Brushless motoren? Wat is dat juist?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door modelbouwfreak, 28 jun 2010.

  1. Spookridder

    Spookridder

    Lid geworden:
    23 jun 2010
    Berichten:
    22
    Hallo allemaal,

    Momenteel rij ik met een auto met een MM-22 540 motor in een StradaXB maar wil graag wat sneller. Welke brushless motor zou hier in passen en welke snelheid kan ik ermee behalen. Momenteel rijd me auto +/- 40Km/h alleen voor soms wat te jumpe is dit toch echt te langzaam. En waar moet ik opletten bij deze motortjes?
     
  2. Ik had nog een vraagje...
    Momenteel heeft mijn speed controller denk ik alleen forward en reverse...
    De speed controller van nosram heeft forward/brake/reverse.
    Hoe werkt die brake dan? Want ik heb nergens iets om te remmen op mijn zender?
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Je hebt dus een 540 motor, alles wat volgens deze maat is kan je plaatsen. Uitgaande van de turns kan je alles plaatsen wat je wilt, van 3 turns t/m wat er te vinden is en dat is 21.5 turns geloof ik.
    Afhankelijk van de regelaar zal een 10.5 t/m een 13.5 turns ongeveer als een 19 turns presteren.
    Hou er rekening mee dat je ook de regelaar moet vervangen!
    Veel gebruikt zijn De Mamba MAXX setjes.

    1e keer achteruit is rem totdat die stilstaat, dan zal de achteruit een aandrijving in die richting geven.
     
  4. Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. nusti

    nusti

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Tilburg
    Als je de standaard brushed motor gaat vervangen door een brushless motor is deze vaak een stuk krachtiger. De kans dat de versnellngsbak het niet aankan is dan ook een stuk groter. Daarnaast heeft het ook veel te maken met je rijstijl. Als je eerst vol achteruit gaat en meteen vol vooruit zal de versnellingsbak veel te lijden hebben. Ook als je het gas vol openhoud tijdens een sprong zal nij de landing de bak flink op zijn donder krijgen.
    Als je rustig rijdt en vloeiend gas geeft, dus niet in 1 ruk de trigger naar achter kan een standaard bak het lang volhouden.
    Ik heb in een tamiya monster beetle een brushless set gehad en deze heeft nooit problemen gehad en die versnellingsbak is echt niet sterk.
     
  6. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    OK, ik zie mij hier genoodzaakt om toch weer wat "misverstanden" uit de wereld te helpen...
    1. De verschillen brushed/brushless:
    - brushed motor (met koolborsteltjes) hebben een borstel die de stroom door afwisselend de ene en de andere spoel jaagt, de "polariteit" wordt bij iedere halve slag omgekeerd doordat je borstels tegen de geleider aan schuren en zo dus constant verwisselt en draait:
    Brushed DC electric motor - Wikipedia, the free encyclopedia
    - een brushless motor is eigenlijk niets meer dan een 3 fase motor (ook wel drijfkracht genaamd). In RC wordt de wisselspanning die zulk een motor nodig heeft opgewekt door de esc. Het voordeel hiervan is dat er geen borstels nodig zijn om de rotor aan te drijven en dus geen slijtage van de borstels...:
    Brushless DC electric motor - Wikipedia, the free encyclopedia
    voor de organisatie van zo'n motor: schema's en tekeningen

    2. vermogen:
    - eerst en vooral: brushed en brushless motoren vergelijken is zoals diesel en benzine motoren vergelijken: ze zijn gewoon anders. De een is niet noodzakelijk sneller/beter/zuiniger dan de andere, het hangt gewoon af van het model
    - brushless maakt het aantal turns het verschil voor de "hoeveelheid stroom" die je erdoor kunt jagen. Hoe meer turns, hoe sterker ook je magnetisch veld, maar door een lagere turns en meer stroom krijg je ook een hoger koppel. Over het algemeen geeft dus een lager aantal turns een hoger toerental en een (in verhouding) lager koppel. Het totaal echter, levert bij een lager turns getal, een groter vermogen. En vermogen is nog altijd gelijk aan koppel x toerental (in radialen per seconde en meer van dat soort waarden wat ik je ga besparen). Dus inherent is vermogen en koppel wel aan elkaar verbonden.

