autonomous take off and landing.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door bkwb, 16 jun 2010.

  1. bkwb

    bkwb

    Lid geworden:
    3 apr 2007
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Gooik, België
    hallo, ik ga na deze zomer beginnen aan de bouw van een UAV. Nu is het zo dat de meesten hier manueel mee opstijgen en landen. Mijn project ga ik proberen koppelen aan een schoolproject dus zal ook wel in duidelijke etappes lopen. Als eerste runs ga ik dus zeker manueel landen en opstijgen.

    Maar verder door zou het een volledig autonome UAV moeten worden. En nog hier, nog op DIYdrones vind ik duidelijke uitleg over hoe dit werkt. Op Hackaday vind ik wel wat, maar dat gaat meestal over quadcopters. Een andere manier is gewoon in midair een parachute openen en alle gas toegooien. Maar dit is niet wat ik in gedachte had.

    Ik ben dan maar wat op onderzoek uitgetrokken en nu blijkt dat ons Belgisch leger (ja weet het, niet echt een referentie maar soit) via laser een soort "guide slope" uitzet waardoor het vliegtuig veilig aan de grond komt. Heel interessant maar de kennis tot verdere ontwikkeling hiervan ontgaat mij!

    Is er iemand die meer info weet over dit systeem of over een ander mogelijk systeem om landen en opstijgen mogelijk te maken zonder menselijke tussenkomst?

    vriendelijke groeten

    Wouter
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    de grap met dit soort dingen is dat het vreselijk moeilijk is. Omdat er op dit gebiede ook een commerciele strijd gaande is zal niemand je vertellen hoe je het aan kunt pakken om het werkend te krijgen. Het is geheel jouw feestje.

    Dus: bedenk meerdere manieren waarop het werkend zou kunnen worden. Kies daaruit de beste manier, optimaliseer die en ga ermee testen.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Als je de hoek weet kan je aan de hand van metingen uit een handmatige landing een mooi traject bepalen. Dit kan je een computer laten volgen. Je hebt wel afstand sensoren nodig om snel en nauwkeurig de hoogte te bepalen in het laatste stuk van de landing. Met accelleratie sensoren kan je de ligging van de kist goed bepalen. Hiermee samen zou je een logica moeten kunnen maken wat de kist aanstuurt.
     
  4. lucw

    lucw

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Merksem
  5. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    er is op discovery of op national geografic een dergelijk project geweest. Het ging om een zwemvest te droppen voor een drenkeling. Het is de serie geweest waar ze in korte tijd (2 weken?) een opdracht moeten uitvoeren. 4 van die elektro wizz-kerels en die knutselen zoiets in elkaar. Weet niet meer hoe het heet. Proto-type this?
     
  6. tolunay

    tolunay

    Lid geworden:
    1 jul 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    tilburg
    dat project was in prototype this episode11. waar ze met een vliegtuig atonoom een zelfopblazende reddings boei te droppen als iemand op "help" knopje drukt. (aflevering is te vinden op internet pm voor meer info)
     
  7. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Ja maar dat is makkelijker dan landen.

    Bij zon reddingsvest droppen kan de positie bepaald worden door GPS
    Vliegtuig kan b.v naar dit signaal of het laatste opgevangen signaal volgen en droppen.
    Autonoom vliegen kan ook op basis van gps cordinaten.

    Landen is telkens weer anders.
    en dat is veel lastigger.
     
  8. allebei

    allebei

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    44
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Paar meter nauwkeurig? Ik hoop dat dat niet voor de hoogte geldt :)
     
  10. bkwb

    bkwb

    Lid geworden:
    3 apr 2007
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Gooik, België
    ga straks zeker de links een bekijken (internet hier op kot zit erdoor..) maar alleszins al hartelijk bedankt voor de reacties (keep them comming). Ik heb via Ask Nasa een mail gestuurd om te vragen hoe oa de globalhawk en de predator landen. Het eindwerk ziet er trouwens ook super handig uit :p

    Iemand anders raadde me aan om gewoon 2 meter boven de grond automatisch de motor uit te zetten, maar ik denk dat met wat opwaartse termiek en een vrij grote vleugel dit weleens een probleem kan worden.

    Dat van die hoek zal ik ook wel serieus overwegen, dit kan ook wel eens mogelijk worden. Alleen word dit een groot probleem als je hem vanop een andere plaats wilt laten opstijgen of landen. Een laser slope kan dan wel simpeler worden. Misschien naar ons eigenste leger eens een mailtje sturen. Wie weet willen ze wel helpen omdat het een school project is xD.

    Ik heb daarstraks nog enkele filmpjes gezien van de landing van een mini Raven UAV. link: HDXoVf1p1b0[/media] - Raven UAV Landing
    Die kerel beschrijft dit als een gewone landing, ik mag er niet aan denken dat dit met de mijne gebeurt, dat ding kan er niet voor gemaakt zijn!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Ik denk dat de huidige techniek genoeg mogelijkheden bied om een dergelijk project te laten slagen.
    Alleen wat is je kennisniveau? cq. wat voor een opleiding doe je
    hoeveel tijd heb je?
    hoeveel budget heb je?
    hoeveel projectgenoten zijn er?
    wat is hun kennis niveau?
    Het zou misschien een goed idee zijn om je project op te delen in deelprojecten. (dit schrijf je ook in je 1e post) Eerst het goed vliegend maken van een object doormiddel van een pc met een 2.4 Ghz verbinding en GPS terugmelding; dan GPS waypoints vliegen met (persoons)bestuurd opstijgen / landen; daarna automatisch opstijgen en daarna pas automatisch landen.
    Ik denk namelijk dat het automatisch landen je zoveel problemen gaat opleveren dat je je hele project om zeep kunt helpen.
     
  12. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Voor accurate bepaling van de hoogte bij (vooral) de landing moet je beroep gaan doen op andere sensoren dan druk die snel een accuraat en absoluut resultaat kunnen geven. Het voordeel is dat hun bereik niet zo groot hoeft te zijn. Denk bvb aan ultrasoon.

    Geldt een parachute ook als autonome landing?

    Veel succes!
     
  13. snipeytje

    snipeytje

    Lid geworden:
    3 feb 2007
    Berichten:
    139
    Locatie:
    den haag
    zo landen ze wel vaker hoor. meestal wel iets gecontroleerder. maar wel op die manier
    [URL=" - Skylark I-LE UAV by Elbit Systems[/URL] vanaf 1:25
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. bkwb

    bkwb

    Lid geworden:
    3 apr 2007
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Gooik, België
    lol, dat is wel een wijze manier van landen xD
    ultrasoon heb ik ook al aan gedacht.
    Als het echt niet anders kan ga ik gewoon voor de parachutte denk ik, maar dat zou het een pak minder moeilijk/mooi zijn.

    @pieteralje: Ik volg Industriële Wetenschappen, tijd met hopen, momenteel.. desnoods stel ik het uit en maak ik er mijn eigen bachelorproef van. En ja ik ga er inderdaad verschillende projecten van maken.. dat lijkt me een pak veiliger.
     

Deel Deze Pagina