dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik was wel onder de indruk Steven, je hebt het toch mooi voor elkaar gekregen.

    [​IMG][/img]
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2010
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Kijk es aan Laurens,

    een foto der foto's: komrad helper staat er weer mooi op met zijn arm op de rug. een foto van vorig jaar die uit een iets andere hoek is genomen doet vermoeden dat die arm van mij zou zijn . Maar dan zou ik de heli weer besturen met 1 hand en da's zeker niet het geval.

    Ik was ook onder de indruk. Hoewel ik relatief veel lage punten heb gescoord was de cubaanse acht van de derde ronde door 1 van de juryleden met een 7,0 beoordeeld. dat was dan ook weer het allerhoogste cijfer,.....

    Dan de Gremlin van Unistar 2. Die heb ik er gister even uitgehaald. Er is door de tijd heen ee servo snoer tegen een as aan gaan leunen en de isolatie van de + leiding was doorgesleten ondertussen. Het servozücken was ook maar beperkt tot 1 servo. Het motor toerental wat ook omlaag ging kwam doordat de Carbsmart ingreep door de warmte van de dag.

    Ook weer opgelost...
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    En dan nu in de herhaling: ronde 1. Als ik zo terugkijk schaam ik me rot eigenlijk, Tjerk moest er toen al om lachen zo te horen in het filmpje.........




    [​IMG]

    Veel plezier
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2022
  4. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Steven, je hoeft je zeker niet te schamen de cijfers laten toch een opwaartse curve zien ;-).

    Nee ff zonder dollen, ik lees net weer de eerste post van dit draadje dit was in september 2007. Je was toen al verder dan ik nu ben, we zijn nu een kleine 3 jaar verder en je vliegt mee met de F3C klasse. Zeker gezien het materiaal waarmee je vliegt verdien je niets dan respect!

    Gezien je doorzettingsvermogen en creativiteit kom je er wel en zullen we de komende jaren heus wel een paar goede rondes van je mogen aanschouwen, wie weet vliegen we ooit samen nog eens mee in de F3C.

    Je dagboek heeft mij in ieder geval genoeg inspiratie en enthousiasme gegeven om te proberen om de komende jaren ook het F3C programma te vliegen. Zal een lange weg zijn met ups en dows maar ik wil het wel gaan proberen.
     
  5. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    23
    HEY MAATJE

    ik wist niet dat co-pitloten streng verboden was
    even op zoeken in de regelmenten als ik het kan vinden waar het staat (de volgende keer zal ik hard op denken dit zal er wel niet instaan)
    maar even goed , je hebt meer dan je best gedaan en voor de volgende wedstrijd moeten we maar flink aan de bak en is kijken of we Cees eens naar de tweede plaats kunnen krijgen (sorry Cees maar dan houd we de spanning er wel in )
    mijn dank naar de andere vliegers en callers voor de metale opsteker die jullie Steven en mij hebben gegeven door jullie gejuich en aplaus ,wat een geweldige groep mensen zo bij elkaar

    groetjes harrie
     
  6. Ronald van Lent

    Ronald van Lent

    Lid geworden:
    3 sep 2007
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Nunspeet
    Hey Steven en Harry,

    Jullie heb het maar toch gedaan, leuk dat je bent toegetreden tot het F3C gebeuren!

    Nog even wat tips n.a.v. het filmpje voor jouw en je caller om de volgende keer nog wat meer punten te vergaren.
    Zoals je weet moet je bij de F3C in de middelste cirkel stijgen en landen anders krijg je punten aftrek. Land je nu na een hover figuur buiten die cirkel, vlieg de heli dan weer terug in de middelste cirkel. Doe je dit niet krijg je gelijk al een punt aftrek voor het volgende figuur en dat is zonde. Houd de stops goed in de gaten tijdens de hover. Laat anders je caller meetellen tijdens de stops. De stops in de hovering M na alle 180 gr. pirouettes zijn 1 seconde alle andere stops zijn 2 seconde. Overigens ook 2 seconde stops bij de overige hover figuren.