    Conclusie: een lagere turns geeft je meer vermogen en ook meer koppel, maar je batterij zal sneller leeg zijn.

    Bijvb een lrp 3 turns heeft een max vermogen van ongeveer 800W terwijl een 8,5 turns motortje een vermogen heeft van ongeveer 300W.
    Vergelijk het met een auto van 100pk en een van 300pk...
    Het "in verhouding" mindere koppel is ruimschoots goed gemaakt door het hogere toerental

    dus:
    wil je lang rijden: hogere turns
    wil je snel rijden: lagere turns

    Alles hangt er maar vanaf wat je dus wilt. Belangrijk is natuurlijk ook: lagere turns geeft minder efficientie, dus bijvb een lrp x12 8,5 turns heeft een efficientie van 93%, terwijl de 3 turns "slechts" 88% heeft. Maar zoals je dus ziet, het verschil is niet heel veel.

    ander conclusietje toch: merk je het verschil dan in batterij als je niet echt sneller rijdt?: wel... ja, net als met een echte auto geldt: als je vermogen HEBT, gebruik je het ook... misschien niet allemaal, maar je gaat niet maar halfgas geven op het rechte stuk als je motor dubbel zoveel vermogen heeft ;)

    een leuk vergelijkingsplaatje toont wat je kan verwachten van een brushless motortje:
    https://www.ssl-stormerhobbies.com/cgi-bin/seekpart.pl?pn=LRP50712
     
  7. Bedankt voor de uitleg! :D
    Kan er iemand antwoorden op mijn post over wat ik nodig heb van metalen onderdelen?
     
  8. Remote

    Remote

    Lid geworden:
    16 dec 2008
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Emmen
    Da's een mooi verhaal en het klopt helemaal bij het beeld wat ik er van heb. Vooral het stukje:

    wil je lang rijden: hogere turns
    wil je snel rijden: lagere turns

    Blijft gewoon een goede richtlijn.

    1 ding snap ik echter niet.
    Als ik op de site van LRP kijk naar de aanbevolen overbrengingsverhoudingen bij de verschillende turns kom bij narekenen altijd (ongeveer) uit op dezelfde topsnelheid 8O terwijl watts en toeren enorm verschillen, gaat dan al het vermogen van de (snellere) omgezet worden in trekkracht/acceleratie?

    Ik moet er wel even bij zeggen dat ik het alleen uitgerekend heb voor mijn stadium truck, dus tot 6,5T
     
  9. Kan er iemand antwoorden over mijn post over die metalen onderdelen.
    Ik zou deze graag bestellen...
     
  10. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Bestel ze pas als ze nodig zijn. Zolang de plastic tandwielen het uithouden heb je de aluminium varianten niet nodig.

    Of bestel ze gewoon als je ze wilt hebben...
     
  11. Ik bestel ze liever... :p

    Kan er iemand me dan eindelijk zeggen welke tandwieltjes ik nodig heb? :)
     
  12. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    Aluminium betekent niet altijd beter dan plastic;).

    Over het eerste tandwiel dat je laat zien, kan je bestellen maar of het iets gaat uithalen?

    Over het 2de tandwiel, Ja die zou ik vervangen. Tenslotte als dat het tandwiel is dat binnenin de 'versnellingsbak' ofzo zit.
     
  13. Oké, bedankt.
    Weten jullie een webwinkel of gewone winkel (Vlaams-Brabant) waar ik dit onderdeel dan kan bestellen.
    LOSB3548
    Ik heb niet zoveel kennis over alle winkels.
    Ik heb ook al zeer veel gezocht op het internet... :confused:
     
  14. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    Alleen wordt als symbool voor koppel meestal M gebruikt, en wordt het toerental meestal uitgedrukt in toeren/minuut.
    Dan krijg je dus:

    P = (2*pi*M*n)/60 [W]

    Wat een brushless motor is kun je ook gewoon op wikipedia vinden: Brushless DC electric motor - Wikipedia, the free encyclopedia

    edit: woops, paginaatje over het hoofd gezien.
     
