Côte d'Emeraude Saint-Malo - Zeesleper 1:20 France Maquettes

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Turbokeu, 31 aug 2008.

  1. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Iedereen bedankt voor de reacties.

    Ik zit nog altijd in de knoop wat betreft de juiste keuze van motor...

    Ik heb een sterke voorkeur voor een 24V-motor om volgende redenen:
    - Max. stroomsterkte is maar de helft i.v.t. 12V (de elektronische vaarregelaar moet maar half de stroomsterkte verdragen).
    - Ik kan twee 12V/xxAh gelaccu's in serie gebruiken i.t.t. twee in parallel (niet aangeraden), en met een 24V gelacculader in serie gezamenlijk opladen.
    - De meeste industriële DC-motoren zijn voorzien voor 24VDC.

    De motoras dient liefst niet dikker dan 8mm te zijn, anders heb ik problemen om (schokabsorberende) koppelingen te vinden voor verbinding van motoras en schroefas (5mm).
    Of heeft iemand links naar dikkere/grotere koppelingen dan deze van Robbe en Raboesch?

    De Graupner 900BB valt sowieso af: Te hoog toerental (8000RPM) en geen specs voor het nominaal koppel (noch voor enig andere parameter daarbij).
    Ook de Robbe Power 1000 valt af: 2.5A nominaal bij 12V is slechts 30W opgenomen vermogen. Reken het rendement (70%) erbij en je houdt slechts een 20W nuttig vermogen over.
    Het opgegeven maximum koppel (65Ncm) is nietszeggend, dit geldt slechts kortstondig bij een stroomopname van 10A. Omgerekend schat ik het nominaal koppel op zo'n een 16-17Ncm maximum. Ook heb ik zware twijfels bij de opgegeven maximum 100mm voor de propellor bij directe aandrijving.

    Twee Power 1000's in parallel zouden waarschijnlijk voldoen in de Côte d'Emeraude, ware het niet dat de Power 1000 geen uitstekende motoras heeft aan de andere zijde (zoals bij mijn Maxon F2160's hogerop) voor een simpele mechanische koppeling tussen beide motoren.
    Een parallelkoppeling via tandriem/tandriemwielen is m.i. uitgesloten wegens de wrijvingsverliezen en de grote radiale belasting op de motorassen.

    Ik heb ondertussen een topic lopen op het elektronicaforum Circuitsonline.net (waar ik, net als modelbouwforumlid Zoef de haas hier, regelmatige stamgast ben) over mogelijke motoren en hun voordelen/nadelen.

    Ook heb ik ter vergelijking een Excel sheet opgesteld met specs van verscheidene merken/modellen van mogelijk geschikte 12/24VDC koolborstelmotoren (Maxon, Bühler, Dunker, EBM-Papst, Kag, Crouzet, ...).
    Op dit ogenblik komt enkel de Maxon F2260 er min of meer als 'ideale' motor uit (diameter 60x126mm, 24VDC/80W, nominaal koppel 26Ncm, toerental volgens model 2440, 2220 of 1810RPM, asdiameter 8mm).
    Enige probleem: Deze motor is bij Maxon enkel op bestelling leverbaar (lees: bij afname van 1000 stuks of zo).

    Qua verkrijgbaarheid gaat het dan toch beter met de EBM-Papst BCI serie:
    Deze zijn leverbaar via de alombekende (maar zeker niet mijn favoriete) Conrad winkels: Link naar motor
    Specs van de BCI 63.55: 24VDC/93W, nominaal koppel 27Ncm, 3300RPM.
    Groot voordeel: de opgegeven parameters gelden voor S1 (continu) gebruik, wat zeker niet geldt voor de specs van de meeste andere motorfabrikanten!
    Alleen is het nominale toerental wat aan de hoge kant voor direct drive van een 110mm 4-bladspropellor.

    Nòg meer twijfels...

    Ik heb ondertussen ook mijn zolder verscheidene keer overhoop gehaald, op de bouwplannen van een andere modelboot heb ik de plannen van mijn Côte d'Emeraude niet kunnen terugvinden (tja, na 5 verhuizingen en een 30 jaar...). Ik ben er nochtans 99% zeker van dat ze d'er ergens liggen...