    Voor w.b.t. de aero figuren probeer deze allemaal op dezelfde lijn te vliegen en absoluut niet te dicht op je. Ga eens een paar tankjes oefenen op het in een rechte lijn op dezelfde hoogte heen en weer vliegen, keren met een stall turn en exact dezelfde lijn terug. Vlieg je te laag of te dichtbij dan ga je snel out of the box (het denkbeeldige venster waar de jury door kijkt) en krijg je weer punten aftrek of zelfs 0 punten. Overigens als je wat verder van je af vliegt kun je het figuur zelf ook beter zien en vliegen.

    Volgende puntje, vlieg een figuur altijd recht aan, ca. 10 a 15 meter voor de aanvang van het figuur de heli vlak/recht leggen caller geeft aan start, figuur vliegen, recht en vlak het figuur uitvliegen en na ca. 10 a 15 meter recht te hebben gevlogen geeft caller einde figuur aan.

    Tot slot bij de autorotatie dient de caller pas start te roepen op het moment dat je de denkbeeldige middellijn gepasseerd bent, voor die tijd de motor al stationair laten draaien en kun je nog wat corrigeren als je niet helemaal recht of vlak ligt. Ook dat scheelt weer wat punten.

    Steven en Harry ik hoop dat jullie er wat aan hebben en tot de volgende keer!

    Groet Ronald
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2010
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Dank je Ronald,

    hier gaan we zeker wat mee doen. Het is goed om dit van je bevestigd te krijgen, we beseften het een en ander al wel natuurlijk en mijn main goal was natuurlijk door de meeste figuren heen te komen. Nu komt de tijd van het mooier maken van de figuren en die verrekte moeilijke hoovers strakker te krijgen. Maar we hebben inderdaad een paar simpele dingen voorbij laten gaan.

    Dank je voor je aandacht. Ik denk dat dit mijn mooiste wedstrijd ooit zal blijven (voorlopig)....

    Steven.
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    en nu verder...

    Na alle mijlpalen van het afgelopen jaar moeten we toch weer verder. Sinds de laatste wedstrijd is er van oefenen eigenlijk niets terecht gekomen en ik bemerkte dan ook bij mezelf een duidelijke terugval toen ik vorige week weer eens ging oefenen.
    Het woei erg hard die dag en het leek mij dan ook een goede test om de op de 3d masters aangeschafte Optifuel eens te gaan proberen om het verschil met mijn nitroloze brandstof te gaan ontdekken.
    Even in de herinnering: om afstelproblemen te voorkomen heb ik een carbsmart op mijn heli's gemonteerd en die staat op 130 graden omwille van de nitroloze brandstof. In uni star 1 is die temperatuur te laag want de motor wordt door de carbsmart telkens weer rijk gedraaid en dat is aan de motor te horen.
    Eerst dus een vlucht met de nitroloze brandstof. Diverse figuren gevlogen en met weinig succes. Door de wind is de eerste 3/4 looping van de Cubaanse 8 niet mooi te krijgen. De tweede 3/4 looping moet je dan weer mee oppassen anders is ie helemaal niet , en ook niet een beetje gelijkvormig. Door de ongeoefendheid en de spanning heb ik ook de neiging een lading nick te trekken als ik de 2 kwartrollen maak waardoor het figuur bol blijft staan van de fouten. Het is goed dat ik het hier eens opschrijf, nu heb en neem ik even de tijd om eens na te denken wat er allemaal fout gaat en waar dat aan liggen kan.
    Het leek me ook zinvol om eens wat aandacht aan de autorotatie te gaan geven. Oei, met zo'n bikkelharde wind is dat niet makkelijk. De unistar komt niet netjes bij papa terug. Nog maar een paar keer oefenen totdat ik de auto iets te veel uitknijp en de heli iets hard neerkomt. Helaas is er een linkje verbogen. Terugbuigen is geen optie dan breekt ie. Bah nou kan ik de Optifuel niet in Unistar 1 gaan uitproberen. Het zal dus met unistar 2 moeten gebeuren. Eerst weer een tankje van de nitroloze. Hee da's apart: Unistar 1 rolde weg volgas tegen de wind en Unistar 2 doet dat niet. Hoe kan dat nou zijn ? Die koppen zijn toch identiek? Al met al ga ik na dit tankje de Optifuel tanken. Nou , verras me maar. Starten ,lopen en vliegen. Nee dat niet , de stationair en hovernaald moeten iets geknepen worden verder is het goed. Carbsmart op 100 Graden gezet en gaan. De motor loopt erg mooi op de Optifuel die overigens 20 % nitro heeft. Wat ik niet zo geweldig vind is dat ik eigenlijk niet merk of ik meer vermogen heb. Dat betekent dus dat ik met deze brandstof een hoop geld uitgeef voor een iets soepeler lopende motor en een koelere motor. Dat vindt ik niet zo zinvol eigenlijk. Maar ik kan natuurlijk niet op 1 test afgaan en zal het dus wat vaker moeten proberen.

