Elektro of brandstof.

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Spookridder, 23 jun 2010.

  1. Spookridder

    Spookridder

    Lid geworden:
    23 jun 2010
    Berichten:
    22
    Goede dag,

    Ik ben opzoek naar een rc auto. Dit word mijn eerste auto dus wil ik maximaal 300 euro uitgeven om een keer te testen of ik het wel echt zo leuk vind als dat het me lijkt. Het grootste probleem is nu dat ik niet weet wat beter is voor een beginner als mij.

    Ik wil een on-road auto kopen maar weet niet of ik voor brandstof of elektro moet kiezen.
    Wat zijn de dingen waar ik op moet letten en wat zijn de voor en nadelen van beide types?
    Wat is de oplaat tijd van een elektro auto en hoelang kan die dan rijden?
    En is het zo dat er met een brandstof auto niet te lang mag worden gereden?

    Met vriendelijke Groet,

    Een Beginner.:p

    (PS. termen heb ik niks aan want die weet ik allemaal nog niet)
     
  2. Wouterc

    Wouterc

    Lid geworden:
    5 apr 2009
    Berichten:
    83
    mooi breed budget voor een beginner:D
    oplaadtijd verschilt per auto. daar kan ik niks over zeggen.
    brandstof modellen zijn vaak sneller, en sterker.
    de vraag: wil je speelgoed, of wil je het als hobby?
    bij benzine gaan dingen nog wel eens kapot, benzine is niet de goedkoopste, dus met de auto aleen ben je nog lang niet klaar.
    elektro kan ook wel hard en is ook wel sterk. daar zit veel minder onderhoud aan.
    bijde auto's stoppen gewoon dacht ik als de accu leeg is/benzine op is.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2010
  3. Spookridder

    Spookridder

    Lid geworden:
    23 jun 2010
    Berichten:
    22
    Het is echt als hobby bedoelt, maar omdat ik er nog niet echt veel verstand van heb wil ik er niet al te veel problemen mee kunnen krijgen. De snelheid vind ik niet zo heel belangrijk, 40Km/h is hard zat om mee te beginnen dacht ik.
     
  4. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    en dan heb je ook nog on-road/ of-road

    ik vind persoonlijk elektro veel makkelijker/ leuker maar dat verschilt per mens.

    als je een goeie elektro auto koopt kan je die later upgraden met bijvoorbeeld een brushless motor zodat ie een stukie sneller is!

    keuzes keuzes ;)
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    300 lijkt heel veel als beginner..... Als je echter een beetje gaat rondkijken merk je al heel snel dat je daar zo doorheen bent ;)

    Voor een RTR electro (van een beetje merk zoals b.v. Traxxas) zit je al gauw aan de 200~250,- , dan hou je dus nog pakweg 50,- over voor een extra accu of een snellere lader.

    Rijtijd van zo'n auto zal met de meegeleverde accu ergens rond de 10min. tot een kwartier wezen.

    Dan kom je dus op de keuze nog een accu of een snellere lader , de meegeleverde laders doen er vaak uren (reken op een uurtje of 14) over om de accu te laden.


    Beginnen is voor de meeste mensen makkelijker met een electro omdat er minder bij komt kijken.....
     
  6. Beginners luck

    Beginners luck

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Enschede
    Hoi Spookridder,

    300 euro is een mooi bedrag om wat mee te doen.
    Er zijn zooooooooo veeel verschillende auto's op de markt nu dat het eigenlijk haast niet mogelijk is om te zeggen welke nu het beste is. Als je daar om vraagt krijg je waarschijnlijk alleen de persoonlijke voorkeur van de gene die je het zegt.
    Ik heb nu een beetje ervaring met nitro benzine en met electro (wel allemaal offroad).
    Wat ik er van kan zeggen is, dat nitro is erg fijngevoelig en kost wat meer tijd om daar ervaring mee op te doen. Benzine is duur maar wel erg sterk en betrouwbaar. Elctro is duur in het begin omdat je er wat zaken bij aan moet schaffen als extra accus en een lader. Ook hier geld dat er zoooo veeel te krijgen is dat het voor mij in ieder geval moeilijk is te zeggen wat het beste is. Ik zelf vind elctro nu erg leuk rijden en vooral nu brushless motoren steeds vaker in de ready to drive modellen zitten. Dit zijn auto's waar de zender al bij zit en in sommige gevallen ook een accu en lader, al moet je van de lader niet te veel verwachten. Wat ik vind dat ook meeteld is de plek waar je kan rijden. Als het in een woonwijk is kan ik je zeggen dat nitro en benzine niet erg gewaardeerd word door de buurt. Electro is een stukkie stiller. De laad tijd waar je het over had ligt inderdaad aan een hoop factoren. hoe zwaar de accu is (aantal mAh) en wat de lader kan geven aan A. Ik denk dat je daar het beste een keer mee naar een winkel kan gaan en daar wat vragen en prijs kwaliteit verhouding kan zien.
    Ik ben zelf nu erg tevreden met de elctro maar vind nitro ook zeker erg leuk als zit er meer werk aan om die te onderhouden en te rijden.
    Ik hoop niet dat je nu nog meer aan het twijfelen maakt.
    Kies vooral een auto die je leuk vind. Kijk anders een keer of er iets word georganiseerd bij jouw in de buurt wat rcauto's betreft. De mensen die daar zijn kunnen je er altijd veeel van vertellen en dan kan je waarschijnlijk ook meteen zien en horen wat het is om met electro of nitro te rijden.
    heel veel plezier en succes met je keuze.




