Ik heb sinds een paar dagen een Toysport Syncron met ETTI 150A esc, feigao 9XL, octura X442 op 6S. Nu ging ik gister voor het eerst varen, na 5 minuten regelaar uitgefikt. Terwijl de vorige eigenaar er gewoon mee gevaren heeft. Kan dit komen omdat ik niet de hele tijd volgas voer? Nu heb ik een Turnigy 180A esc erin gezet, deze word alleen al warm terwijl ik niet eens vaar. Ik geef een paar keer gas op het droge en hij begint al warm te worden, is dit normaal?
Kan meerdere oorzaken hebben. Langzaam/halfgas varen heeft meerdere nadelen. 1-Je krijgt veel minder koeling dus wordt de boel heter 2-De FET aansturing werkt niet optimaal als je halfgas vaart waardoor de FET's veel warmer worden en daardoor meer weerstand krijgen met als gevolg dat ze nog warmer worden. 3-De motor gaat meer stroom trekken aangezien de boot niet goed in planee is. Als de motor te heet is geweest verliezen de magneten hun kracht en gaat de motor nog meer stroom trekken waardoor die nog heter wordt en uiteindelijk met kortsluiting de regelaar om zeep helpt. Echter is de motor dan ook kapot en zal een nieuwe esc dus ook om zeep helpen. Wees dus voorzichtig met de nieuwe esc. Ik kan je echter niet helpen met hoe je kan zien of de motor gedemagnetiseerd is. Mischien dat anderen er meer info bij kunnen zetten. Marcel
Oke bedankt! De nieuwe esc heeft tempratuur beveiliging dus die zal minder snel uitfikken denk ik. Als de motor gedemagnetiseerd is, werkt die dan helemaal niet meer? De reden dat ik niet volgas vaar is omdat dit mijn eerste echt snelle elektro boot is(net geen 100 op de gps). Maarja zal dus wat harder moeten gaan varen. Roman
Ja, de as loopt gewoon soepel. de motor word trouwens ook warm na een paar keer gas geven op het drokge. betekent dat, dat hij gedemagnetiseert is?
Nee dát is normaal. Met waterkoeling word hij gekoeld. Als je zorgt dat water door het systeemstroomt zal alles minder warm worden. Dit moet je ook controleren als je ermee vaart(kijken naar de water uitlaat) Jakko
Hallo Roman, Zolang je (nog) niet overwegend volgas durft te varen kun je beter een kleinere prop monteren, zodat je tóch voluit kunt gaan en regelaar en motor gekoeld worden en je toch niet blaartrekkende snelheden haalt waar je nog aan moet wennen. Rondpruttelen met veel half gas kost je je spullen, zoals je gemerkt hebt... Groeten, Jan.
'Blaartrekkend' Ken ik als zeer irriterend, als in toespraak enz Een geforceerde waterkoeling kan ook de uitkomst bieden. Jakko
@Jakko, ook lucht kan, als het maar hard genoeg gaat voor blaren zorgen; blaas maar eens met een luchtpistool parallel aan je huid en laat de luchtstroom langzaam naar je vel zakken; zodra je de haartjes ziet bewegen moet je oppassen, dan wordt het warm... Dat bedoelde ik met blaartrekkende snelheden; dat er gevaar voor brandwonden ontstaat als je maar hard genoeg langs (jezelf) vaart. Groeten, Jan.
Had je nieuwe lipo's gebruikt? Verschil tussen oudere en nieuwe generatie lipo's is zodanig groot dat de stromen veel hoger kunnen worden en de boel daardoor uitfikt. Groet, Gerben
Probeerde het vandaag even met de nieuwe regelaar. Op het land had die gewoon volle toeren, maar in het water kwam die niet voorruit. Motor is dus ook verrot.
Jan, als ik een nieuwe motor heb ga ik met een 40mm carbon varen, moet een stuk minder hard gaan denk ik. Voor de rest is de syncron echt een super rompje, vaart ontzettend stabiel op hoge snelheid.
Hallo Roman, Ik zou met 40.000+ toeren geen carbon props nemen, die houden het maar even vol, dan zit er geen blad meer aan. Daarnaast is 40 mm nog rijkelijk groot om mee te testen (vind ik), de boot zal op 6S nog steeds erg snel zijn, zorg dus voor ruim vaarwater en vaar overwegend vol gas. (Verschoning kun je meenemen). Groeten, Jan.
Hallo Jan, Ja aan zoiets zat ik ook al te denken. Wat is volgens jou een goede prop om mee te testen?
Hmm, je vaart met een dogdrive, dan is de 40 mm de kleinste Graupner prop, anders zou ik zeggen schroef er (om te testen) een 36K , met M4 schroefdraad op en houdt de boot op het water, daarmee bedoel ik, dat je niet over golfjes heenspringt waarbij de schroef los komt van het water. In zulke gevallen draait de motor éven voluit en op het moment dat de prop weer het water raakt (met 40.000+ rpm), slaan de bladen eraf. Ik heb weinig ervaring met (kleine) metaalprops, daarvoor kan beter een ander je van advies dienen. Groeten, Jan.
Klopt Jeroen, zit nu een X442 op. Moet alleen eerst een nieuwe motor hebben voordat ik propjes ga bestellen.