    Vandaag heb ik wel met Unistar 1 de eerste test kunnen maken met Optifuel. ook in deze heli merk ik eigenlijk geen verschil voor wat betreft het vermogen. Het is wel iets meer naar mijn idee maar dat is ook te verklaren omdat de carbsmart deze motor altijd rijk zet. ik heb nog een elektronisch truukje in de koffer zitten om de carbsmart op 140 graden te laten werken. Misschien toch maar eens proberen.
    Trouwens , dat Unistar 1 vorige week zo wegrolde tegen de wind in is ook opgelost: De stuurbrug van de paddlestang was toch nog verschillend bij beide koppen. Die van Unistar 2 was van Graupner en die van Unistar 1 was van Vario. Het verschil is dat die van Graupner de kogeltjes iets uit het midden heeft staan waardoor de paddlestang een positieve delta krijgt. Ik wist dat eigenlijk al heel lang........ Dus hup ,ook op Unistar 1 een Graupner stuurbrug en klaar is klara.
    Verder lekker geoefend , ook de looping met pirouette heb ik vandaag eens gevlogen, de eerste ging natuurlijk ernstig mis, want in de stress vergat ik gewoon met mijn rechterstick de welbekende roerbeweging te maken. De tweede looping ging al een heel stuk beter en Tjerk slaakte zijn kreten van vreugde en verassing. Ook een derde poging gaat heel mooi. Fijn kunnen we die ook.

    Nu maar hopen dat het weer goed blijft in de komende weekenden.!

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2022
  9. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Steven,

    Als je van 0% naar 20% gaat is dit een groot verschil.
    Wil je optimaal gebruik maken hiervan moet je één stap koudere plug gebruiken.

    Een onderbouwing van de stelling:
    Bij verbranding van Nitro schijnt "lucht" moleculen vrij te komen.
    Effectief zit er dan meer lucht in motor bij dezelfde brandstof toevoer.
    Om het ideale mengel van lucht en brandstof te houden zet je de motor dus vetter. In totaal is er dus meer mengsel in de kamer.
    Hierdoor is het ideale ontstekingstijdstip verschoven.
    Door een koudere plug te gebruiken klopt alles weer.

    Ik vloog met mijn 10CC in mijn Raptor60 op een ENYA#3 met 5% Nitro en een ENYA#4 met 30% om het optimale vermogen er uit te halen.


    De Carbsmart.........
    Ik heb er meer dan een jaar mee zitten kloten :(
    Hij doet wat hij zegt en regelt de motor bij.
    Het nadeel alleen is dat ik hierdoor nooit mijn motor optimaal kreeg.
    Hij draaide hem bijna altijd te vet en als ik dan de endpoints aan paste dan werd hij weer te heet.
    Uiteindelijk er af geflikkerd en ik kreeg meet vermogen er uit gepullekt.
    De Carbsmart is prima als je niet het maximale vermogen nodig hebt en safe wilt blijven terwijl je tuning skills niet zo goed zijn.