    Via de link naar de Brussels Model Boats club van Laurent, en het emailadres in de PDF over de Côte d'Emeraude hoop ik toch ooit een kopie te kunnen (laten) maken/bemachtigen.
    Het zou de vooruitgang van de bouw van mijn Côte d'Emeraude zeker vergemakkelijken/ten goede komen!
     
  2. zodan(jos)

    zodan(jos)

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    308
    Locatie:
    schiedam
    De SPEED 900 BB Torque natuurlijk Specification

    Nominal voltage 12 V
    Operating voltage range 6 ... 40 V
    No-load rpm 6500 min–1
    No-load current drain 1,1 A
    Current drain at max. efficiency 8 A
    Current drain when stalled 54 A
    Max. efficiency without gearbox 71 %
    Length of case, excl. shaft 85 mm
    Diameter 51,5 mm
    Free shaft length 15 mm
    Shaft diameter 6 mm
    Weight 645 g

    En de robbe 1000 kunnen niet tegen die 24 volt jongens op dat lijk me niet meer dan normaal.

    En 3300rpm valt tog wel mee een beetje duim controllen of een goede zender waar je de procenten van kan instellen van je kanaal hoef je ook niet na te denken van oeiii vaar in niet te hard ;o).
    En ik hoop inderdaad dat ze een kopie voor je hebben want het blijft een leuk schip
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2008
  3. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Hallo Jos, bedankt voor de gegevens van de 900BB!

    Ik weet niet waar ik de 8000RPM voor de Graupner Speed 900BB vandaan gehaald heb, het moet dus inderdaad 6500RPM zijn.
    Blijft toch nog het feit dat zowat zijn belangrijkste karakteristiek ontbreekt: het nominaal koppel bij zijn nominale spanning van 12VDC.

    Dat de Robbe Power 1000 'maar' 12V is zegt niets over zijn maximum vermogen/koppel in vergelijking met 24V motoren.
    De verschillende merken/modellen motoren in mijn Excel sheet bestaan bijna zonder uitzondering allen zowel in een 12V- en een 24V-versie, met identieke of nagenoeg identieke vermogen/koppelcijfers voor beide versies.

    Rest toch wel dat zowel de Robbe als de Graupner in enkele uitvoering te krap bemeten zijn voor de Côte d'Emeraude.

    Actueel blijven er in mijn lijst twee gemakkelijk verkrijgbare kandidaten over:
    - De goedkope en van Chinese makelij Unite MY 6812 24V/200W/3000RPM skooter motor met een ongelooflijk opgegeven 68Ncm nominaal koppel.
    Na contact met de Ebayverkoper zou zijn prijs rond een 30 Euro + 15 Euro verzendkosten naar België uitkomen.
    Geen cijfers beschikbaar i.v.m. geschatte levensduur en IEC S-categorie gebruik.

    - De EBM-Papst BCI 63.55 24V/93W/3300RPM industriële motor met een koppel van 27Ncm en een levensduur van 3000 uur bij S1 continu gebruik.
    Deze motor kost wel een kleine 95 Euro + verzending bij Conrad (hetgeen een normale prijs is voor dit type van motor).

    Ik denk dat ik eerst een Unite MY 6812 ga proberen te bekomen om te testen, uiteindelijk kost deze motor minder dan een Power 1000.

    Edit: Verdorie, vergeet ik nog een stukje van mijn reply...;)
    Wat betreft de 3300RPM en zendervoorinstellingen:
    Een elektromotor heeft zijn maximum koppel en maximum rendement bij zijn nominaal toerental.
    Lager rendement (in %) bij lager toerental is niet zo erg (resulteert in iets lagere autonomie voor dezelfde batterijcapaciteit).
    Lager koppel bij lager toerental is wel lastiger omdat je uiteindelijk een 'zwakkere' motor overhoudt dan voorzien (of je moet de motor overbemeten).
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2008
  4. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Staat hier niks voor je bij? Hobbieplaza.nl

    Ik begrijp je beweegredenen voor het 24V verhaal, maar denk toch dat je het moeilijker maakt dan het is. Zo groot is je boot ook weer niet en hier op de club (vissersschepen)varen mensen moeiteloos met 12V motoren rond met schroeven groter dan de jouwe. Ik heb ooit een dergelijk schip gehad met een ouwe ruitenwissermotor, ging als de brandweer, ik kon uren varen en het kostte geen drol.

