Traxxas 1/16 e-revo Topic!

Discussie in 'Electro offroad' gestart door pip, 17 okt 2008.

  1. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    goor, volgens mij snap je het niet helemaal. Het setje is niet geschikt voor offroad, te hoge kv en waarschijnlijk is het een no-name motor waardoor de efficiency ook niet al te best zal zijn: gevolg: hoge temps!!

    3S zou ik zelf niet eens gaan proberen, 60.000rpm is MEGA veel en enkel de top merken zullen die 57.000rpm kortstondig aan kunnen. Bovendien is die 57.000rpm berekend met 3.7v, ga je even uit van 4v dan zit je al op 68.400rpm.

    Wil je gaan rijden dan raad ik je enkel 2S of 2S in parralel aan. Je hebt gewoon weg een setje gekocht die niet aansluit bij jou wensen : aka miskoop.

    EDIT: snoebel was me voor :)
     
  2. goor

    goor

    Lid geworden:
    29 jun 2010
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Goor
    Dan stel ik de zender wel mooi in op 50 of 60% (DX3S).

    Kan de standaard motor wel gewoon mijn maxxamps 3s 1800 parallel aan om te raggen in het zand?
     
  3. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Lees mijn reactie nog maar eens rustig door; Met 3S zit je veel te hoog in de toeren, slecht voor je motor en temps / levensduur van de motor (en waarschijnlijk ook ESC).

    Zender instellen op 50 a 60% is helaas geen optie. Dat is een optie die leuk is als je even iemand anders wilt laten rijden met je wagen, het is geen functie op een slechte set-up te corrigeren.

    EDIT: Nard moet terug naar school leren lezen, excuus!
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2010
  4. goor

    goor

    Lid geworden:
    29 jun 2010
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Goor
    Ik bedoel eigenlijk voor mijn standaard VXL motor, hier heb ik 3s lipos voor gekocht die speciaal voor deze auto bedoeld zijn?!

    Lipo 1800 3S 11.1V E-Revo VXL Pair, 1/16 E-Revo VXL Packs, Lipo-1800-111-ERevo-Pair
     
  5. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Sorry, je standaard motor kan wel ja. 3S is echter wel veel en je zult je temperaturen nauwlettend in de gaten moeten houden. Ik denk zelf dat het zaakje te warm zal worden tenzij je heel conservatief (dus heel laag) geared.
     
  6. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    oftewel tenzei je gewoon goed geared voor die spanning. :p

    Ik weet niet hoe nauw de vxl-m motor luisterd qua gearing op 3s. Ik zou me aan de gearing van Traxxas houden. simpel en normaal gesproken safe.
     
  7. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Die raden aan om de speedpinion, de 23T te instaleren. Dit zou ook mijn startpunt zijn. Heb zelf al verschillende malen op 3S gereden, maar vind het te warm worden voor mijn smaak (65c, ben toen ook gestopt).
     
  8. goor

    goor

    Lid geworden:
    29 jun 2010
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Goor
    Bedankt voor je antwoorden!

    Wat is volgens jullie een goed temp? ik denk dat ik toch maar ff de ontvanger MET telematrie op de merv ga zetten. (heb er nu de gewone 300 op).
     
  9. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Ik zou ook een normale tempgun kopen, kost een beetje en is altijd handig.

    Ik houd zelf als max temp toch wel 65c aan, het mag warmer worden maar uiteraard gaat dat ten kosten van de levensduur.
     
  10. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Ik heb nu een paar dagen op 3s 1600 mAh 20C gereden op mijn MERV vxl met een pinion van 23t. En gisteren sprong mijn regelaar in temperatuur beveiliging. Ik was gewoon in de tuin een beetje rondjes aan het rijden en geen speed runs of iets dergelijk, daar had ik toch geen ruimte voor en niet verwacht dat de regelaar warm zou lopen.
    Vervolgens alles laten afkoelen en de accu opgeladen, weer geprobeerd te rijden alleen gaat de regelaar niet verder dan 10 tot 15% van de normale snelheid. En start de regelaar moeilijk op (zeg maar op de auto weg te laten rijden) achteruit en remmen werkt nog wel.
    Dus ik heb nu een email gestuurd naar de handelaar. Ik heb alles volgens het boekje gedaan en toch kan de regelaar het niet aan dus lijkt mij een garantie geval. Auto is 5 dagen oud.
     
  11. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Typisch gevalletje van de temps niet in de gaten houden en blind afgaan op het boekje ;)

    In de winter zul je geen temp problemen krijgen, in de woestijn waar het 50c is uiteraard wel. In het gras rijden is erg zwaar voor dit kleine ding, veel optrekken en afremmen, een speedrun is minder zwaar wat dat betreft.

    Nogmaals : koop een tempgun en voorkom problemen als deze!
     