    Carbsmart hevel truukje:
    [​IMG]

    De hevl van de carbsmart zit VAST.
    Door een servo hevel te gebruiken met een rubber ringetje heb je een hevel die je nog kunt verstellen tov van de carb naald.
    Hierdoor kun je toch nog je motor en carbsmart bij-tunen.

    [​IMG]

    Kijk op http://www.teambob00.com/ halverwege de eerste pagina voor de hele uitleg.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2010
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    goed idee van jou om nog es naar de pluggen om te zien.
    Mijn gevoel zegt me trouwens dat de motoren wel beter en "soepeler" draaien op de 20%, ze klinken naar mijn idee goed. Kan het niet zijn dat ik beter een andere plug zou moeten hebben met de 0%?

    Ik heb ook mijn blauwe schip met de YS erbij gepakt en die is een stuk beter handelbaar op de 20%, Maar daar moet ik ook nog de nodige tijd in steken om hem goed te krijgen. Maar dat maar even na de wedstrijd.

    bedankt voor je tip, ik zal je tips op de Jupiter website er ook nog es op nalezen.
    O ja, de tip van de carbsmart hevel had ik al gemaakt.

    Steven.
     
  11. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Welke plug gebruik je nu dan bij 0%?
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    OS8, want die zat erbij... en ik had geen reden om er een andere in te stoppen.
     
  13. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Nu is het een tijd geleden dat ik een 60size motor had, dus ik kan er naast zitten.
    Maar de meeste motoren worden standaard geleverd voor 15% nitro.
    Aangezien jij 0% draait denk ik dat een ENYA#3 beter is voor het ontstekingstijdstip.

    Probeer eens een ENYA#3 zonder Nitro. Ik denk dat hij mooier loopt en met meer vermogen. MET nitro een ENYA#4.
    Een ENYA#4 is een tikkie kouder dan een OS#8
     
  14. Ronald van Lent

    Ronald van Lent

    Lid geworden:
    3 sep 2007
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik denk dat het ook mede door je uitlaat komt en de lengte ervan.
    Ik heb in mijn Vario Experience met een 15 CC OS-SX altijd met 5% nitro gevlogen in. Op deze heli zit nog altijd de standaard reso pijp van Vario. Dit loopt nog altijd prima. Ik heb er ooit eens 30% CP in gegooid maar kon toen ook geen verschil in vermogen merken. Ik geloof dat wanneer je met compacte dempers van Hatori - Funtech en bijv. Muscle pipes aan de gang gaat je het verschil pas echt gaat merken. Alleen denk ik dat die niet op jouw heli passen.
    In het begin heb ik 12,5% CP in de Freya gestookt maar met 30% komt de YS toch echt pas tot leven. Overigens vliegt Rob ook met 20% dus dat is al ruim voldoende!

    Groet Ronald
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2010
  15. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Wat heerlijk die elektro helis! Hoe lang nog Steven?
     
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Steven, ik blijf met bewondering je draadje lezen. Ik neem mijn petje af voor de dingen die je doet en probeert, vooral je doorzettingsvermogen, ik denk dat ik al lang de handdoek in de ring had gesmeten.
    Dus Steven, vooral doorrrgaan !

    tot 19 september

    Bas
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    @ Tjerk: Je weet het: Wanneer het schip met geld arriveert! gezien de huizenmarkt hier bijna dood is kan het nog even duren....

    @ Bas: Mijn doorzettingsvermogen zit em erin dat ik niet iets met "een open eind" in de hoek kan smijten. Dus als een brandstof motor bijvoorbeeld niet goed loopt , dan moet ie eerst goed lopen, of moet ik op zijn minst achterhaald hebben waarom die niet goed loopt. Als ie dan uiteindelijk wel goed loopt mag ie de hoek in. Zo zal het mijn heim helicopters denk ik ook vergaan : zogauw ze de F3c figuren goed genoeg kunnen vliegen dan gaan ze de hoek in.