    In ieder geval succes met dit schip, want het ziet er erruugg mooi uit!

    Gr. Kees

    Edit: Die visserschepen varen niet alleen, maar slepen dikwijls ook nog eens twee sleepnetten door de bagger ;-)
     
  5. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Bedankt Kees!
    Zoek ik me rot via Google en val ik niet eens op zulke links...:confused:
    Bij Hobbieplaza hebben ze exact de Papst BCI 63.55 motor waar ik het in mijn vorige reply over heb (directe link naar motor), en dat voor ongeveer de helft van de prijs bij Conrad (50 Euro).
    Tijd voor een bestelling!

    Mijn beweegredenen voor het 24V verhaal zijn simpelweg van technische aard:
    Ik heb besloten voor twee stuks 12V gesloten gelaccu's als energievoorziening.
    - 12V accu's omdat er gewoonweg meer keuze in afmetingen/capaciteiten is dan in de 6V modellen.
    - Twee stuks omdat 2 kleinere accu's gemakkelijker in de romp te plaatsen zijn dan één grote (gewichtsverdeling in de romp).
    - De twee accu's worden in serie geschakeld (dus 24V totaal) omdat parallelschakeling van (zelfs identieke) accu's/batterijen tenzeerste afgeraden is.
    - De twee accu's kunnen tegelijkertijd in serie op een 24V gelacculader geladen worden (twee 12V accu's op een 12V-lader moeten afzonderlijk geladen worden).

    Wat betreft de 24V gelacculader, die bouw ik als elektronicus natuurlijk zelf.
    Ik heb reeds een 3-traps 12V gelacculader (normaalladen/volladen/onderhoudsladen) van een beproefd schema gebouwd voor het winters onderhoud van de accu van mijn Harley motorfiets.
    Ik kan hetzelfde schema, mits enkele aanpassingen, ook gebruiken als 24V-lader.

    Ik weet wel dat de Côte d'Emeraude niet speciaal groot is (1.36m), maar wel zwaar (25-30kg vaarklaar).
    Een Robbe Power 1000 is simpelweg te nipt om het nodige vermogen/koppel continu te kunnen leveren, met een 110mm schroef zou ik het 'gas' serieus moeten inhouden om niet boven de nominale 2.5A te blijven (10A kortstondig kan wel).
    Ik wens de motor zeker niet continu te overbelasten (zoals te dikwijls gebeurt), dit komt zijn levensduur niet ten goede.
    Ook zou ik graag willen dat mijn boot als een '30-tonner truck' over het water scheert, niet als een '2PK'tje...;)
     
  6. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Turbokeu,

    wie raadt het af om twee accu's parallel te zetten?

    Mijn ervaring en ik denk heel veel mensen hier schakelen al jaren de accu's parrallel zonder enige problemen zolang de accu's maar de gelijke capaciteit hebben.

    In mijn modellen Rembertiturm, Arca, Dino II ( 2 x 7,2 Ah accupacks ) en de Anteo staan 2x 6V 10 Ah accu's parallel en dat dus al voor meer dan 20 jaar.

    Ik geef je gelijk als de accu's niet gelijk zijn maar bij gelijke accu's gewoon doen.


    André
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2008
  7. Rode Zee

    Rode Zee

    Lid geworden:
    4 apr 2008
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Ik woon vlak bij Alblasserdam
    Accu's parallel

    Hoi Turbokeu,

    In aanvulling op wat André schrijft het volgende. We praten hier over serie, dus niet over parallel geschakelde accu's.

    Het is inderdaad geen probleem om twee gelijke lood accu's serie te zetten, alleen moet je er dan wel op letten dat je deze accu's altijd in serie gebruikt.

