staat er ergens een tabel of overzicht waarin te vinden is hoeveel Amp een bepaalde draaddiameter of goudplug stekker diameter 2 / 3,5/ 4mm kan verwerken. M.a.w. welke stekker en of draad is wenselijk voor welke toepassing.
Wikipedia heeft een artikel over koperdraad met daarin een koperdraadtabel, die oorspronkelijk werd gepubliceerd in Radio Bulletin: Koperdraad - Wikipedia
Een andere optie is het gebruik van het programmatje MiscEl zie website: Info about MiscEl Je kunt hier o.a. doorsnedes van koperdraad berekenen maar ook omrekentabellen naar AWG enz. Ook zeer veel verschillende elektronische schakelingen kun je narekenen enz. enz. Mogelijk wel 100 verschillende opties. Voor eenieder die iets heeft met elektronica een zeer zinvol programmaatje.
Onwetenschappelijke vuistregel: Gemiddelde stroom ongeveer 10 x mm2 van de draad. Volgasstroom dan dubbel gemiddelde stroom. b.v. 2.5mm2 goed voor 25A gemiddeld over de vlucht en 50A piek. Komt eigenlijk niet zo nou. Denk even in extremen. Een servosnoertje is te dun (weerstand), een koperen waterleidingpijp is mischien wat te zwaar. Optimum zit ergens daar tussen. Overwegingen: draad geeft een spannings verlies. Een halve volt verlies is echter erger voor 2S (ca. 7%)dan voor 10S (ca. 1%). ==> Bij hoge spanning kan je dunnere draad gebruiken. Aan de andere kant: Voor een zware kist maakt een beetje meer gewicht door zware kabel niet uit. 4mm2 in een parkflyer merk je wel. ==> te dikke draad in een lichte kist geeft meer verlies door het meesjouwen van extra gewicht dan winst door lage weerstand. en natuurlijk: Bij hoge stroom natuurlijk meer verliezen. Rick Ruysink had dat allemaal eens in een elegant formuletje gedaan. Wie heeft dat nog.
Is modelbouwstroom anders dan ware grootte stroom? In de generatoren branch (380 Volt) hadden wij de vuistregel 5 x mm² Heb je bijvoorbeeld een generator 50 kVa, daar hoort bij ca max 75 A, geeft 15mm². Daar dit geen maat is neem je dan 16mm². Zelfs met deze regel kwam het wel eens voor dat bekabeling toch warm werd. Vind daarom de regel van Harold een gevaarlijke regel. Wie heeft er nog een ander verhaal?
Baggeraar, aan het verhaal van een Elektrovlieg deskundoloog wordt natuurlijk niet getwijfeld :|! In de modelbouw gebruiken we altijd zeer korte bedrading en is de bedrijfstijd altijd zeer gering. Daardoor kun je ons stroomverbruik niet vergelijken met andere disciplines. Als je kijkt naar de relatief dunne touwtjes, die aan onze snelheidsregelaars zitten is de vuistregel van Harold zelfs aan de voorzichtige kant. Het meest gangbare draad is 2,5 mm2 en kijk maar eens bij welke regelaars je dit tegenkomt. Vol gas vliegen/varen/rijden doe je namelijk altijd maar een deel van de tijd. Daarnaast is je accu altijd de tijdsbeperkende factor, waardoor bedrading nauwelijks de tijd krijgt om warm te worden.
de draaddikte van de regelaar is bijna altijd optimaal afgestemd. een stekker neem ik altijd een slag dikker 2.5 met 3.5mm stekker. zelf hanteer ik voor motoren 20a per mm2. en 50a piek. wel draden zo kort mogelijk houden. en bij boten en andere voertuigen die geen grote hoeveelheden trekken hanteer ik 10a per mm2. voor servo snoeren 5a per mm. deze zijn gevoeliger voor spanningsval. elke meter die je overbrugt zou ik 1mm dikker gaan.
