     
  2. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Dit weekend met de BeastX op de Align T-rex 700 LE kunnen vliegen. Hieronder mijn ervaringen

    Instellen van de BeastX is behoorlijk gemakkelijk. Soms is het wat verwarrend wat de sticks doen, maar goed lezen en een paar keer door de menu's heenlopen helpen zeer. De BeastX (en waarschijnlijk alle flybarless systemen) vereisen vaak kleinere servo wieltjes omdat de swashplate minder hoeft te bewegen. Zelfs de 3G wieltjes van Align waren in mijn geval iets te groot, en had ook de ballinks op mijn swashplate moeten vervangen door kortere.

    Het meegeleverde schuimpje gaf wat verwarring, deze was aanzienlijk dunner dan wat er op foto's en in de handleiding staat. Omdat ik het geheel niet vertrouwde had ik er een dik Spartan schuimpje onder geplakt, zodat de BeastX vrij kon bewegen. Al na de eerste vlucht werd duidelijk dat de BeastX teveel bewoog, een Align klittenband heeft dit probleem zeer verminderd. Zal een deze dagen het meegeleverde dunne schuimpje erop zetten, alhoewel ik niet kan testen vanwege schade welke later het weekend gemaakt is.

    Na wat kleine instellingen doet de BeastX wat hij moet doen. Helikopter is zeer stabiel, de stick kan losgelaten worden en dan blijft hij behoorlijk op zijn plek. (drift nog wat af, maar dit moet er ook wel uit te halen zijn)

    F0G9t_PVvz4[/media]
    97PO_DX4AhE[/media] vlucht

    In het kort

    Pluspunten:
    • Gemakkelijk in te stellen (als je het eenmaal door hebt)
      Op het veld in te stellen zonder verdere benodigdheden
      Klein
      Werkt 'out of the box' en vereist geen instellingen aan de gain
      Betaalbaar (alhoewel hij met een 3G kop van Align in dezelfde prijsklasse valt als de complete 3G kits)

    Nadelen:
    • Instellen kan de eerste keer wat verwarrend zijn
      Leds in daglicht moeilijk te zien
      De drie meegeleverde servokabels die de BeastX aan de ontvanger koppelen komen gemakkelijk los

    Opgetreden problemen:
    • Kleinere servowieltjes vereist
      Verwarring wat betreft schuimpje, in mijn geval werkt een dunner schuimpje beter
      Gyro gain loopt van -150 / 0 / 150 in plaats van -100 / 0 / 100, hierdoor was tijdens mijn maiden de gain veels te laag.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Mooi dat het goed gaat jongens.

    (De andere servo wieltjes komen niet doordat de swashplate minder hoeft te bewegen maar doordat FBL een hogere resolutie nodig heeft)
     
  4. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Wat ik ervan gezien heb is dat de swashplate voor het sturen van een flybarless helikopter een stuk minder schuin hoeft te staan, hierdoor heb je dus inderdaad een hogere resolutie nodig. (en omdat je arm kleiner is heb je dus meer 'kracht')
     
  5. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Op de grond lijkt dat wellicht zo, uiteindelijk is er niet veel anders. Pitch van 11 a 13 cyclic van rond de 11. Bij paddles staat cyclic vaak nog lager(7). Je servo's moeten dus grotere uitslagen maken doordat er meer cyclic is en vanwege de hogere resolutie. (even terzijde;))
     
  6. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    peddels agresiever?
    heb mijn besturing op mijn mp xle voledig max gezet
    toch valt mij op dat de flips geen kleine draai cirkel hebben
    rolt na peddel verhouding langzaam
    kan niet flippen om zijn eigen as
    is dit zo of is dat alleen bij mij zo
     
  8. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Heren, graag jullie hulp! Na een succesvolle maiden vorig weekend (en een wat minder succesvolle landing aan het eind van de dag) heb ik enkelen aanpassingen gemaakt, maar vandaag is het toch bijna fout gegaan!

    Sinds vorig weekend heb ik iets kortere balllinks op de swashplate gezet, zodat hij bij de zes graden cyclic wel blauw was i.p.v. paars. (natuurlijk daarna hem weer goed ingesteld) Ook heb ik het standaard (naar mijn idee te dunne) gyrotapeje eronder gedaan, zodat hij helemaal NIET kan trillen. Verder zit er nu een nieuw set staartbladen op de heli, deze waren beschadigd vorig weekend.

    Vanmiddag gewoon keurig de heli op toeren laten komen, en de swashplate in de gaten gehouden, deze stond mooi in lijn en trilde niet. Vervolgend beetje pitch gegeven zodat hij de lucht in ging. (niet beetje bij beetje zoals dat met flybar gebeurd) De heli dook vrijwel gelijk naar links voren, ik moest de cyclic stick dus echt naar rechts achter houden om de heli op zijn plek te houden, en het vloog zeer belabberd.

    Snel geland en motor uitgezet, naar de heli gegaan en alles nagelopen. Niks zag er raar uit, ik dacht dat het mogelijk was dat de heli tijdens het initialiseren scheef stond, en daardoor een verdraaid nulpunt had. Heli op het oog waterpas gezet, weer aangezet, gestart en opgestegen. Precies hetzelfde probleem, hij duikt naar linksvoor en vliegt echt 'slecht'.