  12. nicksavagex

    nicksavagex

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    935
    Locatie:
    belgie wenduine
    die vxl esc is echte rommel!!
    ik heb er ook 2 kapot gehad door te verbranden..

    nu heb ik een ezrun 60A esc en werkt veel beter en koeler

    kost slechts 40euro en is een heel stuk beter
     
  13. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Als er iets in het boekje staat dan ga ik daarvan uit en is het in mijn ogen onnodig om nog weer met een temp gun rond te lopen. Ik wil er gewoon mee kunnen rijden. Nou weet ik ook wel dat als een regelaar in deel last loopt warmer wordt dan in vollast maar als hij dan nog beveiligd is dan hoef ik toch niet extra maatregelen te nemen.
    Zo verkoopt traxxas het. Als de regelaar dit niet aan kan is de regelaar onderbemeten of heeft te weinig koeling of de temperatuur beveiliging staat te hoog. Waar het op neer komt dat de regelaar niet geschikt is waar traxxas het voor op geeft.
    Ik zal dus maar een zwaardere regelaar kopen.

     
  14. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    @ nick, volgens mij rij jij alles naar de klote.

    @ ahjwinth, helaas zijn er geen bulletproof onderdelen in deze hobby. Gezond verstand / een temp gun is nu eenmaal een vereiste. Een motor van 300 euro kan tot 100c en 60.000 rpm. Wil niet zeggen dat hij niet kapot kan als je daar maar onder blijft.
     
  15. nicksavagex

    nicksavagex

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    935
    Locatie:
    belgie wenduine
    dat heb je me als eens gezegt ";)"

    dat kwam trouwens door een slechte lipo...
     
  16. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Nard,

    Helemaal met je eens ik vlieg zelf al 4 jaar en ben al regelmatig met een vuilniszak naar huis gegaan. Alleen als ik binnen de spec blijf van de fabrikant dan moet de regelaar niet in overtemp gaan en niet na een keer dat de beveiliging is ingekomen stuk gaan. Dan is de regelaar onderbemeten of moeten de opgegeven specs omlaag.
    Ik ben nu op zoek naar een ezrun. Bedankt voor de tips.
     
  17. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Bekijk de EZ-Run of als je meer te besteden hebt de Mamba Max of Mamba Max Pro ;)

    Vooral die laatste is nogal een hype aan het worden hier (en op andere plaatsen).
     
  18. ElTrikke

    ElTrikke Guest

    zoals ik al zei, dit is ook mijn volgende project. MMP installeren. Ben nog juist aan het twijfelen of ik de orginele motor ga behouden, of een nieuwe aankopen. Heb al een deel opzoekingswerk gedaan, maar geraak er niet echt zo goed aan uit.
    Stel dat ik een nieuwe koop van CC, welke kv waarde zou ik dan best nemen? Als ik het goed voor heb is minder kv meer kracht, en een lager kv meer snelheid. Is dit juist?
     
  19. nicksavagex

    nicksavagex

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    935
    Locatie:
    belgie wenduine
    ik zou ook een nieuwe motor nemen

    als je op 3s of meer gaat rijden word de motor gloeiend heet!
     
  20. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Dat is een misverstand wat je best vaak hoort. Een brushless moet je aanpassen aan de accu die je aansluit, al heeft een lagere KV meestal iets meer trekkracht en een hogere KV iets betere mogelijkheid tot hoge toeren. Brushless heeft nou eenmaal zijn hoogste afgifte van vermogen bij zijn hoogste toerental.

    Maar of je nu een 2200KV of een 6800KV koopt, beide ontploffen zonder problemen bij een RPM (onbelast) van >60.000RPM.

    Bij off road wil je meestal zoveel mogelijk trekkracht en een motor die niet teveel tijd nodig heeft om op toeren te komen, een motor die zijn top heeft op 50.000RPM heeft nu eenmaal meer tijd als een motor die zijn max levert op 30.000RPM. De wedstrijdrijders zie je dan ook meestal met veel lagere KV's rijden dan de bashers.

    Dus, als je speedruns wilt doen, en je wilt 3S gaan rijden, pak je een motor die tot zijn absolute max komt, dan haal je de meeste snelheid. In een rekensom, 60.000RPM / 11.1v = ~5400KV, vertanden op een manier dat de motor op toeren kan komen = zeer kleine pinion en grote spur.

    Maar als je lekker veel trekkracht wilt en je nog steeds 3S wilt rijden, zorg je dat de max van de motor rond de 30.000RPM ligt, dus 30.000RPM/11.1v= ~2700KV.

    In de Merv ligt een 4000KV standaard, deze kan dus op 3S (max 44.000RPM) maar de meesten vinden hem veel controleerbaarder op 2S (30.000RPM).

    Hoop dat dit verhaal je een beetje op weg helpt :)

    *edit* Aanpassing kv's voor standaard motor.. Thx Nard ;-)
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2010

Deel Deze Pagina