  15. Wat is een goede rc-winkel waar ze de idler gear van losi verkopen?

    EDIT: En natuurlijk in voorraad hebben, het is bijna mijn verjaardag! :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2010
  16. Remote

    Remote

    Lid geworden:
    16 dec 2008
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Emmen
    Hoezo "1e keer achteruit"? :)

    Hij bedoeld als de zender in de achteruitstand doet, dan is dat remmen. Doe je hetzelfde als hij al stilstaat, dan gaat hij achteruit. Bij sommige regelaars zit er een vertraging op de achteruit en dan rem je dus ook als je de achteruitstand op je zender gebruikt en moet je hem iets langer achteruit houden voor dat de auto achteruit gaat rijden. Er zijn ook regelaars waarbij deze vertraging zo kort is dat het net lijkt of hij direct achteruit gaan. Volgens mij hebben alle autoregelaars een rem, maar soms werkt deze dus zo kort dat je het niet egt merkt en gaat de auto direct achteruit. Hoe de achteruit werkt kun je soms instellen. Wat het beste is is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

    EDIT: Op deze website over hoe naar brushless om te zetten raden ze toch aan om een aluminium idler gear te installeren...

    Kan het de auto stukmaken als ik de plastieken toch gebruik?

    EDIT2: In dit topic van modelbouwforum zegt er iemand dat zijn gear bakje stuk gegaan is door een brushless motor zonder aluminium idle gear...

    Mijn ervaring is dat de idle gear het meest kwetsbaar is. Als hier een tandje afbreekt kan hij tussen de overige tandwielen en de behuizing gedrukt worden en kan je behuizing kapot gaan. Ik heb beide (huis en idle gear) ook stuk gehad (niet bij een losi, dus ik weet niet precies wat je nodig hebt)

    RC racing twente verkoop onder andere Losi, ik weet natuurlijk niet wat ze in voorraad hebben, maar je zou ze kunnen bellen.
     
  17. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    het is ALTIJD een afweging tussen snelheid en trekkracht. Belangrijk detail wel... iedereen praat hier over gearing en temperatuur, maar het is natuurlijk logisch dat hoe meer vermogen je hebt, hoe meer warmte je genereert. Bijvb lichtere vertanding vraagt minder vermogen

    Stel dat je een 300W motortje hebt met een efficientie van 90%, dan gaat er 30W verloren aan warmte... die moet je dus gekoeld krijgen.
    Heb je daarentegen een 800W motortje met 90% efficientie, dan is dat al 80W dat je moet koelen. Dus een mogelijkheid om dat vermogen in je autootje te verminderen is je vertanding te verlichten, zodat hij minder hard moet trekken, minder stroom verbruikt, minder vermogen nodig heeft en dus niet zoveel moet koelen... Let ook op: hoe meer vermogen je motortje heeft (lagere turns), hoe minder de efficientie wordt. Vandaar dat het dus altijd een afweging is tussen snelheid, trekkracht, temperatuur, levensduur van de batterij enzovoorts.
    in diezelfde redenering, als je een 300W motortje hebt (bijvb lrp) van 93% efficientie en de 800W versie die 88% efficient is, dan warmt bij een zelfde vermogen afname de 300W motor met 21W op, terwijl de 800W motor 36W in warmte omzet. Dus zelfs bij gelijke vermogen afname warmt een "snelle motor" meer op dan een tragere... maar een 800W motortje biedt je wel de mogelijkheid om meer vermogen te benutten natuurlijk

    conclusie: lange rijtijd, hoge snelheid, koele motor/componenten
    pick 2
     
  18. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.

    www.jespares.com
    Mooie prijs, op de site te zien of het op voorraad is, snelle levering indien voorradig ( bij mijn bestellingen was het altijd op voorraad) geen gedonder met invoer.
     

Deel Deze Pagina