    Daar bedoel ik mee, dat je twee accu's met het zelfde productie nummer moet aanschaffen en deze altijd in serie moet laden en ontladen (gebruiken). Dit, om te voorkomen dat de accu's "verschillend" worden en elkaar gaan "opladen of ontladen". Want als je bv. 1 oude + 1 nieuwe accu in serie zet, sloop je de nieuwe/goede accu.

    mvg Paul
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2008
  8. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik ben blij dat ik je ermee kon helpen!

    Je verhaal is duidelijk en ik denk dat het voor jouw doel inderdaad de beste oplossing is.

    Groeten en succes, Kees
     
  9. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Dat is basiskennis voor elke elektronicus/elektrotechnicus.
    Geef mij één commerciëel gebruiksapparaat waarin parallelgeschakelde batterijen of accu's gebruikt worden.

    Ik weet wel dat het toegepast wordt...
    Maar ik zie ook dagelijks toepassingen in de hobbyelektronicawereld die regelrecht indruisen tegen de basisregels onder het motto: "Het werkt toch, dus waarom niet?"

    Het grote voorbeeld van indruisen tegen basisregels betreft bvb. het gebruik van LEDs door neofieten die denken dat het een lampje is:
    "Mijn LED is 3.4V, mijn batterijspanning ook. Dan kan ik de LED toch rechtstreeks op de batterij aansluiten?"
    Fout!
    Een LED is een halgeleiderdiode en derhalve stroomgestuurd. Je sluit een LED dus aan op een constante stroombron, of op een spanningsbron mèt een geschikte voorschakelweerstand om de stroom binnen de specs van de LED te houden.

    Het geval van parallelgeschakelde accu's:
    Zelfs vol geladen identieke accu's uit dezelfde produktiebatch hebben fabriekstoleranties in klemspanning en interne weerstand.
    Hierdoor zullen laad-en ontlaadstromen ongelijk verdeeld worden tussen beide accu's, en dit des te meer naargelang het verschil in laad/ontlaadtoestand/klemspanning door de ongelijke verdeling verloopt met de tijd.
    Bij seriegeschakelde accu's is de laad-en ontlaadstroom voor beide accu's in alle gevallen gelijk, enkel de klemspanning/interne weerstand van elke accu bepaalt hoeveel elk van de aangelegde laadspanning voor hun kiezen krijgt.

    Het kan, voor parallelgeschakelde accu's, goed maar ook nièt goed gaan, garanties zijn er i.i.g. niet (daarom dat het niet toegepast wordt in commerciële apparatuur).

    BTW, 20 jaar voor een accu (zelfs correct gebruikt) is zéér lang. 5 à 10 jaar is meer gangbaar.

    @Rode Zee:
    100% akkoord!

    @keesdemol:
    Bestelling is geplaatst bij Hobbieplaza.nl!
     
  10. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Het was alweer een tijdje geleden maar ik heb ondertussen een paar (nieuwe) 24V DC-motors op de kop getikt waaruit ik mijn definitieve keuze voor de aandrijving van de 'Côte d'Emeraude' zal maken:

    De Papst BCI 63.55 motor komt van bij Hobbieplaza (met dank aan keesdemol) voor de som van €50.00 + €11.75 verzendkosten naar België.
    Conrad verkoopt deze motor voor ca. €95.00!
    24VDC, 1.7kg, 3300RPM, max rendement 79%, 93W afgegeven vermogen en een mooi koppel van 27Ncm bij een stroomopname van 4.9A, 3000uur levensduur bij S1 (continu) gebruik.
    Echte Duitse kwaliteit en afwerking!
    Afmetingen zijn ø63x125mm, asdiameter 8mm.
    Het enige minpuntje (IMHO) is dat de vier ø4.65x7mm diepe en blinde bevestigingsgaten op de voorste motorflens niet draadgetapt zijn (voorzien voor bevestiging via zelftappende metaalschroeven).
    Ik heb er zelf M5 draad in getapt maar deze gaat niet helemaal tot de bodem van het gat.
    Geschat heeft deze motor een 1.6x groter koppel dan de Robbe Power 1000.