     
  7. bebbet

    bebbet

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    48
    Locatie:
    noord-oost friesland
    Ik zelf ben met een TT-01 van Tamiya begonnen, dat is een makkelijk te leren chassis, en later sneller te maken doormiddel van de zogenoemde 'hop-ups'. Een top wedstrijd model zal het nooit worden, maar leuk rijden kan je er zeker mee.

    deze kun je rond de ~180-200 (XB serie, (Ready To Run)) krijgen. Hier heb je dan nog €100 voor een betere lader en een 2e accu.

    Als je het wel leuk vind kun je 'gemakkelijk' een brushless setje erin plaatsen, met wat aanpassingen (vooral midden cardan, en kogelagers). Dan kan je al snel snelheden van 60-70 aantikken, voor de gemiddelde straat is dat al te snel.

    zoals eerder al aangegeven werd, dit is een persoonlijke ervaring, maar wel een positieve. Rijdt nog steeds wel met de TT-01, zo goed als standaard, maar bovenstaand verhaal is op mij van toepassing, brushless en alu cardan. Voor mij in de straat is dat eigenlijk te snel, houdt gemakkelijk auto's bij of haalt ze zelfs in.

    Het was voor mij (ook) de eerste RC-aankoop, en nog geen moment spijt van gehad!

    als er vragen zijn kan dat ook in het TT-01 topic (ja dat is er ook, pagina's dik vol informatie) en zoals ook al verteld zijn er genoeg van deze vragen al voorbij gekomen, en zullen ook zeker te vinden zijn hier op het modelbouwforum!
     
  8. Spookridder

    Spookridder

    Lid geworden:
    23 jun 2010
    Berichten:
    22
    Is een brushless setje makkelijk zelf te doen als je nooit eerder wat aan een rc wagen hebt gedaan? Technisch ben ik geen leek maar lijkt me beetje zonde om daardoor een auto meteen te vernielen :D.
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Brushless zelf instaleren is een koud kunstje , 3 schroefjes (2 voor de motor en 1 voor de pinion) en een beetje dubbelzijdigtape ofzo voor de regelaar en je bent er...

    Het meest ingewikkelde is het kiezen van een juiste tandwielverhouding en de juiste accu's ...
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2010
  10. my00

    my00

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    337
    Locatie:
    Baarlo, Limburg
    Als beginner zou ik zeker starten met een electro auto.
    Je geeft aan dat je graag onroad zou willen rijden.
    Hier moet je goed over nadenken, er zijn een paar leuke offroad modelen die je voor een paar euro zo omgebouwd hebt dat je er ook leuk mee over de straat kan rijden. Natuurlijk nooit gelijk aan een onroad maar toch.

    Kijk gewoon eens welk model je leuk vind en ga dan op youtube wat filmpjes bekijken. Voor het budget dat je hebt zou ik je adviseren om voor een mini e-revo van Traxxas te gaan. Dit is geen onroad maar een kleine offroad auto. Maar hier staat genoeg van op het forum.

    Indien je een echte techneut bent kun je voor Nitro gaan. Ik heb het helemaal gehad met Nitro, altijd afstellen, alles smerig, en veel geluid.
     
  11. basgarnaat

    basgarnaat Guest

    daar heb je helemaal gelijk in,
    ik rijd zelf een tamiya super levant, hij is er ook als gewone levant en is door een aantal aanpassingen prima mee te rijden op de gewone weg
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je de intentie hebt om brandstof te gaan rijden moet je toch ooit ermee beginnen, ik zie het verschil niet tussen eerst een electro of direct brandstof.

    Je moet voor alles wat RC is enigzins technisch aangelegd zijn. Je moet de materie begrijpen en zelf je onderhoud kunnen plegen als ook zelf de storingen oplossen.
    Dat afstellen is gezeur, als je het eenmaal door hebt is het een eitje, je moet alleen niet blijven etteren met verkeerde brandstoffen, versleten gloeipluggen en (veel voorkomend) versleten motoren.
    De smerigheid valt ook wel mee, op een stoffige ondergrond rijden veroorzaakt meer irritant vuil. Tja... en dat geluid... de ene vindt het niets en de ander vindt het gaaf, het geeft duidelijk een extra dimensie aan de belevenis.
     
  13. Spookridder

    Spookridder

    Lid geworden:
    23 jun 2010
    Berichten:
    22
    Bedankt allemaal voor jullie ervaring te delen. Ik ben vandaag naar een winkel geweest en heb uren met de verkoper er over gepraat. Ik heb wat testjes mogen doen met verschillende auto's en nog eens goed nagedacht.

    Na enkele uren van denken en doen ben in naar een buggy gegaan. De doorslag gaf dat ik hierdoor veel meer ruimte had om te racen (aangezien ik tussen verschillende verlaten weilanden woon). En het over heuvels rijden en jumps maken zeer mooi vind. Zo ben ik bij een iets goedkoper merk (aangezien het de eerste is) beland. En ik dus geld over hield voor betere accu + lader (kan tot 3 uur achter elkaar reiden met 12 uur laat tijd totaal).

    Hier wat fotos van de auto's (aangezien me broer er ook een heeft gekocht, een bigfoot). Beide auto's zijn gemaakt op het zelfde onderstel. Ongeveer de helft van de auto bestaat uit aluminium. De auto's zijn 4WD en hebben een top van 40/45Km/H (ook al gemeten :D)

    [​IMG]

    Onderstel van Buggy.

    [​IMG]

    Onderstel van Bigfoot

    [​IMG]

    Kap van Buggy

    [​IMG]

    Kap van Bigfoot


    THX all,

    De beginner :p
     

Deel Deze Pagina