Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

Discussie in 'Speedboten' gestart door Pasqual, 11 jun 2004.

  1. BigBoat

    BigBoat Guest

    Contructies maken ook en daar heb je blijkbaar nog geen kaas van gegeten.
    Daar waar de meeste kracht op komt te staan ga jij van materiaal maken wat de minste kracht kan weerstaan......snugger hoor.
    Oja, hier staan mijn bootjes Mijn nieuwe bootje
    Waar zijn jouw bootjes ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jun 2010
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De meeste hydromites van 50-55cm in dit topic en op xtremercboats hebben balsa spanten. Ik heb zelf ook een Hydromite gebouwd met balsa spanten, dus ik post niet zomaar wat. Zoals je hebt kunnen zien is dit het Hydromite topic en als je de laatste pagina’s van het topic bekeken hebt, had je mijn Hydromite ook gezien.

    Ik wil je advies niet afkraken, maar je postte zonder argumenteren andere soorten hout, dus ik dacht dat je het verkeerd begrepen had. Ik deel mijn ervaringen dat het met balsahout ook prima gaat. Mijn Hydromite loopt behoorlijk hard en is al meerdere keren geflipt. Tot nu toe nog geen grote schade gevaren dus het houd prima.

    P.S: mooie botenverzameling :)
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2010
  3. BigBoat

    BigBoat Guest

    Samen met Rohag was ik een van de eesrte die een Hydromite bouwde, kan je ook lezen op xtreme.
    Alle aftreksels komen dan ook van deze eerste bootje, waarbij die van Landru weer aangepast is op het orgineel van Rohag.
    Om weer terug te komen op de spanten, je kan een boot van papier maken maar de ribben bepalen hoe stevig je boot is en niet het papier.
    Als ik naar je avatar kijk, denk ik dat je meer ophebt met auto'tjes dan met bootjes.
    De grondplaat van jouw auto'tje is van stevig carbon oid terwijl de kap van flut lexaan is.
    Zou jouw auto'tje net zo stevig zijn als we de grondplaat ook van lexaan maken ?
    Oja, over auto'tjes kan ik ook mee praten, dit zijn Serpent wagentjes.......alleen toen was het nog geen Serpent. http://www.modelbouw.gompy.net/auto/autos.htm

    http://www.modelbouw.gompy.net/
     
  4. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mijn oude opgeschaalde hydromite (70cm): volledig balsa, afgelamineerd met glasvezeldoek. Gaat prima als je de spiegel en spant waar je turnfin aan komt maar wel van triplex maakt of goed aflamineert. Hier komen tenslotte de grootste krachten op te staan. Na een aantal jaar ermee varen zie je wel wat meer slijtage dan bij een triplex romp.

    Mijn nieuwe SAW wedstrijd cat wordt ook opgetrokken uit een combinatie van triplex en balsahout. Alle spanten zijn van balsa, spiegel van triplex. De tunnelbekleding is van balsahout gecombineerd met carbon/glas. De overige huidbeplating is van 1mm triplex opgebouwd. Op deze manier scheelt het een hoop in het gewicht! Rompje is op het dek na dicht en al aardig stijf uit zichzelf.

    Balsaspanten kan dus prima, als je maar goed kijkt waar de krachten op komen te staan en triplex beplating gebruikt. Eenmaal in elkaar vormt het een stijf geheel.

    groeten Jurriaan
     
  5. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De RBC kit van de Hydromite gebruikt ook balsa spanten. Zoals ik eerder al gepost heb, heb ik de spiegel van triplex gemaakt en de rechter sponson versterkt met carbon. De langste spanten zijn binnen de tunnel beplaat met 0.8mm triplex. Als het rompje dan in elkaar zit en je werkt het af met een glasweefsel doek dan is dat supersterk en licht. Ik spreek van ervaring en mijn Hydromite loopt 75+ km/u.

    @ BigBoat: jij hebt vast en zeker veel meer ervaring met boten, maar om dan meteen te beweren dat ik niks van constructies weet is wel een beetje voorbarig...

    Voor de volledigheid: de Hydromite is bedacht door Dough Forester, dus daar komen alle door jou genoemde 'aftreksels' vandaan.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @BigBoat

    Enige tijd terug heb ik een speedboot gebouwd en die was bijna volledig opgetrokken uit balsa. Alleen de onderzijde is gedeeltelijk mahonie. De speedboot heeft intussen al het nodige te doorstaan gehad en... geen problemen.

    Overigens. Het ene balsa is het andere niet. Voor spanten heb ik zelf goede ervaringen met hard balsa. Zelfs nadat ik grote gedeelten van de spanten heb weggefreesd, blijft het z'n sterkte behouden.
     
  7. BigBoat

    BigBoat Guest

    Meer hoef ik niet te weten.....
     
  8. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    @ Eric, er zit inderdaad flink verschil in de kwaliteit van balsa. Heb mijn nieuwe project ook opgetrokken uit de harde variant. Dat is aardig stevig. Had ter vergelijk nog een oud stapeltje zacht balsa liggen, dat druk je zo in met de nagel.. de harde niet! Je kan wel lekker licht construeren op die manier.

    @ Ries, al vorderingen?
     