    De verbreide en makkelijk verkrijgbare Chinese Unite MY6812 motor komt van bij Ebayverkoper sikombickert in Duitsland en kostte mij €30.00 + €15.00 verzendkosten.
    De MY6812 is oorspronkelijk een elektrische skootermotor en heeft een fenomenaal afgegeven vermogen van ca. 200W bij een stroom van 8.9A en een nominaal koppel van 64Ncm.
    Geen opgave van levensduur of gebruikstype (S-categorie).
    Overige specs zijn 24VDC, 1.6kg, 3000RPM, max rendement van 73.%.
    Deze motor heeft ruwweg 4x meer koppel dan de Robbe Power 1000, een echte krachtpatser dus.
    Bij levering is de Unite naar keuze uitgerust met een ijzeren tandriempoulie of een kettingtandwiel (de tandriempoulie heb ik er sito presto afgedremeld).
    Afwerking is iets minder dan de Papst maar de motor is dan ook van Chinese makelij.
    Afmetingen zijn ø68x115mm, met een uitstulpsel van 10.5mm voor de achterste aslager (totaallengte motorhuis 123mm), en asdiameter 10mm.
    De voorste motorflens is voorzien van drie M5 bevestigingsgaten.

    Bij het proefdraaien op een labvoeding valt het hoge koppel van beide motoren op, en voornamelijk ook de zeer stille werking van de MY6812.
    De Papst BCI hoor je meest door het geluid van zijn achterste kogellager (misschien dat wat lagervet hier e.e.a. kan oplossen).

    Ter vergelijking met enkele andere in mijn bezit zijnde motoren:
    [​IMG]

    Ik heb eveneens een paar stukken 120x75x8mm dik aluminium L-profiel aangeschaft als motorsteun:
    [​IMG]

    Oorspronkelijk wou ik L-profiel van 120x80x10mm maar dit was enkel op bestelling in lengtes van 4m (!) beschikbaar.
    Vermits de motorsteunen 75mm hoog zijn en de materiaaldikte 8mm is de beschikbare binnenhoogte 75-8=67mm.
    De Unite MY6812 motor heeft echter een diameter van 68mm.
    Idealiter zou dus een beetje alumateriaal in het horizontale vlak van de motorsteun (onder de motor zelf) moeten uitgefreesd worden opdat de motor zonder aan de bovenkant uit te steken en zonder onderaan tegen de motorsteun aan te liggen (trillingen) zou kunnen gemonteerd worden.

    Ik bezit verschillende Proxxon en andere tools maar echter géén freesbank.
    Ik zal dus naar iemand op zoek moeten gaan in België en dan nog liefst in de omgeving van Vlaams Brabant/het Brusselse die de mogelijkheid heeft om dit voor mij uit te frezen.

    Daarna enkel nog motoras-en motorbevestigingsgaten in de steunen boren en ik kan wat praktische testen met de boot uitvoeren. :p
     
  11. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Weer een paar weken voorbij maar ik heb niet echt stilgezeten.

    Ik ben nog steeds op zoek naar iemand met een frees rond het Brusselse/Vlaams Brabant voor wat freeswerk in mijn hogervermelde alu-motorsteunen.

    Ondertussen nieuw bij Albatros een 40Mhz Robbe Futaba F-14 RC-kit (ref.4014, met R-118 receiver, 3 servo's en TX/RX accu), een Hitec HS-645MG 7.7kg high torque servo voor het roer, en een Robbe Navy 540R 6-24V/40A vaarregelaar aangekocht.