    Steven
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Vandaag was het weer een mooie dag om te gaan vliegen. Pardon , om te gaan oefenen voor de laatste wedstrijd van dit jaar. Omdat ik nog erg weinig geoefend heb sinds Venlo moet ik er maar even flink mee bezig vandaag. Het weer doet op alle fronten zijn best om er een puike dag van te maken en ik moet de rest maar doen door in ieder geval het spul heel te houden.
    Ook ben ik nog verder gegaan met de Optifuel test. Omdat ik er de vorige keer mee geëindigd was ben ik er nu mee begonnen. Ja , dat spul vliegt lekker. Na een tank gevlogen te hebben en daarin alle F3c figuren met geen resultaat te hebben gevlogen, werd het na een pauze tijd voor mijn PG710-OF brandstof. En natuurlijk zoals hier besproken : een hetere plug. Om een lang verhaal kort te maken: ik ben verrast wat een hetere plug doet. Ik heb in mijn eigenwijsheid de OS A3 (No:6) gekocht welke een echt hete plug is. Echter is het naar mijn idee en de belevingen van vandaag toch de goede keuze geweest. De motor liep een stuk (echt een stuk) mooier. Het vermogen was naar mijn idee ook beter want ik kwam net even iets beter door de Cubaanse 8 heen. Ik kon de loopings net iets groter maken. En naar mijn idee waaide de wind toch nog een stevige bries vandaag op vlieghoogte.
    Al met al ben ik daar erg content mee. Ik heb flink aandacht besteed aan de vlieg figuren. De Cubaanse 8 de cobra v en de looping met pirouette blijven erg makkelijk misgaan. Maar het was lekker. ook vandaag Pure Adrenaline!!!!

    Steven.
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Oja,

    Nog niet gemeld ,maar ik heb even mogen fladderen met de logo 600SE van Tjerk. Voor mij even leuk en ter kennismaking met electro en v-stabi, voor Tjerk even een test en check hoe het in de praktijk gaat met een leeraar-leerling systeem. De eigenlijk nog veel te korte impressie leerde mij hetvolgende: De power van deze electro aangedreven heli is bijna oneindig. In ieder geval wel vanuit mijn 10cc-optiek. Ik ben nog meer benieuwd naar mijn blauwe Shark nu, maar dat doe ik pas na de wedstrijd.
    V-stabi, das een ander verhaal. Ondanks dat ik niet gewend ben om met een handzender te sturen neem ik waar dat ik zeker net zoveel of zelfs wel meer moet sturen om de heli op de plek te laten hooveren. Dahattikniegedacht. Ik denk haast dat ik meer zou moeten gewennen aan de heli om een beter "oordeel" te kunnen geven, maar als het klopt wat ik voelde dan is de paddlestang bij hoover figuren beter af.......Wordt hopelijk vervolgd......

    En even voor het archief: ik heb dezelfde mooie dag als afsluiting de enige echte Uni Star 1 een volle flip achterwaarts en zijwaarts gedraaid en dat ging goed. Daarna een halve flip en even inverted gehooverd. Tjerk vond het weer mooi. (leipe shit ouwe!) en slaakte weer bekende vreugde kreten. WHew!
    't Was natuurlijk op 20 meter hoogte veilig genoeg voor een eventueel stuurfoutje....

    Toch maar weer gedaan.

    Steven
     
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    En zo kun je op een suffe zondag morgen vergeten dat je , als je tailrotor ermee ophoud, het beste je hold switch om kunt gooien. Doe je dat niet , zoals ik , dan krijg je een knal. Hupsa, reserve heli weg. Die heb je niet in een weekje klaar als die week geen 5 knutsel avonden heeft maar 1tje ofzo. Whatever, dan maar met 1 heli naar de wedstrijd.

    Daarna begint het te regenen en komt er va oefenen helemaal niks meer terecht. Ik ben vast niet de enigste die niet geoefend heeft!

    Uuuuuhm , tot zondag. (Als ik niet van de straat afspoel door regenval.....)

    Steven.
     

Deel Deze Pagina