hallo ik heb een vraagje ik heb mijn bootje nu bijna klaar en heb er wat spullen in gelegt die ik nog had liggen ik weet dat dit een auto tegelaar is (het was voor te testen) maar wat mij opvald is dat de motor en regelaar koel blijven en dat de accu warm tot heet word ook met 2 accu's parellel. motor: Afstelbare elektromotor 18 windingen - Elektromotoren auto's - Conrad Electronic regelaar: Modelcraft rijregelaar V9.6 X - Regelaars voor auto's - Conrad Electronic de accu's die ik heb gebruikt zijn 7.2v 1900Ma NiCd het bootje is 73cm (wild thing) iemand een idee? gr manuel
nou dat komt warschijnlijk dat jou motor en snelheids regelaar teveel stroom nemen. dus je zou een kleinere schroef kunnen nemen dat je de motor minder zwaar belast dus minder stroom trekt. je kan een betere accu nemen die het wel aan kan. een lipo bijvoorbeeld of een iets duurder 4300mah bijvoorbeeld die kan het ook wel hebben. maar het beste is als je weet hoeveel jou motor aan stroom neemt belast en daar een accu voor kopen.
Hallo Manuel, Je zegt er niet bij welke maat schroef je motor moet ronddraaien en of het een onderwateraandrijving of een oppervlakteaandrijving betreft. Een romp van 73 cm met een 18 turns automotor aandrijven is wel een beetje mager; als je bij een borstelmotor wilt blijven is een 700 Neodym op 12-14 cellen wel het minimum. Ook in dat geval is een 1900 mAh NiCad aan de lage kant, ook al zegt Conrad dat de motor 12A trekt, bij het op gang komen van de boot is dat gemakkelijk twee keer zoveel, en dat houdt een 1900NiCad niet zo lang vol en hij wordt, zoals je gemerkt hebt, flink warm. Hoe lang heb je gevaren met de accu's parallel voordat de boel warm begon te worden? Groeten, Jan.
ik heb er nu een 28mm schroef op zitten en het is een onderwater aandrijving dit was meer een test setup van spullen die ik had liggen er komt een brussless setje in, ik moet alleen nog kijken wat het word maar al met al ging de test nog niet zo slecht voor mijn eerste zelfbouw boot de tijd tot het warm worden van de accu's durf ik niet te zeggen (eigenlijk niet opgelet) maar ging redelijk snel en met 2 accu's iets minder "motor was toen ook iets feller" gr manuel
Dus het is eigenlijk een overbelasting van de accu. Hebben jullie mischien één idee wat voor brussless setje goed is voor deze boot? Mischien met wat over vermogen. Voor verdere te bouwen bootjes. Ik wil het wel op 11.1v houden hier heb ik nog 3 accu's van liggen 11.1v 25c 5000ma Gr manuel
Hallo Manuel, Als je deze schroefas wilt houden en de extreem schuine hoek waaronder 'ie uit de spiegel steekt, zou ik geen geld steken in een borstelloze set-up, dat wordt helemaal niks... Als je de topics bekijkt, waarin een Wildthing opgebouwd is, dan zul je zien dat de schroefas parallel met de kiellijn uit de spiegel steekt, óf de schroef ónder de boot uit de romp komt. Wat jij hebt gefabriekt met de spullen die je had liggen, is een allegaartje dat alleen op de achterbank van de auto de snelheid van een speedboot zal halen. Groeten, Jan.
Ik denk ook idd dat i dan niet eens wil gaan planeren. Ik wil er denk ik een flex-as in zetten. Maar de prop moet bij de wild thing dus recht liggen met de bodem en niet met bv een kleine hoek? En dan onder de water spiegel neem ik aan. Het as gaan we iig aanpassen, wil wel een leuk bootje hebben straks. Gr manuel
Als je toch nog gaat werken aan jouw setup kort dan eveneens de kabels van accu en regelaar, voor zover mogelijk, in. En, gebruik stekker aansluitingen die geschikt zijn voor hoge stromen (daar zit je snel aan). Zelf ben ik erg tevreden met mijn vergulde 6mm connectoren. Goudplug 6.0mm (1x male + 1x Female) Dan heb je daar ook geen omkijken meer naar .
vandaag even bezig geweest met het prop as en even een vraag of dit een redelijke schuinte is als dit nog niet haalbaar is moet ik mijn bootje intern nog een beetje verbouwen ps: kan ik de topic naam aanpassen of moet ik een nieuw toppic starten. als is verdere vragen heb. en voor een bouw topic gr manuel
Hallo Manuel, Bij een oppervlakteaandrijving zit de voorkant prop op 10-15% van de romplengte van de spiegel (bij een boot van 73 cm is dat tussen de 95 en 73 mm). Als de boot op een vlakke ondergrond ligt, moet er tussen de achterkant schroefaskoker en die ondergrond iste van 2 mm lucht zitten. Bijvoorbeeld: Zoals je ziet heeft de schroefaskoker ook hier een kleine hoek. Dat is bij een romp als de Wildthing geen probleem, die heeft een beetje ashoek nodig om de boot op het water te kunnen houden. Zou je de as (door met een flexas en een stinger te werken) volledig haaks uit de spiegel laten komen, dan zal de boot op snelheid willen gaan vliegen; de kleine negatieve ashoek houdt dit (deels) tegen, de rest moet je met de plaats van het zwaartepunt en de propkeuze doen. Groeten, Jan.
ik heb mijn oude topic weer gevonden en zal daaro verder gaan met dit bootje eerste-boot-de-bullet-wild-thing gr manuel