    Ik ben ook druk in de weer om zelf een 8-kanaals en een 12-kanaals Multi-Switch encodermodule voor de F-14 te bouwen, evenals de bijhorende 12-kanaals decodermodule (zelfbouw gezien de hoge Robbe-prijzen voor deze uitbreidingen!).
    De ietwat aangepaste schema's zijn deze van Claus Polterman (Elektronik im Modellbau). Zie o.a. ook dit topic op het modelbouwforum.
    De 8-kanaals encodermodule wil ik samen met een soundmodule (heeft reeds ingebouwde decoder) toepassen, de 12-kanaals encoder/decodermodule zal dan dienen voor de 12 bijkomende schakelfuncties.
    Ik ben al dagen bezig om alle componenten/onderdelen samen te zoeken/bestellen bij mijn leveranciers, zodra alles in huis is kan ik beginnen nieuwe printontwerpen te ontwikkelen (moet wel vermits de originele ontwerpen enkel uitgaan van mom/off/mom schakelaars met middenstand, en ik voornamelijk gebruik wens te maken van on/off- en drukkknopschakelaars):
    - 6x drukknoppen voor bediening van de sounds.
    - 6x on/off schakelaars voor bediening van verlichting, zoeklicht, waterkanon e.d.
    - 4x mom/off/mom schakelaars met middenstand voor bidirectionele bediening van ankerlieren, winches e.d.
    Totaal 20 schakelfuncties/16 schakelaars, de 16 uitbreidinglocaties links-en rechtsboven op de F-14 zijn dus volzet.

    Mijn volgende grote zorg (en aankoop) is de soundmodule.
    Ik twijfel zwaar tussen twee mogelijke kandidaten:
    De Robbe 8270 Navy soundmodule (ca. €135.00), of één van de verschillende versies van de LE-Elektronik soundmodule (ca. €141.00).
    Van de Robbe 8270 heb ik de gebruiksaanwijzing/schakelschema's, van de LE-Elektronic modules tot nu toe niets.
    Ik heb net een mailtje naar LE-Elektronik gestuurd voor specs/meer info, hopelijk krijg ik snel reactie.

    Heeft er iemand ervaring met één van beide geluidsmodules? (geluidskwaliteit, geluidsrealisme?), gezien de nogal hoge aankoopprijs zou ik niet graag een miskoop doen...
     
  12. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Joepie!!!

    Ik heb iemand gevonden die mij een copie van de bouwplannen van de Côte d'Emeraude kan doorsturen, namelijk Roger Legat uit Luik (zie - Côte d'Emeraude).
    Hij is zelf ook eigenaar van een maquette van de Côte d'Emeraude en heeft een aantal mooie originele foto's op zijn website, evenals details betreffende de verschillen tussen de maquette van France Maquette en de echte Côte d'Emeraude.

    PS: Ik heb via Ron01 (een zéér symphatiek lid van het modelbouwforum) twee stuks Yuasa NP12-12 12V/12Ah sealed lead (gel)accu's kunnen kopen voor de mooie prijs van 10€/stuk.
    Ron, nogmaals bedankt!
     
  13. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Weer een update (al is het niet direct i.v.m. de Côte d'Emeraude).

    Ik heb de complete RC-inboedel van een stoppende RC-beoefenaar overgekocht (motorzwevers, EP 1:10 RC-auto, Multiplex 7-kanaals Cockpit MM 35MHZ zenderset - zie ook dit en dit topic) alsook een 40MHz Megatech T3-PM pistoolzenderset van een lid van het forum hier.
    Voorlopig werk genoeg om e.e.a. aan nieuwe onderdelen te kopen, op te knappen, verbeteren, aanpassen, inbouwen e.d...

    Vermits ik ondertussen een hele resem NiMh/NiCd TX/RX accu's, NIMh powerpacks, èn bovendien 2x Yuasa 12V/12Ah gelaccu's bezit voor aandrijving van de CE (Côte d'Emeraude) zocht ik een gepaste vervanger voor de verschillende Robbe, EOS en andere laders die hier rondslingeren.

    Mijn oog is dus gevallen op de Robbe ALC-8500 Expert lader die ik dan ook sito presto besteld/betaald heb bij modelbouw Krikke.
    Deze intelligente lader kan tegelijk vier NiCd, NiMH, lood(gel) of Li-ion/Lipo accu's tot 24V laden/ontladen, allemaal menugestuurd via het ingebouwd LCD of via USB-verbinding met een PC.