  9. RIES123

    RIES123

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Schoonhoven
    vorderingen met wat ? ;)
     
  10. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Woops, ik bedoelde natuurlijk mkabel ;)
     
  11. RIES123

    RIES123

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Schoonhoven
    NP ;) even tussen door, zijn wel erg grappige bootjes zit flink te twijfelen om er ook 1tje te bouwen (A)
     
  12. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Kan het alleen maar aanraden! Simpel te bouwen en heel erg leuk om mee te varen :)
     
  13. RIES123

    RIES123

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Schoonhoven
    ok dan ! heb je trouwens ook een pb gestuurd
     
  14. mkabel

    mkabel

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    597
    Locatie:
    nieuwegein
    ik ben pas enkel begonnen met het uitsnijden/uitknippen van de tekening.
    echter is mijn vader vorige maand plotseling overleden en nu nogal veel dat er geregeld moet worden/verkocht/opgeruimd moet. door deze situatie nog niet heel erg actief met de bouw ervan bezig.

    mkabel
     
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoe staat het ervoor met de bouw van de Hydromites?

    Ik heb pas de ride pads aan de spiegel strak getrokken omdat deze iets naar boven liepen. Het resultaat is te merken, want de achterkant loopt nu iets losser. Daarna heb ik ook de strut iets naar beneden gericht om de neus op het water te houden. Ondanks de minimale verbuiging loopt de achterkant nu net weer te los. De romp begint op snelheid te waggelen en reageert nerveus op het stuur. Iets terugbuigen dus :)

    Op dit moment vaar ik met een 31mm propje i.p.v. een 33mm prop vanwege de warmte. Ik heb 2 metalen Tenshock 33mm propjes en een prop balancer besteld dus daar ga ik binnenkort mee aan de gang. Met een beetje afstellen moet 80km/u wel te halen zijn.
     
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Eén van de Tenshock propjes heb ik geslepen en gebalanceerd. Dit is mijn eerste metalen propje en het afwerken viel mij niet tegen.

    Gisteren de eerste run met deze prop. Ik had de strut in een vorige run al goed afgesteld zodat de romp weer stabiel loopt.
    De metalen prop maakt een enorm verschil. De romp loopt rustiger en de snelheid is duidelijk hoger dan ooit. De romp loopt echt tegen het randje aan en komt helemaal uit het water. Het ziet er echt gaaf uit om zo'n klein rompje zo hard te zien gaan.
    Uiteindelijk 79.6km/u gemeten met korte sprints (de vaarplas is half dichtgegroeid..) Ik probeer binnenkort weer een filmpje te maken en meteen de 80km/u te breken :)

    Ik ben in ieder geval overtuigd van het nut van een goede metalen prop.
     
  17. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Na een seizoen flink gevaren te hebben is het rompje er niet zo best aan toe. Met de hogere snelheden kwamen er steeds meer flips en klappers op het water. De laatste klapper vorig seizoen was fataal. Een paar flinke scheuren in de romp en het kapje, met water in de romp en daardoor een kapotte regelaar.

    De romp vaart zo goed dat ik hem ga opknappen. Kaalschuren, glasweefsel erover en opnieuw in de lak. Ik kan misschien net zo goed een nieuwe bouwen, maar ik wil dit rompje nog niet opgeven :)

    [​IMG]

    De schade aan het kapje en de romp:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle hardware eruit en eraf gehaald:

    [​IMG]

    Het gewicht van de lege romp met kapje: 346 gram. Dat zal wel iets zwaarder worden na de glasweefsel make over.

    [​IMG]

    En nu maar schuren! Ik heb al een begin gemaakt en daar gaat veeel tijd inzitten.. Die lak is keihard :)
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2011
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoi Drik Jan,

    346gram is wel behoorlijk aan het gewicht en da's jammer. Waar zou het gewicht op uit komen, mocht je er eentje full-carbon maken? Tussen 150 - 200gr?
     
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Het is inderdaad geen lichtgewicht. De as en de nood uit zitten er dan wel bij. Nu ik wat meer bouwervaring heb, zou ik de Hydromite waarschijnlijk lichter kunnen bouwen.

    Maar mijn mening is; lichter is in dit geval niet beter :) Vaarklaar weegt hij zo'n 965 gram. En voor zijn 50cm romplengte is een snelheid tegen de 80 km/u wel erg hard. Ik hou hem dan ook met moeite op het water.
    Het is natuurlijk ook veel afstelling, maar met een 33mm metalen propje heb ik al erg last van het koppel. Een beetje extra gewicht kan naar mijn mening geen kwaad!

    Daarnaast ga ik hem nu met een 31mm propje varen. Ik heb liever dat hij stabiel in de 70 km/u vaart dan dat hij 80 km/u loopt op de limiet.

    P.S: ik daag je uit deze romp full carbon te maken ;)
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    :) Ik heb al wel m'n gedachten erover laten gaan hoe dat aan te pakken, maar ben er nog niet helemaal uit. Momenteel werk ik veel met de 'opgeloste styrodur' methode. Styrodur-kern voorzien van carbon-weefsel, laten uitharden, aceton en klaar. Vraag is alleen, hoe de styrodur-kern precies in de juiste vorm te krijgen.
     

Deel Deze Pagina