    Zou dit toch door de gyropad komen? Misschien toch weer een Spartan schuimpje met Align bandje eromheen?
     
  9. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Iets kortere balllinks? Van servo naar swash of swash naar bladhouders? 1 gare swash servo na je crash? Bladhouderlagers nog lekker? Genoeg gain? Nitroheli? Dan altijd iets van demping nodig dmv tape.

    @hub:

    cyclic: FBL kan veel sneller dan FB. Hieronder staat precies hoe in het geval van het microbeest. Servotravel=snelheid per as.


    B– Control behaviour
    [FONT=Myriad Pro,Myriad Pro][FONT=Myriad Pro,Myriad Pro]At menu point B [/FONT][/FONT][FONT=Myriad Pro,Myriad Pro][FONT=Myriad Pro,Myriad Pro]you can choose between different control behaviours for your stick inputs. This in[/FONT][/FONT][FONT=Myriad Pro,Myriad Pro][FONT=Myriad Pro,Myriad Pro]cludes the maximum rotation rate of the helicopter as well as how sensitive [/FONT][/FONT][FONT=Eurostile LT Std Ext Two,Eurostile LT Std Ext Two][FONT=Eurostile LT Std Ext Two,Eurostile LT Std Ext Two]MICROBEAST [/FONT][/FONT][FONT=Myriad Pro,Myriad Pro][FONT=Myriad Pro,Myriad Pro]will react to stick inputs for aileron, elevator and yaw around the stick centre.[/FONT]
    [/FONT]Factory set the option „sport" is selected! This should be suitable for most pilots.
    [FONT=Myriad Pro,Myriad Pro][FONT=Myriad Pro,Myriad Pro]If you are a rather unexperienced model pilot it is absolutely suggested to select the option „normal" for the first flights. In this state the rotation rate of the helicopter is decreased very much and the stick inputs are very gentle.[/FONT]
    [FONT=Myriad Pro,Myriad Pro]It is also possible to adjust the control behaviour by your transmitter‘s expo function. Therefore switch the status LED colour to „blue".[/FONT]
    [FONT=Myriad Pro,Myriad Pro]The maximum rotation rate for aileron, elevator and yaw can be adjusted by increasing or decreasing the servo travel for the corresponding function in your transmitter.[/FONT]

    [/FONT]
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2010
  10. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    @Bart, van swash naar bladhouders. Servo's zijn nog goed, het was geen crash maar een harde landing waarbij mijn staartbladen de grond geraakt hebben. Gain of andere instellingen is niks aan veranderd sinds vorig weekend. Bladhouder lagers voelen allemaal nog goed aan, lijkt mij ook niet dat zoiets 'zomaar' zo'n afwijking veroorzaakt. Het is inderdaad een nitrobak (700LE), maar het lijkt mij dat als de gyropad niet genoeg dempt de heli 'trilt', en niet opeens een afwijking heeft?
     
  11. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Drifts, in dit geval een flinke, komen meestal door vibs.

    Aangezien je hebt lopen draaien aan de kop, 6 graden cyclic klopt nog? 0 stand? collective?
     
  12. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Nadat ik de kop veranderd had heb ik alle menu's opnieuw doorgelopen en zo nodig opnieuw ingesteld. Als een drift veroorzaakt kan worden door de vibraties gaat zo het Spartan schuimpje er weer onder, voordat het morgen goed fout gaat.
     
  13. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Je hebt dus de stangetjes van servo's naar swash ook in of uitgedraaid?

    Of via subtrim?
     
  14. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Mechanisch weer op 0 graden gezet (zo goed als), en daarna met de subtim helemaal netjes afgesteld.
     
  15. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    ik gebruik 2 dike stevige pads op elkaar onder mijn beastx
    op mijn mp xle werkt bij mij goed
    vond dat orginelepad net een watje
    tot nu toe geen rare dingen

    gr hub
     
  16. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    temp drift?

    staard sensor temp gevoelig?
    op het einde van de vlucht staard drif
    b.v, 20 vluchten niet dan 1 vlucht wel dan weer een aantal vluchten niet,dan weer wel een keer
    bij het inschakelen niet ,alleen soms tijdens een vlucht :(
     
  17. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Meet de toeren eens in het begin van de vlucht en in de laatste 30 sec. Waarschijnlijk gaat de staart driften doordat de toeren met 300 a 400 rpm gezakt zijn. Probeer maar eens I1 en I2 qua RPM gelijk te zetten en dan tegen het einde van de vlucht naar I2 te schakelen met een hogere staart gain.

    Cyclic al op snelheid?
     
  18. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    lijkt mij een beetje raar bart,ik vlieg op rpm modes zou teoretisch niet kunnen
    meestal doet ie het gewoon goed
    af en toe drift ie,maar dan ook wel behoorlijk

    gr hub
     
  19. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Hmm ja, zou kunnen als de packs ontzettend slecht zijn. Maar met de gov. is die kans idd klein.

    Merk je verschil in trillingen als hij wel dan wel niet drift?
     
  20. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    net gelezen op de beastx site ,schijnt een bug te zijn ,zijn het aan het oplossen
    zoals ik lees hebben er veel meer dat zelfde probleem

    gr hub
     

Deel Deze Pagina