    Krijg ik nu de melding van Ron Krikke dat Robbe de ALC-8500 niet meer in zijn gamma voert...:(
    Gelukkig levert de originele Duitse fabrikant van de ALC-8500 (ELV) wèl nog: ELV ALC-8500 lader
    Ron heeft met zijn Robbevertegenwoordiger afgesproken dat deze eerst ging nakijken of er ergens nog een Robbe exemplaar voorradig was, zoniet zal Ron me terugbetalen.

    En ik hoopte de ALC-8500 voor dit weekend binnen te hebben...:confused:
     
  14. zodan(jos)

    zodan(jos)

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    308
    Locatie:
    schiedam
    Zodan hoe is het nu met de Côte d'Emeraude ??
     
  15. TheoKlop

    TheoKlop Guest

    Bouwtekening

    Hallo Tubokeu
    Ik ben nieuw bij deze vereniging en nog niet helemaal thuis hoe alles hier werkt.
    Ik ben Theo Klop al jaren modelbouwer en heb sinds gisteren (ook ) weer een boot, nl. de cote d' emeraude. Niet nieuw, waarschijnlijk ook niet helemaal compleet, maar het vervelendste is , er zit geen bouwtekening bij.
    Nu las ik dat U die waarschijnlijk wel hebt, en mjn vraag is zou ik die van U kunnen kopen en wat zijn dan de kosten.
    Met vriendelijke groeten.
    Theo Klop
     
  16. zodan(jos)

    zodan(jos)

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    308
    Locatie:
    schiedam
    Hoe theo welkom op het modelbouwform zijn laste update was 7 december 2008, 18:31 uur dus ik denk dat de cote d' emeraude ergens in een hoekje is beland helaas.
     
  17. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Sorry jongens , net terug van een korte vakantie...

    @jos: De afwerking Côte d'Emeraude lag inderdaad stil, voornamelijk wegens het gebrek aan de originele bouwplannen.
    Ook heb ik nog steeds niemand in de buurt gevonden om mijn alu motorsteunen (zie hoger) te frezen.

    @Theo: Waar heb jij je Côte d'Emeraude vandaan?
    Wat heb je of mis je?
    Heb je er foto's van?
    Vertel maar op!

    Een mooie (Franstalige) website met een schat aan informatie en foto's (geschiedenis, plannen/bouwtips van het originele sleephaakmechanisme) over de Côte d'Emeraude vroeger en nu is deze van de Belg Roger Legat: Remorqueur Côte d'Emeraude
    Eveneens foto's van een aantal afgewerkte of in aanbouw zijnde modellen van verscheidene modelbouwers (waaronder mijzelf :)).

    Ondertussen heb ik de moed nog eens bijeengeraapt om een namiddag op de zolder te zoeken (waar nog tientallen dozen staan zoals ik ze toendertijd in 1991 bij de verhuis opgestapeld heb...).
    Met succes trouwens want ik heb alle originele bouwplannen en een paar brochures van France-Maquette teruggevonden!
    Erg vergeeld en nogal broos/beschadigd op de plooilijnen (tja, na ca. 40jaar...).
    De originele eigenaar heeft ook meerdere aantekeningen (berekeningen e.d.) met kogelpen op verscheidene plannen gemaakt.
    Deze aantekeningen zou ik willen verwijderen (met correctievloeistof?) en de plannen vervolgens professioneel laten inscannen/bijwerken/printen door een copyshop (sommige plannen zijn meer dan 1.30m lang).
    Mijn originele plannen zijn actueel te fragiel om gebruikt te kunnen worden tijdens de bouw.

    MVG,
    Chris
     
  18. zodan(jos)

    zodan(jos)

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    308
    Locatie:
    schiedam
    Zodan chris dat is nog eens een site en als je hem door google laat vertaalen Google Vertaling kan je inderdaat wel ff zoet zijn als je deze sleper aan het bouwen ben en geen frans spreekt ;).
     
  19. zodan(jos)

    zodan(jos)

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    308
    Locatie:
    schiedam
    En we zijn in 2011 ben je all wat opgeschoten kris ???
     
  20. scalle

    scalle Guest

    heb je geen originele tekening in kleur van de cote d'emeraude?
     

Deel Deze Pagina