hey nu zullen jullie wel gaan lachen maar ik heb dus een kyosho wave master daar heb ik nu een brushles motor op gezet HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCooled)) met deze regelaar (ik weet hij is erg groot maar deze heb ik gekocht met oog op de toekomst heb nog een faireyman huntsman 31 liggen) HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy AquaStar 90A Water Cooled ESC nu had ik bij de eerste keer 1,5mm draad gebruikt ik varen eerst rustig en steeds iets harder maar bij volgas stopte alles ermee en na een paar seconden ging ie weer ik dus niks vermoedend door varen en opeens zegt iemand tegen me wat leuk hij rookt ik dus meteen terug kwart gas snel alles open getrokken en jahoor hele bedrading gesmolten gelukkig was de schade aan de boot beperkt tot een klein smelt gaatje nu heb ik bij de elektronica winkel 2,5mm draad gekocht deze is nu ongeveer 15cm +5cm van de regelaar zelf gaat dit problemen geven denken jullie ? helaas ken ik het nog niet testen ivm dat ik eerst een andere flex as nodig heb en de winkel die niet had ik hoop dat ik eht een beetje duidelijk heb uitgelegd en dat iemand een antwoord heb grtz lip
neem wel modelbouw draad dit is zeer fijnaderig en flexibel.. Ook de isolatie is beter bestand tegen warmte. 90A esc dan zou ik voor 4mm gaan..
mischien domme opmerking maar de motor trekt maar 30 amp dan zou de regelaar nooit 90 amp leveren toch ? grtz lip
De specs van die motor reppen nergens over amperes. Maar als ik het gemiddelde van de ESCs in de comments neem, en aanneem dat men die 20% overdimensioneert, denk ik dat ie best 50A kan trekken.... Kortom, volgens het bovenstaand regeltje, heb je rond de 5mm^2 nodig. Let er ook op: De draden tussen de batterij en de ESC moeten zo kort mogelijk zijn. Als je die te lang maakt, dan krijgen de ingangs condensatoren op hun donder en gaan (na verloop van tijd) kapot. De draden naar de motor mag je wel verlengen.
Hou in de gaten dat voor vliegtuigen het gewicht ook een rol speelt. Voor andere toepassingen (boot) zal dat minder een rol spelen.
Ik hoop, naast een abo, een graantje mee te pikken in dit topic. Voor een bootje worstel ik met draaddiktes. Die ik er nu in heb zitten zijn maar nét aan genoeg hoorde ik. Ik heb een piekvermogen van 150A en kan wel berekenen welke dikte draad ervoor nodig zou zijn, maar ik loop tegen de volgende punten aan: - Als ik het bereken ga ik uit van een massieve draad - Dat de draad opwarmd - Dat de draad die ik mijn bootje wil hebben flexibel moet zijn, dus met losse kernen en niet massief - De draden in de shops niet geschikt zijn voor wat serieuzere stromen - De draden die ik vind in andere eenheden staan aangeduid dan mm2 Iemand die een lichtpuntje heeft in dit donkere bos ? Jakko
hier het antwoord op je laatste vraag teken AWG to square mm Wire Gauge Conversion als ze maar tot 6mm2 gaan mag je ook twee draden parallel monteren Bart,
onder het motto beter laat dan nooit : Article By Rick Ruysinck from Holland (Ampere Flyer, January 1985), about this. He derives a formula for optimum wire size : O= .856 SQRT(I*W/U) , Where O=Optimal wire section in mm2 for copper wire(.856 constant for copper resistance/weight, I=Amps, U=Volts and W=weight in Kg.) Examples: F5B/600 model: O=.856* SQRT(90*1.5/9)= 3.31 mm2 F5B/27: 0=.856*SQRT(65*1.8/25)=1.85mm2 S400 racer:O=.856*SQRT(10*.5/8 )=.68mm2 Standard wire sizes commonly used for the above are 4mm2, 2mm2 and .75mm2, so it looks like a good formula. Rules: Heavy model=heavier wire (not as much influence on total weight) Wire length = as short as possible, no influence on optimal size High current= heavier wire High voltage= lighter wire Formula derived by optimizing power to weight ratio.